روش های ترک خود ارضایی و درمان اعتیاد به آن

روش های ترک خود ارضایی و درمان اعتیاد به آن

یکی از اعتیادهایی که در بین سایر اعتیادهای رفتاری وجود دارد و ترک آن هم برای بسیاری از افراد بسیار سخت است ترک خود ارضایی است. باید بدانیم که خود ارضایی به عنوان یک عادت غلط که بسیار هم اعتیاد آور است در بسیاری از فرهنگ ها وجود دارد و به صورت شایع رایج است. در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های ترک خود ارضایی و درمان اعتیاد به آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل موضوع خود ارضایی را مورد بررسی قرار دهیم و روش هایی را برای ترک این عادت رفتاری در اختیارتان قرار دهیم.

روش های ترک خود ارضایی و درمان اعتیاد رفتاری

در خصوص عادات رفتاری باید اشاره شود که اگر هر رفتاری را چندین بار انجام دهیم به مرور زمان تبدیل به اعتیاد می شود. در خصوص خود ارضایی باید اشاره شود که این عمل آسیب های روانی و جسمی فراوانی دارد. به طوری که اگر این کار کنترل نشود باعث می شود تا در تمامی بخش های زندگی با مشکل روبرو شویم برای مثال فرد در عملکردهای شغلی، تحصیلی، اجتماعی و … به شدت آسیب می بیند. در برخی افراد که دارای عقاید مذهبی هستند نیز خود ارضایی باعث ایجاد احساس گناه خواهد شد و در کنار این موارد با اختلالات جنسی و جسمی روبرو هستیم.

تعریف خود ارضایی

به عملی که فرد خودش اندام جنسی اش را تحریک می کند و به میل جنسی می رسد خود ارضایی گفته می شود. در خود ارضایی فرد با ابزارهای مختلف سعی می کند تا یک رابطه جنسی را شبیه سازی کند. در خصوص جنسیت هم باید بدانیم که خود ارضایی در زنان نسبت به مردان خیلی کمتر است ولی هر دو جنس این عمل را تا ارضای کامل انجام می دهند.

در ویدیوی زیر به صورت کامل شما را با برنامه ترک ۳۰ روزه خودارضایی آشنا می کنیم تا بتوانید به زندگی سالم و راحت خودتان بازگردید.همچنین داخل فیلم تعدادی کلیپ دیگر معرفی می شود که لینک آنها در زیر فیلم برای شما قرار داده می شود.

کلیپ کیمیاگری جنسی

کلیپ ترک پورنوگرافی

در سنین مختلف که فرد خود ارضایی میکند دلایل گوناگون وجود دارد اما به طور طبیعی خود ارضایی یکی از روش هایی است که انسان ها به وسیله آن هم بدن و هم احساسات جنسی شان را می شناسند که همین موضوع به راحتی می تواند باعث یک عادت رفتاری شود.

از جمله مشکلاتی که خود ارضایی برای مردان به وجود می آورد بر روی سلامت جنسی است که اگر برای مدت طولانی این کار انجام شود ممکن است فرد دچار زود انزالی شود. به این ترتیب که فرد در خود ارضایی عادت می کند که با یک جسم خارجی به ارضا برسد و زمانی که این کار ادامه می یابد بدن و سیستم عصبی به تمامی عوامل خارجی حساس می شود و فرد دچار زود انزالی می شود.

چرا عادت خود ارضایی باید ترک شود؟

در ادامه چند به چند نکته در خصوص خود ارضایی اشاره خواهیم کرد که به ما نشان می دهد تا خود ارضایی را ترک کنیم.

۱. عمل خود ارضایی موجب از دست رفتن کلسیم و پتاسیم می شود و همچنین بدن را ضعیف می کند.

۲. خود ارضایی برای فرد مشکلاتی مانند اضطراب و بی قراری را ایجاد می کند.

۳. خود ارضایی می تواند سبب پرخاشگری، خستگی و خواب آلودگی فرد شود و به دنبال آن عملکرد فرد به شدت کاهش می یابد.

۴. انجام زیاد خود ارضایی باعث کاهش عزت نفس و افزایش احساس حقارت و خود کم بینی در فرد می شود.

۵. فشارهای روانی و استرس های زیادی را بر انسان وارد می کند.

۶. انجام خود ارضایی می تواند فرد را دچار مشکلات روانی شامل احساس گناه و افسردگی کند.

۷. عمل خود ارضایی خلق فرد را تغییر می دهد و نگرش او را نسبت به افراد و اجتماع تغییر می دهد.

۸. همانطور که بیان کردیم خود ارضایی باعث ایجاد احساس گناه در فرد می شود که اگر به صورت طولانی این احساس ادامه یابد فرد را دچار مشکلات جسمی و روانی می کند.

۹. در بلند مدت خود ارضایی باعث مشکل در حافظه بلند مدت فرد می شود.

تغییر سبک زندگی و پرهیز از تنهایی

آشنایی با روش های ترک خود ارضایی در مردان و زنان

در روند رشد انسان ما با عمل خود ارضایی روبرو خواهیم شد و این کار به نوعی بخش از فرایند رشد انسان است و در کودکان هم انجام این عمل دیده شده است. اما نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که خود ارضایی عملی اعتیاد آور بوده و می تواند به سلامت جسمی و روانی انسان آسیب بزند بنابراین لازم است تا فرد برای ترک آن اقدام کند. در ادامه شما را با روش های ترک خود ارضایی آشنا می کنیم که می توانید با انجام آن ها این کار تکراری و آزار دهنده را ترک کنید.

از یک راهنما استفاده کنید

هرگز از این که دچار خود ارضایی شده اید خجالت نکشید، چرا که اگر شما خجالت بکشید باعث می شود تا در مورد آن با کسی صحبت نکنید و مشکل شما هرگز حل نخواهد شد. در ابتدا ممکن است که خود ارضایی را رفتاری صحیح بدانید ولی در بلند می تواند به سلامت شما آسیب وارد کند و همچنین اگر برای چند روز آن را ترک کرده اید ممکن است بعد از گذشت مدتی مجدد نتوانید در برابر آن مقاومت کنید و دوباره آن را انجام دهید.


پیشنهاد ویژه :کارگاه درمان تحلیلی اختلالات جنسی


در این زمینه بسیاری از افراد خبره شامل روانشناس و روانپزشک هستند که در این خصوص آموزش دیده اند و می توانند به شما در ترک آن کمک کنند. برای شروع لازم است تا شما خجالت را کنار بگذارید و با تمام جزئیات مشکل را به درمانگر بگویید تا او بتواند شرح کاملی از مشکل شما داشته باشد و بتواند در درمان خود ارضایی به شما کمک کند. همچنین درمانگر باید بداند که خود ارضایی چه تاثیری بر زندگی شما دارد و چه مشکلاتی برای شما ایجاد کرده است تا بتواند با ارائه راهکارهای اصولی به ترک خود ارضایی شما کمک کند.

استفاده از سرگرمی و تمرکز

اگر بتوانید خودتان را با فعالیت هایی که انرژی روانی تا را تخلیه میکند سرگرم کنید و با وسوسه خود ارضایی مقابله کنید قطعا خواهید توانست تا خود ارضایی را ترک کنید، برای مثال می توانید از روش های زیر کمک بگیرید.

آشنایی با روش های درمان اعتیاد به خود ارضایی

کارهای خلاقانه

انجام کارهای خلاقانه و گذاشتن انرژی در آن بخش می تواند به شما کمک کند برای مثال می توانید آواز تمرین کنید، یک ساز موسیقی را یاد بگیرید و یا وارد یک ورزش شوید.

ورزش کردن

فروید روشی را معرفی کرده با نام والایش که به وسیله آن انرژی فرد به جای دیگری معطوف می شود تا فرد از آسیب در امان باشد، برای مثال ورزش که هم موجب شادی و هم سبب نشاط شما می شود و انرژی شما در آن خرج می شود و بعد از انجام آن دچار حس خوبی خواهید شد، به عنوان نمونه ورزش هایی مثل : یوگا که باعث آرامش و رفع احساسات بد می شود و یا انجام ورزش های گروهی مثل فوتبال و … که سبب می شود تا شما از گوشه گیری و انزوا دور شوید.

رژیم غذایی سالم

اگر احساس خستگی و کسلی می کنید می توانید با مصرف سبزیجات و میوه ها انرژی لازم برای بدنتان را تامین کنید. اگر شما این کار را انجام دهید روحیه شما زنده می شود و به صورت خودکار به سمت انجام خود ارضایی نخواهید رفت، در نظر داشته باشید که حتما موادی که باعث می شود تا شما از نظر جنسی تحریک شوید را کاهش دهید.

انجام یک مهارت جدید

اگر برای خودتان یک سرگرمی جدید ایجاد کنید و یا شروع به یادگیری یک مهارت کنید حواس شما بر روی آن کار متمرکز خواهد شد و برای مدتی به سمت انجام خود ارضایی نخواهید رفت و اگر این فرایند ادامه یابد شما به طور کامل خود ارضایی را ترک خواهید کرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی تشیص و درمان اختلالات جنسی


انجام کارهای داوطلبانه

اگر می خواهید خود ارضایی را ترک کنید باید عزت نفس خودتان را افزایش دهید و برای آن می توانید کارهای عام المنفعه انجام دهید که با انجام کارهای داوطلبانه احساس خوبی در شما ایجاد خواهد شد و در نتیجه برای ترک خود ارضایی بسیار موثر است.

خواب منظم و کافی

اگر دقت کرده باشید تمام افکار جنسی نیمه های شب به سراغ انسان می آید به همین دلیل لازم است تا ساعت خواب مناسبی داشته باشید یعنی شب ها به موقع بخوابید و صبح ها سر زمان مشخصی بیدار شوید و در طول روز فعالیت داشته باشید تا شب ها دچار بی خوابی نشوید و راحت بخوابید. نکته ای که در این جا باید به آن اشاره شود این است که وقت خواب حتما گوشی موبایل خود را از محل خواب خود دور کنید چرا که اگر خودتان را با گوشی موبایل سرگرم کنید به دلیل خاصیتی که نور موبایل دارد خواب شما را دچار اختلال می کند و شما نمی توانید بخوابید و در نتیجه ممکن است عواقب بدی به همراه داشته باشد.

چگونه از خود ارضایی جلوگیری کنیم؟

۱. قبل از آن که به رختخواب و یا حمام بروید حتما خودتان را خسته کنید تا فقط به خوابیدن و حمام کردن فکر کنید. توجه کنید که در حمام هم از دوش آب سرد استفاده کنید و موقع خواب لباس های بیشتری بپوشید.

۲. اگر شما اعتیاد زیادی به خود ارضایی دارید حتما علت آن را بیابید و اگر فردی هستید که خیلی تنهایی را دوست دارید و در تنهایی خود دست به خود ارضایی می زنید حتما تلاش کنید که روابط اجتماعی تان را گسترش دهید و در فعالیت های گروهی شرکت کنید. به این شکل که کارهای گروهی را انتخاب کنید که بتوانید با دیگران در ارتباط باشید. در برخی موارد ممکن است که مردان به دلیل اختلال نعوظ عمل خود ارضایی را انجام دهند که برای این کار می توان از پزشک مشورت گرفت و از دارو استفاده کرد.

۳. در نظر داشته باشید که برای مدت طولانی در خانه نمانید و حتما زمان های تنهایی در خانه را کاهش دهید. مثلا با دوستانتان قرار بگذارید و به بیرون بروید و اگر دوستانتان وقت نداشتند خودتان تنهایی به پیاده روی بروید و در یک مکان عمومی وقت بگذرانید، می توانید برای خودتان خوراکی بخرید و خوش بگذرانید.

نکته : یکی از کارهایی که برای ترک خود ارضایی لازم است انجام دهید برنامه ریزی مجدد مغز است که به این روش قابل انجام است : شما عادت کرده اید که برخی اوقات گوشی خودتان را بردارید و به هرزه نگاری و یا همان پورنوگرافی بپردازید. در این حالت اگر وسوسه شدید که این کار را انجام دهید از جای خودتان بلند شوید و به یکی از دوستانتان تلفن بزنید و با او صحبت کنید و یا آماده شوید و به پارک بروید و یا یک فیلم از تلویزیون ببینید حتما باید این کار را انجام دهید تا آن چرخه باطل شکسته شود و شما از دام اعتیاد به خود ارضایی خارج شوید در غیر این صورت مجدد شما تمام کارهای تکراری قبل را انجام خواهید داد و در نتیجه به خود ارضایی ختم می شود.

پس اگر می خواهید دور باطل خود ارضایی را بشکنید باید به مغزتان برنامه جدیدی بدهید. با این کار شما به مغز خودتان دستور می دهید که اگر وسوسه شد که دوباره خود ارضایی کند به سمت کار دیگری برو و تسلیم نشوید و اگر چندین بار این کار را انجام دهید مقاومت شما افزایش پیدا می کند و دیگر سراغ آن کارهایی که باعث خود ارضایی می شد نمی روید.

۴. حتما تلاش کنید که فیلم پورن تماشا نکنید، برای این کار میتوانید از اراده خودتان استفاده کنید مثلا کامپیوتر را در جایی قرار دهید که در معرض دید خانواده باشد و یا از روش برنامه ریزی جدید برای مغز استفاده کنید که در بالا به آن اشاره کردیم، به طوری که هر وقت وسوسه شدید که به سمت تماشای فیلم پورن بروید چرخه باطل را بشکنید و به دوستتان تلفن بزنید و با او صحبت کنید و یا به پارک بروید.

تقویت اراده برای ترک خود ارضایی

۵. برای ترک خود ارضایی باید صبور باشید و هرگز تسلیم نشوید و در کنار آن خودتان را نبازید چرا که این کار یک رفتار است و قرار نیست یک روزه ترک شود و ما باید به تلاش خودمان ادامه دهیم. برای مثال اگر شما روزی سه مرتبه خود ارضایی می کردید و حالا به ماهی یک بار کاهش یافته است این یک موفقیت بزرگ است. همچنین برای خودتان اهداف کوتاه مدت تعیین کنید و هر بار که به آن اهداف رسیدید حتما به خودتان پاداش دهید تا برای ادامه کار انگیزه بگیرید.

ذهنتان را بسازید و با خودتان روراست باشید

هرگز خودتان را تنبیه و یا تحقیر نکنید، همانطور که گفتیم شما انسان هستید و انسان موجودی دائم الخطا است و اگر این کار را انجام می دهید در پاسخ به یک نیاز این کار را انجام داده اید و مانند تمامی انسان های دیگر شما هم تمایلات انسانی دارید. آمارها نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد مردان و ۸۹ درصد زنان حداقل چند بار خود ارضایی کرده اند. عمل خود ارضایی کاری است که در هر سنی اتفاق می افتد و شما باید احساس گناه را از خودتان دور کنید و اراده خودتان را برای ترک آن به کار گیرید. به خاطر داشته باشید که اگر به خودتان و اراده ای که دارید ایمان داشته باشید و باور داشته باشید که شما می توانید خود ارضایی را ترک کنید حتما در این مسیر پیروز و موفق خواهید شد.

چه عواملی مانع ترک خود ارضایی است؟

حال باید به عواملی که در مسیر ترک خود ارضایی برای شما مانع به حساب می آیند اشاره کنیم که خوب آن ها را بشناسید تا بتوانید با رفع کردن آن ها به مسیر ترک خود ارضایی ادامه دهید.

۱. گوشه گیری زیاد و انزوا و دوری از انسان ها

۲. تنهایی زیاد در خانه

۳. خلق پایین و افسردگی

۴. ضعف در روابط جنسی و سرد مزاج بودن

۵. باورهای غلط راجع به خود ارضایی

۶. خواب ناکافی و مشکلات خواب

۷. تماشای فیلم های پورن

سخن پایانی

شما با تغییر در سبک زندگی خودتان می توانید به خود ارضایی پایان دهید و آسیب های آن را از خودتان دور کنید. برای مثال خواب خودتان را تنظیم کنید، رژیم غذایی مقوی و سالمی داشته باشید، به صورت مداوم ورزش کنید و حتما برای خودتان سرگرمی داشته باشید، از انزوای طولانی مدت بپرهیزید و روابط دوستی خودتان را افزایش دهید تا بتوانید به این اعتیاد رفتاری پایان دهید.

دسته‌بندی‌ها