۵ کتاب برتر روانشناسی برای زندگی

۵ کتاب برتر روانشناسی برای زندگی

زمانی که قصد داریم به یک روانشناس مراجعه کنیم قطعاً به جستجو می‌پردازیم و همواره در تلاش هستیم تا بهترین روانشناس را پیدا کنیم. این موضوع در مورد پیدا کردن کتاب‌های روانشناسی نیز صادق است و هنگامی که می‌خواهیم بهترین کتاب‌های روانشناسی را پیدا کنیم با چالش های زیادی مواجه هستیم. در این بخش از برنا اندیشان تصمیم داریم تا ۵ کتاب برتر روانشناسی را به شما علاقه‌مندان معرفی کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانیم زندگی بهتری را تجربه کنید.

۵ کتاب برتر روانشناسی

با توجه به فراگیر شدن مشکلات زندگی، ما مشاهده می‌کنیم که افراد همواره به نیازهای روانی شان توجه می‌کنند. به عنوان مثال یکی از اختلالات شایع در بین افراد افسردگی است که باعث می‌شود تا جنبه‌های مختلف زندگی فرد به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

همچنین اختلالات روان‌تنی نیز بسیار فراوان شده‌اند و پژوهشگران بر این باورند که این موارد به دلیل زندگی های مدرن ایجاد شده است. تمامی این موضوعات باعث شده تا روانشناسان به فکر تغییر و دگرگونی باشند و بنابراین ما شاهد بهترین کتاب‌های روانشناسی هستیم که با موضوعات متنوعی به چاپ رسیده است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدا برای خودتان مشخص کنید که دقیقاً قصد دارید در چه حوزه ای روحیه تان را تقویت نمایید. زیرا برخی از کتاب‌های روانشناسی بر روی خودآگاه و ناخودآگاه فرد کار می‌کنند و یک سری از کتاب‌ها نیز به صورت تخصصی به ما یاد می‌دهند که به اهدافی که در زندگی داریم برسیم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا ۵ کتاب برتر در زمینه روانشناسی را به شما علاقه‌مندان قرار دهیم. شایان ذکر است که کتاب درمانی نیز یکی از شاخه‌های علم روانشناسی است و امروزه کاربرد فراوانی دارد.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن که توسط رولف روبلی نویسنده سوئیسی نوشته شده است به صورت کامل ۹۹ مدل رایج اشتباهات فکری را توضیح می‌دهد. شایان ذکر است که رولف روبلی روانشناس نیست. بلکه او یک نویسنده و تاجر است و کار رمان نویسی را از سال ۲۰۰۲ آغاز کرد.

معرفی بهترین کتاب های روانشناسی برای درک زندگی

لازم به ذکر است که کتاب هنر شفاف اندیشیدن یکی از کتاب‌های پرفروش و به عنوان مهم‌ترین کتاب رولف روبلی شناخته می‌شود. باید اشاره شود که روبلی مدیریت ارشد کسب و کار یا همان MBA خوانده است و دکترای خودش را در زمینه فلسفه اقتصاد گرفته است. از این رو او موفق شده است تا در کتاب‌هایی که می‌نویسد بین موضوعات مختلف یک ارتباط مفید ایجاد کند.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن به ما نشان می‌دهد که چگونه افکارمان به بیراهه می‌رود. در‌واقع باید بدانیم که از تفکر بر مبنای دانسته‌های از پیش تعیین شده بگیرید تا عناصری مثل حسادت و انحراف های اجتماعی باعث می‌شود که شیوه تفکری یک نفر دچار اشتباه و خطا شود. این کتاب در ستون های هفتگی روزنامه‌ای در آلمان بود که بعداً تمامی مطالب آن جمع آوری شد و در قالب یک کتاب به چاپ رسید.

مترجم این کتاب عادل فردوسی پور است که در مقدمه کتاب بیان می‌کند تصور کنید در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی‌افتاد. آن زمان دیگر واژه‌ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج معنا نداشت. در این حالت اشک ها و لبخندها محو می‌شوند و زیبایی فوتبال هم از بین می‌رفت.

در این حالت آدم‌ها دقیقاً شبیه به ربات هایی هستند که فقط هدفشان بردن بدون هیچ اشتباهی است. حالا لازم است تصور کنیم که در این جهان که هزاران زمین فوتبال در آن قرار دارد، هیچ انسانی دچار خطا و اشتباه نشود، آیا واقعاً جهان بهتری داشتیم؟ آیا برای همیشه جنگ افروزی ها به پایان می‌رسید؟ جرم و جنایت از صفحه روزگار محو می‌شد؟ انسان‌ها با یکدیگر روابط بهتری را برقرار می‌کردند؟ البته پاسخ به چنین سؤالاتی و پیشبینی جهانی که آن را تجربه نکرده‌ایم کار بسیار دشواری است.

اما ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اگر انسان‌ها بتوانند خطاهایشان را به خوبی بشناسند، رویکرد بهتری نسبت به زندگی به دست می‌آورند. چرا که از بدو تاریخ بشر تمامی خطاهایی که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد از الگوی مشابهی پیروی می‌کند و به همین دلیل ما قادر هستیم تا به راحتی خطاهای موجود در زندگی را بشناسیم.

کتاب هنر خوب زندگی کردن

یکی دیگر از ۵ کتاب برتر روانشناسی کتاب هنر خوب زندگی کردن است و این کتاب به صورت مستقیم یک کتاب روانشناسی به حساب نمی‌آید. بلکه می‌توانیم آن را بیشتر اثری در حوزه علوم انسانی بدانیم که راهکارهای مدیریتی برای زندگی را در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین با توجه به رویکردی که کتاب هنر خوب زندگی کردن در پیش دارد می‌توانیم آن را به عنوان یک کتاب روانشناسی مفید برای زندگی در نظر بگیریم.

جمله‌ای در این کتاب نوشته شده است که می‌توانیم آن را به عنوان شاه‌کلید و چکیده موضوع در نظر بگیریم. جمله موفق بودن یعنی تزلزل ناپذیر بودن فارغ از اینکه در اوج پرواز باشید تا در حضیض سقوط جان کلام کتاب هنر خوب زندگی کردن را در خود جای داده است. به طور کلی این کتاب ۵۲ روش میان‌بر ذهنی برای تفکر و تصمیم گیری را به ما آموزش می‌دهد که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از آن‌ها در مسیر زندگی‌ استفاده کنیم.

کتاب وضعیت آخر

تامس ای. هریس نویسنده کتاب وضعیت آخر به کمک نظریه‌های زیگموند فروید این کتاب را نوشته است. شایان ذکر است که وقتی این کتاب منتشر شد به عنوان پرطرفدارترین و پرفروش ترین کتاب روانشناسی شناخته شد و امروزه نیز این کتاب دارای طرفداران بسیاری است. باید اشاره شود که بسیاری از روانشناسان و افرادی که در زمینه درمان فعالیت می‌کنند از مطالب کتاب وضعیت آخر در اتاق درمان استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که اسم اصلی کتاب من خوبم، شما خوبید است و نویسنده با توجه به مشاهدات و تجربه ۳۰ ساله‌اش روش جدیدی را برای روانکاوی ارائه می‌کند. او در این کتاب سه نقش بالغ، والد و کودک را برای انسان‌ها قائل می‌شود.

این سه نقش در وجود هر فردی یافت می‌شود. زمانی که شما با کودک تان تصمیم می‌گیرید، مانند بچه‌ها پافشاری می‌کنید. در این حالت شما احساساتی عمل می‌کنید و هرگز جنبه‌های مختلف کار را در نظر نمی‌گیرید. اما نقش والد همواره شما را امر و نهی می‌کند و گاهی شما را از انجام دادن کارهایی که دوست دارید به دلیل آنکه متضاد با‌ارزش های جامعه و عرف است منع می‌کند. اما همواره این بالغ است که تصمیم گیری درست را انجام می‌دهد. خواندن کتاب وضعیت آخر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در تمامی موقعیت های بهترین تصمیم را بگیریم.

در بخشی از کتاب وضعیت آخر آمده است : اینکه ما همواره بنشینیم و با خود بگوییم که گرفتاری داریم هرگز گره ای از مشکلاتمان باز نمی‌کند. نکته اینجاست که بیشتر انرژی زندگی ما صرف تصمیم گیری برای کارهای روزمره می‌شود. مراجعانی که به روانشناس مراجعه می‌کنند همواره بیان می‌کنند که نمی‌توانند برای هیچ یک از کارهای زندگی‌شان تصمیم گیری کنند.

سؤال آن‌ها این است که شما به ما بگویید ما باید چه کاری انجام دهیم؟ چرا که آن‌ها همواره در زندگی با خود فکر می‌کنند که آیا این تصمیمی که گرفته‌اند درست است و یا ممکن است غلط باشد. همچنین باشد اشاره شود که بسیاری از افراد در اغلب اوقات قادر به تصمیم گیری نیستند و بیان می‌کنند که در بیشتر مواقع احساس می‌کنم که دیوانه شده‌ام و عقلم را از دست داده‌ام.

آن‌ها در این حالت می‌گویند که از خودم بدم می‌آید و گویی که هیچ کار درستی از دستشان بر نمی‌آید. همچنین بر این عقیده اند که زندگی‌شان جز شکست چیز دیگری برای آن‌ها ندارد. لازم به ذکر است که کتاب وضعیت آخر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم از این حالت خارج شویم.

کتاب تفسیر خواب فروید

افرادی که در زمینه روانشناسی و روانکاوی مطالعه دارند می‌دانند که زیگموند فروید پدر علم روانکاوی است و او را به عنوان بنیانگذار روانشناسی مدرن می‌شناسند. فروید برای اولین بار در تحلیل مشکلات مراجعین به ناخودآگاه آن‌ها وارد شد و بر این باور بود که قسمت ناخودآگاه ذهن از اهمیت بالایی برخوردار است.

آشنایی به بهترین کتاب های روانشناسی برای زندگی بهتر

در این میان موضوعی که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند تا به ناخودآگاه خود نفوذ کنیم تحلیل خواب و رویاست. زیگموند فروید در کتاب تفسیر خواب به ما کمک می‌کند تا بتوانیم جهان پیچیده ناخودآگاه ذهن را به خوبی بشناسیم. باید اشاره شود که این کتاب بسیار مفید و عالی نوشته شده است و حتی مشاورین نیز می‌توانند از آن به عنوان یک راهگشا استفاده کنند.

کتاب تحلیل رفتار متقابل

در بین ۵ کتاب برتر روانشناسی لازم است تا به کتاب تحلیل رفتار متقابل نیز اشاره کنیم. این کتاب توسط اریک برن نوشته شده است و متد نوینی را برای تحلیل روان انسان‌ها ارائه داده است. در‌واقع اریک برن روان انسان‌ها را در تقابل شان با یکدیگر تحلیل می‌کند. اریک برن بر این باور است که وقتی انسان‌ها در مقابل هم قرار می‌گیرند در قالب جلاد، قربانی و یا معصوم ظاهر می‌شوند. نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که ما با انتخاب نقش خود می‌توانیم سرنوشتمان را رقم بزنیم.

کتاب تحلیل رفتار متقابل به ما کمک می‌کند تا از نقش‌هایی که در روابط مختلف بازی می‌کنیم مطلع شویم و هرگز در تله های روانی گرفتار نشویم. شایان ذکر است که اریک برن خودش روان درمانگر کانادایی است و روش تحلیل رفتار متقابل را ابداع کرده است. با توجه به ساده بودن روش اریک برن بسیاری از روانشناسان از او ایراد گرفته‌اند که چرا او تا این اندازه ساده انگاری کرده است. این در حالی است که همین کتاب تحلیل رفتار متقابل اریک برن توانست قدم‌های تازه‌ای را در روش‌های درمانی روانشناسی بردارد.

دسته‌بندی‌ها