تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان و نکاتی برای بهبود سلامتی

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان و نکاتی برای بهبود سلامتی

از تاثیرات شگفت انگیز ورزش همواره شنیده ایم و هرگز نمی توان نقش ورزش در سلامت جسم و روان را انکار کرد، تا به حال ورزش را مفید برای سلامت جسم می دانستیم ولی مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش علاوه بر جسم بر روان نیز اثر می گذارد. در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان و نکاتی برای بهبود سلامتی را در اختیار شما علاقه مندان به ورزش و سلامتی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان با برنا اندیشان همراه باشید تا با برترین نکات مربوط به سلامتی آشنا شوید.

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان و نکاتی برای بهبود سلامتی

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان بسیار مفید است و شما با انجام تمرینات منظم می توانید در برابر بسیاری از بیماری های مقاوم شوید و سلامتی خود را تضمین نمایید.

ورزش چگونه باعث سلامت روان می شود

در حالی که مزایای مربوط به سلامت جسمی ورزش به طور مکرر مورد بحث قرار می گیرد اما مزایای روانشناختی آن اغلب نادیده گرفته می شوند. تحقیقات نشان می دهد ورزش می تواند برای سلامت روان بسیار مفید باشد.

فعالیت بدنی ممکن است به دفع مشکلات بهداشت روانی قبل از شروع آنها کمک کند. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد ورزش می تواند علائم بسیاری از بیماری های روانی موجود را بهبود بخشد.برای آموزش تخصصی انواع ورزش به مجموعه فیلم های آموزش ورزش از وب سایت برنا اندیشان مراجعه فرمایید.

چگونه ورزش بر بیماری روانی تأثیر می گذارد؟

متخصصان بهداشت روان اغلب ورزش را به عنوان بخشی از درمان بیماریهای خاص روانی تجویز می کنند.

ورزش می تواند بسیاری از علائم افسردگی مانند خستگی، تنش، عصبانیت و کاهش انرژی را بهبود بخشد.

برای افراد مبتلا به اختلال وحشت، PTSD و سایر شرایط مربوط به اضطراب، ورزش می تواند یک روش فعال برای از بین بردن تنش سرکوب شده و کاهش احساس ترس و نگرانی باشد.

ورزش همچنین باعث کاهش حساسیت به واکنش بدن در برابر اضطراب می شود همچنین شدت و دفعات حملات وحشت (پانیک) را در برخی موارد کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک برنامه ورزشی منظم می تواند به کاهش علائم سایر بیماری های مشترک نظیر IBS کمک کند.

چگونه ورزش رفاه مثبت را ارتقا می دهد

همچنین می توان از ورزش برای تقویت رفاه در افرادی که قبلاً از نظر روانی احساس سلامت می کنند استفاده کرد. مشخص شده است که افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود خلق و خو، بافزایش سطح انرژی و خواب با کیفیت می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که فعالیت بدنی می تواند برای بهزیستی روانشناختی مفید باشد :

  • ورزش هورمون های استرس را کاهش می دهد
  • ورزش هورمون های استرس مانند کورتیزول را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش اندورفین ها مواد شیمیایی “خوب” بدن شما می شود و به روحیه شما یک تقویت طبیعی می بخشد.
  • فعالیت بدنی شما را از افکار و احساسات منفی دور می کند
  • فعالیت بدنی می تواند ذهن شما را از مشکلات خود دور کند و یا آن را بر روی فعالیت فعلی هدایت کند.
  • ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس می شود

ورزش می تواند به شما در کاهش وزن، حفظ درخشش و لبخند کمک کند. ممکن است احساسات ظریف اما قابل توجهی در خلق و خوی خود احساس کنید زیرا لباس های شما چاپلوس تر به نظر می رسند و هاله ای از قدرت بیشتر را ایجاد می کنید.

ورزش می تواند منبع خوبی برای حمایت اجتماعی باشد

مزایای حمایت اجتماعی کاملاً مستند است و بسیاری از فعالیتهای بدنی نیز می تواند فعالیتهای اجتماعی باشد. بنابراین، اگر به یک کلاس ورزشی بپیوندید یا در یک لیگ فوتبال بازی کنید، ورزش با دیگران می تواند دو برابر از استرس شما را کاهش دهد.

سلامت جسمی کامل ممکن است به معنای سلامت روان باشد

در حالی که استرس می تواند باعث بیماری شود، بیماری همچنین می تواند باعث استرس شود. بهبود سلامت و طول عمر کلی شما با ورزش می تواند در کوتاه مدت (با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های جزئی) و در طولانی مدت استرس های زیاد شما را از بین ببرد (با کمک به سلامتی بیشتر و لذت بردن از زندگی بیشتر به خاطر آن).

ورزش یک سپر دفاعی در برابر استرس فراهم می کند. فعالیت بدنی ممکن است با کاهش واکنش فیزیولوژیکی نسبت به استرس مرتبط باشد. به زبان ساده کسانی که بیشتر ورزش می کنند ممکن است کمتر تحت استرس قرار بگیرند. بنابراین علاوه بر تمام مزایای دیگر، ورزش ممکن است مقداری از مصونیت نسبت به استرس آینده و همچنین راهی برای کنار آمدن با استرس فعلی را تأمین کند.

انواع ورزش

خوشبختانه ورزش انواع مختلفی دارد که می تواند سلامت روان را بهبود بخشد. از وزنه برداری گرفته تا دویدن، یافتن تمریناتی که از انجام آنها لذت می برید بسیار مهم است. در اینجا چند نوع ورزش را معرفی می کنیم که می تواند برای سلامت روان مفید باشد :

یوگا

یوگا می تواند از ملایم تا چالش برانگیز باشد. رایج ترین شکل یوگا (هاتا یوگا) شامل حالت های بدنی (معروف به آسانا)، تنفس کنترل شده و دوره های مدیتیشن است.

یوگا روشی کم خطر برای بهبود جسم و روان است، اغلب تأثیرات مثبت را فقط پس از یک کلاس می توان احساس کرد.

یک مطالعه در سال 2018 که درباره مکمل های درمانی در عمل بالینی منتشر شده نشان می دهد که یوگا می تواند به شما کمک کند :

  • تحرکات فیزیولوژیکی را کاهش می دهد
  • ضربان قلب پایین تر
  • فشار خون پایین
  • بهبود تنفس
  • کاهش پاسخ استرس
  • کاهش افسردگی و اضطراب
  • افزایش انرژی و حال خوب

تایچی

تای چی یک هنر رزمی باستانی چینی است که مدیتیشن و تنفس موزون را در یک سری آهسته از حرکات و ژست های بدن برازنده (فرم ها نیز نامیده می شود) ترکیبی می کند. تای چی نشان داده که موجب چه مواردی می شود :

  • کاهش استرس
  • فشار خون پایین
  • کاهش اضطراب
  • بهبود و درمان افسردگی
  • افزایش عزت نفس

ورزش هوازی

شواهد تحقیقاتی در حال فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد ورزش هوازی منظم (مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا) با سلامت روانشناختی بهتری همراه است.

اگرچه مطالعات بر روی افسردگی، اختلال وحشت و اختلال وسواس اجباری (OCD) متمرکز بوده است اما همچنین برخی شواهد نشان می دهد که تأثیر مثبت ورزش بر هراسی اجتماعی وجود دارد.

نشان داده شده است که هر دو جلسه تک جلسه ای و برنامه های طولانی مدت ورزش هوازی یک مزیت مثبت برای سلامت روانشناختی است.

اگرچه در حدود 5 تا 10 دقیقه ورزش هوازی می تواند به بهبود روحیه و کاهش اضطراب کمک کند اما به نظر می رسد برنامه های منظم که از 10 تا 15 هفته به طول می انجامد وضعیت کلی روان را بهبود می بخشند.

قبل از اینکه شروع کنید چه کاری باید انجام دهید

اگر به تازگی با یک برنامه ورزشی شروع می کنید مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین نوع ورزش و سطح شدت را برای شرایط جسمی خود تعیین کنید.

سابقه پزشکی، داروهای فعلی و شرایط تشخیصی شما می توانند در توانایی شما در ورزش نقش داشته باشند.

اگر شک دارید که به یک بیماری روانی مبتلا هستید یا توسط یک متخصص بهداشت روان تحت معالجه قرار دارید، در مورد اینکه چگونه می توانید فعالیت بدنی را در درمان خود بگنجانید بپرسید.

یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط می تواند در مورد بهترین راهکارهای درمان بیماری خاص شما پیشنهاداتی ارائه دهد.

چگونه یک برنامه ورزشی را شروع کنیم

پس از تأیید و توصیه پزشک خود، می خواهید در مورد یک برنامه ورزشی که برای شما مناسب است تصمیم بگیرید.

آیا می خواهید درکلاس ثبت نام کنید؟ آیا استخدام مربی در ورزشگاه می تواند مفید باشد؟ آیا ترجیح می دهید هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود پیاده روی کنید؟ نکته مهم در پایبندی به یک برنامه یافتن کاری است که از انجام آن لذت می برید.

هنگام شروع یک برنامه تمرینی جدید ، ممکن است در ابتدا احساس انگیزه زیادی داشته باشید. این انگیزه برای ورزش می تواند برای کمک به شما در شروع برنامه ورزشی جدید بسیار مفید باشد.

مطالعه ای که در سال 2017 در Maturitas منتشر شد، نشان داد که بین دو تا شش ساعت ورزش در هفته برای سلامت روان بهترین روش است.

چند نکته برای شروع و حفظ برنامه ورزشی

زیاده روی نکنید

مراقب باشید در ابتدای کار، خود را به افراط وادار نکنید زیرا این امر می تواند منجر به آسیب دیدگی جسمی شود. به یاد داشته باشید که ورزش می تواند سرگرم کننده باشد و به بهبود روحیه و اضطراب شما کمک کند اما نباید باعث مشکلات جسمی شود. در آغاز آن را آهسته انجام دهید و به مرور زمان تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید.

رابطه بین ورزش و سلامتی

تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان

به برنامه تمرینی خود متعهد باشید

از مدیران پر استرس گرفته تا مادران پرتلاطم خانه نشین، همه مشغول کار هستند. کنار گذاشتن زمان برای ورزش به این معنی است که سلامتی خود را در اولویت اصلی خود قرار داده اید. قبل از اینکه متوجه علائم وحشت خود شوید، ممکن است طول بکشد. برای بهترین نتیجه صبور باشید و با برنامه ورزشی خود سازگار باشید.

بدانید که ممکن است انگیزه شما در مراحل مختلف برنامه تمرینی تغییر کند، کم رنگ شدن اشتیاق اولیه شما به مرور زمان غیرمعمول نیست. این می تواند کمک کند تا برنامه شما کمی تغییر کند یا به طور کلی گزینه های جدید ورزشی پیدا کنید. به عنوان مثال اگر در ورزشگاه محلی از تردمیل خسته شده اید سعی کنید به صورت محلی قدم بزنید یا به یک گروه پیاده روی بپیوندید. این گزینه های جایگزین همچنین می توانند به شما کمک کنند تا هنگام ورزش به معاشرت بپردازید.

به آزمایش های ورزشی ادامه دهید

با استراتژی های مختلف آزمایش کنید تا به بهترین نتیجه برسید اگر اول صبح می خواهید به ورزش پایبند باشید، یا بعد از ظهر ورزش کنید. یا اگر متوجه شدید که از رفتن به سالن بدنسازی وحشت دارید، بیرون از خانه ورزش کنید. به آزمایش ادامه دهید تا چیزی را پیدا کنید که احتمالاً به آن پایبند باشید.