چگونه برای افزایش حقوق وارد مذاکره شویم؟

چگونه برای افزایش حقوق وارد مذاکره شویم؟

اگر شما هم در جایی کار می کنید و حقوق دریافت می کنید ممکن است در خصوص صحبت و مذاکره برای افزایش حقوق مشکل داشته باشید. بنابراین مذاکره برای افزایش حقوق یکی از مهارت های بسیار مهمی است که تمام افراد باید بر روی آن تمرکز داشته باشند.

به یاد داشته باشید که اگر شما زمانی برای بالا بردن حقوق تان با کارفرمای خود صحبت کرده اید هیچ اهمیتی ندارد و بعد از گذشت چند مدت باز هم این کار لازم است. چرا که همواره شرایط در حال تغییر است و ارزش کاری که شما انجام می دهید در تمام زمان ها یکسان نیست.

به همین دلیل ما باید مهارت صحبت با کارفرما برای بالا بردن حقوق مان را به خوبی یاد بگیریم. در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص مهارت مذاکره برای افزایش حقوق را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از اصولی که در این مطلب به آن اشاره می شود برای افزایش دستمزد خود اقدام نمایید.

مذاکره در خصوص حقوق و مزایا

منظور از صحبت و مذاکره برای دستمزد و حقوقی که دریافت می کنیم عبارت است از گفتگوی شما با کارفرما در جهت رسیدن به حقوق درخواستی شما تا بتوانید به آن هدفی که می خواهید برسید. شایان ذکر است که هیچ فرقی نمی کند شما یک کارمند جدید و تازه وارد و یا یک فرد قدیمی باشید.پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش قانون نردبان را مطالعه نمایید.

زیرا اگر حقوق شما برای خرج و مخارج زندگی تان کافی نباشد لازم است تا برای آن چیزی که می خواهید تلاش کنید و با کارفرمای خود در این باره صحبت نمایید.

پیدا کردن دلیل قانع کننده

برای مذاکره در جهت افزایش حقوق لازم است تا شما به صورت عینی به کارفرمای خود بگویید که ارزش کار شما بسیار بیشتر از دستمزدی است که در حال حاضر دریافت می کنید. در این باره باید به یاد داشته باشید که در وهله اول امکان دارد با درخواست شما مخالفت شود و کارفرما در مقابل شما مقاومت نشان دهد.

چگونه برای افزایش حقوق مان با مدیر شرکت مذاکره کنیم؟

به همین دلیل شما باید خودتان را برای برخورد با هر پدیده ای آماده کنید و هیچ ترس و استرسی به خودتان راه ندهید و به راحتی حرفتان را به کارفرما بزنید.

به یاد داشته باشید که لازمه موفقیت در زندگی کاری لازم است تا با ترس هایتان روبرو شوید و آمادگی لازم جهت مواجه با هر موقعیتی را داشته باشید.

ایجاد تعادل بین درخواست

اگر می خواهید حقوق تان افزایش یابد لازم است تا برخورد قاطعانه را بدانید و بین درخواست شرکت و انعطاف پذیری شخصی خودتان یک تعادل برقرار نمایید. از این رو شما باید یک کفش آهنی به پا کنید و برای انجام هر کاری خودتان را آماده سازید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر تکنیک ۶ کلاه تفکر را بخوانید.

چرا که ممکن است به راحتی با درخواست شما موافقت نشود ولی شما نباید از موضع شخصی تان عقب نشینی کنید. چرا که اگر در کار خودتان اصرار داشته باشید بعد از مدتی شاهد افزایش دستمزد تان هستید.

مذاکره کردن چه اهمیتی دارد؟

در ابتدا باید بدانید که چرا گفتگو و مذاکره برای افزایش حقوق بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که اگر شما وارد بازار کار شوید، چه بخواهید و چه نخواهید با موضوع حقوق و دستمزد سروکار دارید. به همین دلیل باید بدانید که دریافت حقوقی که شایسته آن هستید بخشی از پیشرفت در حرفه شماست.

زیرا صرفا واریز یک مبلغ به حساب بانکی شما نمی توانید تمام زحماتی که برای شرکت می کشید را جبران کند و اگر کارفرما با افزایش حقوق شما موافقت کند در واقع نشان می دهد که قدردان کار و زحمات شما است و برای کاری که انجام می دهید ارزش بسیاری قائل است.

همانطور که می دانید حقوق شما موجب می شود تا بتوانید بین کار و زندگی تان تعادلی را برقرار نمایید. از طرف دیگر باید اشاره شود که مزایایی که از کار خود دریافت میکنید شرایطی را برای سلامت جسمی و روانی شما فراهم می کند. به همین دلیل مذاکره برای افزایش حقوق به شما کمک می کند تا یک زندگی آرام را برای خود و خانواده تان داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش مهارت های زندگی مراجعه کنید.

همه ما می دانیم که هیچ چیزی ثابت نیست و شرایط در هر زمانی با قبل متفاوت است. از این رو شما نمی توانید برای همیشه با یک حقوق در یک محیط به کار خود ادامه دهید. در ادامه به برخی از شرایطی که موجب می شود تا شما برای افزایش حقوق تان با کارفرما وارد مذاکره شوید اشاره خواهیم کرد.

پرداخت شهریه دانشگاه

اگر شما در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید حتما می دانید که هر سال شهریه ها افزایش پیدا می کند و لازم است تا شما برای افزایش حقوق تان با کارفرما وارد مذاکره شوید.

آموزش های حرفه ای

هر موقعیت شغلی نیاز به مهارت های خاصی دارد و بسیاری از مراکز این امکان را برای کارمندان خود فراهم نمی کنند. از این رو شما برای یادگیری مهارت های خاص باید به آموزشگاه بروید و این کار نیاز به هزینه دارد و لازم است تا شما بتوانید هزینه های مربوط به آموزش و دریافت گواهی های لازم را پرداخت کنید.

نگهداری از کودک

اگر شما شاغل هستید و در کنارش هم صاحب فرزند هستید لازم است تا برای مراقبت و نگهداری از بچه ها برنامه ریزی کنید. چرا که یا باید آن ها را به مهد کودک بفرستید و یا برای آن ها یک پرستار بگیرید که تمام این شرایط مستلزم پرداخت هزینه می باشد.

البته ممکن است شما دارای خویشاوندانی باشید که بتوانند از فرزند شما نگهداری کنند ولی چنین شرایطی برای تمامی افراد میسر نمی باشد.

چرا گاهی اوقات وارد مذاکره نمی شویم؟

شاید شما بگویید که مذاکره برای افزایش حقوق کاری ترسناک است. اما باید بدانید که انجام ندادن مذاکره با کارفرما برای افزایش حقوق و دستمزد بسیار ترسناک تر است. در یک تحقیق که لیندا بابکوک (Linda C. Babcock) در کتاب زنان نمی پرسند انجام داده است نشان می دهد که حدود ۷ درصد از زنان همواره تلاش می کنند تا درباره اولین حقوق شان وارد مذاکره شوند.

این در حالی است که ۵۷ درصد از مردان چنین کاری را انجام می دهند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد افرادی که برای افزایش حقوق شان وارد مذاکره شده بودند حقوقشان بیش از ۷ درصد افزایش یافته بود.

پروفسور مارگارت آ.نیل که به صورت تخصصی در زمینه مذاکره فعالیت می کنید می گوید : اگر شما صد هزار دلار حقوق دریافت میکنید و همکار شما از طریق مذاکره توانسته تا ماهانه صد و هفت هزار دلار حقوق دریافت کنید به این معناست که شما باید هشت سال بیشتر کار کنید تا بتوانید به اندازه همکارتان بعد از بازنشستگی ثروتمند باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مهارت های نرم را بخوانید.

ممکن است در عدد و رقم خیلی مهم نباشد ولی وقتی در زمان و سال مورد محاسبه قرار می گیرد موجب می شود تا خیلی دارای اهمیت باشد. به همین دلیل چه شما زن یا مرد باشید لازم است تا در شغل خود با فن مذاکره برای افزایش حقوق آشنا شوید و به خوبی بتوانید با کارفرمای خود وارد مذاکره شود.

ارزیابی شرایط برای افزایش دستمزد

نکته بسیار مهمی که شما برای افزایش حقوق باید بدانید آن است که وقتی می خواهید با کارفرمای خود وارد مذاکره شوید به خوبی بدانید که شخصی با آن میزان تجربه و آگاهی و کاری که انجام می دهد چه مقدار باید حقوق دریافت کنید. چرا که میزان دستمزدها به تجربه کاری شما، موقعیت جغرافیایی شما و توان شرکت در پرداخت حقوق بستگی دارد.

گاهی اوقات ممکن است کار شما برای شرکت دارای ارزش افزوده باشد ولی نباید منتظر بمانید که شرکت خود به خود به شما پول بیشتری بدهد و لازم است تا خودتان برای افزایش حقوق خود وارد مذاکره با مسئول شرکت شوید.

آموزش مذاکره برای بالا بردن حقوق

در ابتدا باید بدانید که اگر می خواهید برای افزایش حقوق خود صحبت کنید اصلا نباید به خودتان ترس و اضطراب وارد کنید. اگر شما در مورد نحوه مذاکره و میزان حقوقی که باید دریافت کنید آگاهی کاملی داشته باشید جای هیچ گونه نگرانی نیست و می توانید به راحتی به سمت جلو حرکت کنید. در ادامه به تمامی مواردی که لازم است تا برای افزایش حقوق خود به آن ها توجه کنید اشاره خواهیم کرد.

موقعیت مناسب

اگر از آخرین باری که حقوق تان افزایش پیدا کرده است مدت زمان زیادی میگذرد لازم است تا زمان و مکان مناسبی را برای مذاکره انتخاب کنید. به عنوان مثال بهترین زمان برای صحبت در مورد افزایش حقوق وقتی است که مدیر شما تحت تاثیر عملکرد شما قرار گرفته و حال خوبی دارد.

چگونه می توانیم برای بالا بردن حقوق مان با کارفرما مذاکره نماییم؟

تحقیقاتی که در این باره انجام شده است نشان می دهد که اگر شما در روز پنجشنبه برای افزایش حقوق درخواست دهید به احتمال بیشتری به نتیجه می رسید. زیرا زمانی که هفته از نو شروع می شود افراد باید شرایط سختی را طی کنند و هنگامی که به آخر هفته می رسند انعطاف پذیرتر می شوند.

همچنین باید اشاره شود که نشریه Psychology Today بیان می کند پنجشنبه ها و جمعه ها بهترین زمان برای مذاکره و سازش برای افزایش حقوق و دستمزد است.

مزایای شغلی و محدوده حقوق

به یاد داشته باشید که وقتی می خواهید برای افزایش حقوق خود صحبت کنید همیشه لازم است تا به جای ارائه یک رقم ثابت، بهتر است تا یک محدوده از عدد و رقم را برای دستمزد خود ارائه کنید. زیرا اگر شما برای حقوق خود یک محدوده قابل قبول را در نظر بگیرید بهتر می کنید به نتیجه برسید و در نتیجه کارفرما نیز با شما کنار می آید.

اگر شما در کنار حقوقی که دریافت میکنید دارای مزایای دیگری نیز هستید لازم است تا هنگام مذاکره برای افزایش حقوق به آنها نیز اشاره کنید. یعنی به طور واضح بیان نمایید که مبلغ حقوق به اضافه مزایای جانبی اساسی که شما به طور معمول دریافت می کنید. پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی را بخوانید.

ابراز قدردانی با قاطعیت

اگر شما فکر می کنید که صحبت و گفتگو در مورد افزایش حقوق موجب می شود تا شما فردی ناسپاس به نظر آیید لازم است تا هنگام مذاکره مهربان و قدرشناس باشید و قدردانی و سپاسگزاری خود را برای ایجاد این فرصت جهت مطرح کردن خواسته اعلام کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

به یاد داشته باشید که هنگام مذاکره برای افزایش حقوق و دستمزد لازم است تا ظاهر و بدن مطمئنی داشته باشید. زیرا برای رسیدن به نتیجه دلخواه ضرورت دارد تا اعتماد به نفس کافی برای این کار را داشته باشید.

بنابراین با اعتقاد و باور واقعی به توانایی های خود پای میز مذاکره بنشینید و با دست پر وارد گفتگو با کارفرما یا مدیر شوید. شایان ذکر است که حتما هنگام مذاکره خوشبین باشید که قطعا به نتیجه خواهید رسید.

پیشنهاد می شود تا قبل از مذاکره اصلی حداقل چند بار جلوی آینه یا در مقابل فردی دیگر فرایند مذاکره را تمرین کنید. این کار موجب می شود تا صدای خودتان را بشنوید و به راحتی بتوانید برای شرایط واقعی مذاکره آماده شوید.

عدم پذیرش اولین پیشنهاد

زمانی که شما با مدیر خود وارد مذاکره می شوید ممکن است یک پیشنهاد برای افزایش حقوق دریافت کنید که نباید همان موقع فورا آن را بپذیرید و حتما یک زمان برای فکر کردن از مدیر خود دریافت کنید تا در جلسه بعدی یعنی ۲۴ الی ۴۸ ساعت دیگر به او جواب دهید که آیا با آن موافق هستید و یا شرایط جدیدی را به او ارائه کنید. به یاد داشته باشید که موقعیت فعلی شما مشخص می کند که تا چه میزان با افزایش حقوق شما موافقت شود.

به عنوان مثال اگر شما فردی تازه کار هستید و تا به حال بیکار بوده اید و به تازگی قصد دارید وارد یک محیط کار شوید نه تنها حقوق شما افزایش پیدا نمی کند بلکه همان حقوق قبلی یا حتی کمتر از آن را به شما پیشنهاد می دهند.

سوالات بیشتر

شایان ذکر است که هنگام مذاکره برای افزایش حقوق و دستمزد لازم است تا چند سوال خوب از کارفرما بپرسید که بتوانید به توافق بهتری دست یابید. به عنوان مثال در ابتدا مطرح کنید که آیا مدیر شما موافق است که در ابتدای گفتگو پیشنهاد را دریافت کند تا بعد از مذاکره پیشنهاد را بدهید و سپس سایر سوالات را مطرح کنید.

آیا می توانم پیشنهاد دیگری بدهم و مذاکره را ادامه بدهیم؟ علاوه بر پرداخت پایه چه مزایای دیگری قابل مذاکره است؟ که می تواند شامل بیمه پزشکی، حمایت از تحصیل و آموزش، مرخصی استحقاقی، زمان مرخصی، هزینه های جابجایی و  مشارکت باشد.

این میزان حقوق را چگونه محاسبه کرده اید؟ با پرسیدن این سوال می توانید ببینید که آیا رقمی که به شما پیشنهاد می شود یک تصمیم بی چون و چرا است یا یک سکوی پرش بالقوه برای نفی و چانه زنی.

چشم انداز افزایش حقوق یا ارتقای شغلی در کجا قرار دارد؟ صرف نظر از اینکه پیشنهاد حقوق شما قابل مذاکره است یا خیر مهم است بدانید پتانسیل آینده شغلی برای افزایش حقوق یا ترفیع به چه میزانی است.

از چه معیارهایی برای ارزیابی موفقیت در شغل جدید کارمندان استفاده می کنید؟ این یک سوال مهم است که باید در مذاکرات حقوق و دستمزد بپرسید و اگر در نهایت برای شرکت کار می کنید این اطلاعات دفعه بعد که پشت میز مذاکره برگشتید کمک خواهد کرد. همچنین برای آموزش بیشتر به پکیج فن بیان و مذاکره مراجعه فرمایید.

آیا می توانم پیشنهاد توافق شده درباره حقوق را به صورت کتبی و قرارداد دریافت کنم؟ حل و فصل شفاهی یک مذاکره که به نفع شما باشد عالی است اما تا زمانی که روی کاغذ نیاید معنایی ندارد.

شرایط بعد از مذاکره برای افزایش حقوق

اگر به تازگی برای مذاکره به موفقیت دست یافته اید و یا در این مورد به نتیجه ای نرسیده اید بسیار مهم است که از قبل برای مذاکره در مورد حقوق خود فکر کنید تا بتوانید خودتان را برای موفقیت آماده کنید.

زیرا در این زمان مسئولیت شما افزایش پیدا می کند، زیرا وقتی شما برای افزایش حقوق و دستمزد با مدیر خود صحبت کرده اید ممکن است نقش و جایگاه کاری شما نیز دچار تغییر و دگرگونی شود که این وضعیت شبیه به نوعی ارتقا است.

اما اگر موقعیت شغلی شما تغییر پیدا نکند و همان کارهای قبلی را انجام دهید ولی حقوق شما افزایش پیدا کند به احتمال زیاد مسئولیت های شما نیز افزایش پیدا می کند.

زمانی که شما برای بالا بردن حقوق خود وارد مذاکره می شوید باید خودتان را ثابت کنید و نشان دهید که واقعا مستحق دریافت چنین حقوقی هستید. زمانی که دستمزد شما افزایش پیدا کند قطعا از شما توقع بیشتری دارد و می خواهد شما کارهای بیشتری را انجام دهید.

اما به یاد داشته باشید که حتی اگر حقوق شما افزایش پیدا کرد و هیچ کاری به کارهای قبلی شما اضافه نشد یا اگر میزان مسئولیت های شما نیز افزایش پیدا کرد شما نیاز دارید تا کارهای فراتر از حد انتظار را انجام دهید تا خودتان را برای افزایش حقوق بعدی آماده کنید.

درخواست تشریح وظایف

بعد از افزایش حقوق لازم است تا از مدیرتان بخواهید که به صورت کتبی یا در قالب یک ایمیل شرح وظایف جدید را به شما ارائه کند و دقیقا مشخص کند که چه انتظاراتی را از شما دارد. همچنین لازم است بدانید که بعد از مذاکره برای افزایش حقوق، شغل شما در چه زمانی تغییر می کند و مسئولیت های شما چه وقت دچار دگرگونی می شود. به عنوان مثال ممکن است بعد از یک الی سه ماه نقش و جایگاه شغلی و مسئولیت های شما تغییر کند.

آموزش روش هایی برای افزایش حقوق و دستمزد

جلب احترام بیشتر مدیر

زمانی که با مدیر خود وارد مذاکره می شوید و می توانید حقوق تان را افزایش دهید ممکن است وقتی به سر کار می روید مدیر نظر و دیدگاه دیگری در مورد شما داشته باشد. مثلا در مورد کارهای بزرگ تر از شما مشورت بگیرد و از شما بخواهد برای انجام برخی کارها به او مشاوره دهید.

همچنین بعد از مدتی اعتماد مدیر نسبت به شما افزایش پیدا می کند و احترام بیشتری برای شما قائل است و تمام این کارها به دلیل مذاکره ای است که شما انجام داده اید.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل در خصوص روش های گفتگو با کارفرما در خصوص افزایش حقوق صحبت کردیم. ممکن است با خود بگویید که این کارها بسیار سخت و دشوار است و شما از پس آن ها بر نمی آیید. ولی لازم است بدانید که اگر شما می خواهید حقوق خودتان را بیشتر کنید باید تمامی ترسها و اضطراب های خیالی و توهمی را کنار بگذارید.

اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که وقتی شما برای افزایش حقوق خود با مدیرتان صحبت میکنید به او این پیام را می دهید که کار برای شما مهم است و شما برنامه بلند مدتی برای همکاری دارید و از این رو مدیرتان می تواند بر روی شما سرمایه گذاری کند. همچنین مدیر شما متوجه می شود که تمرکزتان بر روی کار و افزایش حقوق است و به مذاکره شما احترام می گذارد.

لازم است به خاطر داشته باشید که بعد از مذاکره هرگز خیال نکنید که این آخرین گفتگو و مذاکره شما بوده است و بعد از مدتی نیز باید برای افزایش حقوق مجدد با مدیر خود صحبت کنید.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید آن است که شما باید در مقابل کاری که انجام می دهید به صورت عادلانه دستمزد دریافت کنید. همچنین بدانید که شرایط همیشه ثابت نیست و در سال های بعدی اتفاقات دیگری نیز رخ می دهد و لازم است تا خودتان را برای مذاکرات بعدی آماده کنید.

دسته‌بندی‌ها