آشنایی با عوارض تریاک و درمان اعتیاد به آن

آشنایی با عوارض تریاک و درمان اعتیاد به آن

در مورد شیره تریاک چه می دانید و آیا با مضرات آن آشنا هستید، در رابطه با شیره تریاک و عوارض آن مطالب زیادی وجود دارد و در سال های اخیر اطلاعات ضد و نقیضی در رابطه با این موضوع در فضای مجازی منتشر شده است که هیچ کدام از آنها پایه و اساس علمی ندارد، به دلیل اهمیت موضوع تصمیم داریم تا این در این بخش از وب سایت برنا اندیشان به صورت کامل مقاله آشنایی با عوارض تریاک و درمان اعتیاد به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با عوارض تریاک و درمان اعتیاد به آن

نکته ای که در این خصوص باید به آن اشاره شود این است که هر مواد و هر رفتاری خاصیت اعتیاد آور دارد و در کنار خواصی که دارد می تواند سبب بروز مشکلات جبران ناپذیری هم شود. بنابراین لازم است تا افراد اطلاعات خودشان را در خصوص این موارد افزایش دهند و هرگز عجولانه اقدام نکنند چرا که هر تصمیم اشتباهی می تواند عاقبت خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

شناخت کامل تریاک و ترکیبات آن
شناخت کامل تریاک و ترکیبات آن

آشنایی با خشخاش

خشخاش نوعی گیاه علفی است و یک ساله که هیچ پرزی ندارد و داخل آن خالی است و ارتفاع آن حدود ۲ متر است. و به دو نوع خشخاش دانه سفید و خشخاش دانه سیاه تقسیم می شود. در مورد میوه خشخاش باید بگوییم که میوه آن مانند کپسول درشت و به شکل یک کوزه سبز رنگ است که تاجی بر روی آن قرار دارد. پیشنهاد می شود تا مقاله ۱۰ روش برای ترک سیگار را مطالعه نمایید.

در داخل میوه آن تقریبا حدود ۳ هزار دانه به شکل کلیه وجود دارد که بعد رسیدن میوه از سر آن خارج می شوند. تریاک از خشخاش به دست می آید که آن را به نام های دیگری همچون صمغ، لبن، شیره، عصاره و یا حتی خود تریاک می شناسند.

شناخت تریاک

خود تریاک و تمام مشتقات آن جز مواد مخدر هستند که از گذشته های دور در زمینه پزشکی و دارویی مصرف می شده است. از چند هزار سال قبل تریاک به عنوان دارویی شفا بخش شناخته می شده است و حوالی قرن ۱۰ هجری قمری تریاک در قهوه خانه ها و خانه ها مورد سوء مصرف قرار گرفت که مشکلات فراوانی را ایجاد کرد.

شیره خشخاش

زمانی که بر روی کپسول های نارس خشخاش سیاه تیغ می زنند موادی از آن خارج می شود که به آن شیره خشخاش می گویند.

عصاره

اگر کپسول و برگ خشخاش سیاه را بکوبند و سپس آن را خشک کنند موادی حاصل می شود که به آن عصاره گفته می شود.

تریاک چیست و چه عوارضی دارد؟
تریاک چیست و چه عوارضی دارد؟

شیره تریاک

اگر سوخته تریاک و یا خود تریاک را به نسبت ۳ به ۱ بسوزانند موادی به دست می آید که به آن شیره تریاک گفته می شود.

نگاهی به شیره تریاک در طب سنتی

در طب سنتی شیره تریاک موادی است که تحت عنوان سرد و خشک شناخته می شود. و برخی خواص از جمله ضد درد، ضد اسهال و همچنین ضد سرفه را برای آن در نظر گرفته اند. مصرف تریاک باعث ایجاد حالت های شادی و نشاط در فرد می شود و ترک آن باعث ایجاد درد در انسان می شود و در نتیجه فرد برای رهایی از درد مجدد به مصرف آن می پردازد و در نتیجه وارد چرخه اعتیاد می شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درد در مصرف مواد مخدر


آیا تریاک دارای خواص است؟

از زمان های باستان حکمای سنتی ایران در رابطه با خواص تریاک مطالب زیادی را نوشته اند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

در پاپیروس هیرست نوشته شده که از ترکیب آن می توانیم برای اصلاح ادرار و درمان ناراحتی مثانه و همچنین برای ناراحتی شکم و سردرد استفاده کنیم.

رازی در کتاب الحاوی فی الطب آورده است که تریاک مخدر و مسکنی بسیار قوی است که می تواند اسهال را رفع کند و برای سرفه و خواب هم مفید است.

ابن سینا در کتاب قانون آورده است که تریاک می تواند دردها را تسکین دهد و موجب خواب شود و همچنین برای درمان سرفه نیز مفید است. همچنین بیان می کند که ترکیب آن با شیر زنان می تواند درد و التهاب چشم را تسکین دهد.

در کتاب هدایه المتعلمین آمده است که که از ترکیبات تریاک برای درمان میگرن و مشکلات گوش و همچنین اگر فرد تنگی نفس، سرفه، اسهال و سوختگی نداشته باشد برای درمان ترشحات و یا همان خلط پشت حلق استفاده می شود. همچنین همراه با تخم خشخاش می توان برای درمان خونریزی شدید و قطع نشدن خونریزی قاعدگی قابل استفاده است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آشنایی با انواع مواد افیونی


عماد الدین شیرازی در مورد فواید تریاک بیان می کند که می تواند دردهای تمام بدن را تسکین دهد که به صورت مصرف خوراکی و یا به روش استعمال استفاده شود. و به دلیل آرامشی که ایجاد می کند می تواند باعث خواب آرام شود. البته به مواردی همچون شادی بخش، نشاط آور، ضد جنون و دفع کننده سرمای زمستان اشاره کرده است. علاوه بر این نکات به مواردی همچون مانع زود انزالی، مناسب برای لاغری و قوای بدن نیز اشاره شده است.

آشنایی با مضرات تریاک

در طب سنتی در مورد تریاک به مضرات فراوانی اشاره شده است که لازم است تا آن ها را معرفی کنیم. برای نمونه تریاک می تواند باعث : ضعف بدن، تب، گرفتگی عضلانی، مشکل در حافظه و تمرکز، مشکل شنوایی و بینایی، کج خلقی، ضعف در مغز و قلب و کبد، یبوست، گوشه گیری و … شود.

روش های ترک اعتیاد به تریاک
روش های ترک اعتیاد به تریاک

در کتاب های پزشکی جدید به عوارضی چون اختلالات خواب، تهوع و استفراغ، خارش و خشکی دهان، یبوست و … اشاره شده است.

آشنایی با مضرات شیره تریاک

در رابطه با شیره تریاک باید گفته شود که تاثیر آن از خود تریاک بیشتر است و خیلی از آن سنگین تر است. با این که اثر بالایی دارد ولی نکته ای که وجود دارد این است که تاثیر آن موقت و کوتاه مدت است و در مدت زمان کوتاهی فرد دچار خماری می شود. شیره تریاک باعث می شود تا به مرور فرد لاغر شود و به مشکلات مجاری تنفسی دچار شود. همچنین باید بیان شود که دندان و کبد فرد کم کم دچار آسیب می شود و با کاهش میل جنسی هم روبرو می شود.

از دیگر مواردی که در خصوص شیره تریاک باید بدانید این است که نه تنها باعث کاهش قند خون نمی شود بلکه باعث می شود تا لوزالمعده دیگر توانایی ترشح انسولین را نداشته باشد که به دنبال آن خطراتی برای فرد ایجاد می شود.

در کنار این موارد باید اشاره شود که شیره تریاک باعث می شود تا عروق قلبی فرد تنگ شود و به دستگاه گوارش نیز آسیب می رساند. به طور کلی باید بدانیم که شیره تریاک برای معده بسیار مضر است و می تواند باعث مسمومیت فرد شود. یکی از تصورات غلطی که در مورد شیره تریاک وجود دارد این است که شیره تریاک باعث افزایش میل جنسی می شود در حالی که با مصرف زیاد شیره تریاک تمام انرژی جنسی فرد به طور کلی از بین می رود.

نگاهی به اعتیاد به تریاک

همانطور که میدانید اعتیاد عبارت است از عادت کردن و خو گرفتن به چیزی که می تواند یک رفتار و یا یک مواد باشد و در زبان انگلیسی به آن Addiction گفته می شود. همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز در مورد اعتیاد بیان می کند که اگر فردی مصرف یک دارو را برای خودش در اولویت قرار دهد و مصرف آن ها بیشترین ارزش را برایش داشته باشد دچار وابستگی به دارو شده است.

نظر طب سنتی در مورد اعتیاد

با توجه به آن چه که گفته شد در طب سنتی عقیده بر آن است که به دلیل طبیعت سرد و خشک تریاک اگر مصرف آن ادامه یابد به مرور زمان مزاج بدن را به سمت سردی سوق می دهد و به دنبال آن مویرگ های سطحی و همچنین منافذ پوستی بسته می شود و حرارت بدن به سمت درون بدن هدایت می شود و به دنبال آن فرد احساس گرمای کاذب می کند.

این موارد بر روی مغز نیز تاثیر می گذارد و باعث شادی و نشاط کاذب در انسان می شود و فرد باور دارد که قدرت بالایی دارد و می تواند هر کاری را انجام دهد. به دنبال ایجاد گرمای کاذب در بدن سایر اندام ها از جمله قلب، کبد و مغز فرد هم دچار اختلالاتی می شود و چون فرد قصد دارد مجدد آن حالت های خوش را به دست آورد به مصرف آن ادامه می دهد و در نتیجه گرفتار دام اعتیاد می شود.

تشخیص اعتیاد به شیره تریاک

به یاد داشته باشید که شیره تریاک بسیار اعتیاد آور است و نشانه هایی همچون خستگی مفرط، نداشتن انرژی و تخریب عملکرد جنسی را به دنبال دارد. به دنبال این نشانه ها فرد با مشکلاتی چون مشکلات تنفسی، ریوی، بیماری های کبدی و مشکلات فراوان گوارشی روبرو می شود. مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که بر روی عملکرد فردی، شغلی و اجتماعی فرد نیز تاثیر می گذارد.

آشنایی با نحوه مصرف تریاک

به طور معمول به دو روش تدخین و خوردن تریاک مصرف می شود. و خطرناک ترین حالتی که برای مصرف تریاک وجود دارد به روش تزریق است که به طرز وحشتناکی مضر بوده و سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. چرا که تریاک دارای بخش های زیادی است که در آب حل نمی شود و می تواند منجر به سکته قلبی شود. در مورد تدخین هم از روش هایی چون سیخ و سنجاق و وافور استفاده می شود که بسیار رایج است.

به دلیل آن که بسیاری از تریاک هایی که به دست مصرف کننده میرسد دارای ناخالصی است و در آن سرب وجود دارد باعث می شود تا پس از مصرف فرد دچار سردردهای شدید شود.

آموزش ترک و محرومیت از تریاک

همانطور که قبلا نیز گفته شد، طبیعت تریاک سرد و خشک است و جز داروهای سمی به حساب می آید. وقتی تریاک استفاده می شود باعث می شود تا رطوبتی که به صورت طبیعی در بدن جریان دارد به حالت انجام درآید و زمانی که مصرف تریاک متوقف شود این جریان مجدد روان شده و باعث بروز نشانه هایی از جمله مشکل در تنفس، ریزش اشک، آبریزش از بینی، بی خوابی، عطسه، درد مفاصل، دل پیچه، درد کمر، کاهش اشتها، سردرد و تب شود.

بر اساس کتاب DSM 5 ترک تریاک و یا هر موادی که مشابه تریاک است باعث بروز افزایش ترشح اشک، خمیازه، ضعف، آبریزش از بینی، سیخ شدن موهای بدن، تهوع و استفراغ، پرش های عضلانی، لرزش می شود و همراه با آن افزایش دفعات تنفس را نیز با خود به دنبال دارد.

چگونه می توانیم تریاک را ترک کنیم؟

به دلیل وجود سرب در تریاک و سایر ناخالصی ها مسمومیت این مواد نیز بسیار بالاست و برای درمان این نوع مسمومیت باید از ویتامین C ، سبزیجات و میوه استفاده کنیم. اما اگر سطح مسمومیت بسیار بالا باشد پزشک مربوطه داروی نالوکسان را تجویز می کند.

آموزش روش هایی برای ترک تریاک
آموزش روش هایی برای ترک تریاک

ترک تریاک به صورت تدریجی

طب سنتی بر این باور است که قطع ناگهانی تریاک خطراتی را به خود به همراه دارد و باعث بروز مرض در فرد می شود. بنابراین به شدت توصیه می شود که ترک تریاک به صورت تدریجی انجام شود و در این حالت باید توان مصرف و تحمل شخص را نیز اندازه گیری کنند.

ترک در کلینیک های ترک اعتیاد

امروزه با گسترش علم روانشناسی و روانپزشکی مراکز متعددی برای درمان اعتیاد تاسیس شده است که روانشناسان و روانپزشکان زیادی در آن فعالیت می کنند که می توانید از خدمات آن ها بهره مند شوید. برای درمان هم از مصاحبه و تشخیص آغاز می شود و درمان هم به صورت گروهی، فردی و یا خانوادگی انجام می شود. در زمینه داروهایی که به تشخیص پزشک باید مصرف شود هم می توان به متادون و قرص ب ۲ اشاره کرد که حتما این موارد را باید پزشک برایتان تجویز کند.

گاهی دیده شده که فرد به صورت خودسرانه تصمیم به ترک تریاک می گیرد و به صورت ناگهانی مصرف آن را قطع می کند و همین کار باعث می شود تا نه تنها ترک تریاک انجام نشود بلکه به صورت شدیدی اقدام به مصرف کند که در برخی موارد باعث مرگ فرد شود. بنابراین لازم است تا فرد از کمک روانشناس و روانپزشک در این خصوص بهره مند شود تا بتواند با موفقیت اعتیاد را ترک کند.

نتیجه گیری

با این که در خصوص فواید تریاک فوایدی بیان شد ولی باید در نظر داشته باشید که بسیاری از مواد با این که ممکن است دارای خواصی باشند ولی مضراتشان آنقدر زیاد است که هرگز نمی تواند به سود آن توجه کرد چرا که مصرف آن شما را دچار اعتیاد می کند و شما را گرفتار دام اعتیاد می کند و در آمدن از آن چرخه نیز آنقدر سخت است که هم سلامت جسمی و هم سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل لازم است تا همواره با عقل و منطق به موضوعات نگاه کنیم و خودسرانه برای مصرف یک مواد یا دارو اقدام نکنیم تا بتوانیم از سلامتی خودمان مراقبت کنیم.

دسته‌بندی‌ها