مکانیسم دفاعی والایش یا تصعید چیست؟

مکانیسم دفاعی والایش یا تصعید چیست؟

آیا در رابطه با مکانیسم دفاعی والایش یا همان تصعید چیزی شنیده اید؟ به طور کلی مکانیسم والایش چیست و چه فایده ای دارد؟ باید بدانیم که والایش نوعی ساز و کار دفاعی پخته است که به موجب آن افراد می توانند امیال و تکانه های غیر قابل قبول خودشان را به کاری مورد قبول اجتماعی تبدیل کنند.

بنابراین می توان بیان نمود که مکانیسم دفاعی والایش باعث می شود تا خودآگاه انسان از شر امیال ناپسند و نامطلوب در امان بماند و همچنین خدمتی به جامعه می شود.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای در خصوص مکانیسم دفاعی والایش را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانکاوی قرار دهیم تا بتوانید به صورت کامل با این مکانیسم دفاعی آشنا شوید.

والایش یک مکانیسم دفاعی مطلوب

به طور کلی تمامی مکانیسم های دفاعی شامل اعمال و رفتارهایی هستند که از خودآگاه انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت می کنند. اما مشکل از جایی آغاز می شود که انسان ها از مکانیسم های دفاعی نادرست و ناپخته ای استفاده کنند که در نتیجه به خود و دیگران آسیب وارد می آورند.

به عنوان مثال اگر فردی در زندگی خویش مدام از مکانیسم دفاعی فرافکنی استفاده کند و همواره ویژگی های ناپسند خود را به دیگران نسبت دهد موجب می شود تا در روابط بین فردی دچار مشکل شود.پیشنهاد می شود تا مقاله کامل مکانیسم دفاعی سرکوب را مطالعه کنید.

به همین دلیل باید اشاره شود که برخی از مکانیسم های دفاعی ناپخته و برخی دیگر از آن ها دارای ویژگی های امن و بالغ هستند که می توانند به انسان در مقابل مشکلات کمک کنند. در این میان مکانیسم دفاعی والایش یکی از آن مکانیسم های دفاعی است که دارای صفات بالغانه می باشد. این مکانیسم چون دارای پختگی خاصی می باشد به انسان کمک می کند تا بتواند خودآگاه خویش را از تمامی امیال و تکانه های نامطلوب رها سازد و برای جامعه نیز بسیار مفید است.

مکانیسم دفاعی والایش چیست؟

همانطور که گفته شد مکانیسم دفاعی والایش یا تصعید به مجموعه رفتارهایی گفته می شود که به دنبال آن فرد می تواند تمامی امیال و خواسته هایی که از نظر جامعه مورد پذیرش نمی باشد را به صورت یک عمل اجتماعی مطلوب نشان می دهد.

به عنوان مثال فردی که بسیار خشمگین و عصبانی می باشد، به جای رفتارهایی مانند پرخاشگری فیزیکی و روابط نادرست با دیگران به سمت انجام ورزش هایی مانند بوکس و … می رود و یا ممکن است در رشته ای مانند جراحی مشغول به تحصیل شود. بنابراین باید اشاره شود که پرداختن به انواع فعالیت های هنری و بسیاری از اعمال ورزشی مانند ورزش های رزمی مثال هایی از مکانیسم دفاعی والایش می باشد.

آشنایی با مکانیسم تصعید

برای اولین بار ایده مکانیسم دفاعی تصعید در ذهن زیگموند فروید پدر روانکاوی شکل گرفت. به این صورت که فروید با خواندن داستان فردی به نام یوهان فردریش دیفن باخ (Johann Friedrich Dieffenbach) که در کودکی اقدام به بریدن دم سگ ها می کرد و سپس در بزرگسالی به یک جراح تبدیل شد برای اولین بار با مکانیسم دفاعی والایش آشنا شد. اما این مکانیسم دفاعی سال ها بعد توسط دختر فروید یعنی آنا فروید در کتاب ”ایگو و مکانیسم های دفاعی” مطرح شد.

بررسی کامل مکانیسم دفاعی والایش از نظر آنا فروید

عملکرد مکانیسم دفاعی والایش

تمامی انسان ها زمانی که گرفتار تمایلات و خواسته هایی می شوند که با قوانین و هنجارهای جامعه در تضاد است دچار نوعی اضطراب، تنش یا احساس گناه می شوند. در چنین شرایطی ذهن انسان در تلاش است تا به روشی بهتر آن تمایلات را برآورده کند.

به این صورت که ماهیت میلی که از نظر جامعه مورد پذیرش نمی باشد را به یک رفتار پسندیده تبدیل می کند و در نتیجه فرد می تواند با انجام آن کار جایگزین بر تمامی استرس ها، اضطراب ها و … غلبه نماید.

بنابراین باید اشاره شود که وقتی تکانه های نامطلوب و ناپسندی که داریم به کاری مورد قبول جامعه تبدیل می شود تحت عنوان مکانیسم دفاعی والایش شناخته می شود. به همین دلیل می توان بیان کرد که مکانیسم دفاعی تصعید نوعی تغییر مسیر در رفتارهای نامطلوب انسان ها است.

تفاوت مکانیسم دفاعی جابجایی و والایش

همانطور که میدانید ما با انواع مکانیسم های دفاعی سروکار داریم که یکی از آنها مکانیسم دفاعی والایش است. زمانی که عملکرد مکانیسم دفاعی تصعید یا همان والایش را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که ساز و کار این مکانیسم شبیه به مکانیسم جابجایی است. زیرا که در هر دوی مکانیسم های دفاعی فرد تمایلات اصلی اش را با هدفی دیگر جایگزین می کند.

به عنوان نمونه در مکانیسم دفاعی جابجایی زمانی که فرد در محیط کار با کارفرمای خویش دچار مشکل شده است و به شدت عصبانی است وقتی که به خانه می رود با اعضای خانواده جر و بحث می کند و خشمش را سر همسر و فرزندان خالی می کند.

این کار به این معناست که فرد در حال استفاده از مکانیسم دفاعی جابجایی می باشد. چرا که هدف اصلی وی فرد دیگری بوده ولی چون امکان ابراز خشم به کارفرما به خاطر تبعات بعدی اش وجود ندارد آن را به فرد یا افراد دیگری نسبت می دهد و با دیگران بد رفتاری می کند.

اما باید توجه شود که تغییر جهت در مکانیسم جابجایی بسیار مخرب است ولی در مکانیسم دفاعی تصعید فرد به شکل هوشمندانه یک عمل ناپسند را به رفتاری مطلوب و مورد پذیرش جامعه تبدیل می کند و نتیجه رفتار شخص نه تنها به دیگران آسیبی وارد نمی کند، بلکه برای جامعه نیز بسیار مفید است.

به طور کلی مکانیسم دفاعی والایش یا همان تصعید عبارت است از تبدیل یک رفتار نامطلوب به عملی با ارزش و مورد قبول و پذیرش جامعه که می تواند فواید بسیاری نیز برای دیگران داشته باشد.

با این که مکانیسم دفاعی والایش یا تصعید در بزرگسالان دیده می شود اما باید اشاره شود که این مکانیسم در کودکان نیز مشاهده می شود. به عنوان مثال کودکی که در خانه خشم و هیجان زیادی را تجربه می کند و امکان ابراز آن وجود ندارد ممکن است از طریق انجام بازی های رایانه ای خشن اقدام به والایش و تصعید نماید. باید اشاره شود که این دو مکانیسم یا این که در برخی از موارد مشابه یکدیگر هستند ولی تغییر مسیری که در مکانیسم جابجایی صورت می گیرد بسیار مخرب و آسیب زا می باشد. این در حالی است که تغییر مسیر در والایش بسیار مفید و با ارزش است و می تواند به فرد و جامعه کمک های زیادی بکند.

با این که مکانیسم دفاعی والایش یا تصعید در بزرگسالان دیده می شود اما باید اشاره شود که این مکانیسم در کودکان نیز مشاهده می شود. به عنوان مثال کودکی که در خانه خشم و هیجان زیادی را تجربه می کند و امکان ابراز آن وجود ندارد ممکن است از طریق انجام بازی های رایانه ای خشن اقدام به والایش و تصعید نماید.

دسته‌بندی‌ها