کارگاه روانشناسی درمان حمله وحشت زدگی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
300 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

حمله وحشت زدگی یا همان حمله پانیک در واقع یک هجوم ناگهانی از ترس و اضطراب است. زمانی که فردی دچار حمله وحشت زدگی می شود در او علایم و نشانه های جسمی فراوانی ایجاد می شود. نکته بسیار مهمی که باید به اشاره شود این است که سطح ترس در حمله وحشت زدگی غیر واقعی است و با اتفاقات بیرونی هیچ تناسبی ندارد.

هر فردی ممکن است در طول عمرش حمله پانیک را تجربه کند، اما اگر تعداد حمله های وحشت زدگی ادامه یابد ممکن است نشان دهنده یک اضطراب غیر معمولی باشد که لازم است برای درمان آن اقداماتی صورت گیرد.

در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان کارگاه روانشناسی درمان حمله وحشت زدگی یا پانیک را در اختیار شما علاقه مندان به روان درمانی قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از فنون و تکنیک های آموزش داده شده در این پکیج آموزشی حمله وحشت زدگی یا همان حمله پانیک را درمان کنید.

حمله وحشت زدگی چه نشانه هایی دارد؟

فردی که دچار حمله وحشت زدگی می شود از نظر جسمی دچار نشانه های تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، سرگیجه، حالت تهوع، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، احساس گرما یا لرز و افزایش ضربان قلب می شود.

علاوه بر این که فرد دچار ترس بسیار شدید می شود ممکن است علائمی همچون از دست دادن کنترل، خطر قریب الوقوع و تمایل شدید برای فرار یا گریز از شرایط پیش آمده را هم داشته باشد. چون این نشانه های مشابه علائم حمله قلبی یا اختلال تنفسی می تواند باعث شود تا فرد گمان کند که هر لحظه ممکن است مرگش فرا برسد.

نکته بسیار مهمی که باید در خصوص حمله وحشت زدگی بدانید این است که حمله پانیک می تواند خیلی سریع آغاز شود و به صورت ناگهانی باشد و یا حتی ممکن است با حالتی آرام رخ دهد. برخی از افراد حمله وحشت زدگی را با نشانه های محدود تجربه می کنند که می تواند شامل ۴ نشانه از علائمی باشد که در بالا به آنها اشاره شد.

به طور کلی حمله وحشت زدگی یا پانیک می تواند حدود ۵ الی ۲۰ دقیقه به طول انجامد اما در ۱۰ دقیقه به اوج خودش می رسد. همچنین باید اشاره شود که حمله پانیک می تواند در یک روز چندین بار رخ دهد و یا برخی افراد هستند که حمله وحشت زدگی را هر روز تجربه می کنند یا سایر افرادی که یک بار در هفته دچار حمله پانیک می شوند.

اگر فرد به صورت دائمی دچار حمله وحشت زدگی شود می تواند موقعیت ها و نشانه های حمله پانیک را تشخیص دهید و خودش را برای مقابله با آن آماده کند.

همه گیر شناسی

اختلال پانیک یا وحشت زدگی در بین زنان بیشتر است، به طوری که دو الی سه برابر بیشتر از مردان دچار اختلال وحشت زدگی می شوند. همچنین باید اشاره شود که مردان در خصوص اختلال پانیک به درمانگر مراجعه نمی کنند و همین موضوع باعث می شود تا شیوع آن در بین زنان بیشتر باشد.

چرا برخی افراد دچار حمله وحشت زدگی می شوند؟

در رابطه با علت بروز حملات پانیک دلایل مشخصی وجود ندارد ولی به طور کلی می توانیم بیان کنیم که عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز یا یک میل ژنتیکی از جمله دلایل بروز حملات وحشت زدگی در افراد مختلف است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان اختلالات اضطرابی


مطالعاتی که با تصویربرداری مانند MRI انجام شده است نشان می دهد که مغز افرادی که دچار حملات پانیک هستند به طور ضمنی در لوب گیجگاهی دچار آسیب هستند که این آسیب به ویژه به صورت آتروفی قشری بوده است.

عوامل وراثتی

مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که خطر بروز حملات وحشت زدگی در بیمارانی که بستگان مبتلا به این اختلال دارند ۴ الی ۸ برابر است. همچنین نوزادان تک تخمکی نسبت به دوقلوهای دو تخمکی دارای همگامی بیشتری هستند.

عوامل روانی اجتماعی

رویکرد روانکاوی در خصوص بروز حملات وحشت زدگی بیان می کند که این مشکل می تواند به دلیل نتیجه یک دفاع ناموفق در برابر تکانه های اضطراب برانگیز باشد. یعنی آن چیزی که در گذشته برای فرد به عنوان یک اضطراب خفیف بوده است به مرور زمان تبدیل به احساس فلج کننده به همراه علایم جسمی می شود.

چرا که وقتی افراد دچار حملات وحشت زدگی می شوند بیان می کنند حمله به صورت ناگهانی رخ داده و شامل نشانه های جسمی بوده است ولی وقتی آنها را بررسی می کنیم متوجه می شویم که فقط عوامل روانی موجب بروز حمله وحشت زدگی شده است.

چگونه می توانیم حملات پانیک را درمان کنیم؟

به عنوان مثال افرادی که در زندگی تحت فشار و استرس های بسیار زیاد هستند و یا کودکانی که در کودکی برای مدت طولانی از مادرشان جدا شده باشند ممکن است در آینده دچار حملات پانیک شوند. از طرف دیگر عواملی مانند سوء رفتار جسمی و جنسی در کودکی یا سابقه آزار جنسی می تواند موجب بروز اختلالات اضطرابی در فرد شود.

از منظر رویکرد روانکاوی عوامل زیر می تواند سبب بروز حملات وحشت در انسان شود.

  • سخت بودن تحمل خشم
  • جدا شدن فیزیکی یا هیجانی از یک فرد بسیار مهم
  • برانگیختگی هنگام افزایش مسئولیت پذیری
  • وجود والدین سلطه گر و وحشتناک و به شدت عیب جو
  • سوء رفتارهای جسمی و جنسی در دوران کودکی
  • احساس شدید گرفتار شدن در دام
  • خشم از والدین و سپس گرفتار اضطراب گناه شدن
  • شکست عملکرد اضطراب نسبت به تخریب روابط
  • مکانیسم های دفاعی مانند ابطال سازی، برون سازی

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حملات پانیک می تواند در اثر شرایط مختلف ایجاد شود. به عنوان مثال در هنگام بروز اختلالات خلقی، اضطراب یا افسردگی ایجاد حمله وحشت زدگی بسیار بالاست. همچنین اگر افراد در شرایط استرس زا به مدت طولانی فعالیت کنند و یا دچار مشکلات جسمی مانند بیماری قلبی یا تنفسی یا تیروئید باشند و یا از الکل، نیکوتین یا کافئین و یا سایر داروهای پزشکی به مقدار زیاد مصرف کنند می توانند دچار حملات وحشت زدگی شوند.

حمله وحشت زدگی معمولا زمان کوتاهی دارد و بعد از آن فروکش می کند ولی فردی که دچار حمله شده است باید مدت بیشتری استراحت کند تا بتواند مجدد به حالت اولیه بازگردد.

به طور کلی اگر فردی مدام دچار حملات مکرر شود به معنی وجود اختلال هراس است. همچنین باید بیان شود که حملات پانیک می تواند در زمان خواب نیز بروز کند و به دنبال آن فرد به طور ناگهانی از خواب بیدار می شود. افراد نوجوان و بزرگسالانی که دچار حمله وحشت زدگی می شوند اغلب دچار سایر مشکلات روانی نیز هستند. به عنوان نمونه این افراد دچار وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات پرخوری یا مصرف مواد نیز هستند.

آشنایی با روش های درمان حمله وحشت زدگی

زمانی که افراد به صورت پشت سر هم دچار حملات پانیک می شوند در زندگی آنها نیز تغییراتی ایجاد می شود و به دنبال آن سبک زندگی شان را تغییر می دهند. یعنی آنها همواره گوش به زنگ هستند که دچار حمله وحشت زدگی نشوند که همین موضوع می تواند همواره آنها را در شرایط استرس و اضطراب قرار دهد.

به یاد داشته باشید که حمله وحشت زدگی یا پانیک می تواند افرادی که دچار حمله می شوند را به سمت هراس های اختصاصی مانند هراس از حضور در اجتماع سوق دهد. به طوری که چون فرد از بروز حمله وحشت زدگی هراس دارد هرگز در موقعیت های اجتماعی حضور پیدا نمی کند.

همچنین باید اشاره شود که درمان شناختی رفتاری از طریق تغییر نگرش و افکار فرد می تواند باعث شود تا فرد نظرش راجع به موقعیت هایی که برایش ترس ایجاد می کند تغییر کند. از طرف انجام تمرینات ذهن آگاهی و آرامش مانند تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن، ماساژ و ریلکس کردن می تواند به فرد کمک کند تا اضطراب و استرس خود را کنترل کند. در خصوص دارو درمانی هم باید بیان شود که داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می تواند نشانه های حمله وحشت زدگی را کنترل کند.

اگر شما هم تصمیم دارید تا به صورت تخصصی با درمان حملات پانیک آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا کارگاه روانشناسی درمان حمله وحشت زدگی یا پانیک را از وب سایت برنا اندیشان دانلود نمایید و با یادگیری فنون آن به صورت کامل با تمامی جنبه های مربوط به حملات پانیک آشنا شوید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.