ازدواج سفید چه آسیب ها و پیامدهایی دارد؟

ازدواج سفید چه آسیب ها و پیامدهایی دارد؟

به دلیل مشکلات و فشارهایی که در جامعه وجود دارد نوعی از ازدواج در بین افراد شکل گرفته است که تحت عنوان ازدواج سفید از آن یاد می شود. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و افزایش آمار طلاق در جامعه بسیاری از جوانان به سمت ازدواج سفید گرایش دارند.

اما در این میان بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان بر این عقیده اند که ازدواج سفید نه تنها هیچ کمکی به رفع کمبودهای انسان نمی کند، بلکه می تواند مشکلات اخلاقی را برای انسان ایجاد کرده و در نهایت روح انسان را دچار تباهی می کند. اما باید به طور دقیق بررسی کنیم که کدام یک از این دیدگاه ها درست و کدام یک غلط می باشد.

یعنی باید بدانیم که آیا ازدواج غیر رسمی می تواند به نیازهای زن و مرد پاسخ دهد؟ ازدواج سفید چگونه می تواند ضامن سلامت روان انسان ها باشد؟ از این رو با توجه به مهم بودن موضوع تصمیم داریم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای کامل در خصوص ازدواج غیر رسمی یا همان ازدواج سفید را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید نگاه بهتری به این موضوع داشته باشید و به صورت کامل با تمام ابعاد این سبک از ازدواج آشنا شوید.

آشنایی با ازدواج سفید

به طور کلی ازدواج سفید به این معناست که زن و مرد بدون ثبت قانونی ازدواج خود با یکدیگر در زیر یک سقف زندگی می کنند و زندگی مشترک خودشان را آغاز می کنند.برای مطالعه بیشتر به مقاله درمان بی میلی جنسی زنان مراجعه نمایید.

در کلیپ زیر به صورت کامل با ازدواج سفید و علل گرایش به آن در بین مردم آشنا شده و همچنین به پیامدهایی که ناشی از ازدواج سفید است نیز اشاره می شود.

در این نوع از ازدواج چون هیچ ثبتی انجام نشده است، افراد از نظر حقوقی هیچ تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند. از این رو هیچ پایانی برای ازدواج سفید مطرح نیست و افراد هر موقع که بخواهند می توانند از رابطه خارج شوند.

ریشه ازدواج سفید از کجا می آید؟

سبک ازدواجی که افراد از قوانین پیروی نداشته باشند و صرفا بر اساس توافق طرفین باشد از کشورهای غربی امری عادی محسوب می شود. چنین فرهنگی به دنبال حرکت های جنبش آزادی زنان در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت.

ازدواج سفید چیست و چرا در سال های اخیر افزایش یافته است؟

چنین جنبشی با هدف ایجاد یک تحول اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آمریکا آغاز شد تا بتواند شرایط برابری را برای زنان در جامعه ایجاد کند. نتیجه چنین جنبشی در آمریکا موجب گردید تا انقلاب جنسی پدیدار شود. انقلاب جنسی نیز یک پدیده ضد فرهنگی بود که بر اساس آن رفتارهای ناهنجار و نامتعارف جنسی زیادی با نام آزادی زنان رواج یافت.

نگاهی به آمارهای ازدواج سفید

طبق آمارهایی که در سایت های خارجی وجود دارد نشان می دهد که بیش از دو سوم از زوج های آمریکایی ابتدا مدتی را با هم در زیر یک سقف زندگی می کنند و بعد از آن ازدواج خودشان را رسمی می کنند. تا قبل از سال ۱۹۷۰ زندگی مشترک دو فرد در زیر یک سقف بدون ازدواج رسمی امری غیر قانونی محسوب میشد. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی ازدواج موفق نیز مراجعه فرمایید.

این در حالی است که امروزه چنین قانونی مطرح نیست و افراد می توانند بودن آنکه ازدواجشان را قانونی و رسمی کنند با یکدیگر در زیر یک سقف زندگی کنند. آمریکا در سال ۱۹۹۴ حدود ۷/۳ میلیون زوج و در اواخر دهه ۱۹۹۰، حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد زوجی داشته که قبل از داشتن ازدواج رسمی با یکدیگر در زیر یک سقف زندگی کرده اند.

عدم پذیرش ازدواج سفید در فرهنگ ایرانی

با توجه به اهمیتی که مذهب در فرهنگ ما ایرانی ها دارد هرگز ازدواج سفید به عنوان سبکی از ازدواج پذیرفته نمی شود و خانواده ها نیز به ازدواج های سنتی گرایش دارند.

از این رو افراد نیز به مذهب و فرهنگ تمایل بیشتری دارند و بر اساس سنت و آداب و رسوم کشور اقدام به ازدواج می کنند و هر گونه مغایرت با این سبک از ازدواج غیر قانونی بوده و گناه محسوب می شود. در تحلیل نهایی باید اشاره شود که اگر فردی در ایران ازدواج سفید داشته باشد مورد شماتت و سرزنش اطرافیان قرار می گیرد.

چرا ازدواج سفید در ایران گسترش یافته است؟

با این که رواج ازدواج سفید در ایران نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کمتر است ولی با توجه به نقشی که مذهب و فرهنگ در زندگی ایرانیان دارد نیاز است تا دلایل این مقدار کم نیز مورد بررسی قرار بگیرد.پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل ازدواج موقت را بخوانید.

فردی که به ازدواج سفید تمایل دارد هرگز نظر دیگران برایش مهم نیست و به دلیل وجود مشکلاتی که در نوع ازدواج سنتی وجود دارد این افراد گرایش بیشتری به ازدواج سفید دارند. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا دلایل گسترش ازدواج سفید در بین جوانان ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

مشکلات اقتصادی و مالی

همانطور که میدانید مشکلات مالی و اقتصادی تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی انسان ها دارد. ازدواج نیز موضوعی است که رابطه تنگاتنگی با مسئله اقتصاد دارد و فردی که تصمیم دارد تا وارد زندگی مشترک شود باید بتواند نیازهای خود و همسرش را برآورده کند.

اما متاسفانه امروزه شرایط به شکلی درآمده که موضوعات بسیاری مانند شغل، تهیه مشکل، ماشین و …. از توان بسیاری از افراد خارج است و به همین دلیل انسان ها تمایلی به ازدواج های رسمی و قانونی ندارند. در نتیجه جوانان برای ارضای نیازهای جنسی و عاطفی خود به سمت ازدواج سفید می روند.

افزایش سن ازدواج در جوانان

شایان ذکر است که در ازدواج سالم و موفق افراد باید به سن مناسبی رسیده باشند و اگر سن افراد بسیار بالا باشد قطعا با مشکلات زیادی روبرو هستیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل ازدواج دختران با مردان مسن را مطالعه فرمایید.

چرا که هر چه سن افراد بیشتر می شود فکر می کنند فرد مورد علاقه آنها تا به حال پیدا نشده است و این در حالی است که فرد به دلیل افزایش سن نسبت به قبل سخت گیرتر شده و تمایلی به ازدواج کردن ندارد. از این رو با توجه به افزایش سن افراد و تبعاتی که به دنبال آن ایجاد می شود ما شاهد افزایش ازدواج سفید هستیم.

زیاد شدن آمار طلاق

با توجه به مشکلاتی که از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد افراد دچار هراس و ترس می شوند که اگر آنها نیز بخواهند ازدواج رسمی و قانونی داشته باشند ممکن است گرفتار چنین شرایطی شوند و از این رو تمایلی به چنین ازدواجی ندارند و ترجیح می دهند تا با شریک زندگی شان بدون داشتن ازدواج رسمی و قانونی وارد زندگی مشترک شوند.

چرا که آنها مشاهده می کنند بسیاری از دوستان و اطرافیانشان به دلیل طلاق و مهریه گرفتار زندان یا قرض و بدهی شده اند از این رو یا به طور کلا قید ازدواج کردن را می زنند و یا به سمت ازدواج سفید تمایل پیدا می کنند.

مطمئن شدن از درستی رابطه

همانطور که گفته شد به دلیل مشکلاتی که در رابطه با ازدواج وجود دارد افراد ترجیح می دهند مدتی را با فرد مورد علاقه شان بمانند و به خوبی تمام شرایط را بسنجند که آیا شرایط ازدواج را دارند یا بهتر است از یکدیگر جدا شوند.

از این رو ما مشاهده می کنیم که جوانان بسیاری با یکدیگر در رابطه اند و هیچ تعهد و مسئولیتی به هم ندارند و صرفا می خواهند از درستی رابطه شان مطمئن شوند. در این مدتی که با هم هستند قصد دارند تا از اخلاق هم با خبر شوند و میزان تفاهم یکدیگر را به خوبی مورد سنجش قرار دهند.

ازدواج سفید چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

در این حالت اگر بعد از مدتی مشاهده کردند که هیچ تفاهمی با یکدیگر ندارند خیلی راحت از هم جدا می شوند و گرفتار دادگاه و مهریه و مشکلات قانونی نمی شوند.

باور به اشتباه بودن ازدواج

با توجه به تغییراتی که در شرایط زندگی ایجاد شده است خیلی از جوانان نسبت به ازدواج بدبین شده اند و تعهد به ازدواج را امری اشتباه می دانند. دلیل این موضوع نیز ناتوانی در قبول مسئولیت و ترس از تعهد می باشد که موجب می شود تا فرد تمایلی به ازدواج نداشته باشد. پیشنهاد می شود تا مقاله بیان خواسته های جنسی را بخوانید.

در نهایت با توجه به شرایطی که وجود دارد اکثر جوانان به چنین باوری می رسند که برای ارضای نیازهای جنسی و عاطفی شان، ازدواج سفید را انتخاب کنند.

نداشتن مسئولیت پذیری و فرار از قوانین

برخی از افراد با توجه به نوع تربیتی که در دوران کودکی داشته اند همواره از قبول مسئولیت و تعهد فرار می کنند و نمی توانند قواعد و قوانین ازدواج رسمی را قبول کنند. این افراد همواه می خواهند نیازهای عاطفی و جنسی شان را رفع کنند ولی تمایلی به پذیرش قوانین رسمی ندارند و نمی خواهند مسئولیتی قبول کنند.

آنها چنین باوری در ذهن دارند که به راحتی می توانند از طریق ازدواج سفید به تمام نیازهای خودشان پاسخ دهند. اما این روش به این معناست که آنها بی مسئولیتی و عدم تعهد را در خودشان تقویت می کنند و در نتیجه مشکلات بسیاری را برای خودشان به وجود می آورند.

آمار ازدواج سفید در ایران

با توجه به غیر رسمی بودن ازدواج سفید به صورت دقیق نمی توانیم آمار دقیقی از آن ارائه کنیم. بنابراین آمارهای رسمی در این مورد دقیق نیست و هر موردی که بیان می شود حاکی از شنیده ها و آمارهای غیر رسمی است.

باید اشاره شود که شنیده های نشان می دهد که ازدواج سفید در مناطقی از تهران به ویژه در شمال شهر رواج پیدا کرده است و از دهه ۹۰ نیز افزایش یافته است. امروزه نیز ازدواج سفید یا همان ازدواج غیر رسمی به یکی از گزینه های رایج برای افرادی که باورهای مذهبی ندارند تبدیل شده است.

مشکلات و پیامدهای ازدواج سفید

با توجه به مواردی که در خصوص ازدواج سفید اشاره شد، باید بدانیم که چنین ازدواجی دارای معایب و مشکلاتی می باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • عدم وفاداری و تعهد در رابطه
  • افزایش احتمال خیانت جنسی و عاطفی زوجین
  • مشکل با خانواده ها، چرا که بیشتر خانواده ها با چنین ازدواجی مخالف هستند.
  • قطع حمایت مالی و عاطفی از سمت خانواده ها
  • بروز استرس و اضطراب در زوجین به دلیل ترس از پایان یافتن رابطه از طرف دیگری.
  • افزایش سقط جنین

احتمال جدایی در ازدواج سفید

آمارهایی که در بسیاری از سایت های خارجی وجود دارد نشان می دهد که عمر ازدواج های سفید در کشورهای غربی حدود یک سال یا بیشتر است. اما باید بدانید که بسیاری از ازدواج های سفید به جدایی ختم می شود و از این رو احتمال بر هم خوردن ازدواج سفید خیلی بالاتر از ازدواج های رسمی است.

البته باید اشاره شود که اکثر افرادی که به ازدواج سفید و غیر رسمی علاقه دارند به این دلیل است که به راحتی می توانند از یکدیگر جدا شوند. اما باید بدانید که اگر فرد تحت شکست های عاطفی پی در پی قرار بگیرد بعد از مدتی از نظر روانی آسیب می بیند و در نتیجه در برابر کوچکترین مشکلی آسیب پذیر می شود.

ازدواج سفید در ایران با کشورهای غربی چه تفاوتی دارد؟

امروزه بسیاری از جوانانی که به ازدواج سفید گرایش دارند بر این عقیده اند که چرا ازدواج غیر رسمی در کشورهای غربی مشکلی ندارد ولی در کشور ایران به عنوان یک تابو شناخته می شود. در پاسخ باید بدانیم که به طور کلی ازدواج سفید در ایران و سایر کشورهای غربی تفاوت های بسیاری دارد.

چرا که در کشورهای غربی افراد از طریق ازدواج سفید قصد دارند تا بیشتر یکدیگر را بشناسند و سپس بعد از آنکه فهمیدند با هم تفاهم دارند با هم ازدواج می کنند. اما در کشور ایران داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج موضوعی غیر قابل هضم برای خانواده ها محسوب می شود.

همچنین زمانی که در کشورهای غربی افراد متوجه شدند که نمی توانند با هم ادامه دهند به راحتی از یکدیگر جدا می شوند و در نتیجه هیچ گونه نگاه منفی نسبت به دختر و پسر وجود ندارد.

این در حالی است که در کشور ایران اگر دختر و پسری ازدواج کنند و بعد از مدتی بخواهند از یکدیگر جدا شوند نگاه منفی و نادرستی نسبت به آنها ایجاد می شود و موجب می گردد تا خانواده ها نسبت به طلاق و جدایی هراس فراوانی داشته باشند.

همچنین با توجه به اهمیت پرده بکارت موجب می شود تا مشکلات بسیاری برای دختران ایجاد شود و روابط بعدی آنها با مشکلات بسیاری روبرو شود.

مشکلات ازدواج سفید نسبت به ازدواج رسمی

در ازدواج سفید افراد همواره گزارشاتی از احساس عدم امنیت از رابطه، عدم تعهد و وفاداری، خیانت جنسی، وقت گذرانی و تفریحات مجردی، عدم پذیرش و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده ها و سایر مشکلات خانوادگی ارائه می شود.

چرا که فرد در ازدواج سفید هرگز نمی تواند نسبت به آینده نگاه منسجمی داشته باشد و موضوع موقتی بودن رابطه نیز موجب می شود تا افراد همواره دارای استرس و اضطراب در زندگی باشند.

در این خصوص روانشناسان بیان می کنند که اگر افراد بتوانند نسبت به آینده امیدوار باشند و بدانند رابطه آنها ادامه دار است قطعا می توانند نگاه بالغانه تری نسبت به آینده داشته باشند. چرا که اگر بدانند برای مدت زمانی طولانی رابطه آنها می ماند می توانند به خوبی بر روی زندگی شان سرمایه گذاری کنند.

به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک نفر به جای ازدواج کردن با او موجب می شود تا جذابیت و دلایل ازدواج به کلی از بین برود. در نتیجه روابط زوجین در این نوع ازدواج ها نیز دچار مشکلاتی می شود که مشاوره ازدواج و زوج درمانی به آنها کمک می کند.

آسیب های ناشی از ازدواج سفید و غیر قانونی

ازدواج سفید چه آسیب هایی به زنان می زند؟

شایان ذکر است که زنان در رابطه بسیار حساس هستند و خیلی بیشتر از مردان وابسته می شوند. از این رو اگر رابطه با مشکلاتی مواجه شود زنان با آسیب های بیشتری مواجه می شوند. چرا که زنان همواره در روابط عشقی. عاطفی خودشان به دنبال یک تکیه گاه هستند و مهم ترین دغدغه آنها این است که مرد مورد علاقه شان از آنها حمایت کند.

این در حالی است که در ازدواج سفید اگر مرد تمام نیازهای حسی و عاطفی زن را برآورده کند باز هم این ترس در خانم ها وجود دارد که ممکن است این رابطه به زودی تمام شود و در نتیجه فشار روانی زیادی به فرد وارد می شود.

مشکل دیگری که باید به آن توجه بسیاری شود مربوط به بارداری ناخواسته است که اگر چنین موردی برای فرد ایجاد شود، تمامی افراد و اعضای خانواده او را طرد می کنند و در نتیجه احساسات منفی و نامطلوبی در فرد ایجاد می شود.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است؟

با توجه به آنکه ازدواج سفید پدیده ای تازه می باشد و در قوانین کشور نیز اشاره مستقیمی به آن نشده است باید بدانیم که چنین ازدواج قانونی نبوده و جرم به حساب می آید. یعنی اگر مشخص شود که فردی ازدواج سفید انجام داده است بر اساس قانون زنا با طرفین برخورد خواهد شد.

دسته‌بندی‌ها