آموزش قانون ۱۵ دقیقه برای رسیدن به اهداف

آموزش قانون ۱۵ دقیقه برای رسیدن به اهداف

آیا در مورد قانون ۱۵ دقیقه چیزی می دانید؟ شاید شما هم دیده باشید که شور و هیجان بسیاری در افراد ایجاد می شود تا تغییر و تحول بزرگی در زندگی شان ایجاد کنند اما بعد از مدتی مشاهده می کنند که هیچ تغییر حاصل نشده است.

یعنی با این که اهداف بزرگی را برای خودشان تعیین کرده اند ولی خیلی سریع به عادت های قبلی شان بر می گردند. اما ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش قانون ۱۵ دقیقه برای رسیدن به اهداف را در اختیار شما علاقه مندان به علم مدیریت قرار دهیم تا بتوانید به وسیله قانون ۱۵ دقیقه به هر هدفی که در زندگی تعیین کرده اید برسید.

نگاهی به قانون ۱۵ دقیقه

همیشه به یاد داشته باشید که آباد کردن بسیار سخت است و در مقابل خراب کردن بسیار آسان است. یعنی اگر شما بخواهید یک درخت را بکارید و به آن رسیدگی کنید تا بزرگ شود و به یک درخت تنومند تبدیل شوید باید سال ها وقت بگذارید. پیشنهاد می شود تا مقاله مدیریت زمان دانشجویان را بخوانید.

در حالی که فقط در عرض چند دقیقه یک اره برقی آن درخت را نابود می کند. بنابراین باید بدانیم که داشتن نظم و انضباط خیلی سخت تر از بی نظمی است. در ورزش نیز به همین شکل است و اگر بخواهید عضلات بدنتان را تقویت کنید لازم است تا به صورت مستمر تمرینات ورزشی را انجام دهید و با قطع ورزش مجدد به دوره قبل از ورزش باز می گردید.

نکته اولی که در خصوص قانون ۱۵ دقیقه باید بدانید این است که شما باید به انجام تمریناتی در زندگی تان عادت کنید. این تمرینات شامل انجام کارهای کوچک است که اگر به طور مستمر ادامه یابد به مرور زمان به پیشرفت می رسید.

در این جا لازم است تا در مورد قانون ۱۵ دقیقه یک مثال بزنیم. ممکن است شما در خانه تان یک کتابخانه بزرگ که پر از کتاب هست داشته باشید و همیشه عادت دارید تا کتاب های دیگری به آن اضافه کنید.

قانون ۱۵ دقیقه چه فوایدی دارد؟

اما دیگر نیازی به این کار نیست و لازم است تا در عادات خود تغییراتی بدهید و به جای خریدن کتاب جدید به سراغ کتاب خانه ای که دارید بروید و یک کتاب را به انتخاب خودتان بردارید و سپس ساعت زنگ دارد و یا هشدار تلفن همراهتان را در روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید و شروع به خواندن کتاب نمایید و سر ۱۵ دقیقه کار را به اتمام برسانید.

مطلبی که در این جا به آن اشاره کردیم دقیقا همان قانون ۱۵ دقیقه است که اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنید متوجه میشوید که قانون سخت و پیچیده ای نیست. یکی از فواید قانون ۱۵ دقیقه جلوگیری از اتلاف وقت است و از این رو به شما کمک می کند تا همیشه به تمام کارهایتان برسید.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع آموزش MBA


به یاد داشته باشید که اگر کسی به شما می گوید سرم خیلی شلوغ است و نمی توانم به خیلی از کارها برسیم به این دلیل است که توانایی مدیریت زمان را ندارد و در واقع بیشتر وقتش را صرف کارهای بیهوده می کند.

در بخش زیر مثال هایی از قانون ۱۵ دقیقه را برایتان بیان می کنیم تا متوجه شوید که به کمک قانون ۱۵ دقیقه در طول روز می توانید بسیاری از کارها را انجام دهید.

  • هر روز فقط ۱۵ دقیقه به یک دوست تلفن بزنید و با او صحبت کنید
  • روزانه به مدت ۱۵ دقیقه جملات مثبت بنویسید
  • ۱۵ دقیقه تمرکز برای حذف افکار منفی
  • روزی ۱۵ دقیقه پیاده روی کردن

پس همانطور که مشاهده کردید قانون ۱۵ دقیقه به ما کمک می کند تا بتوانیم حجم زیادی از کارها را به صورت بخش بخش انجام دهیم و همیشه به تمام کارهایمان برسیم. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید به دوست خودتان زنگ بزنید و با او صحبت کنید ولی هرگز وقت برای انجام این کار نداشته اید. در واقع موضوع داشتن و نداشتن وقت نیست و تمام مسائل مربوط به خواستن و نخواستن است.

چرا که بسیاری از افراد ممکن است به شما بگویند نمی توانم فلان کار را انجام دهم و شما هر چه موضوع را بررسی می کنید نمی توانید دقیقا علت نتوانستن او را متوجه شوید. در حالی که موضوع نتوانستن نیست، بلکه بهتر است به جای گفتن نمی توانم به شما بگوید که نمی خواهم تا بدانید که دقیقا موضوع چیست و چرا به کاری که گفته عمل نمی کند.

آموزش انجام قانون ۱۵ دقیقه

اگر سوالتان این است که چه زمانی باید از قانون ۱۵ دقیقا استفاده کنید باید به شما بگوییم که درست در زمانی که می خواهید کاری را به تعویق بیندازید از قانون ۱۵ دقیقه استفاده کنید. در این حالت شما کار را آغاز کرده اید و می توانید به هدفتان برسید، فقط کافی است تا ۳ مرحله زیر را به درستی انجام دهید.

  1. فعالیتی که به آن علاقه دارید و مدام آن را به تعویق می اندازید را انتخاب کنید.
  2. هشدار تلفن همراه یا ساعت خود را بر روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.
  3. به مدت ۱۵ دقیقه بر روی آن هدف یا موضوع کار کنید.

سادگی قانون ۱۵ دقیقه

همانطور که مشاهده کردید این قانون بسیار ساده است و به شما کمک می کند تا بتوانید به هر هدفی که می خواهید برسید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر یک روش بسیار سخت و پیچیده باشد دارای اثربخشی پایین تری نیز می باشد. در حالی که قانون ۱۵ دقیقه صرفا با داشتن سه مرحله ساده به شما کمک می کند تا به راحتی به اهدافتان برسید.

قانون ۱۵ دقیقه چه کاربردی دارد؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد باید بدانید که تمام انسان ها ۱۵ زمان را برای انجام کارها دارند ولی چون نحوه مدیریت زمان را نمی دانند همواره اذعان می کنند که ما هیچ وقتی نداریم. فقط لازم است زمان برخی از کارهایی که به طور روزانه انجام می دهید تا کاهش دهید و به جای آن بر روی هدفتان کار کنید.

به عنوان مثال شما تصمیم دارید تا زبان فرانسوی خودتان را تقویت کنید و به این زبان علاقه دارید. برای این هدف لازم است تا روزانه کمی زودتر از خواب بیدار شوید و مدام سرتان در تلفن همراهتان نباشد. آن وقت است که متوجه می شوید چقدر زمانتان خالی شده است و می توانید خیلی از کارها را به راحتی انجام دهید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مدیریت زمان را مطالعه کنید.

البته لازم است اشاره شود که برخی افراد به دلیل داشتن اعتیادهای رفتار و فشارهایی که بر روی آن ها وجود دارد نمی توانند به راحتی زمانشان را مدیریت کنند. این افراد باید به مشاور روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند تا بتوانند اعتیاد رفتاری شان را درمان کنند و سپس وارد زندگی نرمال شوند.

بنابراین اگر شما بتوانید فقط کمی از زمانی که برای کارهای بیهوده می گذارید را کاهش دهید خواهید توانست تا به بسیاری از کارها رسیدگی کنید. در این صورت دیگر بهانه ای در کار نیست و هرگز نمی گویید که وقت ندارم.

همچنین باید بدانید که قرار نیست وقت خالی برای شما ایجاد شود تا شما به کارهایتان برسید. چرا که لازم است شما خودتان وقت تان را مدیریت کنید تا به اهدافی که برای خودتان تعیین کرده اید برسید. در این جاست که قانون ۱۵ دقیقه به شما کمک می کند تا بتوانید صرفا با انجام کارهای کوچک به موفقیت های بزرگ دست یابید.

اهداف کوچک و اهداف بزرگ

همه ما ضرب المثل ”سنگ بزرگ برداشتن علامت نزدن است” را شنیده ایم. بنابراین هرگز نباید یک هدف بزرگ را انتخاب کنید و توقع داشته باشید یک شبه به آن برسید. در این حالت لازم است تا اهداف را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و با استفاده از قانون ۱۵ دقیقه و انجام کارهای کوچک به پیشرفت دست یابید.

به عنوان مثال خانمی که شاغل است و صبح تا شب باید به سرکار برود و نمی توانید خانه اش را نظافت کنید لازم است تا از قانون ۱۵ دقیقه استفاده کنید و به جای تعویق انداختن کارها دست به کار شود و خانه را تمیز کند. در مثالی که برایتان توضیح دادیم یادگیری زبان فرانسوی بود که شما علاقه بسیاری به این زبان دارید و مدت هاست که تمایل دارید تا آن را یاد بگیرید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش مدیریت زمان


اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اید و صرفا در حد فکر آن را در ذهنتان مرور می کنید. به یاد داشته باشی که اگر چندین سال نیز بگذرد نه تنها هیچ اتفاقی برایتان نمی افتد و زبان فرانسوی را یاد نمی گیرید بلکه به چنین شرایطی عادت می کنید و تغییر آن کمی برایتان مشکل خواهد بود. پس لازم است این چرخه باطل به تعویق انداختن را کنار بگذارید و به سمت هدفی که در ذهن دارید حرکت کنید. یعنی مقدار زمان کارهای بیهوده را کاهش دهید و به جای آن برای یادگیری زبان فرانسه وقت بگذارید.

رسیدن به پیشرفت به کمک قانون ۱۵ دقیقه

برای یادگیری زبان فرانسوی قانون ۱۵ دقیقه به این شکل است که روزانه فقط ۱۵ دقیقه به مطالعه و یادگیری این زمان اختصاص دهید و بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چقدر در این زبان به تخصص رسیده اید و هرگز دست از آن بر نمی دارید.

ممکن است ذهنتان درگیری های زیادی داشته باشد و ندانید که دقیقا باید چه کاری انجام دهید. این به دلیل عدم تمرکز و نرسیدن به خودشناسی است. چرا که لازم است کمی به کارهایی که علاقه دارید فکر کنید و ببینید علاقه شما دقیقا در چه سمتی است تا بتوانید برای رسیدن به آن حرکتی انجام دهید.

یعنی نیاز نیست بخواهید کاری جدید را آغاز کنید، بلکه خودتان از گذشته کارهایی دارید که اگر بخواهید به آنها رسیدگی کنید خواهید دید که نیازی به انجام کارهای جدید نیست. به همین دلیل لازم است تا اطراف خودتان را از چیزهای بیهوده پاک کنید و به جای آن کارهای بهتری را جایگزین نمایید.

جلوگیری از تنبلی با قانون ۱۵ دقیقه

در فیزیک می خوانیم که اگر بخواهیم یک جسم ثابت که هیچ حرکتی ندارد را تکان دهیم باید انرژی زیادی را صرف کنیم. بنابراین یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها توسط افراد بی حرکت بودن است. یعنی فرد همواره در جای خودش دراز میکشد و حس و حال انجام دادن کاری را ندارد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله قانون لاگوم را بخوانید.

همین شرایط باعث می شود تا نتواند از جایش بلند و شود و سخت بودن کار نیز سبب به تعویق انداختن می شود و در نتیجه فرد هیچ گاه به هدفی نمی رسد. به همین خاطر اگر هدفی در ذهن دارید و هرگز برایش کاری انجام نداده اید باید بدانید که گذشت زمان انجام آن کار را برای شما سخت تر می کند. در حالی که اگر شما فرد پر تحرکی باشید و مدام در حال جنب و جوش تلاش باشید به راحتی می توانید با استفاده از قانون ۱۵ دقیقه به اهدافتان در هر کاری برسید.

اثرگذاری قانون ۱۵ دقیقه

همانطور که بیان کردیم قانون ۱۵ دقیقه به شما کمک می کند تا کاری که می خواهید را شروع کنید. یعنی این قانون سخت ترین بخش کار را برای شما آسان می کند و در نتیجه ترس شما را کاهش می دهد. در این حالت چون شما کار را آغاز کرده اید دیگر نیازی به انرژی زیادی ندارید و بدنتان آماده حرکت است و کافی است به جلو قدم بردارید و آن زمان است که متوجه می شوید هیچ مانعی نمی تواند جلوی شما را بگیرد. پس بسیار مهم است که شما کاری که به آن علاقه دارید را شروع کنید تا بتوانید بر سایر موانع به راحتی غلبه کنید.

اگر شما شروع به انجام کار کنید بی شک به هدفی که می خواهید می رسید و به احتمال بسیار زیاد هرگز از آن کار دست نمی کشید. به عنوان مثال تصور کنید که شما تصمیم گرفته اید که خانه تان را مرتب کنید. در این حالت اگر می خواهید به هدفتان برسید باید صبح زود از خواب بیدار شوید و کار را شروع کنید تا بتوانید بر سختی آن غلبه نمایید. برای مطالعه بیشتر مقاله خارج شدن از منطقه امن ذهنی را بخوانید.

یکی از مثال هایی که در روابط بین فردی می توانیم بزنیم این است که گاهی اوقات فردی پیش خود فکر می کند اگر من پیشنهادم را به دوستم بدهم آیا از دست من ناراحت می شود؟ در این جاست که شما باید کار را شروع کنید، یعنی شما نمی توانید متوجه شوید آیا دوست شما از حرفی که قرار است به او بزنید ناراحت می شود مگر این که کار را آغاز کنید و حرفتان را به او بزنید تا بتوانید نظر واقعی دوستتان را بدانید.

نیاز به انرژی کمتر برای کار

همواره به یاد داشته باشید که اگر شما عمده کار را انجام دهید به راحتی می توانید سایر کارها را نیز انجام دهید. چرا که شروع کردن سخت ترین بخش هر کار است و اگر شما استارت هر کاری را بزنید متوجه میشوید که چقدر راحت مابقی کارها را انجام می دهید. در این حالت چون شما کاری که در نظر داشته اید را شروع کرده اید خیلی آسان تر آن را به جلو می برید و به احتمال زیاد هرگز جا نمی زنید و به راهتان ادامه خواهید داد.

در مقابل اگر شما هیچ اقدامی انجام ندهید فقط روز به روز بی انگیزه تر می شوید و قدرت و اراده تان ضعیف می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که به جای حرف زدن فقط باید عمل کنید و مرد عمل پیروز خواهد شد. پس به جای هدر دادن وقت خود در شبکه های اجتماعی دست به کار شوید و برای کاری که می خواهید تلاش کنید تا به نتیجه برسید.

شروع آسان با قانون ۱۵ دقیقه

کار شگفت انگیزی که قانون ۱۵ دقیقه انجام می دهد این است که شما را وادار می کند تا حرکت کنید. چرا که استراحت کردن بسیار آسان است و هر فردی می تواند دراز بکشد و استراحت کند. اما تلاش نیاز به انرژی دارد و سخت تر از استراحت کردن است.

به همین دلیل قانون ۱۵ دقیقه به شما کمک می کند تا به جای خوابیدن و استراحت کردن و مدام گله و شکایت کردن از اوضاع شرایط دست به کار شوید و کاری که می خواهید را آغاز کنید. قانون ۱۵ دقیقه کاری می کند تا افراد یک کار را آغاز کنند و مشخص است بعد از انجام کار به مدت ۱۵ دقیقه توقفی در کار نخواهد بود و شخص آن کار را ادامه خواهد داد. پس لازم است برای هر کاری تایمر ساعت یا گوشی خودتان را فعال کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید مطالعه کنید فقط ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید. اگر می خواهید ورزش کنید فقط ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید. اگر می خواهید اتاقتان را مرتب کنید دست به کار شوید و ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهید و بعد از آن متوجه می شوید که هیچ چیزی نمی تواند مانع شما شود و چقدر راحت تمامی کارها را به درستی انجام می دهید.

چرا که در شک و تردید ماندن هیچ کمکی به انسان نمی کند و لازم است تا تمام کارهایی که به آنها علاقه داریم را عملی کنیم.

حل مشکلات با قانون ۱۵ دقیقه

قانون ۱۵ دقیقه یک تکنیک مدیریتی است که در هر شرایطی می تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال ممکن است از دیگران شنیده باشید که اگر با مشکلی مواجه شدید همه چیز را رها کنید. در حالی که بهتر است ۱۰۰ درصد تمرکزتان را بر روی مشکل قرار دهید و راه حلی برای مشکلتان پیدا نمایید و اگر بعد از ۱۵ دقیقه هیچ نتیجه ای بدست نیاوردید از دیگران کمک بگیرید و هرگز هیچ کاری را به تعویق نیندازید.

البته دقت کنید که اول خودتان تلاش کنید و سپس به سراغ دیگران بروید. چرا که قانون ۱۵ دقیقه به ما کمک می کند تا بتوانیم برای هر مشکلی راه حلی پیدا کنیم، مگر آنکه مشکل غیر قابل حل باشد و در این صورت می توانیم از دیگران کمک بگیریم. توجه کنید که قانون ۱۵ دقیقه یکی از بهترین روش هایی است که از اتلاف وقت جلوگیری می کند و در نتیجه شما بعد از ۱۵ دقیقه تفکر قطعا به یک پاسخ خواهید رسید.

۱۵ دقیقه چه کاری باید انجام دهید؟

اگر می خواهید کارتان مفید و موثر باشد لازم است تا تمام تمرکزتان را بر روی مشکل قرار دهید و هر چیزی که به ذهنتان می آید را یادداشت کنید. به این روش در اصطلاح کد نویسی گفته می شود و لازم است تا تمام موارد را با جزئیات یادداشت کنید.

در چنین حالتی متوجه خواهید شد که اگر تمام کارها را مستند کنید زمانی که نتیجه را به شخص دیگری نشان می دهد او می تواند به شما بگوید که در کجای کار اشتباه کرده اید. در این صورت وقتتان را هدر نمی دهد و می توانید ادامه کار را به راحتی انجام دهید.

حل مشکلات به کمک قانون ۱۵ دقیقه

کارهای قبل از ۱۵ دقیقه

زمانی که مشکلی برای شما پیش می آید بدانید که قبل از شما هزاران نفر دیگر نیز با آن مشکل مواجه شده اند. پس نیازی نیست که خودتان یک پاسخ جدید خلق کنید و فقط کافی است تا در مورد مشکلی که برایتان ایجاد شده است در اینترنت جستجو کنید و آن وقت است که مشاهده می کنید پاسخ دیگران نیز می تواند برای شما مفید باشد.

چگونه می خواهید مشکل را حل کنید؟

در خصوص مشکلاتی که ایجاد می شود راه حل های بسیاری وجود دارد که شما می توانید از هر یکی از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال مطالب زیادی در مورد آنها نوشته شده است و یا افراد بسیاری در محیط واقعی و مجازی حضور دارند که می توانند به شما کمک کنند. بعد از ملاقات با آنها متوجه می شوید که چقدر افراد زیادی هستند که می توانند در خصوص مشکلی که برای شما ایجاد شده است به شما کمک کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان اهمال کاری و تنبلی را مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید امروزه افرادی که به شهرت رسیده اند روزی خودشان ابهامات و مشکلات بسیاری داشته اند که اگر خاطرات شان را مطالعه کنید متوجه می شوید آن ها برای حل مشکلاتشان چه کارهایی انجام داده اند. باید اشاره شود که این افراد هم قطعا برای حل مشکلاتشان به دیگران مراجعه کرده اند و هیچ کس در دنیا وجود ندارد که به صورت ۱۰۰ درصد کامل باشد و هر فردی در بخشی دارای تخصص است و از این رو تمام انسان ها به نوعی مکمل یکدیگر هستند و می توانند در حل مشکلات به هم کمک کنند.

اگر هم شخصی در اطراف شما وجود ندارد که بتوانید مشکلتان را با او در میان بگذارید می توانید به یک مشاور خبره مراجعه کنید و از او کمک بخواهید. به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از دیگران عالی است و در مقابل شما نیز می توانید به آنها کمک کنید و وجود این تعامل برای انسان بسیار مفید است.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با تمامی ابعاد قانون ۱۵ دقیقه آشنا شدیم و فهمیدیم که قانون ۱۵ دقیقه به ما کمک می کند تا دست از تنبلی بردارید و به جای بهانه آوردن دست به کار شوید و به سمت اهدافتان قدم بردارید. به یاد داشته باشید که قانون ۱۵ دقیقه در هر زمینه ای می تواند به ما کمک کند و در نتیجه ما به کمک این قانون می توانیم به موفقیت و پیشرفت برسیم.

دسته‌بندی‌ها