طرحواره درمانی یکی از روش های درمانی است که بسیاری از رواندرمانگران از آن برای درمان استفاده میکنند،در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه طرحواره درمانی و تکنیک های آن به صورت کامل را در اختیار شما علاقه مندان به کارگاه های روانشناسی قرار دهیم.
کارگاه طرحواره درمانی و تکنیک های آن به صورت کامل
در پکیج کارگاه طرحواره درمانی و تکنیک های آن به صورت کامل شما علاقه مندان به روانشناسی و یادگیری تکنیک های طرحواره درمانی به صورت حرفه ای با این متد درمانی آشنا شده و به یک اسکیما تراپیست موفق تبدیل خواهید شد.
شما علاقه مندان به کارگاه های روانشناسی و متد درمانی طرحواره درمانی به صورت تخصصی تمامی تکنیک های طرحواره درمانی را آموخته و می توانید در اتاق درمان از آن ها استفاده نمایید.روش طرحواره درمانی طرفداران زیادی داشته و افراد زیادی علاقه مند به یادگیری آن بوده تا بتوانند از آن برای مراجعین خود استفاده نمایید و به نتایج ویژه ای برسند.
نگاهی به موضوع طرحواره درمانی
طرحواره درمانی که توسط یانگ و همکارانش (یانگ ۱۹۹۹، ۱۹۹۰) بوجود آمده، درمانی نوین و یکپارچه است که عمدتا بر اساس بسط و گسترش مفاهیم و روش های درمان شناختی – رفتاری کلاسیک بنا شده است. طرحواره درمانی، اصول و مبانی مکتب های شناختی – رفتاری، دلبستگی گشتالت “، روابط شیئی؟، سازنده گرایی و روانکاوی را در قالب یک مدل درمانی و مفهومی ارزشمند تلفیق کرده است.
این شیوه درمان، سیستم جدیدی از روان درمانی را تدارک می بیند که مخصوصا برای بیماران مبتلا به اختلالات روانشناختی مزمن و مقاوم که تاکنون یک مسئله بغرنج در درمان محسوب می شدند، مناسب است. تجارب بالینی ما نشان می دهد بیمارانی که دچار اختلالات شدید شخصیتی هستند و نیز افراد مبتلا به مشکلات چشمگیر منش شناختی که چنین مسائلی شالوده اختلالات محور ا آنها را تشکیل می دهند، به طرحواره درمانی خیلی خوب پاسخ می دهند (البته گاهی اوقات در ترکیب با سایر رویکردهای درمانی).
از شناخت درمانی تا طرحواره درمانی نگاهی به حوزه رفتار درمانی شناختی به ما کمک می کند تا ضرورت ایجاد طرحواره درمانی را از نظر یانگ توضیح دهیم. پژوهشگران و متخصصین بالینی رویکرد شناختی – رفتاری در تدوین درمانهای اثربخش برای اختلالات محور ا از جمله اختلالات خلقی، اضطرابی، جنسی، خوردن، جسمانی سازی و سوء مصرف مواد، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند.
آیا مدام به سمت رابطه با افرادی کشیده می شوید که با شما سرد برخورد می کنند؟ آیا حس می کنید که نزدیک ترین افراد به شما به اندازه کافی به شما اهمیت نمیدهند یا درکتان نمی کنند؟ قرار دیا اور . آیا حس می کنید که ذاتا فردی دچار کمبود هستید که هیچ کس نمی تواند شما را بپذیرد یا دوست بدارد؟
آیا از آنجا که نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح می دهید، به آنچه که می خواهید می رسید؟ یا آیا نمی دانید که نیازهای شما حقیقتا چه هستند؟
آیا حس می کنید اتفاق بدی رخ میدهد که زخمی معمولی، ترسی سهمگین در شما به وجود می آورد؟
و فارغ از هراندازه تحسین عمومی و تأیید اجتماعی که از دیگران دریافت میکنید، آیا همچنان احساس نارضایتی، ناکامی و حق نشناسی می کنید؟
الگوهایی از این دست را «تله های زندگی» می نامیم. در این کتاب، به توصیف یازده تله رایج در زندگی می پردازیم و به شما چگونگی «شناخت» آنها، درک سرچشمه و روش تغییر آنها را نشان خواهیم داد.
یک تله زندگی، الگویی است که از کودکی آغاز و تأثیرات آن در طول زندگی منعکس می شود. آنچه که خانواده های ما با ما در کودکی انجام میدهند، آغازگر این الگوست.
شاید رها شدیم، مورد انتقاد واقع شدیم، مورد حمایت و مراقبت بیش از اندازه قرار گرفتیم مورد تجاوز واقع شدیم، طرد شده یا محروم شدیم. به هرحال به طریقی آسیب دیدیم. سرانجام، آن تله زندگی به بخشی از ما تبدیل می شود. مدتی پس از اینکه خانه ای را که در بزرگ شدیم ترک می کنیم، به خلق موقعیت هایی ادامه می دهیم که در آنها با ما بدرفتاری شده؛ نادیده گرفته شده، سرکوب یا کنترل شده ایم و عموما محیطی را می سازیم که پیش از این در آنجا از رسیدن به تمام آنچه که می خواسته ایم، ناکام مانده ایم.
این تله های زندگی هستند که مشخص میکنند ما چطور فکرکنیم، احساس کنیم، عمل کنیم و آنها را به دیگران منتقل کنیم. آنها موجب بروز احساسات قدرتمندی همچون خشم، ناراحتی و اضطراب می شوند. حتی زمانی که «ظاهرا» همه چیز داریم (موقعیت اجتماعی، یک ازدواج ایده آل، احترام افرادی که با ما صمیمی هستند، موفقیت شغلی)، اغلب طعم شیرین زندگی را نمی چشیم یا نسبت به موفقیت هایمان باور نداریم.
طرحواره درمانی چیست؟
در روانشناسی و علوم شناختی، یک طرحواره نمایانگر الگوهای فکری یا رفتاری است، که دستههای مختلف اطلاعات و روابط میان آنها را سازماندهی میکند.همچنین طرحواره میتواند به عنوان یک ساختار روانی از ایدههای پیشساخته، یک چارچوب فکری برای ابعاد مختلف جهان و یا سیستمی برای سازمان دادن و درک کردن اطلاعات جدید تعریف شود.
طرحواره میتواند بر توجه به دانش جدید و جذب آن تاثیر بگذارد: افراد غالباً تمایل به توجه به مسائلی دارند که متناسب با طرحوارهی آنها باشد. همچنین تلاش میکنند که تضادها را به عنوان یک استثنا نسبت به پیشفرض فکری خود در نظر گرفته و یا طوری آنها را تحریف کنند که در قالب طرحوارهشان بگنجد.
طرحواره تمایل دارد که بدون تغییر باقی بماند، حتی در مقابل اطلاعات متناقضی که دریافت میکند.
طرحواره به افراد در درک جهان و تغییرات مداوم محیطی کمک میکنند.افراد میتوانند به سرعت مشاهدات جدید را با طرحوارهی خود تطبیق دهند و از این طریق از افکار پیچیده در موقعیتهای مختلف بینیاز شوند؛ چرا که در این هنگام، تنها افکار پیشفرض مورد استفاده است.
افراد از طرحواره برای سازماندهی دانش فعلی و ایجاد یک چارچوب برای آینده استفاده میکنند. روبریک، شناخت اجتماعی، تفکر قالبی، نقشهای اجتماعی، جهانبینی و کهنالگوها از مثالهای استفاده از طرحوارهها هستند. در نظریه رشد مرحلهای پیاژه، کودکان بر اساس درگیریهایی که تجربه میکنند، یک سری طرحواره برای خود میسازند، تا به آنها در درک جهان کمک کند.
درباره طرحواره درمانی و تکنیک های آن
طرحواره درمانی ( Schema Therapy ) توسط جفری یانگ پایهگذاری شد، برای درمان اختلالات شخصیت و اختلالات مزمن محور راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، مانند بیمارانی که به سایر درمانها مثل درمان کلاسیک شناختی رفتاری پاسخ ندادهاند یا بازگشت علایم را دارند.
طرحواره برای هر فرد اینطور در نظر گرفته میشود، که در زمان حال وجود دارد و بر اساس تجربیات گذشته پایهریزی شده. خاطرهها در پرتو خودپنداری هر فرد قاببندی میشوند. برای مثال، افرادی که طرحوارهی مثبت دارند، خودخواسته تمایل به دریافت اطلاعات لذتبخش و نادیدهگرفتن دادههای ناخوشایند دارند. البته که دریافت اطلاعات لذتبخش و راضیکننده، با رمزگشایی عمیق و بهخاطرآوری درست در تضاد است. حتی با وجود اینکه رمزگشایی برای بازخورد مثبت و منفی به یک اندازه قدرتمند است، اما احتمال به خاطر آوردن بازخوردهای مثبت بیشتر است.علاوه بر این، حتی خاطرات ممکن است مورد تحریف قرار گرفته تا دلپذیرتر شوند. برای مثال، افراد هنگام به خاطر آوردن نمراتشان، آنها را بیشتر از واقعیت به خاطر میآورند.هرچند، هنگامی که افراد دیدگاه منفی نسبت به خود دارند، خاطرات به نحوی یادآوری میشوند که به طرحوارهی منفی اعتبار ببخشند. به عنوان مثال، افراد با عزت نفس پایین، مستعد به خاطر آوردن نکات منفی بیشتری، نسبت به نکات مثبت، در مورد خودشان هستند.بنابراین، حافظه تمایل به عملکرد جانبدارانه در مسیری دارد که طرحوارهی فرد را معتبر نشان دهد.
سه پیامد عمده از طرحواره های شخصی وجود دارد.
اول، اطلاعات در مورد فرد سریعتر و کارآمدتر پردازش میشوند، به خصوص اطلاعات ثابت.
دوم، شخص بیشتر اطلاعاتی را که مربوط به طرحواره شخصی باشد، بازیابی کرده و به یاد میآورد.
سوم، شخص تمایل به مقاومت در برابر اطلاعات محیطی دارد که با طرحوارهاش در تناقض است. به عنوان مثال ، دانشجویان دارای یک طرحواره خاص، هماتاقی را ترجیح میدهند که با طرحوارهی آنها سازگار باشد. دانشجویانی که هماتاقیهایشان در تضاد با طرحوارهی آنها هستند، احتمالاً تلاش میکنند که هماتاقی جدیدی پیدا کنند. این قضیه یک نمونه از خودتاییدی است.
طبق تحقیقی که توسط آرون بک انجام شد، طرحوارههای منفی که به طور خودکار فعال میشوند، تاثیر مهمی در ابتلا به افسردگی در افراد دارند. طبق گفتههای روانشناسان کاکس، آبرامسون، دیواین و هالن، این طرحوارهها در اصل از همان نوع ساختارهای شناختی، مانند تفکر قالبی، هستند که توسط محققان مورد مطالعه قرار گرفته اند. (به عنوان مثال، هر دو به خوبی تمرین شده اند، به طور خودکار فعال میشون ، تغییر هر دو دشوار است و بر روی رفتار، احساسات، قضاوتها و پردازش مغرضانهی اطلاعات تاثیرگذار هستند.)
طرحواره میتواند به خود را به پایداری برساند. طرحواره میتواند نقشی در جامعه را ارائه دهد که توسط یک تفکر قالبی به فرد خورانده شده. برای مثال، اگر مادری به دخترش بگوید که شبیه «تامبوی»ها به نظر میرسد، دختر با انجام کارهایی که او را به تامبویها شبیهتر میکند، به این حرف واکنش میهد. حال اگر مادر به دخترش بگوید که او شبیه پرنسسهاست، احتمالاً دختر کارهای زنانهتری را انتخاب خواهد کرد. این یکی از مثالهای به پایداری رسیدن طرحواره است، که فرد به جای انتخاب آنچه میخواهد، کاری را انجام میدهد که از او انتظار میرود.
طرحواره درمانی از چه رویکردهایی تشکیل شده است؟
یکی از ویژگی هایی که طرحواره درمانی دارد این است که از تلفیق چندین رویکرد رواندرمانی تشکیل شده است که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.
۱. مکتب شناختی رفتاری
۲. دلبستگی گشتالت
۳. روابط شی
۴. سازنده گرایی
۵. روانکاوی
بر اساس نظریه طرحواره درمانی، در صورتی که یک یا چند تا از پنج نیاز هیجانی اصلی فرد در دوران کودکی به درستی تأمین نشود، طرحوارههای ناسازگار اولیه در او شکل میگیرند. این نیازها عبارتند از:
1- دلبستگی ایمن به دیگران (شامل نیاز به امنیت، ثبات، محبت و پذیرش)
2- خودگردانی، کفایت و هویت
3- آزادی در بیان نیازها و هیجانهای سالم
4- خود انگیختگی و تفریح
5- محدودیتهای واقعبینانه و خویشتنداری
هر فرد در مواجهه با هر طرحواره یک یا چند تا از سه سبک مقابلهای (Coping styles) شامل تسلیم، اجتناب و جبران افراطی را انتخاب میکند. تسلیم یعنی پذیرش محض و بدون چون و چرا، اجتناب یعنی دوریگزینی کامل و جبران افراطی یعنی مخالفت و جنگیدن.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دوره های مختلفی رو دیده بودم ولی این پکیج آموزشی خیلی مفید بود و مدرس با بیانی شیوا تمام طرحواره ها رو آموزش میده
میخوام این بسته آموزشی رو تهیه کنم آیا تمام طرحواره ها توضیح داده میشه؟
بله به صورت کامل تمام طرحواره ها توضیح داده میشه
خیلی مجموعه خوبی بود و برای درمان بهم کمک زیادی کرد
ممنون از شما