درمان قفل شدن واژن هنگام رابطه جنسی زوجین

درمان قفل شدن واژن هنگام رابطه جنسی زوجین

یکی از مشکلاتی که در حین رابطه جنسی ممکن است رخ دهد قفل شدن واژن است که می توانند سبب بروز برخی از ناراحتی ها شود. همانطور که میدانید واژن یکی از اندام های خاص زنان بوده و حتی به عنوان اصلی ترین عضو سیستم تناسلی زنانه نیز شناخته می شود. لازم به ذکر است که واژن نقش بسیار مهمی در حین رابطه جنسی دارد.

برخی از بانوان گزارش هایی را مبنی بر عدم احساس لذت در حین رابطه جنسی بیان می کنند که می تواند به دلیل قفل شدن واژن در حین رابطه جنسی باشد. همچنین لازم است اشاره شود که قفل شدن واژن می تواند سبب دردناک شدن رابطه جنسی برای زنان شود و در نتیجه آمیزش جنسی را برای زنان بسیار سخت و دشوار می کند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص علت قفل شدن واژن و روش های درمان آن را در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مطالب علمی قرار دهیم.

رابطه جنسی چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

شایان ذکر است که هر موجودی دارای نیازهای مخصوص به خود بوده و اگر تمامی آنها را به خوبی برآورده کند می تواند سالم و تندرست باشد. در این میان انسان ها نیز چنین شرایطی را دارند و اگر نیازهایی که دارند به خوبی ارضا و رفع نشود می تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد. از این رو لازم است تا نیازهای انسان ها را به خوبی شناسایی کنیم و بدانیم که در سنین مختلف انسان دارای چه نیازهایی می باشد.

یکی از اولین نیازهایی که در هر انسانی وجود دارد نیازهای فیزیولوژیکی است که شامل آب، هوا، غذا، لباس، خواب و رابطه جنسی می شود. هنگامی که این نیازها به خوبی رفع نشود قطعا انسان نمی تواند عملکرد مناسبی در زندگی داشته باشد. در این میان همانطور که مشاهده می شود رابطه جنسی یکی از مهم ترین نیازهایی است که در گروه نیازهای فیزیولوژیکی انسان ها قرار دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش سکس تراپی مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید که رابطه جنسی سالم موجب می شود تا انسان از نظر روانی و جسمی در شرایط سالمی قرار داشته باشد. به همین دلیل می توانیم بیان کنیم که یکی از نیازهای اصلی هر انسانی داشتن رابطه جنسی سالم است. در زیر برخی از فواید رابطه جنسی سالم را برای شما معرفی می کنیم.

  • کمک به تعادل گردش خون
  • تقویت عضلات لگن
  • افزایش سوخت و ساز بدنی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش سلامت قلب و عروق
  • بهبود کیفیت خواب شبانه
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش احتمال بروز سرطان پروستات
  • تقویت مغز و عملکرد آن
  • تقویت روابط بین فردی زوجین

آشنایی با مراحل چرخه جنسی

چرخه جنسی هر انسانی دارای مراحلی است که از زمان تحریک تا زمان فرونشست ادامه دارد. این موضوع هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و هر یک از افراد در هنگام رابطه جنسی مراحل جنسی را طی می کنند که در این میان فقط زمانبندی مراحل متفاوت است.

مراحل رابطه جنسی عبارت است از :

میل جنسی

به مرحله تحریک جنسی، میل جنسی نیز گفته می شود که از چرخه جنسی افراد با محرک های جنسی فیزیکی و روانی آغاز می شود و در نتیجه به تحریک جنسی ختم می شود. در این مرحله داشتن تعاملات جسمی، عاطفی و تحریک نواحی جنسی موجب برانگیختگی اولیه در انسان می شود.

قفل شدن واژن در حین رابطه جنسی چه نشانه هایی دارد؟

برانگیختگی جنسی

در این مرحله آلت تناسلی مردان به دلیل تحریک به صورت نعوظ در می آید و بیضه ها به بالا و به سمت میان دو راه کشیده می شوند.

ارگاسم یا اوج لذت جنسی

در مردان اوج لذت جنسی همراه با انزال است و هر انزال با تداوم لذت جنسی همراه است. در این میان باید اشاره شود که عضو تناسلی زنانه نیز در این مرحله لذت جنسی بسیار شدیدی را تجربه می کند. به طور کلی لرزش های شدید اولیه و ثانویه در این مرحله بیشترین لذت را برای هر دو نفر به همراه دارد. برای مطالعه بیشتر به مقاله رسیدن به ارگاسم واژینال مراجعه نمایید.

آرامش و فرونشست جسمی

در مرحله آخر آلت تناسلی مردان از حالت نعوظ خارج می شود و وارد مرحله آرامش می شود. در این شرایط مردان از حالت برانگیختگی خارج می شوند و از چند ساعت تا چند روز تمایلی به انجام رابطه جنسی ندارند. در زنان نیز شرایط به همین صورت است اما با این تفاوت که آنها این توانایی را دارند که حتی بعد از تجربه ارگاسم، به چندین ارگاسم دیگر نیز دست پیدا کنند.

قفل شدن واژن هنگام رابطه جنسی

به یاد داشته باشید که واژن بخشی عضلانی است که با غشاهای اعصاب و مخاط پوشانده شده است. واژن رحم و دهانه رحم را به قسمت خارج بدن متصل می کند. همچنین باید اشاره شود که واژن در دو فعالیت آمیزش جنسی و زایمان نقشی اساسی ایفا می کند. ناحیه واژن دارای دو بخش خارجی و داخلی است که هر یک از آنها از اجزایی تشکیل شده اند. آناتومی بخش خارجی واژن دارای اجزا زیر است :

  • لابیا ماژور
  • لابیا مینور
  • کلیتوریس یا چوچوله
  • مدخل و دهانه واژن
  • منفذ ادرار
  • پرینه

همچنین آناتومی بخش داخلی واژن نیز به صورت زیر می باشد :

  • انواع پرده بکارت
  • غدد بارتولن
  • کانال واژن
  • نقطه جی یا جی اسپات

قفل شدن واژن هنگام رابطه جنسی به چه معناست؟

واژینیسموس به قفل شدن واژن در حین رابطه جنسی گفته می شود که به دلیل انقباضات ناخواسته عضلات کف لگن نسبت به معاینه، آمیزش و یا ورود اجسام خارجی به واژن رخ می دهد. به یاد داشته باشید که یکی از مشکلات اصلی زنان در حین رابطه جنسی قفل شدن واژن است که به آن واژینیسموس هم گفته می شود.

یعنی آلت مرد نمی تواند وارد واژن شود و یا انجام رابطه جنسی باعث می شود تا بانوان درد بسیار زیادی را تجربه کنند. افرادی که گرفتار مشکل قفل شدن واژن هستند اغلب نمی توانند رابطه جنسی خوبی را انجام دهند و یا همواره از برقراری رابطه جنسی ترس دارند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی مراجعه فرمایید.

اختلال واژینیسم دارای درجات متفاوتی است. به عنوان مثال گروهی از زنان نمی توانند هیچ چیزی را داخل واژن خودشان کنند و گروه دیگر قادر هستند تا از کاندوم و تامپون استفاده کنند، اما باز هم توانایی برقراری رابطه جنسی را ندارند و عده ای از بانوان نیز می توانند رابطه جنسی برقرار کنند اما انجام رابطه جنسی برای آنها هیچ لذتی ندارد.

قفل شدن واژن در رابطه جنسی چه نشانه هایی دارد؟

انقباضات ناخواسته ای که در ناحیه واژن رخ می دهد باعث می شود تا بیماری واژینیسموس ایجاد شود و این بیماری علائم زیر را با خود به همراه دارد.

  • انجام دخول غیر ممکن است
  • ناحیه زیر شکم درد زیادی دارد
  • ران ها به صورت ناخواسته فشرده می شوند
  • جیغ کشیدن هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس ضعف و بیهوشی در حین آمیزش
  • لرزش و عرق کردن شدید
  • بالا رفتن ضربان قلب

دلیل قفل شدن واژن هنگام مقاربت جنسی

لازم به ذکر است که قفل شدن واژن به خاطر تنگی واژن نیست، زیرا کانال واژن بافتی ارتجاعی و انعطاف پذیر دارد که در هنگام نزدیکی گشاد می شود و سپس بعد از رابطه جنسی مجدد به اندازه قبلی اش باز می گردد. از این رو باید بدانید که دلیل قفل شدن واژن در حین رابطه جنسی گرفتگی شدید، ناگهانی و غیر ارادی عضلات واژن است که موجب بسته شدن کانال و در نتیجه عدم دخول می شود.

شایان ذکر است که تجربیات آسیب زای روانی و جنسی در گذشته می تواند سبب بروز بیماری واژینیسموس یا همان قفل شدن واژن و سوزش واژن در حین سکس شود. اما مطالعات نشان می دهد که اغلب مشکلات جسمی باعث قفل شدن واژن در حین رابطه جنسی می شود که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • جراحی یا مداخلات پزشکی و داشتن سابقه بیماری
  • ترس از آسیب یا عفونت شدید در هنگام سکس
  • اطلاعات اشتباه در مورد رابطه جنسی
  • فشارهای والدین و اطرافیان نسبت به رابطه جنسی
  • تجربه خشونت یا تعرض جنسی
  • سابقه دخول نامناسب و بد
  • ترس از بارداری

چرخه درد در هنگام رابطه جنسی

افرادی که گرفتار اختلال واژینیسموس یا همان درد در هنگام سکس هستند تمایل زیادی به برقراری رابطه جنسی دارند اما به محض آنکه به مرحله دخول می رسند دیگر اجازه این کار را به مرد نمی دهند. به طور کلی می توانیم این چرخه را به صورت زیر بیان کنیم.

  • با وجود تمایل جنسی، بانوان قبل از دخول احساس ترس و درد دارند.
  • در این شرایط ماهیچه های واژن به صورت ناخواسته منقبض و تنگ می شوند.
  • انجام رابطه جنسی در این وضعیت به قدری دردناک است که دخول رخ نمی دهد.
  • بدن به فشار دخول پاسخ می دهد و در نتیجه درد بیشتر می شود.
  • در این مرحله به دلیل واکنش بدن شاهد بسته شدن مجرای واژن هستیم.
  • به دلیل درد زیاد دخول صورت نمی گیرد و در نتیجه به خاطر عدم ارگاسم رضایت زناشویی زوجین نیز از بین می رود.

درمان قفل شدن واژن هنگام آمیزش جنسی

عده ای بر این باورند که اگر فشار دخول را افزایش دهند و یا مدت زمان پیش نوازی را طولانی کنند و یا با زدن پرده بکارت می توانند مشکل واژینیسموس را رفع کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان خودارضایی را مطالعه فرمایید.

این در حالی است که قفل شدن واژن در هنگام رابطه جنسی به خودی خود درمان نمی شود و نیاز به انجام اقدامات پزشکی می باشد. در بخش زیر به کارهایی که جهت درمان واژینیسموس لازم است تا انجام شود اشاره می کنیم.

بهترین درمان های تخصصی برای قفل شدن واژن هنگام مقاربت جنسی

استفاده از لوبریکانت

برای آنکه درد مقاربتی کاهش یابد و در نتیجه در هنگام سکس واژن بسته نشود پزشک پیشنهاد می کند تا از ژل های لوبریکانت و یا روان کننده استفاده کنید. البته لازم است اشاره شود که این روش صرفا برای شروع فرایند درمان است و هرگز به عنوان روش قطعی درمان واژینیسموس در نظر گرفته نمی شود.

تمرینات کگل

انجام تمرینات کگل موجب می شود تا عضلات کف لگن تقویت شده و در نتیجه بسیاری از مشکلات جنسی افراد نیز درمان می شود. تمرینات کگل برای درمان تنگی دهانه واژن با درجات خفیف بسیار موثر است و اگر می خواهید نتیجه خوبی در درمان واژینیسموس داشته باشید باید برای چند هفته تمرینات کگل را به طور صحیح انجام دهید.

انجام درمان های تخصصی قفل شدن واژن

در ادامه لازم است تا به درمان هایی که به صورت تخصصی برای بیماری واژینیسموس وجود دارد اشاره کنیم.

درمان تنگی واژن با دستگاه واژینال دیلاتور

لازم به ذکر است که دستگاه واژینال دیلاتور ابزاری برای گشاد کردن واژینال است. این دستگاه در اندازه های مختلف وجود دارد که به منظور رفع تنگی دهانه واژن مورد استفاده قرار می گیرد. پزشکان اغلب از این دستگاه به همراه انجام ورزش های تقویت عضلات کف لگن فرایند درمان قفل شدن واژن در هنگام رابطه جنسی را آغاز می کنند.

تزریق بوتاکس

برای شل کردن عضلات واژن می توان از تزریق بوتاکس استفاده کرد. در واقع بوتاکس نوعی دارو است که باعث می شود تا عضلات واژن فلج شد و اجازه نمی دهد تا در هنگام رابطه جنسی منقبض شود. تزریق بوتاکس به عنوان روشی قطعی جهت درمان قفل شدن واژن در هنگام سکس محسوب می شود که با یک یا چند بار تزریق شاهد رفع تنگی واژن هستیم.

اگر با انجام تزریق بوتاکس مجدد تنگی دهانه واژن به حالت قبلی بازگشت لازم است تا جلسات تزریق بوتاکس را به طور سالیانه و یا هر ۶ ماه یک بار تکرار کنید تا بتوانی به نتیجه مورد نظرتان برسید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان کمبود میل جنسی مردان را بخوانید.

استفاده از RF برای درمان تنگی واژن

یکی از بهترین روش های درمان تنگی واژن بدون جراحی استفاده از RF واژینال است. در واقع امواج RF واژینال از انقباضات غیر ارادی عضلات واژن جلوگیری می کند. شایان ذکر است که این روش به عنوان یک روش قطعی و بدون درد برای بیماری واژینیسموس است. به یاد داشته باشید که درمان تنگی واژن با استفاده از RF نه تنها هیچ دردی ندارد بلکه همچنین بسیاری از دردهای لگنی را از بین می برد و موجب جوان سازی واژن می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله صورت کامل راجع به بیماری واژینیسموس یا همان قفل شدن واژن در هنگام رابطه جنسی گفتگو کردیم و دلایل آن را مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما در این مورد نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید به پزشکان متخصص مراجعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها