درمان ناراحتی از دست دادن حیوان خانگی

درمان ناراحتی از دست دادن حیوان خانگی

شاید شما هم برای خودتان یک حیوان خانگی داشته باشید و وابستگی شدیدی به او داشته باشید. بنابراین از دست دادن حیوان خانگی برایتان بسیار دردآور است و موجب می شود تا برای مدتی دچار افسردگی و ناراحتی شوید. زمانی که شما حیوان خانگی خودتان را از دست می دهید دچار غم و ناراحتی می شوید که این امر طبیعی است.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان ناراحتی از دست دادن حیوان خانگی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به صورت قدم به قدم شما را با نکاتی آشنا کنیم که به شما کمک می کند تا بتوانید با فقدان و از دست دادن حیوان خانگی خود کنار بیایید.

چرا از دست دادن حیوان خانگی افراد را ناراحت می کند؟

برخی از افراد در زندگی برای خودشان حیوان خانگی دارند و خیلی او را دوست دارند. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اگر فردی در خانه گربه و یا سگ دارد. برای او فقط به معنای یک گربه یا یک سگ نیست، بلکه برای او به عنوان یک عضو محبوب خانواده شناخته می شود و همیشه با هم زندگی کرده اند و به یکدیگر وابسته شده اند. پیشنهاد می شود تا مقاله مقابله با اضطراب مرگ را بخوانید.

افرادی که حیوان خانگی دارند بیان می کنند که حیوان خانگی موجب می شود تا بتوانند همیشه فعال باشند و موجب سرگرمی آن ها می شود. به شکلی که زندگی برایشان معنا پیدا می کند و می توانند بر مشکلات و چالش های موجود در زندگی غلبه کنند.

بنابراین اگر فردی حیوان خانگی اش را از دست بدهد قطعا دچار غم و اندوه شده و زندگی برایش سخت و دشوار می شود. چرا که تا مدت ها با حیوان خانگی اش زندگی کرده و به یکدیگر وابسته شده بودند. زمانی که فردی دچار درد فقدان می شود به طور طبیعی درمانده می شود و شرایط برایش سخت و دشوار می شود.

از دست دادن حیوان خانگی

در این میان همواره به یاد داشته باشید که اگر شما حیوان خانگی داشته اید و حالا او را از دست داده اید هرگز کسی که حیوان خانگی نداشته است نمی تواند شما را درک کند و ممکن است ناراحتی و غم شما باعث شود که شما احساس گناه و شرمندگی کنید که باید بر این موضوع آگاه باشید که این شرایط خاص شماست و شخص دیگری نمی تواند شرایط شما را درک کند و شما هرگز نباید خودتان را به خاطر این موضوع سرزنش کنید.

افرادی که حیوان خانگی شان را از دست می دهند متناسب با شرایطی که در زندگی دارند دچار غم و اندوه می شوند. به عنوان مثال اگر برای چندین سال با حیوان خانگی زندگی کرده باشند قطعا میزان غم و ناراحتی شان بیشتر خواهد بود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله چرا از مرگ می ترسیم را بخوانید.

بنابراین اگر حیوان خانگی شما برایتان اهمیت بسیاری داشته باشد و شما خاطرات زیادی با او داشته باشید قطعا از دست دادن حیوان خانگی برایتان سخت و دشوار خواهد بود و شما را در شرایطی قرار می دهد که دچار ناراحتی و افسردگی شوید.

از طرفی شما باید به خاطر داشته باشید که حیوان خانگی زمانی که برای مدت طولانی با شما زندگی می کند مانند یک عضو خانواده شما می شود و برای شما آنقدر با اهمیت است که فقط خود شما می توانید آن را درک کنید. همچنین هر حیوان خانگی در خانه دارای نقشی است که باعث می شود تا رابطه شما با او خیل خاص باشد و در نتیجه از دست دادن حیوان خانگی در این وضعیت قطعا حال را خراب خواهد کرد.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل روانشناسی مرگ


به عنوان مثال برخی از افراد در خانه یک سگ دارند که به او بسیار علاقه دارند و در برخی کارها به او کمک می کرده و حالا اگر او را از دست بدهند به شدت ناراحت می شوند و در غم و اندوه فرو می روند. زیرا در زمانی که سگ شما در خانه تان زندگی می کرد به نوعی همکار شما بوده و در بسیاری از کارها به شما کمک می کرده و از دست دادنش برایتان بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که اگر شما فرد تنهایی باشید و کسی در خانه شما زندگی نکند. اگر در این شرایط حیوان خانگی تان را از دست بدهید قطعا برایتان بسیار دشوار خواهد بود. پس همواره باید بدانیم که شرایط مختلف باعث می شود تا افراد شرایط ویژه ای را از سر گذراند و این شرایط برای افراد متفاوت است.

از طرف دیگر اگر صاحب حیوان خانگی نتواند هزینه های درمان او را پرداخت کند و به خاطر عدم درمان دچار بیماری و سپس مرگ شود قطعا بر ذهن شما تاثیر بسزایی می گذارد. چرا که شما دچار احساس گناه می شود که چرا نتوانستید هزینه های درمان او را تهیه کنید تا او بتواند زنده بماند.

تا به اینجا شرایط مختلف از دست دادن حیوان خانگی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که چگونه می تواند باعث ناراحتی و غم در انسان شود. ولی باید بدانید که روش هایی وجود دارد و به شما کمک می کند تا بتوانید با ناراحتی ناشی از مرگ حیوان خانگی تان کنار بیایید و حتی در سال های آینده اگر خودتان بخواهید یک حیوان خانگی دیگر را بپذیرید و با او رابطه عمیقی برقرار نمایید.

البته برخی افراد ممکن است بعد از آنکه حیوان خانگی شان را از دست دادند دیگر به فکر گرفتن یک حیوان خانگی جدید نباشد چرا که نمی توانند مجدد به یک حیوان خانگی جدید وابسته شوند و مجدد به خاطر از دست دادن او دچار غم و اندوه شوند.

غم و ناراحتی بعد از مرگ حیوان خانگی

همانطور که میدانید غم و ناراحتی کاملا فردی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شاید با مراحل اندوه و سوگ آشنا باشید و بدانید که وقتی انسان ها عزیزی را از دست می دهند از چه مراحلی عبور می کنند.

در شرایط از دست دادن حیوان خانگی نیز چنین مراحلی وجود دارد و به صورت چند مرحله فرد شرایطی را از سر می گذراند. یعنی فرد دچار انکار، عصبانیت، گناه، افسردگی و در نهایت پذیرش و حل مسئله می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج فلسفه مرگ و زندگی


حال ممکن است برخی افراد دچار چرخه ناراحتی دوره ای شوند و برای مدتی ناراحت باشند و مجدد به شرایط عادی بازگردند. در چنین شرایطی افراد در ابتدا بسیار غمگین و ناراحت هستند و بعد از گذشت زمان به زندگی عادیشان برمیگردند. افرادی که دچار ناراحتی دوره ای می شوند در دوران زندگی شان ممکن است به خاطر هر مسئله ای مانند یک جشن، یک وسیله یا هر چیز دیگری به ناگاه به یاد حیوان خانگی شان بیفتند و در نتیجه دچار ناراحتی شوند.

یکی از نکاتی که در خصوص از دست دادن حیوان خانگی باید به آن توجه داشته باشید این است که در برخی شرایط روند ناراحتی به صورت تدریجی است. یعنی هیچ برنامه زمانی عادی برای ناراحتی و اندوه شما وجود ندارد. به طوری که برخی از افراد بعد از هفته ها یا ماه ها به شرایط عادی زندگی شان برمی گردند و می توانند حس خوب را تجربه کنند.

کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی

در حالی که عده ای دیگر درخودمانده می شوند و ناراحتی تمام وجود آنها را فرا می گیرد و حتی ممکن است تا سالها دچار ناراحتی باشند. بهترین کاری که شما باید انجام دهید این است که آرامش خودتان را حفظ کنید و اجازه دهید تا جسم تان شرایط عادی را طی کند و شما بتوانید به زندگی عادی بازگردید.

از طرف دیگر باید بدانید که وجود غم و اندوه و ناراحتی به خاطر از دست دادن حیوان خانگی کاملا طبیعی است و اگر شما در چنین شرایطی قرار دارید و دچار غم و اندوه شده اید نباید خودتان را سرزنش کنید چرا که این امر کاملا طبیعی است و هر فرد دیگری هم جای شما باشد زمانی که حیوان خانگی اش را از دست می دهد دچار غم و اندوه می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله چه کسانی کمتر از مرگ می ترسند تا بخوانید.

به دنبال ایجاد غم و اندوه و ناراحتی به خاطر از دست دادن حیوان خانگی تان شما باید بدانید که اگر دچار این حالات هستید به این معنا نیست که شما فرد ضعیفی هستید و یا توانایی کنترل احساساتتان را ندارید. بلکه شما فرد سالمی هستید که مدت ها با یک حیوان خانگی زندگی کرده اید و حالا به هر دلیل او را از دست داده اید و به صورت طبیعی در حال گذراندن مراحل عزاداری برای او هستید.

نکته ای در ادامه به شما خواهید گفت بسیار مهم بوده و اگر به آن توجه کنید قطعا به نتیجه خواهید رسید. همواره به یاد داشته باشید که نباید عزاداری و ناراحتی تان را سرکوب کنید. چرا که اگر چنین کاری را در هر شرایطی انجام دهید خیلی زود از پا در می آیید و در افسردگی عمیقی فرو می روید.

همچنین باید توجه کنید که این کار که شما بخواهید همواره حواس خودتان را از موضوع پرت کنید به صورت موقت ذهن شما را از مشکل دور می کند ولی در نتیجه شرایط بحرانی برای شما ایجاد می شود و اوضاع را بدتر می کند.

بنابراین شما باید شرایط عادی را بگذرانید و هرگز خودتان را سرزنش نکنید و تلاش نکنید که موضوع را فراموش نکنید. زیرا هر چقدر سعی کنید به موضوع فکر نکنید بیشتر از هر زمانی به آن فکر می کنید و در نتیجه حالتان بدتر خواهد شد. کاری که شما باید انجام دهید این است که بدانید احساس غم و اندوه شما کاملا طبیعی است و با نوشتن احساسات خود و یا صحبت کردن راجع به آن ها با یک دوست می توانید به خودتان کمک کنید تا بهتر شرایط را درک کنید.

روش های مقابله با از دست دادن حیوان خانگی

همانطور که می دانیم ناراحتی و اندوه به دلیل مرگ و از دست دادن امری طبیعی است. به عنوان مثال زمانی که شما یک فرد عزیز را در زندگی از دست می دهید مدتی دچار غم و اندوه هستید و سپس به شرایط عادی زندگی باز می گردید. حال قصد داریم تا به شما روش هایی را معرفی کنیم که به شما کمک می کند تا بتوانید با اندوه ناشی از مرگ حیوان خانگی کنار بیایید و به زندگی عادی باز گردید.

دیگران نباید به شما بگویند که چه احساسی داشته باشید

همانطور که اشاره شد غم و اندوه به دلیل از دست دادن حیوان خانگی امری طبیعی است و شما خودتان می توانید به مرور با آن کنار بیایید و کسی اجازه ندارد شما را تحت فشار قرار دهد که الان به این موضوع فکر کنید یا نکنید. بلکه محوریت با شماست و خودتان می دانید که چقدر باید ناراحت باشید. در این شرایط هرگز فردی نباید مانع بروز احساسات شما شود و به شما اجازه ندهد که گریه کنید و یا بخواهید احساساتتان را بروز دهید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل سوگ درمانی


بنابراین شما باید به خودتان اجازه دهید که خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی احساساتتان را بیان کنید و به خاطر آن دچار احساس گناه نشوید.

در چنین شرایطی هرگز نباید گمان کنید که اگر عصبانی شوید و یا گریه کنید دیگران چه فکری می کنند. بلکه شما باید آن کاری را انجام دهید که احساساتتان به شما می گوید. اگر می خواهید گریه کنید حتما این کار را انجام دهید و اگر می خواهید با دوستی در مورد احساساتتان صحبت کنید حتما این کار را انجام دهید.

اگر هم شرایط ایجاد شد که بسیار خوشحال شدید و ناگهان خواستید بخندید هیچ اشکالی ندارد و نباید دچار احساس گناه شوید. چرا که هرگز نباید احساساتتان را سرکوب کنید و فقط باید آرام باشید و اجازه دهید شرایط به حالت عادی بازگردد و شما طبق زندگی تان کارهایتان را انجام دهید.

با افرادی که حیوان خانگی شان را از دست داده اند صحبت کنید

در این مورد باید جستجو کنید که چه گروه ها و افرادی وجود دارند که شرایط شما را داشته اند تا بتوانید با آنها گفتگو کنید. چرا که لازم است فردی را پیدا کنید که شرایط شما را درک کند و هرگز شما را سرزنش نکند. زیرا اگر دوستان و نزدیکان شما در مورد از دست دادن حیوان خانگی هیچ اطلاعی ندارند و نمیتوانند با شما همدلی کنند حتما به فرد دیگری مراجعه کنید که چنین شرایطی را به خوبی درک کند.

به یاد داشته باشید که در این شرایط فقط فردی می تواند احساس شما را به خوبی درک کند که در این شرایط بوده و او نیز حیوان خانگی اش را از دست داده است و می داند که چگونه باید به شما کمک کند.

از آیین های مذهبی استفاده کنید

برگزاری مراسم تشییع جنازه می تواند به افراد کمک کند که احساساتشان را به راحتی بروز دهند و راحت تر بتوانند با این موضوع کنار بیایند. البته باید به یاد داشته باشید از افرادی که انجام مراسم برای حیوانات را مسخره می دانند دوری کنید و آن کاری را انجام دهید که خودتان دوست دارید و موجب آرامش شما می شود.

ایجاد میراث برای یادبود

شما می توانید برای حیوان خانگی تان یک یادبود تهیه کنید. به عنوان مثال یک درخت به یاد او در جایی بکارید و یا از عکس هایی که از او داشتید یک آلبوم عکس تهیه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که اگر خاطرات خوبتان از حیوان خانگی تان را به اشتراک بگذارید می تواند به شما کمک کند که با این موضوع خیلی راحت تر کنار بیایید. چرا که در این بین اقوام و دوستان شرایط شما را درک می کنند و با شما همدلی خواهند کرد و همین کار باعث می شود تا بتوانید از افسردگی ناشی از مرگ حیوان خانگی رها شوید.

از خودتان مراقبت کنید

زمانی که شما حیوان خانگی تان را از دست می دهید قطعا دچار ناراحتی و غم می شوید و همین شرایط موجب می شود تا انرژی شما تحلیل رود. در این شرایط کمک به خودتان بسیار دشوار است و اگر بخواهید به نیازهای تان توجه کنید شاید با مشکل روبرو شوید. در چنین وضعیتی باید به فکر سلامتی خودتان هم باشید. چرا که اگر از سلامتی تان غافل شوید ممکن است مشکلات جسمی زیادی برایتان ایجاد شود و در نتیجه دچار آسیب شوید.

وابستگی به حیوان خانگی

کاری که شما باید انجام دهید این است که با دوستانی وقت بگذرانید که شما را دوست دارند و می دانند شما در چه شرایطی هستید. همچنین حتما به رژیم غذایی تان اهمیت دهید و هر روز ورزش کنید تا اندورفین در بدنتان ترشح شود که به شما کمک می کند تا همیشه روحیه بالایی داشته باشید.

اگر حیوان دیگری دارید با او خوشحال باشید

اگر شما چند حیوان خانگی داشته باشید و یکی از آنها را از دست دهید قطعا آن ها نیز دچار آسیب می شوند و می توانید درک کنید که آن ها هم مانند شما به دلیل از دست دادن حیوان خانگی ناراحت هستند. شما باید با آن ها به زندگی خودتان ادامه دهید و درست مانند گذشته ورزش کنید و از طریق بازی با او روحیه تان را بهبود بخشید. در چنین حالتی می توانید همواره شاد باشید و غم و ناراحتی تان را به راحتی کنترل کنید.

به متخصص روانشناسی مراجعه کنید

همواره به یاد داشته باشید که اگر غم و ناراحتی شما بسیار پایدار است و خودتان نمی توانید با آن کاری کنید. حتما به یک روانشناس خبره مراجعه کنید که بتوانید با تدوین برنامه درمانی به شما کمک کند که از شر افسردگی خلاص شوید، همچنین به یاد داشته باشید که هرگز این موضوع را دست کم نگیرید، چرا که اگر افسردگی تان را به حال خودش رها کنید موجب ایجاد آسیب های بیشتر می شوید.

از دست دادن حیوان خانگی و عدم درک دیگران

یکی دیگر از مشکلاتی که در چنین شرایطی ممکن است با آن مواجه شوید عدم درک دیگران از مشکل ایجاد شده است. یعنی حیوان خانگی شما فوت کرده و شما بسیار ناراحت هستید ولی اطرافیان تان کاملا بی خیال هستند و اصلا حال شما را درک نمی کنند. به طوری که به شما می گویند اتفاق خاصی نیفتاده و فقط یک حیوان خانگی بوده و شما نباید موضوع را آنقدر بزرگ کنید. برایط مطالعه بیشتر مقاله سوگ درمانی را بخوانید.

علت این حرف ها آن است که آن ها نمی دانند فقدان حیوان خانگی می تواند درست مانند فوت یک انسان به عزیزانش آسیب بزند. در حالی که همگی باید بدانیم وقتی فردی به حیوان خانگی اش وابسته شده است اگر او را از دست بدهد آنقدر دچار غم و اندوه می شود که شما اگر در شرایط او نباشید قادر به درک او نیستید.

پس هرگز نباید دیگران را تحت فشار قرار دهیم و به آنها بگوییم که ناراحت نباشید و هیچ اتفاقی نیفتاده است. چرا که این حرف ما موجب می شود حال آنها بدتر شود و هیچ کمکی به بهبودی حالشان نمی کند.

اگر دیگران شما را درک نمی کنند و نمی دانند در چه شرایطی هستید خودتان را ناراحت نکنید. شما نباید با آنها بحث کنید و بخواهید ثابت کنید که کارتان درست است و اگر ناراحت هستید آن ها باید شما را درک کنند.

همچنین همانطور که گفته شد اگر اطرافیان و عزیزانتان شما را درک نمی کنند به دنبال گروه های حمایتی باشید که در این شرایط به شما کمک می کنند. یعنی افرادی که زبان شما را می فهمند و می دانند که شما در چه شرایط سختی هستید و توانایی درک احساسات شما را دارند.

سالمندان و از دست دادن حیوان خانگی

زمانی که افراد وارد سن سالمندی می شوند مسائلی برای آنها ایجاد می شود که لازم است در مورد آنها تدابیری اندیشیده شود.

چرا که در این دوران افراد تنهاتر می شوند و ممکن است کوچکترین مشکلی باعث بروز آسیب در آنها شود. بنابراین اگر یک سالمند برای خودش حیوان خانگی داشته باشد و به هر دلیل او را از دست دهد به شدت حالش خراب می شود و روحیه او آسیب می بیند. به یاد داشته باشید که فرد سالمند مانند سایر اشخاص نمی توانند خودش را سرگرم کند و از دست دادن حیوان خانگی برایش بسیار دردناک خواهد بود.

ارتباط با دوستان و عزیزان

افراد سالمند چون تنها هستند و کسی در کنار آنها نیست همواره به دنبال سرگرمی هستند. در این خصوص حیوان خانگی می تواند به آنها کمک کند که زندگی شان را تغییر دهند. مثلا اگر یک سالمند برای خودش یک سگ یا گربه داشته باشد و روزها به پارک برود حال و هوایش تغییر می کند و روحیه اش نیز تقویت می شود.

در چنین حالتی اگر در سنین سالمندی حیوان خانگی خود را از دست داده اید باید بدانید که هرگز خودتان را سرزنش نکنید و اجازه ندیده که در خانه تنها بمانید. چرا که این شرایط حال شما را بدتر می کند و شما باید مهارت هایتان را تقویت کنید و با دوستان و نزدیکانتان گفتگو کنید. همچنین پیشنهاد میشود تا مقاله اندوه درمانی را بخوانید.

لازم است که دوستانتان را ببینید و اگر چنین شرایطی برایتان وجود ندارد حتما به صورت تلفنی آنها را ملاقات کنید. مثلا به دوستتان تلفن بزنید و برای ناهار یا شما او را به خانه تان دعوت کنید تا بتوانید از این طریق افکار منفی و ناراحتی ناشی از مرگ حیوان خانگی تان را کنترل کنید.

ورزش کنید تا سرزنده باشید

به یاد داشته باشید که حیوانات خانگی به افراد سالمند کمک می کنند تا آنها فعال و بازیگوش باشند و در نتیجه سطح فعالیت آنها افزایش پیدا می کند. به دنبال افزایش سطح انرژی و فعالیت ما با تقویت سیستم ایمنی بدن روبرو هستیم. بنابراین اگر به هر دلیلی حیوان خانگی تان را از دست دادید باید بدانید که نباید به خودتان آسیبی وارد کنید و همچنان شما باید به زندگی تان ادامه دهید و حتما سطح فعالیت خودتان را بالا ببرید تا همیشه سیستم ایمنی بدنتان عالی باشد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما در خصوص ورزش و سطح فعالیت جسمی با پزشک تان صحبت کنید تا او متناسب با سن شما به شما برنامه مناسب را بدهد.

همچنین اگر در ورزش هایی مانند یوگا، تنیس، گلف یا شنا فعالیت کنید می توانید با دیگران در تعامل باشید و در نتیجه حال شما همیشه خوب خواهد بود. چرا که این ورزش ها گروهی بوده و موجب می شود تا روابط شما توسعه یافته و در نتیجه سلامتی شما بهبود می یابد.

معنای زندگی خود را دریابید

زمانی که شما برای خودتان حیوان خانگی داشتید، می توانستید با او سرگرم باشید و به نوعی وقت شما همیشه پر بود و باید به کارهایش رسیدگی می کردید. در این حالت افکار منفی هرگز به سراغتان نمی آید و در نتیجه روحیه شما همیشه عالی است.

بنابراین بعد از آنکه با رویداد از دست دادن حیوان خانگی مواجه شدید لازم است تا برای زندگی تان یک برنامه داشته باشید که بتوانید متناسب با آن اوقات فراغت تان را پر نمایید. به عنوان مثال می تواند به گروه هایی که در زمینه کمک به حیوانات فعالیت می کنند کمک کنید و به عضویت آنها درآیید تا شما هم عضوی از آنها باشید و بتوانید انرژی مثبت ناشی از کمک به حیوانات را دریافت کنید. همچنین شما می توانید در صورت تمایل برای خودتان یک حیوان خانگی بگیرید تا با نگهداری او مجدد سرگرم شوید و حس خوبی به دست آورید.

درمان غم و ناراحتی کودکان در از دست دادن حیوان خانگی

زمانی که شما در خانه فرزند دارید و او با حیوان خانگی بسیار رابطه خوبی دارد. زمانی که حیوان خانگی فوت می کند فرزند شما بسیار ناراحت می شود و ممکن است تا مدت ها حال خوبی نداشته باشد. چرا که او مدت ها با آن حیوان خانگی زندگی کرده و درست مانند یک دوست به او وابسته شده است و با مرگ حیوان آسیب فراوانی به سلامت روان فرزند شما وارد می شود.

شاید شما هم دیده باشید که بچه ها حیوانات خانگی را خیلی دوست دارند و زمانی که نمی توانند با آنها بازی کنند بهانه گیر می شوند. بنابراین زمانی که با مرگ حیوان خانگی روبرو می شوید فرزند شما بسیار ناراحت و عصبانی می شود و در نتیجه شما و خودش را سرزنش می کند، چرا که فکر می کند شما باعث از دست دادن حیوان خانگی شده اید.

به دنبال مرگ حیوان خانگی، فرزند شما دچار هراس می شود به این شکل که گمان می کند شما نیز او را ترک می کنید. در این میان برخی از والدین روشی را در پیش می گیرند که فکر می کنند با این کار می توانند به فرزندتان کمک کنند تا با مرگ حیوان خانگی کنار بیاید.

در حالی که این روش درست نبوده و همانطور که بیان کردیم اگر شما بخواهید موضوع را نادیده بگیرید و در مورد آن حرفی نزنید باعث ناراحت شدن شخص می شوید که رابطه خوبی با حیوان خانگی داشته است. به همین دلیل والدین باید بدانند که هرگز این روش درست نبوده و باعث نمی شود تا فرزند شما با مرگ حیوان خانگی به راحتی کنار بیایید.

چرا که این از دست دادن درست مانند سایر فقدان ها دارای مراحل است و کودک شما باید مراحل آن را به درستی طی کند و در این میان شما باید حامل و پشتیبان فرزندتان باشید.

از طرف دیگر ایجاد باور هایی مانند این که حیوان خانگی گم شده است و یا خوابیده است نیز باعث می شود تا فرزند شما سردرگم شود و زمانی که واقعیت را فهمید به شدت ناراحت شود، چرا که باور دارد شما به او دروغ گفته اید.

به همین دلیل لازم است تا با فرزندتان صادق باشید و به او اجازه دهید که با این مشکل کنار بیاید. مثلا شما می توانید خودتان برای حیوان خانگی عزاداری کنید تا فرزندتان شما را مشاهده کند و یاد بگیرد که چگونه می تواند با از دست دادن حیوان خانگی کنار بیاید.

شما با احترام به غم و اندوه فرزندتان به او کمک می کنید تا بتواند احساساتش را ابراز کند و در نتیجه به خاطر مشکل پیش آمده خودش را سرزنش نکند.

زمانی که فرزند شما به خاطر مرگ حیوان خانگی تان ناراحت است احساس غرور می کند، چرا که می داند او را دوست داشته و برایش ارزش قائل است.

درمان غم و اندوه ناشی از مرگ حیوان خانگی

همچنین به یاد داشته باشید که شما باید کاری کنید که فرزند شما خودش را به خاطر از دست دادن حیوان خانگی سرزنش نکند. چرا که اگر نتواند با این موضوع کنار بیاید ممکن است فکر کند مرگ حیوان تقصیر آنها بوده است. زمانی که فرزند شما با مرگ حیوان خانگی روبرو می شود با سوال های زیادی مواجه می شود و لازم است شما در کنارش باشید تا او احساس آرامش و راحتی کند. شما باید در رابطه با تمام احساسات فرزندتان صحبت کنید و به او اجازه دهید که راجع به نگرانی هایش با شما صحبت کند.

فرزندتان را درگیر روند مرگ حیوان خانگی کنید

زمانی که حیوان شما به دلیل بیماری فوت کرده است باید با فرزندتان صادق باشید و موضوع را برایش توضیح دهید. زمانی که به فرزندتان می گویید که چه اتفاقی برای حیوان خانگی افتاده است او می تواند به شما اعتماد کند و می داند که شما در کنار او هستید و هرگز او را تنها نمی گذارید.

همچنین اگر برایتان مقدور است به فرزندتان اجازه دهید تا برای حیوان خانگی اش یک یادبود درست کند، چرا که این کار باعث می شود تا حال خوبی داشته باشد. مثلا این یادبود می تواند شامل یک آلبوم عکس باشد یا یک پنجه گچی که به یاد حیوان خانگی اش آن را ساخته است.

شرکت کودک در مراسم عزاداری حیوان می تواند به او کمک کند تا آسان تر با از دست دادن حیوان خانگی کنار بیاید. چرا که وقتی انسان بتواند به راحتی احساساتش را ابراز کند بسیار آرام شده و ناراحتی اش تسکین می یابد.

باید به کودکتان فرصت دهید تا خودش با این موضوع کنار بیاید و در این مسیر حتما شما باید در کنارش باشید و هرگز سعی نکنید برایش یک حیوان خانگی جدید بگیرید. چرا که این کار شما نه تنها باعث تسکین غم و اندوهش نمی شود بلکه بیشتر آسیب می بیند. چرا که او نسبت به شما بی اعتماد می شود و باوری در ذهنش شکل می گیرد که می توانیم با جایگزینی افراد در زندگی ناراحتی مان را تسکین دهیم.

گرفتن یک حیوان خانگی جدید

زمانی که شما حیوان خانگی تان از دست میدهید ممکن است مجدد بخواهید بعد از مدتی یک حیوان خانگی دیگر برای خودتان بگیرید که این تصمیم بسیار مهمی است. برخی از افراد ممکن است بعد از فوت حیوان خانگی شان خیلی سریع بخواهند برایش یک جایگزین بگیرند که این کار اصلا توصیه نمی شود و لازم است تا شما مراحل عبور از سوگواری را به خوبی طی کنید. همچنین برخی از افراد ممکن است بخواهند به گروه های حمایتی کمک کنند و دیگر خودشان در منزل حیوان خانگی نداشته باشند. شما از این طرق می توانید متوجه شوید که آیا شرایط گرفتن یک حیوان خانگی جدید را دارید تا خیر.

دسته‌بندی‌ها