کارگاه روانشناسی دلبستگی و وابستگی در رابطه

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
120 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

دو مفهوم مهمی که در روابط عاطفی همواره مورد بررسی قرار می گیرند دلبستگی و وابستگی هستند. برخی بر این باورند که این دو موضوع هیچ تفاوتی با هم ندارند اما لازم است اشاره شود که هم در معنا و هم در عمل با تفاوت های زیادی روبرو هستیم. یعنی اگر بسیاری از رابطه های امروزی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که آن چیزی که تحت عنوان عشق و دلبستگی از آن یاد می شود بیشتر وابستگی بوده و از حالت منطقی خارج می باشد.

یعنی پایداری زیادی در این روابط وجود ندارد و افراد به صورت بالغانه با یکدیگر رفتار نمی کنند. شایان ذکر است که زوجین موفق زمانی که رابطه شان را آغاز می کنند می توانند وابستگی را به دلبستگی تبدیل کنند که در نهایت عشق آنها بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود.

در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه روانشناسی دلبستگی و وابستگی را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید روابط عاطفی خودتان را به خوبی تحلیل نمایید.

کارگاه روانشناسی دلبستگی و وابستگی

کارگاه های روانشناسی مختلف به ما کمک می کند تا بتوانیم به راحتی ابعاد مختلف زندگی مان را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال اگر شما یک زوج هستید می توانید با استفاده از کارگاه های روانشناسی و بسته های آموزشی موجود در زمینه ازدواج موفق و روابط زناشویی اطلاعات خودتان را افزایش دهید و اگر با مسئله ای مواجه هستید خودتان می توانید آن را حل نمایید. بنابراین اهمیت پکیج های آموزشی روانشناسی بسیار بالا بوده و اگر به این موارد علاقه داشته باشید میتوانید از بسته های جامع برنا اندیشان در این زمینه استفاده نمایید.

کارگاه روانشناسی پیش رو به صورت کامل و جامع در رابطه با دلبستگی و وابستگی صحبت می کند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهد. اگر شما قصد دارید تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شوید پیشنهاد می شود تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی دلبستگی و وابستگی را دریافت نمایید.

دلبستگی و وابستگی در رابطه به چه معناست؟

دلبستگی و وابستگی چیست؟

همانطور که گفته شد دلبستگی و وابستگی دو مفهوم در روابط عاطفی هستند. لازم به ذکر است که در دلبستگی افراد می توانند رابطه های عاطفی ماندگار و پایدار را ایجاد نمایند. به عنوان مثال روابط بین دوستان و خانواده و یا هر شخص دیگری می تواند به این صورت باشد.

به یاد داشته باشید که دلبستگی موجب می شود تا افراد از نظر روانی رشد پیدا کند و زمانی که انسان ها وارد روابطی می شوند که بر اساس دلبستگی است می توانند اعتماد به نفس، آزادی و احساس رضایت مندی بالایی را تجربه کنند.بسیار مهم است که بدانید در دلبستگی عشقی که بین افراد وجود دارد بدون قید و شرط می باشد.

اما هنگامی که به موضوع وابستگی می رسیم باید بدانیم که در این نوع از رابطه افراد بسیار به یکدیگر وابسته هستند و احساساتی که در این رابطه ایجاد می شود شامل اضطراب، غم و شادی است. زمانی که فردی وابسته است می داند هیچ گونه آزادی خاصی ندارد و همواره در احساس ناامنی به سر می برد. شایان ذکر است که وابستگی هم می تواند سالم و هم می تواند غیر سالم باشد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی ازدواج موفق مراجعه نمایید.

زمانی که افراد رابطه ای از نوع وابستگی سالم دارند همواره به نیازهای یکدیگر توجه می کنند و برای نیازهای هم احترام و ارزش قائل هستند. اما در روابطی که وابستگی از نوع ناسالم است افراد همواره سعی می کنند تا بر یکدیگر سلطه پیدا کنند و در نتیجه تحقیر کردن در چنین روابطی بسیار فراوان دیده می شود.

بررسی روانشناسی دلبستگی و وابستگی

اگر رابطه ای که در آن قرار دارد از نوع وابسته است و شما بعد از مدت ها قادر نیستید تا وابستگی تان را به دلبستگی تبدیل کنید قطعا با مشکلات فراوانی مواجه می شوید. یعنی ممکن است خیلی زود رابطه شما با شکست مواجه شود. شایان ذکر است که اگر رابطه برای افراد وابسته تمام شود دچار مشکلات روانی زیادی می شوند. حالا لازم است بدانید که چه تفاوتی بین دلبستگی و وابستگی وجود دارد.

زندگی کردن به جای مردن

اگر دلبستگی افراد به صورت ایمن باشد قطعا رابطه آنها نیز پایدار است. یعنی افراد چون یکدیگر را می خواهند به هم نزدیک می شوند. در این حالت هر دو نفر تمایل دارند تا رابطه شان ادامه یابد. اما زمانی که رابطه از نوع وابستگی باشد ما با شرایطی مواجه هستیم که فرد به طور بیمار گونه ای به شخص مورد نظر علاقه دارد و حاضر است تا بدون او بمیرد. این در حالی است که زوجین دارای دلبستگی دوست دارند تا در کنار هم و با هم زندگی کنند.

تفاوت در تعلق و تملک

زمانی که دلبستگی افراد از نوع ایمن باشد به هم تعلق دارند و در زندگی تکیه گاه هم هستند. اما افراد وابسته دارای احساس مالکیت هستند و حتی فراموش می کنند که به یکدیگر محبت کنند.

ترس از دست دادن

زمانی که افراد دلبسته هم باشند ممکن است گاهی اوقات احتمال دهند که فرد مقابل را از دست بدهند. اما هرگز به هر قیمتی تلاش نمی کنید که او را نگه دارید. این در حالی است که افراد وابسته همواره به جدایی و رهایی فکر می کنند و به همین دلیل با رفتارهای بیمارگونه قصد دارند تا در کنار هم باشند.

در واقع دلبستگی موجب می شود تا افراد خوشحال باشند که در کنار هم زندگی می کنند و به همین دلیل هرگز در زندگی برای هم نقش بازی نمی کنند. شایان ذکر است که برای ایجاد دلبستگی در رابطه نیاز دارید تا مهارت های ارتباطی تان را توسعه دهید.

استقلال شخصیتی

در هر رابطه ای نیاز است تا طرفین برای خودشان فضای شخصی و اوقات تنهایی اختصاصی داشته باشند. اما اگر افراد به هم وابسته باشند به مرزهای یکدیگر احترام نمی گذارند و در نتیجه استقلال آنها از بین می رود. شایان ذکر است فردی که وابسته است همواره می خواهد به شخصی دیگر بچسبد و به همین دلیل اختیار عملی ندارد.

محدودیت و آزادی افراد

افراد وابسته دارای رفتارهای مشکوک نسبت به هم هستند و در نتیجه همواره یکدیگر را کنترل می کنند. زیرا فکر می کنند که طرف مقابل شان قصد دارد تا در زندگی دست به خیانت بزند. اما هنگامی که افراد دلبسته هم باشند می توانند آزادی شان را به خوبی لمس کنند. در واقع آنها به هم آزادی عمل می دهند و می دانند که قرار نیست اتفاق بدی در زندگی شان بیفتد.

عشق بدون شرط

زوجین وابسته نمی توانند عشق بدون شرط نسبت به یکدیگر داشته باشند. زیرا از آینده بیم دارند و همواره می ترسند که زندگی شان روزی تمام شود. این در حالی است که افراد دلبسته یکدیگر را بدون هیچ قید و شرطی دوست دارند و به هم محبت می کنند. آنها به دنبال گرفتن تایید نیستند و نگران نیستند که روزی از هم جدا شوند.

دلبستگی و وابستگی زوجین در روابط عاطفی

احساسات متعادل

عدم وجود تعادل احساسات در روابط وابسته بسیار مشهود است. به عنوان مثال یک روز عاشق و دلباخته هم هستند و یک روز از هم فاصله می گیرند. یعنی شدت احساسات گاهی اوقات مثبت و گاهی اوقات منفی است. اما در دلبستگی افراد به صورت متعادل برخورد می کنند و می دانند از رابطه شان چه چیزی می خواهند.

محافظه کاری

دلبستگی موجب می شود تا افراد به رشد هم کمک کنند و می دانند که رشد کردن طرف مقابل برای زندگی خودشان بهتر است و موجب می شود تا زندگی بهتر و زیباتری داشته باشند. این در حالی است که افراد وابسته دوست دارند تا فکر طرف مقابل را هم کنترل کنند.

آرامش در زندگی

دلبستگی موجب می شود تا زندگی افراد آرامش داشته باشد و نقطه امنی در زندگی برای طرفین وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که آرامش با سکون فرق دارد ولی افراد وابسته در زندگی دارای چالش های فراوانی هستند و قادر نیستند تا به یک ”ما” برسند.

زوجین باید توجه داشته باشند که رابطه عاطفی در زندگی بسیار مهم بوده و افراد باید برای تداوم و ارتقای سلامت ذهنی شان به خوبی تلاش کنند. یعنی اگر زوجین بتوانند مهارت های بین فردی را به خوبی یاد بگیرند قادر هستند تا وابستگی رابطه را به دلبستگی تبدیل کنند و در نتیجه عشق آنها پایدار خواهد شد.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.