تاثیر آموزش مجازی بر کودکان و نگاهی به عملکرد مدارس در آموزش آنلاین

تاثیر آموزش مجازی بر کودکان و نگاهی به عملکرد مدارس در آموزش آنلاین

با توجه به فراگیری بیماری کرونا و ایجاد شرایط قرنطینه باعث شد تا تمامی کلاس های آموزشی به صورت آنلاین انجام شود و این موضوع به نوبه ی خود دارای تبعاتی می باشد. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر آموزش مجازی بر کودکان و نگاهی به عملکرد مدارس در این زمان را به صورت کامل مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر دوست دارید بدانید که این سبک از آموزش ها چه تاثیری بر دانش آموزان گذاشته است تا انتهای مقاله تاثیر آموزش مجازی بر کودکان با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر آموزش مجازی بر کودکان و نگاهی به عملکرد مدارس در آموزش آنلاین

در مقاله تاثیر آموزش مجازی بر کودکان می خوانیم که در دوران قرنطینه سبک آموزش آنلاین چگونه بر نحوه یادگیری و ارتباطات دانش آموزان موثر بوده و چه کارکردی داشته است.

تأثیر آموزش مجازی بر روی کودکان

پس از تقریباً یک سال و نیم اختلال در مدرسه به دلیل بیماری همه گیر COVID-19 اکثر دانش آموزان در پاییز سال آینده اگر شرایط مناسب باشد به مدرسه حضوری برمی گردند با این حال بسیاری از والدین تعجب می کنند که تأثیر یادگیری از راه دور و یا ترکیبی بر روی فرزندان آنها چه بوده است. در مقاله تاثیر آموزش مجازی بر کودکان مطالعه می کنیم که این سبک از آموزش چه تاثیری بر یادگیری دانش آموزان می گذارد.

به درجات مختلف اکثر بچه ها در سراسر کشور (و جهان) قسمتهای زیادی از وقت خود را در مدرسه و دور از خانه می گذرانند و به طور کلی تحقیقات و گزارش ها به ما می گویند که بسیاری از کودکان با چالشهای قابل توجهی روبرو هستند.پیشنهاد می شود تا مقاله نگرانی دانش آموزان از بازگشایی مدارس را مطالعه نمایید.

ما هنوز به طور کامل درک نمی کنیم که تأثیرات ماندگار یادگیری از راه دور چیست با این حال تحقیقات مداوم بینش هایی در مورد تأثیرات یادگیری از طریق کامپیوتر در خانه برای گروه های مختلف دانش آموزان ارائه می دهد.

میراث آموزش از راه دور

یادآوری چالشهای خارق العاده ای که بسیاری از دانش آموزان در طول دوره آموزش از راه دور با آن روبرو بوده اند از جمله بیماری خانوادگی (و در بعضی موارد مرگ عزیزان) از دست دادن شغ ، عدم امنیت مالی، استرس مزمن و عدم اطمینان، از دست دادن وضعیت عادی و از دست دادن فعالیتها و ارتباطات اجتماعی می باشد.برای مطالعه بیشتر مقاله رفع تنهایی در زمان کرونا را بخوانید.

مدارس، معلمان، والدین و دانش آموزان به طور یکسان تلاش کردند تا دریابند که چگونه “قرنطینه” مدرسه را انجام می دهند بنابراین هرگونه موفقیت در مدرسه در هنگام فشارهای ناشی از زندگی همه گیر باید جشن گرفته شود.

گفته شد یادگیری از راه دور خسارت زیادی به بسیاری از بچه ها و خانواده های آنها وارد کرده است بسیاری از والدین برای نظارت بر یادگیری فرزندانشان شغل خود را رها کردند خانواده های دیگر مجبور بودند فرزندان خود را در خانه و بدون سرپرستی در خانه بگذارند حتی بسیاری از دانش آموزان که پدر و مادری داشتند که می توانستند با آنها در خانه باشند با خواسته ها و انتظارات مدرسه آنلاین دست و پنجه نرم می کردند.حتماً نگاهی به مقاله تاثیر کرونا بر سلامت روان را مطالعه نمایید.

تاثیر آموزش مجازی بر کودکان

اختلاف در سواد دیجیتال و دسترسی آنلاین دانش آموزان، معلمان و والدین به این معنی بود که برخی از بچه ها برای ورود به کلاس با موانع زیادی روبرو می شوند.

به عنوان مثال بسیاری از بچه ها فاقد Wi-Fi یا رایانه بودند یا مجبور بودند یک دستگاه را بین چند کودک یا والدین به اشتراک بگذارند مشکلی که وجود دارد این است که این اختلافات شکاف یادگیری را در بین دانش آموزان محروم تشدید کند.

دانش آموزان از جوامع سنتی کم برخوردار کسانی که دارای ناتوانی در یادگیری، یادگیرندگان دوزبانه و کسانی که دارای چالش های بهداشت روان هستند چالش های منحصر به فردی داشتند و دسترسی و پشتیبانی کمتری را در طی آموزش از راه دور پیدا کردند.

بعضی از والدین نسبت به دیگران از توانایی کمتری برای کمک به بچه هایشان در مدرسه برخوردار بودند بسیاری از خانواده ها به فرزندان بزرگتر احتیاج داشتند تا مسئولیت های خانه بیشتر را به عهده بگیرند یا شغل پیدا کنند.

به طور حتم برخی از دانش آموزان با یادگیری آنلاین پیشرفت کرده اند به ویژه دانش آموزان مستقل و خودآموز با این حال داده ها روشن است که بسیاری از آنها با مشکل دست به گریبان بوده اند و از قلم افتاده اند بسیاری از کودکانی که تحت آموزش از راه دور شکوفا نشده اند تأثیرات مختلف علمی، بهداشتی و جسمی را تجربه کرده اند.

برای برخی از دانشجویان این مسائل ممکن است نگرانی های کوتاه مدت باشد دیگران ممکن است مدتها بعد از ورود دوباره به کلاسهای فیزیکی تحت تأثیر قرار بگیرند.

به نظر می رسد این تأثیرات از دبستان ها، دبیرستان تا دانشجویان دانشگاه وجود دارد و اختلافات فاحشی بر اساس نژاد، کلاس، درآمد، اختلاف یادگیری و سایر عوامل دیده می شود در حقیقت یک مطالعه نشان داد که در حالی که 13٪ از دانشجویان دانشگاه به طور کلی برنامه های فارغ التحصیلی را به تأخیر می اندازند این تغییر از الهام همه گیر 55٪ بیشتر بر دانشجویان کم درآمد تأثیر می گذارد نگرانی این است که این دانشجویان هرگز فرصتی برای تکمیل تحصیلات خود نداشته باشند.

مدارس آنلاین چگونه بر یادگیری اثر می گذارند

بررسی تاثیر آموزش مجازی بر کودکان

تجربه خانواده من

من به عنوان مادر پنج فرزند در سن مدرسه می توانم شیوه های بسیار متفاوتی را که بچه های مختلف یادگیری از راه دور را تجربه کرده اند بیان کنم. بچه های من تقریباً کاملاً خوب عمل می کردند اما هیچ یک از آنها از مدرسه مجازی لذت نمی بردند و فکر نمی کردند که مانند “مدرسه واقعی” یاد گرفته اند در حقیقت یکی از پسران من مرتباً اشاره می کرد که هیچ مدرسه ای وجود ندارد فقط در خانه است و به یک صفحه نمایش نگاه می کند. من چیزی یاد نمی گیرم … پس چرا باید زحمت کشید؟

یکی دیگر از پسران من گفت: “فقط خاموش کردن کامپیوتر خیلی آسان است” او تمایل داشت که هر وقت مطمئن نبود چه کاری باید انجام دهد یا سطح ناامیدی اش خیلی بالا می رود انصراف دهد مشکلاتی که مرتباً برطرف می شوند. من روزهایم را می گذراندم و سعی کردم کار خود را بین شلوغ کردن بین بچه ها و امید به پیدا کردن آنها درگیر یادگیری متناسب کنم اما اغلب آنها را حواس پرت، ناامید، مشکلات فنی، خوردن میان وعده یا خواب می بینم پیشنهادات من برای کمک به مدرسه اغلب رد می شد یا با گریه تمام می شد.

وسوسه رفتن به YouTube وقتی که قرار بود در کلاس باشند یا کارهای مدرسه را انجام می دهند مشکل دیگری برای چند نفر از بچه های من و بسیاری از دوستانشان بود.

من اغلب فکر می کردم که آیا تلاش های من حتی ارزش آن را دارد به خصوص که من اغلب ساعت 2 صبح بیدار بودم و سعی می کردم کار خودم را انجام دهم. همه ما احساس می کردیم مثل همسترهای روی چرخ هستیم یا شناگرانی که در آب پا می زنند اما هرگز به طرف دیگر نمی رسند. علی رغم توجه روزمره من و بچه هایم واقعاً در تلاش بودند آنها اغلب بیش از آنچه من می توانستم حساب کنم دارای درجه F هستند. حتی بررسی پیشرفت آنها تقریباً بیرحمانه به نظر می رسید زیرا ما معمولاً با جریانی تسلیم ناپذیر و غیرقابل عبور از وظایف گمشده روبرو می شدیم.

تأثیر بر دانشگاهیان

با وجود اهداف عالی معلمان شگفت انگیز بسیاری از فرزندان من مسائل فنی، عملی و اجتماعی معمولاً مانع یادگیری می شود به عنوان مثال Wi-Fi ضعیف یا سایر مشکلات فنی گاهی اوقات برای ثبت نام مشکل ایجاد می کند (برای آنها، معلم آنها یا سایر دانش آموزان) یا سخنرانی های معلم را مختل کرد. در صورت لزوم کمک گرفتن از معلم نیز می تواند دشوار باشد بیشتر کارهای مدرسه بدون دسترسی آماده به معلم انجام می شد و ساعات اداری بعدی آنها ممکن است ساعتها یا روزها با ما فاصله داشته باشد.

ندیدن یکدیگر

بسیاری از دانش آموزان (غالباً از جمله بچه های من) تصمیم گرفتند دوربین خود را خاموش نگه دارند این بدان معناست که همه به جای چهره همکلاسی های خود به شبکه مستطیل های خالی نگاه می کردند.

یکی از دانش آموزان من شکایت کرد: “من حتی نمی دانم هر یک از بچه ها چه شکلی هستند چه رسد که نام آنها را بدانم.”

بچه های من این منزوی کننده را پیدا کردند و احساس می کردند اگر اکثر بچه های دیگر این کار را نکنند روشن کردن دوربین خودشان “عجیب” است یکی از پسران من تقریباً هرگز حتی در کل کلاس در طول سال صحبت نمی کرد چیزی که یکی از معلمانش آن را “شبح” کلاس خود توصیف می کرد.

من اغلب از بچه هایم می پرسیدم “آیا شما در کلاس هستید … چرا من نمی توانم معلم شما را بشنوم؟” وقتی در کلاسهای زنده آنها را بررسی می کردم بعضی اوقات حجم آنها بسیار کم بود قرار بود غالباً آنها گروههای کوچکی برای بحث باشند اما هیچ کسی صحبت نمی کرد آنها فکر نمی کردند معلمانشان هیچ ایده ای داشته باشند اما در بیشتر موارد بچه ها به جای گفتگو فقط در سکوت منتظر وقت خود بودند مگر اینکه معلم به طور اتفاقی در بین آن حضور پیدا کند.

ارزیابی یادگیری

اساساً یادگیری از راه دور برای معلمان بسیار دشوار بود علیرغم تلاشهای شجاعانه آنها دانستن اینکه بچه ها واقعاً چه کاری انجام می دهند یا می آموزند در واقع دانش آموز کلاس سوم دبیرستان من بیش از یک سال حتی در مطالعه خواندن ارزیابی مستقیمی نداشت.

بنابراین بچه ها در طول آموزش از راه دور واقعاً چقدر یاد گرفتند (یا یاد نگرفتند)؟ مهم است که چگونگی کمک به بچه هایی که عقب افتاده اند باشد. اینها سوالاتی است که هم اکنون مربیان، محققان و والدین با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

با این حال واضح است که دانش آموزان در کل ساعات آموزشی بسیار کمتری داشتند دسترسی کمتری به پشتیبانی علمی داشتند و مسئولیت زیادی برای مدیریت یادگیری خود بر عهده آنها بود. همانطور که قبلاً اشاره شد بعضی از بچه ها با این شرایط عالی بودند اما بسیاری دیگر این کار را نکردند.

سرانجام علی رغم تلاش های معلم و والدین بچه هایی که به بیشترین حمایت تحصیلی نیاز داشتند در نهایت به همان بچه هایی تبدیل شدند که کوتاه ترین تغییر را داشتند.

تأثیر بر سلامت روان

تلفات بهداشت روان از راه دور به خوبی ثبت شده است در دوران کودکی در حالی که بچه ها از مدرسه خارج نشده بودند میزان بهداشت روانی دوران کودکی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن به شدت افزایش یافت.

و بسیاری از کسانی که قبلاً شرایط روحی و روانی داشتند وخیم تر شدن علائم را گزارش کردند احساس انزوا (و همچنین خطر خودکشی) نیز افزایش یافت دلیل بزرگی بود که بسیاری از مربیان، پزشکان و والدین خواستار بازگشت حضوری شدند.

گریگوری گارسیا جونیور پیشکسوت پورتلند اورگان معلم مطالعات اجتماعی دبیرستان و طراح برنامه درسی گزارش می دهد: در برخی کلاس ها توانایی ایجاد جامعه و روابط معنادار به شدت متوقف شده است گارسیا همچنین خلاقیت بسیاری از همکارانش و مقاومت دانش آموزانش را که علی رغم چالش ها به موفقیت های زیادی دست یافتند ستود.

گارسیا توضیح می دهد: از منظر روانشناختی بسیاری از ویژگی های ارتباطات اساسی انسان مانند خم شدن صدا، زبان بدن، حالات چهره وجود دارد که به زور از چشم انداز جلسات بزرگنمایی یا جلسات Google Meet حذف می شوند. در نتیجه غیر معمول نیست که کلاس ها سکوت خالی باشند.

قطع ارتباط با همسالان و کاهش تعاملات اجتماعی نیز بسیاری از بچه ها را سخت متضرر کرده است دانش آموزان برای یافتن جامعه، امید و تعامل اجتماعی به شبکه های اجتماعی و بازی ها سرازیر شدند اما حتی این رسانه ها احساس بسیاری را تنها گذاشتند.

متناوباً برای برخی از کودکان مانند آنهایی که اضطراب اجتماعی دارند یا آزار و اذیت یا تبعیض (مانند نژادپرستی) را تجربه کرده اند یادگیری از راه دور تسکین می یابد برای بسیاری از این دانش آموزان مدرسه الکترونیکی به آنها اجازه داد تا سرانجام روی دانشگاهیان تمرکز کنند.

تأثیر بر سلامت جسمی

واقعیت یادگیری از خانه به این معنی بود که بچه ها زمان بیشتری را در خانه و صفحه نمایش می گذرانند وقت تلف شده در دنیای واقعی یا در P.E کلاس یا ورزش بسیار محدود شده بود.

مطالعات نشان می دهد که این تغییر باعث افت شدید در ورزش می شود بسیاری از بچه ها همچنین افزایش وزن، سردرد، کم خوابی و خستگی چشم از زمان زیاد صفحه نمایش و افزایش مواجهه با خشونت خانگی را تجربه کرده اند.

اگر فرزند شما اثرات سؤ مربوط به بیماری همه گیر از جمله افزایش وزن داشته است بدانید که او تنها نیست اصطلاح جدیدی حتی برای توصیف این پدیده ابداع شده است با عنوان :covibesity

در حقیقت یک مطالعه جامع نشان داد که بخش بزرگی از کودکان (و بزرگسالان) در سراسر جهان به دلیل محصور بودن در خانه و استرس زندگی در یک بیماری همه گیر وزن خود را افزایش می دهند باز هم دانشجویان خانواده های کم درآمد وضعیت بدتری داشتند.

علاوه بر این در همان مطالعه کاهش شدید فعالیت بدنی گزارش شده است فقط در حدود 10٪ از کودکان به ورزش سازمان یافته مشغول هستند. محدودیت های قرنطینه شدن به این معنی بود که بعضی از بچه ها به سختی حتی می توانند خانه خود را ترک کنند.

مطالعات همچنین نشان داد که جذب زیادی در مصرف غذاهای فرآوری شده، شیرین و شور وجود دارد و گزینه های سالم مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را کاهش می دهد.

بسیاری از بچه ها نیز گرسنه ماندند در حقیقت در حالی که حدود 12٪ از کودکان با عدم انسداد غذایی قبل از همه گیری روبرو بودند این میزان به 38٪ افزایش یافت در حالی که بسیاری از مناطق مدرسه تمام تلاش خود را برای ادامه تأمین وعده های غذایی رایگان و با قیمت پایین به دانش آموزان نیازمند انجام دادند بچه ها در تعطیلات مدرسه با گرسنگی مواجه بودند.

پزشکان همچنین نگران اختلال در مراقبت های بهداشتی منظم در طی بیماری همه گیر هستند بسیاری از بچه ها به دلیل ترس از ابتلا به COVID-19 ویزیت بچه های خوب و واکسن های معمول خود را از دست داده اند. خارج از مدرسه بودن به معنای این بود که پرستاران مدرسه در دسترس دانش آموزان نیستند و به روز نگه داشتن واکسن برای حضور در مدرسه نیازی نبود.

بازگشت به مدرسه حضوری

خوشبختانه به دلیل اقدامات قرنطینه ای و افزایش میزان واکسن ما در حال نزدیک شدن به طرف دیگر بیماری همه گیر COVID-19 هستیم اکثر مناطق مدارس قصد دارند مدارس سنتی را در پاییز امسال ارائه دهند اکنون مربیان بر برنامه ریزی برای بازگشت ایمن به مدرسه متمرکز شده اند.

همچنین تلاش هایی برای کمک به دانش آموزانی که ممکن است در طول مدرسه آنلاین از راه افتاده باشند در نظر گرفته شده است بسیاری از والدین و دانش آموزان نگران نحوه پیشرفت بچه ها هستند.

حمایت از دغدغه های آکادمیک، عاطفی اجتماعی و اقتصادی همه ضروری است به عنوان یک والدین وضعیت کلی سلامتی فرزند خود را بررسی کنید تا مشخص شود که در چه زمینه هایی ممکن است به آنها کمک کند.

بسیاری از مناطق مدرسه برنامه های مدرسه تابستانی تدریس خصوصی و مشاوره (یا می توانند شما را با منابع موجود برای این خدمات ارتباط برقرار کنند) و همچنین دسترسی به غذا را ارائه می دهند برای دسترسی به اطلاعات محلی و اتصال به هر خدمتی که فرزندتان نیاز دارد به مدرسه محلی خود مراجعه کنید.

استراتژی هایی که می توانند کمک کنند

بدانید که بسیاری از کودکان در دوره های مختلف چه از نظر تحصیلی، عاطفی یا جسمی در درجات مختلف با هم دست و پنجه نرم می کردند فرزند و خانواده شما تنها نیستند و صرفاً آن ها مقصر نیستند.

همچنین بدانید که عقب نشینی در دوران مدرسه آنلاین به این معنا نیست که کودک شما نمی تواند مسائل را برگرداند همه ما یک تجربه آموزشی بی سابقه را پشت سر گذاشتیم بنابراین حتی اگر فرزند شما در مدرسه آنلاین فقط “خوب” عمل کرده است (یا بسیار عالی بوده یا اصلاً خوب عمل نکرده است) لحظه ای را به جشن اختصاص دهید.

تحقیقات نشان می دهد که تمرکز بر روی نقاط قوت، علایق و احساسات کودکان می تواند به پیشرفت آنها کمک کند.

به عنوان مثال شاید آنها از کلاسهایشان عقب مانده اند اما ده ها کتاب خوانده اند یا آشپزی را یاد گرفته اند یا از معلمان خود کمک می خواهند یا شاید در علم شکست خورده اند اما در مطالعات اجتماعی سرآمد بوده اند حتماً آن موفقیت ها را به آنها یادآوری کرده و از تلاشها و نتایج آنها ستایش کنید.

اگر نگران هستید که فرزندتان از مدرسه عقب افتاده است روی مطالعه تمرکز کنید تحقیقات نشان می دهد که ساده خواندن برای بچه های خود، گوش دادن به کتاب های صوتی یا خواندن آنها برای خودشان مزایای آموزشی زیادی را به همراه دارد و موفقیت تحصیلی را در زندگی بعدی پیش بینی می کند.

علاوه بر این اگر موضوعات خاصی وجود دارد که کودک شما نیاز به پشتیبانی بیشتری دارد با معلم او در مورد تهیه برنامه ای برای بازگرداندن او به او صحبت کنید.

با کودکان خود در مورد احساس آنها، نگرانی هایشان، احساساتی که در مدرسه به خوبی پشت سر گذاشته اند و جایی که می توانند پیشرفت کنند صحبت کنید به آنها بگویید که شما در کنار آنها هستید و نیاز به کمک امری طبیعی است همچنین حتماً به آنها بگویید که اگر در دوره آموزش از راه دور تلاش کردند آنها تنها نیستند.

اگر کودک شما با سلامت روانی خود دست و پنجه نرم می کند از متخصص اطفال، مشاور مدرسه و یا یک درمانگر کمک بگیرید همچنین به بچه هایی که ممکن است احساس انزوا داشته باشند کمک کنید تا با دوستانشان دوباره ارتباط برقرار کنند.

برای آن دسته از کودکانی که تعاملات اجتماعی محدودی داشته اند قرار گرفتن در معرض آنها (البته با خیال راحت) در معرض تعداد بیشتری از افراد مثلاً در فروشگاه مواد غذایی یا اطراف محله شما افزایش یابد تا بتوانند مهارت های اجتماعی و سطح راحتی پس از همه گیری خود را تقویت کنند و با اطمینان به مدرسه برگردید.

در حال حاضر با برداشتن محدودیت به کودک خود کمک کنید تا فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد اگر در طی همه گیری افزایش وزن یا عادت های غذایی سالم کمتر به عادی تبدیل شد از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید حتی جابجایی های کوچک به سمت یک رژیم متعادل تر می تواند فواید زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

سخن پایانی در مورد تاثیر آموزش مجازی بر کودکان

اگرچه ممکن است تحقیق در مورد تأثیر آموزش از راه دور بر روی کودکان در طی همه گیر شدن بیماری کمی ناخوشایند باشد اما سعی کنید این واقعیت را فراموش نکنید که چیزهای زیادی برای امیدواری و سپاسگزاری داریم دانش آموزان در خانه بمانند تا خود، خانواده و اجتماعات خود را ایمن نگه دارند.

با بیرون آمدن از بیماری همه گیر COVID-19 فداکاری های آنها اکنون در حال نتیجه دادن است و بچه ها به مدرسه برمی گردند بنابراین هر یادگیری که به دست آوردند، تاب آوری که نشان دادند و بلوغی که به دست آوردند باید به عنوان یک پیروزی بزرگ تشویق شود.

دسته‌بندی‌ها