کارگاه آموزش روانشناسی مثبت نگر

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
200 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

روانشناسی مثبت نگر یا (Positive Psychology) از دیدگاه پترسون به بررسی علمی این نکته می پردازد که چه چیزی زندگی انسان را ارزشمند می سازد.

به طور کلی رویکرد روانشناسی مثبت نگر به مطالعه ی رفتار، افکار و عواطف انسان با تمرکز بر روی نقاط قوت به جای نقاط ضعف، رساندن زندگی افراد عادی و متوسط به یک زندگی عالی به جای تمرکز روی زندگی افرادی که مدام در تلاش هستند که به حد نرمال برسند می پردازد.

لازم به ذکر است که مثبت اندیشی با روانشناسی مثبت نگر متفاوت است. مثبت اندیشی روشی است که حدود یک قرن قدمت دارد اما روانشناسی مثبت نگر به صورت جدی از اواسط دهه نود میلادی آغاز شده است که شاخه ای از علم روانشناسی است که به استفاده از روش علمی تاکید می کند. در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان روانشناسی مثبت نگر را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی و رویکردهای روان درمانی قرار دهیم تا بتوانید به صورت کامل تمامی تکنیک های این روش درمانی را یاد بگیرید.

پکیج روانشناسی مثبت نگر

تکنیک های روان درمانی در رویکردهای مختلف با هم متفاوت است و برای درمان اختلالات روانی نیز لازم است تا از روش خاصی که مناسب همان اختلال است استفاده کنیم. به همین دلیل همواره یک روانشناس باید به صورت کامل با رویکردهای مختلف علم روانشناسی آشنا باشد. از این رو ما در فروشگاه برنا اندیشان به صورت تخصصی رویکرد روانشناسی مثبت نگر را در اختیار شما افراد علاقه مند به روان درمانی قرار می دهیم تا بتوانید به صورت قدم به قدم تکنیک های آن را یاد بگیرید.

تاریخچه روانشناسی مثبت نگر

روانشناسی درصد سال گذشته فقط به درمان بیماری‌های روانی می پرداخت و برای بهتر‌ شدن زندگی انسان‌ها کاری انجام نداده بود. روانشناسی مثبت نگر در ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی توسط پروفسور مارتین سلیگمن، رئیس وقت انجمن روانشناسی آمریکا پایه گذاری شد. البته پژوهش‌های مربوط به روانشناسی مثبت‌نگر از دهه‌های قبل آغاز شده بود. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی تفکر مثبت در زندگی مراجعه نمایید.

آموزش تکنیک های روانشناسی مثبت نگر

سلیگمن و اعضای تیمش به این نتیجه رسیدند که روی تجربه‌ها و ویژگی‌های مثبت کار کنند به همان اندازه که به مطالعه تجربیات و ویژگی‌های منفی انسان پرداخته شده بود. سلیگمن هدف اصلی روانشناسی مثبت نگر را تسریع در تحول روانشناسی می داند.

مباحث روانشناسی مثبت نگر

مباحث روانشناسی مثبت نگر مانند روانشناسی سنتی عمل نمی‌کند و روانشناسی را فقط به بررسی بیماری‌ها، ضعف‌ها و آسیب‌شناسی ها محدود نمی‌داند. بلکه بر روی نقاط قوت و صفات مثبت و موسسات مثبت (بکارگیری اصول مثبت درون تمام تشکیلات و موسسات) تمرکز دارد.

دستاوردهای روانشناسی مثبت نگر

در هر رویکردی لازم است تا با دستاوردهای آن نیز آشنا باشیم و بدانیم که این روش چه کمکی به انسان ها می کند و تا به حال چه تاثیرات مثبتی را در زندگی افراد ایجاد کرده است. در ادامه شما را با دستاوردهای روانشناسی مثبت نگر آشنا می کنیم.

موفقیت

انسان‌ها به موفقیت، حتی زمانی که به معنا و هدف منتهی نمی‌شود علاقه مند هستند و موفقیت را به خاطر خود موفقیت دنبال می‌کنند. روانشناسی مثبت نگر به انسان ها در این راه کمک می کند.

رابطه ی موفق

اغلب مردم فکر می کنند که روانشناسان فقط در لحظات سخت و روزهای بد وارد عمل می شوند. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. روانشناسی مثبت نگر به انسان ها حتی در روزهایی که همه چیز در رابطه خوب است هم برای رسیدن به یک رابطه ی  بهتر کمک می کند.

معنا

معنا در علم روانشناسی در افراد مختلف تعریفی متفاوت دارد. سلیگمن در این رابطه چنین می گوید : احساس کنیم زندگی مان در خدمت چیزی است که از خودمان ارزشمندتر است.

تجربه احساسات مثبت

یکی دیگر از دستاوردهای روانشناسی مثبت گرا ایجاد حس شادمانی، رضایت و احساسات مهم است.

مزایای روانشناسی مثبت نگر

مهم ترین مزیت روانشناسی مثبت نگر این است که قدرت تغییر دید را به افراد می آموزد. یک تغییر نگاه کوچک مانند خوش بینی بیشتر به زندگی، منجر به تغییراتی در سلامت و کیفیت زندگی می شود. البته تعادل همیشه مهم است. از روانشناسی مثبت گرا در مربی‌گری بسیار استفاده می شود، که مهمترین هدفش بهبود شرایط زندگی مشترک است. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی تاب آوری عاطفی مراجعه فرمایید.

روانشناسی مثبت گرا چند مزیت دارد:

  • تقویت حس شادی، نشاط و رفاه
  • به وجود آوردن حس قدردانی در افراد
  • ایجاد حس امیدواری در زندگی
  • کمک به شناسایی نقاط قوت در فرد
  • تقویت توانایی در افراد
  • ایجاد حس قدردانی در فرد
  • کمک به افراد برای داشتن و حفظ روابط سالم و مثبت با دیگران

فواید روانشناسی مثبت نگر در کارها

اصول و تمرینات زیر در چند محیط مانند خانه، مدرسه و محل کار کاربرد دارد.

استفاده از دفتر شکرگزاری

دفتر شکرگزاری برای شناسایی چیزهای خوب زندگی و فکر کردن در مورد آن ها استفاده می شود. خوب است که در آخر روز چیزهای لذت بخش زندگی در دفتری نوشته شود. لازم است که هر روز به چیزهای متفاوت زندگی که باعث شکرگزاری هستند توجه شود. در این صورت در انتهای هر هفته مشخص می شود که چقدر جنبه مثبت و رضایت بخش در زندگی وجود دارد که قبلا به آن توجه نمی شده است. برای آموزش بیشتر به کارگاه آموزش شکرگزاری مراجعه فرمایید.

تمرکز بر روی نقاط قوت شخص به جای نقاط ضعف

روانشناسان مثبت نگر توجه و تمرکز به نقاط قوت را بسیار مهم تر از توجه به نقاط منفی می دانند.

درمان رفاه

این روش مانند رویکرد رفتاری شناختی به تقویت جنبه های مثبت زندگی و کاهش تمرکز به جنبه های منفی زندگی می پردازد. چند عامل رفاهی در این روش وجود دارد. مانند: رشد شخصی، هدف در زندگی، تسلط بر محیط، روابط مثبت، پذیرش خود و روابط مثبت.

انتقادات وارد شده به روانشناسی مثبت نگر

در کنفرانس جهانی روانشناسی مثبت نگر در سال 2015 انتقاداتی به این رویکرد وارد شد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

روانشناسی مثبت نگر بیش از حد فرد گرایانه است

این دیدگاه بیش از حد به فرد و تجربیات شخصی و ویژگی های فردی و فرایندهای درونی افراد تمرکز دارد. پس یکی از نقاط ضعف این دیدگاه عدم توجه به تیم ها، گروه ها، سازمان ها و جامعه است.

تعصب قوم گرایی و فرهنگی روانشناسی مثبت نگر

روانشناسی مثبت نگر به طور کلی سفیدپوستان و مردمان طبقه متوسط را دربر می گیرد. و در واقع مردمانی که در فقر و بی عدالتی هستند را در نظر نمی گیرد. البته بیشتر مطالعات این دیدگاه در جوامع نسبتا محدودی انجام گرفته است اما باز هم به نظر می رسد این موضوع بیش از اندازه مورد توجه قرار گرفته است.

تاکید بیش از حد بر داده های خود گزارشی و بررسی مقطعی

بسیاری از تحقیقات در این رویکرد بر داده های نظرسنجی تکیه می کند. البته این تاکید فقط مختص به روانشناسی مثبت نگر نیست. بازخورد گرفتن از نزدیکان فرد به میزان زیادی برای تایید یا مقایسه ی داده های حاصل از گزارش های شخص استفاده می شود.

یافته های این تحقیقات غالبا نامعتبر و اغراق آمیز است

روانشناسان مثبت نگر باید تمام ادعاهایشان منطقی باشد و در مورد محدودیت های روش های خود انتقادی فکر کنند. چون همیشه محدودیت هایی وجود دارد.

تاثیر روانشناسی مثبت نگر بر زندگی انسان

نقدهای وارده بر روانشناسان مثبت نگر

نقد هایی بر روانشناسی مثبت نگر وارد شده است. مثلا برخی می گویند روانشناسی مثبت نگر توسط هزاران مربی و درمانگر به کالایی تجاری تبدیل شده است و به همین علت ارزشش را از دست داده است. چون حالا این روانشناسان با محصولات گران قیمت و پول سازشان ادعاهایی دیوانه وار را به خورد مردم می دهند. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی مرضی مراجعه نمایید.

پروفسور جیم کوین از همکاران سابق و منتقدان سرسخت سلیگمن است. او می گوید روانشناسی مثبت گرا این حس را به انسان منتقل می کند که می توان با فکر کردن به چیزهای مثبت، خوب و شاد بود. این رشته باعث ترویج فرهنگ سرزنش قربانی می شود.سلیگمن دستاوردهای مادی را نیز در میان مؤلفه ‌های شادی گنجانده و این باعث شده است که بعضی از افراد تعجب و مخالفت داشته باشند. او می گوید کسانی که به حدی از موفقیت و استادی در دنیا نرسیده اند را نمی توان شکوفا دانست.

پروفسور ادگار کاباناس و ایفا اللوز، نقد دیگری به این رویکرد وارد کرده اند. آن ها روان‌شناسی مثبت‌گرا را متهم به ترویج آیین غربی و قومیت ‌مدار فردگرایی عنوان کرده اند. آنها می گویند در بطن روان‌شناسی مثبت نگر این دیدگاه وجود دارد که ما می‌توانیم با تلاش خود و با نشان‌دادن عزم و ثبات به ‌زیستی برسیم. پس فاکتورهای اجتماعی و نظام‌مندی که مثلا انسان ها را در فقر نگه می‌دارند چه؟ بیماری‌های جسمانی و مصیبت‌های ناگهانی چه؟ آیا افرادی که در این شرایط گرفتار می‌شوند، به اندازه کافی تلاش نکرده‌اند؟

اگر شما هم به کارگاه های روانشناسی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی روانشناسی مثبت نگر را دریافت نمایید تا به صورت کامل با این رویکرد آشنا شوید و تمامی تکنیک ها روان درمانی آن را یاد بگیرید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.