ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ چگونه باید باشد

ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ

در این قسمت از پایگاه دانش فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از موضوعات بسیار کاربردی روانشناسی با عنوان ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ چگونه باید باشد را در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم.

ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ چگونه باید باشد

در مقاله ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ چگونه باید باشد به صورت کامل در مورد بلوغ و نحوه ایجاد رابطه با نوجوان به والدین آموزش داده می شود تا بتوانند مناسب تر با نوجوان خود روبه رو شوند.

نیازهای روانی نوجوانان و جوانان:

  • نیاز به مهربانی و محبت
  • نیاز به امنیت و آسایش خاطر
  • نیاز به احساس تعلق داشتن
  • نیاز به قابلیت واحترام
  • نیاز به استقلال
  • نیاز به قدر دانی

شیوه های برخورد با نوجوان:

  • صمیمیت و رفاقت
  • پرهیز از خشونت
  • احترام و مهر و محبت
  • توجه به علایق نوجوان
  • مشورت
  • سهیم کردن نوجوان در برنامه ریزی ها
  • قاطعیت
  • با دقت گوش کردن به حرفهای نوجوان
  • پرهیز از تبعیض
  • شناخت درست نوجوان

شناخت نوجوان

اصل آماده سازی نوجوان برای زندگی در دنیای واقعی:

آماده سازی نوجوان با دنیای واقعی یکی از مهمترین هدفهای تعلیم و تربیت است. آموختن برای زیستن باید هدف همه معلمان و مربیان باشد. هرگونه تقاضای نوجوان بایستی با دلیل و منطق پاسخ داده شود. تعلیم و تربیت بایستی در دنیای واقعی و طبیعی صورت گیرد. نوجوان بایستی با برنامه ریزی و بودجه بندی و اولویتها آشنا شود. سعی شود با زمینه سازی و ایجاد آمادگی های لازم بتدریج به زبان ساده مختصر و صمیمانه واقعیتها و حقایق زندگی با نوجوان در میان گذاشته شود.


پیشنهاد ویژه:کارگاه تعلیم و تربیت نوجوان از ۱۳سالگی تا ۱۹سالگی

اصل الگو پذیری و همانند سازی :

  • نوجوان از طریق همانند سازی با بزرگتر ها و چهره های درخشان یاد می گیرد که چگونه رفتار کند
  • نوجوان در این دوره بیش از حد تحت تاثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است.
  • والدین با رفتار و اعمال خود الگو های شایسته ای برای فرزندان باشند.
  • نوجوان در فرایند رشد پدر ومادر خود را بعنوان قهرمان مورد تحسین قرار می دهد.
  • اگر رابطه پدر ومادر با فرزندان یک رابطه سالم و امن و پذیرا باشد تاثیر پذیری  فرزندان از آنها بیشتر است.

اصل ایجاد امنیت روانی :

  • فضای خانه و خانواده سرشار از امنیت محبت و آرامش باشد.
  • فرزندان باید در خانه احساس امنیت روانی کنند.
  • کانون خانواده بایستی بهترین و امن ترین پناهگاه باشد.
  • ناامنی روانی مهمترین عات بروز ناهنجاریهای رفتاری وعاطفی بشمار می رود.
  • تحقیر کردن – سرزنش کردن- مقایسه کردن-داشتن انتظارات نابجا – دعواهای خانوادگی وتنبیه کردن
  • موجب نا امنی درونی وآشفتگی عاطفی نوجوان می شود
  • اگر نوجوان اشتباه و یا کار نادرستی انجام داد هیچگاه نباید به او گفت:  (دوستت ندارم) – ( تو دیگر پسر ویا دختر من نیستی)

برخورد مثبت

اصل ایجاد برخورد مثبت و مثبت فکر کردن:

  • اجازه دهید دیدار شما با نوجوان خوشایند باشد.
  • اجازه دهید برخورد شما با نوجوان آرامش بخش باشد.
  • هنگامی که با نوجوان روبرو می شوید سعی کنید که از کلمه ها و عبارتهای تشویق آمیز استفاده کنید.
  • همواره در برخورد با فرزندانتان موفقیت ها-ونقاط مثبت و توانائیهای آنان را ببینید.
  • رفتار های مطلوب فرزندتان را تحسین کنید.

اصل برقراری ارتباط کلامی و عاطفی :

  • در هر فرصتی که پیش می آید با فرزندتان صحبت کنید.
  • هرشب پیش از خواب در کنار بستر او دقایقی بنشینید و در خلوت آرام آرام با او حرف بزنید.
  • همواره فعالانه به حرفهای نوجوان گوش کنید.و واکنشهای مناسب نشان دهید.
  • در ابتدای صحبت به نوجوان آزادی کامل بدهید تا از هر جا دلش می خواهد صحبتش را شروع کند.
  • ابتدا رفتار های مطلوب و درست وسپس رفتارهای نامطلوب و نادرست اورا بررسی کنید.
  • گاهی اوقات در طول روز با فرزند نوجوان خود خلوت کنید.
  • سعی کنید در یک فضای محبت آمیزارتباط کلامی و عاطفی بر قرار کنید.

مشورت و هم فکری با نوجوان

اصل احترام و پذیرش: 

  • نوجوانی که مورد پذیرش قرار می گیرد احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس می کند.
  • نوجوانی که احساس ارزش کند از زندگی و زنده بودن خود احساس رضایت و شادمانی می کند.
  • اصل پذیرش نوجوان یعنی به یکتایی شخصیت–بی همتا بودن و متفاوت بودن او احترام بگذارید.
  • مشورت کردن با نوجوان- سهیم کردن او در برنامه ریزی های زندگی خانوادگی–توجه به نیازها و علائق او و توجه به اوقات فراغت او همگی بیانگر و نشانگر احترام گذاشتن به نوجوان محسوب می شود.

اصل پرهیز از تحمیل کردن:

  • نوجوانان باید تصمیم گیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کنند.
  • نباید پدران و مادران، پدر بزرگها و مادر بزرگها نظرات، رغبتها و علایق خودشان را به فرزندان تحمیل نمایند.
  • به نوجوانان اعتماد کنید و به آنها اجازه دهید که بتدریج پس از کسب آگاهیهای لازم خود تصمیم بگیرند.

اصل پرهیز از مقایسه کردن:

تفاوتهای موجود در انسان بیانگر این نکته است که :

  • پدر ومادر باید با فرزندان خود مطابق روحیه، علایق و ویژگی های او رفتار کنند.
  • هر گز توانایی های نوجوان را با نوجوان دیگر مقایسه نکنید.
  • هنگامی که نوجوان را با نوجوان دیگرمقایسه می کنید در واقع غرور او را می شکنید و
  • تواناییهای او را مورد غفلت قرار می دهید.
  • هر فردی را با خودش و وضعیت او در گذشته و حال مقایسه کنید.

اصل توجه به کسب هویت نوجوان:

نوجوان نیاز دارد هویت مشخصی از خود بدست آورد تا احسا س ارزشمندی کند.

نوجوان در جست جوی نام است و می خواهد خود را بشناسد و بشنا ساند.

نوجوان در این زمان نیاز به تعلق داشتن به گروه و نیاز به پذیرفته شدن را بطور شدید بیشتر از هر زمان دیگر احساس می کند.

نوجوان می خواهد که مشخص شود او کیست و چه می خواهد.

گاهی نو جوان  فکر می کند همه چیز را می داند.

نوجوان دقیقا چیزی نمی داند و بی تجربه است و نیاز به راهنمایی و همراهی دارد.

کوچکترین بی توجهی به نوجوان؛ آغاز انحراف است.

به نوجوان باید کمک کرد تا خویشتن خویش را همانطور که هست ببیند و بپذیرد و به خود شناسی لازم نائل گردد.

معرفی یار مهربان

کتاب نوجوانی عصر چالش های درونی

کتاب نوجوانی عصر چالش های درونی

نویسنده: میثم پاپی مطلق

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی