رابطه سالم در محیط کار چه اهمیتی دارد؟

رابطه سالم در محیط کار چه اهمیتی دارد؟

صمیمی شدن با همکار مرد در محیط کاری می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد کند. زیرا این کار باعث شکست حریم خصوصی فرد شده و در نتیجه او نیز از شما درخواست های غیر منطقی می‌کند و اگر آن مرد متاهل باشد قطعاً مشکلات فراوانی رخ می‌دهد. با توجه به روابطی که در حین کار برای افراد رخ می‌دهد تصمیم داریم تا در این قسمت از مقاله به صورت کامل شما را با مشکلاتی که صمیمی شدن با همکار مرد در محیط کار ایجاد می‌کند آشنا نماییم.

صمیمیت با همکاران

دوستی و صمیمیت از جمله مواردی است که افراد خیلی انتظار دارند تا در محیط کار آن‌ها را بشنوند. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم در محیطی که کار می‌کنیم احساس صمیمیت بخشی از تجربه شغلی ماست. شایان ذکر است که رابطه دوستانه با همکاران در محیط کار می‌تواند رضایت شغلی افراد را به طور چشمگیری افزایش دهد و افراد به این باور می‌رسند که بخشی از محیط هستند. برای آموزش بیشتر به پکیج اتیکت رفتاری مراجعه نمایید.

اما در این میان باید اشاره شود که برخی از مردان دارای حد و مرزهایی برای خودشان هستند که کسی نباید به خودش اجازه دهد وارد حریم خصوصی فرد شود. زیرا ایجاد تعادل بین زندگی و محیط کار از جمله مواردی است که می‌تواند حال افراد را خوب کند. بنابراین ممکن است داشتن روابط کنترل شده در محیط کار برای تمامی افراد مقدور نباشد و چالش های فراوانی را برای شخص ایجاد می‌کند.

رابطه سالم با همکاران چه اهمیتی دارد؟

محل کار می‌تواند محیطی باشد که افراد به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و مدتی از وقتشان را با سایر افراد بگذرانند. چرا که محیط کار باعث می‌شود تا افراد دارای اهداف و ارزش‌های مشخصی باشند. شایان ذکر است که محیط کار می‌تواند بهترین مکان برای ایجاد دوستی‌های دائمی باشد.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر ما می‌خواهیم یک تیم قوی و قدرتمند داشته باشیم لازم است تا آن‌ها در محیط کار روابط سالمی با یکدیگر داشته باشند و بدانند که همه آن‌ها بخشی از تیم و گروه هستند. زیرا رابطه سالم با همکاران در محیط باعث می‌شود تا سطح بهره وری کارکنان به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

رابطه سالم با همکاران چه اهمیتی دارد؟

مزایای صمیمیت با همکار مرد

با اینکه برخی از افراد برای خودشان حد و مرزهایی را مشخص کرده‌اند اما داشتن روابط دوستانه سالم می‌تواند مزایای فراوانی را با خودش داشته باشد که در ادامه آن‌ها را خدمت شما معرفی می کنیم.

از بین بردن حالت تدافعی : زمانی که صمیمیت بین افراد بیشتر می‌شود به صورت خودکار تمام حالت‌های دفاعی نیز از بین می‌رود و در نتیجه روابط کاری نیز افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که افراد به یکدیگر در محیط کار احترام می‌گذارند و نسبت به هم مَحبت دارند قطعاً عملکرد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاهش استرس : هنگامی که همکاران با یکدیگر صمیمی باشند استرس و تنش‌های مربوط به محیط کار نیز از بین می‌رود و در نهایت بهره وری کارکنان نیز افزایش پیدا می‌کند.

شوق رفتن به سر کار : زمانی که افراد در محیط کار با هم رابطه دوستانه و صمیمی داشته باشند همواره علاقه دارند تا با اشتیاق فراوانی به محل کار بروند. چرا که صمیمی بودن افراد در محل کار خود به خود باعث می‌شود تا بهره وری کارکنان نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

ایجاد خلاقیت : صمیمیت بین همکاران باعث می‌شود تا بارش یا همان طوفان فکری نیز افزایش پیدا کند و در نتیجه میزان خلاقیت بین اعضا نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد خیلی کمتر تحت تأثیر اضطراب اجتماعی، شرم و ترس از تفکر آزادانه قرار بگیرند.

مشکلات صمیمیت با همکاران مرد

هنگامی که شما با همکار مرد رابطه سالمی برقرار می‌کنید وارد یک فرایند طولانی و پر زحمت می‌شوید. زیرا چنین صمیمیتی نیاز به تعادل، راحتی و احترام متقابل دارد. در‌واقع شما باید با آن سازگار شوید و اجازه دهید که طرف مقابل شما نیز با شما سازگار شود. همچنین پیشنهاد می‌شود به پکیج روانشناسی صنعتی و سازمانی مراجعه فرمایید.

همواره در نظر داشت باشید که بدون داشتن این دو عنصر قطعاً تضادهایی برای شما ایجاد می‌گردد. گاهی اوقات برخی زنان هنگامی که با همکاران مرد خود در محیط کار رابطه صمیمانه ای داشته‌اند بعد از مدتی مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و یا سوء تفاهم های زیادی برای آن‌ها ایجاد شده است. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با معایب و مشکلات صمیمیت با همکاران مرد آشنا نماییم.

عدم رعایت حریم خصوصی

گاهی اوقات صمیمیت بین فرد در محیط کار بسیار افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه به دلیل طولانی بودن رابطه بین همکار زن و مرد در محیط کار در بیرون از محل کار نیز با یکدیگر در رابطه هستند. ادامه داشتن چنین روندی باعث می‌شود تا بین افراد وابستگی عاطفی ایجاد شود.

به عنوان مثال خانم و آقایی که حدود ۸ ساعت در محیط کار با یکدیگر هستند و در کنار هم چای و نوشیدنی و غذا می خورند. در نتیجه به مرور زمان رابطه بین آن‌ها صمیمی تر شده و می‌تواند باعث شود تا آن‌ها وارد مراحل رابطه عاطفی بزرگتری شوند. همچنین لازم به ذکر است که روابط عاطفی می‌تواند بر روی ازدواج افراد نیز تأثیر بگذارد و اگر به شکل ناسالمی باشد قطعاً جایگاه شغلی فرد نیز با خطر مواجه می‌شود.

ایجاد اختلال و حواس پرتی

دوستی صمیمی در محیط کار قطعاً آشفتگی ایجاد می‌کند. با اینکه برقراری رابطه دوستانه در محیط کار بسیار مفید و سودمند است اما شما باید بدانید که لازم است تا در محل کار خود منضبط باشید و به درستی تمامی کارهایی که بر عهده دارید را انجام دهید. دوستی زن و مرد در محیط کار می‌تواند حواس پرتی ایجاد کند و در نتیجه بهره وری و کارایی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به عنوان مثال رفتارهایی مانند خندیدن، شوخی کردن و یا گردش در محیط کار بر روی تمرکز افراد تأثیر می‌گذارد و در نتیجه شخص قادر نیست تا وظایفی که بر عهده دارد را به درستی انجام دهد. بنابراین لازم است تا سطحی از محدودیت در روابط کاری وجود داشته باشد تا افراد بتوانند در محل کار به خوبی کارهایشان را انجام دهند.

حد مناسب صمیمی شدن

همانطور که می‌دانید در تمامی روابط انسانی حد و مرزهایی وجود دارد و طرفین ملزم هستند تا تمامی آن‌ها را رعایت کنند. بنابراین اگر شما یا سایر افراد به این حد و مرزها توجهی نداشته باشید متوجه می‌شوید که فضای ناامنی در محیط کار برای شما ایجاد شده است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان مهارت های شما در ایجاد رابطه دوستی بسیار مهم است و می‌تواند به شما کمک کند تا رابطه سالمی با سایر همکاران خود داشته باشید.

رعایت حریم خصوصی

محیط کار مانند مهمانی یا محیط های دوستانه نیست که افراد بخواهند نسبت به زندگی یکدیگر کنجکاوی داشته باشند. از طرف دیگر کسی اجازه ندارد تا ناراحتی و خشم درونی‌اش را بر سر دیگران خالی کند. به عنوان مثال یک کارمند اجازه ندارد عقده‌های درونی‌اش را بر سر ارباب رجوع خالی کند. اما با توجه به تمام پافشاری هایی که می‌شود باز هم افراد زیادی به آن توجه نمی‌کنند. پیشنهاد می‌شود تا مقاله ۶ کلاه تفکر را مطالعه کنید.

شایان ذکر است که جدی بودن و داشتن مهارت انعطاف پذیری در محیط کار از مهم‌ترین شاخص های رفتاری است. زیرا از طریق جدیت می‌توانیم اهداف شرکت و همچنین اهداف شخصی مان را تحقق بخشیم و اگر انعطاف پذیری داشته باشیم می‌توانیم تمامی مشکلاتی که در سر راه ایجاد می‌شود را به خوبی رفع نماییم.

توجه داشته باشید که میزان صمیمیت شما در محیط کار اصلاً مهم نیست و لازم است تا تمامی افراد به حریم شخصی یکدیگر اهمیت دهند و هرگز از حیطه ادب خارج نشوند. همچنین همکاران نباید با یکدیگر شوخی کنند و یا از الفاظ رکیک و زشت نسبت به یکدیگر استفاده کنند.

رازداری بین همکاران

ممکن است شما با فردی بسیار صمیمی باشید و درد و دل های زیادی با او انجام دهید و تمام رازهای تان را با او در میان بگذارید اما این موضوع در مورد همکاری در محیط کار صادق نیست و نباید تمام راز دل خودتان را به همکارتان بگویید. زیرا برخی افراد برای آنکه در محیط کار به شما صدمه وارد کنند و یا از روی حسادت ممکن است اسرار پنهان شما را فاش کنند. شایان ذکر است که حتی اگر شما از وفاداری همکارتان هم باخبر هستید باز هم نباید تمامی راز دل خودتان را به دیگران بگویید.

داشتن یک رابطه سالم با همکاران

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد باز هم همکاران خانم و آقا می‌توانند در محیط کار با یکدیگر رابطه سالم داشته باشند و از همکاری با یکدیگر لذت ببرند. البته زنان در این خصوص باید بسیار تعادل را رعایت کنند. لازم است اشاره شود که چه یک خانم مجرد و یا یک مادر شاغل باشید همواره باید محیط کاری امنی را برای خودتان تضمین نمایید.

حرفه‌ای بودن در محیط کار

همواره به این نکته توجه داشته باشید که در محیط کاری باید به شکلی حرفه‌ای رفتار کنید. اگر شما یک زن و یا یک مرد هستید باید بدانید که همواره باید به طرف مقابل نشان دهید که هدف شما کار کردن است و می‌خواهید تجارت انجام دهید و حرفه‌ای بودن در اولویت قرار دارد. همواره در محیط کار خود هنگامی که با همکارانتان صحبت می‌کنید لبخند داشته باشید و اگر با نظر او مخالف هستید لازم است تا به شکلی محترمانه نظرتان را به او بگویید.

بعد از انجام هر کار خوب همکارتان به او تبریک بگویید. چرا که تحسین و تشویق باعث می‌شود تا احساس ارزشمندی در افراد افزایش پیدا کند. به عنوان مثال همواره از مشارکت آن‌ها در جلسات یا پروژه ها قدردانی کنید. این کار شما باعث می‌شود تا یک رابطه حرفه‌ای و سالم با او داشته باشید و هنگامی که از او تعریف می‌کنید این احتمال وجود دارد که رابطه خوبی با شما داشته باشد و در شرایط مختلف از شما حمایت کند.

گفتگو و مشخص کردن حد و مرزها

در محیط کاری لازم است تا افراد با یکدیگر همکاری کنند و این روابط اجتماعی همواره وجود دارد. بنابراین شما به عنوان یک خانم یا آقا هرگز نباید از صحبت کردن با یکدیگر بترسید. به عنوان مثال می‌توانید در زمان استراحت و ناهار و هنگامی که در آسانسور هستید با یکدیگر صحبت‌های معمولی داشته باشید. مثلاً صحبت کردن در مورد آب و هوا، خانواده و حتی سرگرمی‌های مختلف کاملاً بی ضرر و بدون مشکل است. البته اگر شما نمی‌توانید به صورت تنها با یک همکار مرد صحبت کنید می‌توانید در جمع این کار را انجام دهید.

صمیمی شدن با همکار مرد

همواره لازم است تا در هنگام رابطه با همکار مرد محدودیت‌ها را رعایت نمایید. زیرا ممکن شما یا طرف مقابل ازدواج کرده باید و روابط طولانی صمیمی باعث آسیب به زندگی طرفین می‌شود. لازم به ذکر است که از مکالمات طولانی به‌خصوص خارج از محل کار خودداری کنید. مثلاً نباید در چت، تماس یا هر موردی که ارتباطی با کار ندارد شرکت کنید. همچنین با یک همکار مرد پشت درهای بسته تنها نباشید و هرگز نباید اجازه دهید که مردان بدون رضایت به شما دست بزنند.

صمیمی شدن با همکار مرد

اگر شما شخصیت سالمی داشته باشید هم خودتان را دوست دارید و دیگران را و هرگز نسبت به شخصی دیگر احساس بدی نخواهید داشت. زیرا همانطور که گفته شد رابطه سالم با همکار بسیار لازم و ضروری است و با رعایت تمامی نکاتی که گفته شد می‌توانید همکاری خوبی با افراد داشته باشید. در‌واقع رابطه بین همکاران بخشی از موفقیت کاری است و اگر نتوانید با دیگران رابطه خوبی برقرار کنید بعد از مدتی محیط کار برای شما بسیار سخت و دشوار است. هنگامی که از همراهی یکدیگر لذت می‌برید قطعاً روزهای شاد و پرباری را خواهید داشت.

نیت خوب و تحسین و تمجید

شما همواره باید انگیزه‌های خودتان را بررسی کنید و بدانید که دیگران شما را چگونه درک می کنند. در‌واقع داشتن نیت های مثبت در آغاز می‌تواند از شما در مقابل احساسات آسیب دیده و ایجاد سوء تفاهم مراقبت و محافظت کند. هرگز بر روی ظاهر همکار خود تمرکز نکنید و باید به کارهایی که انجام می‌دهد توجه داشته باشید و او را مورد تعریف و تمجید قرار دهید. به عنوان مثال هنگامی که او کار خوبی انجام داده است از او تعریف کنید و در زمان ارائه یک سخنرانی عالی به خوبی به او توجه داشته باشید.

اعتماد به نفس و احترام متقابل

همواره مستقل و با اعتماد به نفس ظاهر شوید و در اصطلاح به این کار سخت گرفتن می‌گویند. یعنی به همکار خود نشان می‌دهید که شما کارهای زیادی انجام داده‌اید و به یک فرد دیگر وابسته نیستید و کاملاً مستقل هستید. شما باید به او احترام بگذارید و به او فضا دهید و اگر او در محیطی کار می‌کند نباید برای مدت طولانی در کنارش باشید. زیرا این باور به او القاء می‌شود که شما قصد دارید تا در کارهای او مداخله کنید. در‌واقع اگر خلاقانه رفتار کنید می‌توانید به همکار خودتان نشان دهید که به او علاقه‌مند هستید و هرگز قصد ندارید تا از مرزهای او عبور کنید.

دسته‌بندی‌ها