کارگاه روانشناسی آموزش درمان هیجان مدار

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
400 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

درمان هیجان مدار جهت گیری مثبتی نسبت به انسان ها دارد چرا که ماهیت انسان چیزی فراتر از سائق ها و یا تجارب گذشته است. همچنین باید اشاره شود که در درمان هیجان مدار انگیزش نقش پررنگی دارد.

رویکرد درمان هیجان مدار تلفیقی از نظریات انسان گرایی نوین مانند رویکرد مراجع محور راجرز و گشتالت درمانی پرلز است. همچنین از رویکرد تجربه گرایی، نظریات وجودی، تئوری هیجان و دلبستگی نیز تاثیر گرفته است. در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان آموزش درمان هیجان مدار برای زوج درمانی را در اختیار شما افراد علاقه مند به رویکردهای درمانی قرار دهیم تا به صورت تخصصی با این روش درمان آشنا شوید.

پکیج زوج درمانی هیجان مدار

برای درمان زوجین و مشاوره به آنها روش های مختلف درمانی وجود دارد که می توان به کمک تکنیک های موجود فرایند درمان را آغاز کنیم. یکی از روش های درمان زوجین که طرفداران زیادی هم دارد رویکرد هیجان مدار است که به شما آموزش می دهد تا مشکلاتی که بین زن و شوهر وجود دارد را درمان کنید. بنابراین اگر شما علاقه دارید تا روان درمانی زوجین به صورت هیجان مدار را یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی زوج درمانی هیجان مدار را دریافت نمایید.

تاریخچه درمان هیجان مدار

گرینبرگ در سال 1945 در ژوهانسبورگ آفریقای‌ جنوبی متولد شد. از او به عنوان یکی از مبتکران اصلی رویکرد هیجان‌ مدار در حوزه ی فردی و زوجی نام می برند. او ابتدا در رشته‌ی مهندسی مشغول به تحصیل بود اما پس از فارغ‌ التحصیلی در این رشته به روانشناسی علاقه مند شد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش گارانتی ازدواج مراجعه فرمایید.

پکیج آموزش زوج درمانی هیجان مدار

او در دوران تحصیلش در رشته روانشناسی، درمان مراجع محوری را به مدت سه سال نزد لورا‌ رایس آموخت همچنین بعد از آن به گشتالت درمانی پرداخت. گرینبرگ به ادغام اندیشه های انسان گرایی نوین و تئوری هیجانی پرداخت و در نهایت رویکرد هیجان‌ مدار را بنیانگذاری کرد. گرینبرگ در حال حاضر رئیس کلینیک هیجان مدار در تورنتو می باشد. دکتر سوزان جانسون در این راه با او همراه بود اما کارهای او غالبا در راستای زوج درمانی بود.

دکتر جانسون برای اولین بار در کتاب خود با عنوان ایجاد اتصال، درمان هیجان مدار را بیان کرد و آن را تاثیر گرفته از نظریه دلبستگی جان بالبی، نظریه انسان گرایانه بالینی کارل راجرز و نظریه های ساختاری سالوادور مینوچین دانست.

تعریف درمان هیجان مدار

تمرکز اصلی رویکرد هیجان مدار کار بر روی هیجانات و شناسایی و اصلاح هیجانات ناسازگارانه است. مسلما هیجانات نقش بسیار مهمی در زندگی و رفتار انسان دارند. بنابراین از این رویکرد برای کسانی که در درک هیجانات خود و خودتنظیمی هیجانی نقص دارند استفاده می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی پیش شرط های ازدواج مراجعه نمایید.

انواع درمان رویکرد هیجان محور

درمان هیجان مدار را بسته به این که برای چه گروه هایی مورد استفاده قرار می گیرد به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند.

  • برای زوجین
  • برای خانواده ها
  • برای افراد

درمان رویکرد هیجان مدار

در درمان هیجان مدار یک ارتباط مناسب با مراجع برقرار می شود و دستیابی به هیجانات از طریق آگاهی و پذیرش هیجانی ایجاد می شود. در این نوع درمان همدلی نقش بسیار مهمی دارد. این همدلی باعث ایجاد اتحاد درمانی می شود. همدلی یعنی درمانگر بتواند خودش را به جای مراجعش بگذارد و در واقع دنیا را از نگاه او ببیند که این خود سبب ایجاد حس امنیت در مراجع می شود.

در این رویکرد به مراجع آگاهی بیشتری نسبت به هیجاناتش می دهند. و همچنین به او یاد می دهند هیجاناتش را بپذیرد و تنظیم کند. همچنین از مراجع می خواهند هیجانش را واضح و با جزئیات توصیف کند. و نیز به بیمار یاد می دهند که چگونه اطلاعاتی درباره هیجانات منفی خود بدست بیاورد تا با این کار بتواند از رفتارهای مخرب و آسیب زننده و سایر تاثیرات منفی هیجانی جلوگیری کند.

۱. در جلسات بعدی درمان هم، درمانگر چند هدف مهم دارد. مثل ارزش گذاری هیجانات فرد در موقعیت های مختلف و مشخص کردن آن هیجانات که معلوم شود آسیب زاست یا کمک کننده.

۲. درمانگر تغییرات هیجانات آسیب زا را به بیمار یاد می دهد.

۳. درمانگر با تهیه کردن قراردادی شخصی، افکار مخرب ناشی از هیجانات ناسازگار و نابجا را به چالش می کشد.

۴. درمانگر منبعی که از هیجانات مثبت نشات می گیرد را مشخص می کند. همچنین به فرد یاد می دهد تا از هیجانات مثبت برای هدایت رفتار استفاده کند.

۵. به وجود آوردن روش های سالم برای سازگاری با موقعیت هایی که غالبا هیجانات ناسازگار را فراخوانی می کنند.

فواید درمان هیجان مدار

درمانگر هیجان مدار تعاملات خانوادگی را مورد بررسی قرار می دهد. درمانگر برای اینکه به این هدف برسد، بیمار را تشویق می کند تا به مسائل عاطفی خود توجه کند و کمک می کند تا احساسات و عواطف خود را بهتر از قبل شناسایی کند. در این قسمت به چند مورد از فواید درمان هیجان مدار پرداخته می شود. برای آموزش بیشتر پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی زوج درمانی مراجعه نمایید.

۱. سازگاری روانی

بیمار بعد از درمان هیجان مدار عواطف خود را شناسایی، اصلاح و تجربه می کند. در نهایت فرد از اضطراب، استرس و تکانشگری دور می شود.

۲. سازگاری اجتماعی

مدیریت هیجان در بهبود کیفیت روابط اجتماعی نقش پررنگی دارد. و باعث می شود بیمار قادر به تشخیص بهتر هیجان های خود و دیگران شود. در ادامه بیمار نگاهی به احساسات عمیق خود که ناشی از آسیب پذیری روابط قبلی بوده است و از چگونگی تاثیر این احساسات بر روابط فعلی خود آگاه می شود. و در نهایت این کارها سبب می شود بیمار ارتباط بهتری با خانواده و اطرافیان خود پیدا کند.

۳. سازگاری محیطی

افراد در طول درمان ارزیابی های بهتری در مورد میزان آسیب پذیری رویداد های استرس زا کسب می کنند و در موقعیت های مختلف سازگار می شوند و در صورت بروز مشکل از راهکار موثرتری استفاده می کنند. که البته این توانایی به مرور زمان به دست می آید.

تکنیک های رویکرد هیجان مدار

این رویکرد چند تکنیک را در برمی گیرد. مورد اول شناسایی گره های کور است. به این معنا که احتمال دارد مراجع در طول مدتی که با درمانگر صحبت می کند آنچنان درگیر بخشی از خاطرات خود شود که قادر به ادامه صحبت نباشد.

این گره های کور ممکن است هیجانات شدیدی را فراخواند و یا حتی هیجان را بازداری کند. در اینجا درمانگر وظیفه دارد به هر گونه تغییر مسیر در زمانی که هیجان بروز پیدا می کند توجه کند. و اگر تغییری ایجاد شد از بیمار بخواهد آن قسمت را مجددا تکرار کند. در نهایت این گره های کور دردسر ساز ترین افکار خودآیند را دربر می گیرند.

مورد دوم ایجاد آگاهی هیجانی است. در این تکنیک انواع هیجانات، همراه نام و جلوه های جسمانی و چهره ای آن، به بیمار آموزش داده می شود. علاوه بر آن در مورد هیجانات اولیه و ثانویه و اینکه هیجانات اولیه چگونه می توانند برای جلوگیری از پیامدهای منفی به هیجانات ثانویه تقسیم شوند نیز آگاهی داده می شود و در نهایت وقتی که آگاهی هیجانی در فرد به سطح مورد نظر رسید ترغیب می شوند که به جای هیجانات ثانویه، هیجانات اولیه را تجربه و ابراز کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا به پروتکل زوج درمانی متیو مک کی مراجعه فرمایید.

درمان هیجان محور برای چه افرادی کاربرد دارد؟

این درمان برای کمک به زوج ها و برای تیپ های شخصیتی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از این درمان برای کمک به زوجینی که هنوز هم مقداری از احساسات خود را در روابطشان خرج می کنند و برای یادگیری نحوه حل مشکلات خود اشتیاق نشان می دهند، کاربرد دارد.

آموزش رویکرد درمان هیجان مدار ویژه زوجین

اما از این درمان برای زوج هایی که خشن هستند و نمیتوانند ابراز احساسات کنند و احتمال دارد شریک زندگی آسیب پذیر را در معرض خطر بیشتری قرار دهند، مناسب نیست و در کل برای زوج هایی که در حال جدایی هستند کاربرد ندارد.

فواید رویکرد هیجان مدار در درمان اختلالات

از این رویکرد در درمان اختلالات خلقی، اختلالات شخصیت مثل شخصیت مرزی، بدرفتاری های دوران کودکی، اختلالات خوردن و همچنین درمان مشکلات و تعارضات زناشویی و خانوادگی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که در رویکرد هیجان مدار افراد باید بتوانند درکی از تجارب درونی خود داشته باشند. بنابراین این رویکرد در درمان اختلالاتی مانند پانیک و اختلالات مربوط به کنترل تکانه که بینش در افراد کم است، کاربرد کمی دارد و نیز این رویکرد برای بیمارانی که قصد فریب دادن درمانگر را دارند فایده ای ندارد.

اگر شما علاقه دارید تا به صورت تخصصی رویکرد هیجان مدار را یاد بگیرید و در فرایند زوج درمانی از آن استفاده کنید پیشنهاد می کنیم تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی آموزش زوج درمانی هیجان مدار را دریافت کنید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.