آموزش سوگ درمانی و یادگیری مهارت های لازم برای روبه و شدن با واقعیت

آموزش سوگ درمانی و یادگیری مهارت های لازم برای روبه و شدن با واقعیت

زمانی که فرد عزیزی را از دست می دهید وارد مرحله ای خواهید شد و باید مراحلی را به صورت سالم بگذرانید تا بتوانید به روند عادی زندگی برگردید به تمام این مراحل سوگواری گفته می شود. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله با عنوان آموزش سوگ درمانی و یادگیری مهارت های لازم برای روبه و شدن با واقعیت را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به مجموعه مقالات روانشناسی علاقه مند هستید تا انتهای مطلب آموزش سوگ درمانی با گروه علمی تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

آموزش سوگ درمانی و یادگیری مهارت های لازم برای روبه و شدن با واقعیت

آموزش سوگ درمانی به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت سالم مراحل سوگواری را گذرانده و به شرایط عادی زندگی بازگرید و هرگز در سوگ حل نشده نمانید.

سوگ درمانی چیست؟

سوگ درمانی روشی است که برای افرادی به کار می رود که یکی از عزیزانشان را از دست داده اند و در حال گذران مراحل عزاداری هستند.

روند عزاداری می تواند شامل احساسات مختلفی از جمله غم، عصبانیت، احساس گناه و حسرت باشد و همراه داشتن یک متخصص در مراحل مختلف این روند بسیار مفید است.

یک درمانگر سوگواری می تواند در مواردی مانند سازگاری با زندگی بدون عزیز شما، کار بر روی احساس گناه در مورد چیزهایی که می خواهید متفاوت باشد و به اشتراک گذاشتن احساساتی که در غیر این صورت ممکن است با او به اشتراک بگذارید.

روند غم و اندوه می تواند زمان گیج کننده ای باشد و سوگواری درمانی برای کمک به شما در درک همه چیز وجود دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر به پکیج آموزش درمان سوگ و فقدان مراجعه نمایید.

آموزش سوگ درمانی

اگر به فکر سوگ درمانی هستید یا قرار ملاقات آینده دارید ممکن است از خود بپرسید که چه انتظاری داشته باشید یا چرا حضور در آن برای شما مفید است. در زیر برخی از جنبه های مختلف سوگ درمانی ذکر شده است که شما می توانید با درمانگر خود کار کنید، برای درک بهتر روند کار درمان سوگواری این به شما کمک میکند.

با احساسات خود در تماس باشید

یک درمانگر سوگ می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود در ارتباط باشید و آنها را در یک فضای امن بیان کنید. این امر می تواند به ویژه در صورت مفید بودن کسی که با او صحبت یا احساس راحتی به دوستان یا خانواده خود ندارید مفید باشد. یک درمانگر می تواند بدون ارائه مشاوره به شما گوش دهد و به شما کمک کند تا احساس کنید معتبر هستید.

پذیرش فقدان

اگر احساس می کنید بی حس شده اید، سوگواری درمانی می تواند به شما کمک کند تا در جهت پذیرش واقعیت از دست دادن عزیز خود تلاش کنید. این امر می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد اگر شما تمایل داشته باشید احساسات خود را خاموش کنید و یا با فکر نکردن به شرایط با آن کنار بیایید نمی توانید به شرایط عادی بازگردید.پیشنهاد میشود مقاله روند سوگ درمانی در کودکان را مطالعه فرمایید.

کار بر روی آسیب

اگر شاهد مرگ عزیز خود بودید یا جنبه آسیب زای دیگری در از دست دادن وجود داشت، سوگواری درمانی می تواند به شما در پردازش آسیب کمک کند.

در طول درمان شما آنچه را مشاهده کرده اید توصیف می کنید در مورد احساستان یاد می گیرید که چگونه با حمایت درمانگر خود به جلو حرکت کنید. انجام این کار در حضور یک درمانگر که همدلی و حمایت را ارائه می دهد می تواند مفید باشد.

کار بر روی احساس گناه

اگر در مورد کارهایی که باید انجام می دادید احساس گناه دارید یا اینکه چگونه می توانست اتفاق دیگری رخ می داد، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را برطرف کنید.در خصوص احساس گناه به مقاله کنار آمدن با احساس گناه مراجعه فرمایید.

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا ببینید بهترین زندگی شما مهمتر از احساس گناه در مورد چیزهایی است که نمی توانید تغییر دهید.

پرداختن به زندگی روزمره

اگر زندگی روزمره شما دچار تلاطم شده است زیرا شخصی را که هر روز در آنجا با شما بود از دست می دهید، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را سازماندهی کنید و برای حل این مسائل روشهای جدیدی برای عملکردتان پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر همسرتان بودجه را مدیریت کرده یا همه کارهای آشپزی یا نظافت را انجام داده است پس باید راهی جدید برای انجام آن کارها پیدا کنید. یک درمانگر می تواند در انجام این برنامه ها به شما کمک کند.

ساخت یک سیستم پشتیبانی

یک درمانگر سوگواری می تواند با اتصال شما به منابع جامعه یا گروه های پشتیبانی که از شما پشتیبانی می کنند در ایجاد یک سیستم پشتیبانی به شما کمک کند.

این امر به ویژه درصورتی که نمی دانید برای کمک در انجمن خود کجا باید مراجعه کنید یا مطمئن نیستید که چه خدمات پشتیبانی در دسترس شماست بسیار مهم است.

مقدمات تشییع جنازه

اگر به تازگی عزیز خود را از دست داده اید، ممکن است درمانگر شما نیز بتواند در زمینه هماهنگی های تدفین به شما کمک کند. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر به اوضاع بنگرید چرا که در آن لحظه نمی توانید تصمیم درستی را اتخاذ کنید.

اگر فقدان قریب الوقوع باشد ممکن است این فرصت را داشته باشید که قبل از مرگ واقعی روند درمانی را شروع کنید که به شما امکان می دهد حین انجام مراسم تشییع جنازه، از شما حمایت شود.

بررسی افسردگی

یک درمانگر سوگواری همچنین از شما سوالاتی می پرسد تا تعیین کند که آیا شما ممکن است با افسردگی ثانویه ناشی از غم و اندوه خود زندگی کنید. سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود شامل میزان خواب، میزان خوردن و غیره.

نوشتن احساسات

درمانگر سوگ شما می تواند ابزاری در اختیارتان بگذارد که پس از اتمام درمان مدت طولانی برای شما دوام آورند، مانند نوشتن درباره احساسات و کشمکش های روزمره، نوشتن درباره خاطرات و حل مشکلات از طریق نوشتن.

شکل دیگر نوشتن این است که نامه ای به آن مرحوم بنویسید تا به آنها بگویید از دست دادن آنها چه احساسی دارید یا اکنون که دیگر آنها از بین رفته اند زندگی شما چگونه است.

خواندن کتاب

یک درمانگر سوگواری همچنین می تواند کتاب های خوبی را برای خواندن در مورد روند عزاداری پیشنهاد کند تا بتوانید درک کنید که چه انتظاری دارید و احساسات شما طبیعی است.

به عنوان مثال اگر این مسئله خاصی باشد که با آن روبرو هستید ممکن است توصیه ای برای خواندن کتابی درباره عبور از احساس گناه دریافت کنید.

هنر درمانی

برخی از درمانگران سوگ نیز هنر درمانی را انجام می دهند. هنر درمانی برای غم و اندوه ممکن است شامل ایجاد یک کتاب خاطره، انجام یک کار هنری یا ساختن هنرهای دیگر برای به یاد آوردن عزیز شما باشد.هنر درمانی همچنین روشی برای تمرین تسکین دهنده خود است که اگر شما نیز دچار اضطراب هستید می تواند مفید باشد.

مسائل حل نشده

آیا احساس می کنید که در رابطه با مرگ عزیزان مسائل لاینحل دارید؟

به عنوان مثال شاید شما در لحظه مرگ آنها موضوعی حل نشده داشته باشید. در طول سوگواری درمانی شما این فرصت را دارید که این مشکلات را از طریق فرایندهایی مانند تکنیک صندلی خالی یا سایر سناریوهای نقش آفرینی حل کنید.

سوگ درمانی چیست و چگونه به انسان کمک می کند

آموزش سوگ درمانی

این به شما فرصتی می دهد تا با عزیزانتان صحبت کنید مثل اینکه آنها هنوز اینجا هستند.

آیین های یادآوری

یک درمانگر غم و اندوه همچنین می تواند به شما کمک کند تا “مراسم یادبود” را به عنوان راهی برای تکریم عزیز خود ترتیب دهید. این شامل دادن یک فعالیت خاص به خودتان (مثلاً پروژه هنر درمانی) یا کنار گذاشتن زمان خاصی از ماه یا سالی که وقت خود را صرف یادآوری می کنید می شود.

این بهتر از کنار گذاشتن خاطراتی است که آنها ظاهر می شوند زیرا شما می ترسید که احساسات شما را غرق کند اما پس از آن هرگز وقت خود را صرف یادآوری عزیز خود نمی کنید.

انواع درمان سوگواری

غم درمانی پیچیده نوع خاصی از سوگواری درمانی است که هدف آن افرادی است که غم پیچیده ای را تجربه می کنند.

این نوع درمان بر اساس تکنیک های دیگری مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمان بین فردی (IPT) و نظریه دلبستگی است.

برخی از تکنیک های خاص مورد استفاده در غم درمانی پیچیده شامل روایت داستان مرگ، جدا کردن غم از ضربه، سازماندهی غم، مقابله با گناه و تکریم عزیز شما است.

مزایای سوگواری درمانی

آیا در مورد مزایای سوگواری درمانی کنجکاو هستید ؟ در صورتی که با غم و اندوه خود دست و پنجه نرم می کنید چند دلیل برای در نظر گرفتن سوگواری درمانی وجود دارد:

مهارت های کنار آمدن را یاد بگیرید

سوگواری درمانی می تواند به شما کمک کند تا یکی از بدترین دوران زندگی خود را بیاموزید تا روش های جدیدی برای کنار آمدن با آن یاد بگیرید و قدرت ذهنی خود را در برابر مشکلات رشد دهید.

احساسات خود را ابراز کنید

خواه یک فقدان فوری را تجربه کرده باشید و یا اینکه یک سال از رویداد می گذرد، سوگواری درمانی می تواند به شما در ابراز احساسات و احساس بهتر حتی طولانی مدت پس از ضربه اصلی کمک کند.

غم و اندوه خود را درک کنید

این نوع درمان به شما کمک می کند تا غم و اندوه خود و آنچه را که باید طی مراحل مختلف فرایند سوگواری (مثلاً انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش) را درک کنید.

احساس خود را بازیابی کنید

سوگواری درمانی می تواند با انتقال تمرکز خود به سایر زمینه های زندگی یا نقش های دیگری که بازی می کنید به شما در ایجاد هویت جدید کمک کند.

با احساسات دشوار کنار بیایید

اگر در غم و اندوه هستید سوگواری درمانی می تواند به شما کمک کند تا درد و احساساتی را که در آن لحظه تجربه می کنید برطرف کنید.

عزیز خود را به روشی سالم به یاد بیاورید

این نوع درمان می تواند به شما کمک کند در حالی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهید ارتباط خود را با عزیزانتان حفظ کنید. این مهم است تا بتوانید از نحوه یادآوری آن شخص احساس خوبی داشته باشید.

مهارت های مدیریت زندگی

سوگواری درمانی می تواند به شما کمک کند تغییرات روزمره خود را مدیریت کنید و بدون زندگی عزیز خود با زندگی جدید خود سازگار شوید. در این زمان پر سر و صدا داشتن کسی برای کمک به شما در این تغییرات می تواند مهم باشد.برای آموزش و یادگیری بیشتر به کارگاه آموزش مهارت های زندگی مراجعه فرمایید.

آنچه در طول سوگواری درمانی اتفاق می افتد

در طول سوگواری درمانی می توانید در انجام برخی یا هر یک از کارهای درمانی زیر نقش داشته باشید. ممکن است درمانگر شما را مجبور کند که بسته به شرایط خاص خود کارهای دیگری را نیز انجام دهید.

  • توصیف مرگ عزیزتان و احساسات و عواطف شما در مورد این رویداد
  • صحبت کردن در مورد هرگونه گناهی که شما در رابطه با مرگ یا رویدادهای مربوط به مرگ داشته اید
  • درک وضعیت خود و اینکه چگونه می توانید زندگی خود را پیش ببرید
  • تهیه برنامه ای برای زندگی روزمره اگر در اثر مرگ عزیز شما بسیار تغییر کرده باشد
  • یادگیری در مورد ابزارها و تکنیک هایی که می توانید با استفاده از آنها احساس بهتری در لحظه داشته باشید
  • صحبت با درمانگر خود در یک فضای خصوصی که می توانید کاملاً خود را ابراز کنید و نگران قضاوت نشوید

چه کسی بیشتر از سوگ درمانی سود خواهد برد؟

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق کند ممکن است شما کاندیدای مناسبی برای سوگ درمانی باشید.

  • شما در حال پردازش مرگ عزیز خود هستید و احساسات شما بیش از یک سال طول کشیده است
  • مرگ فرد عزیز عادت های روزمره یا نحوه زندگی خود را بسیار تغییر داده است
  • شما سیستم پشتیبانی دیگری یا کسی ندارید که بتوانید در مورد مرگ با او صحبت کنید
  • شما علاقمند به کشف افکار و احساسات و راهکارهای یادگیری برای بهتر کنار آمدن هستید
  • شما آماده ادامه زندگی خود هستید اما در مورد ادامه زندگی نیز احساس گناه می کنید
  • شما می خواهید وقت خود را به یاد عزیز خود بگذرانید اما احساسات شما را غریب می دانید
  • شما آسیب مربوط به از دست دادن عزیز خود را تجربه کرده اید و احساسات خود را به اندازه کافی پردازش نکرده اید

چگونه می توان درمانگر سوگ را پیدا نمود؟

اگر در وسط غم و اندوه هستید ممکن است به وضوح فکر نکنید. از یکی از نزدیکان خود بخواهید که به دنبال درمانگران سوگ در منطقه خود باشند یا با پزشک خانواده خود قرار ملاقات بگذارند تا درخواست ارجاع کنند.

اگر ترجیح می دهید با افراد دیگری که همان چیزهایی را که شما گذرانده اید صحبت کنید به جای درمان به یک گروه پشتیبانی از سوگواری ها دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

آیا شما در تلاش برای عبور از مرگ یک عزیز هستید؟ در این صورت ممکن است بخواهید سوگ درمانی را در نظر بگیرید. این روش درمانی برای هر کسی که اندوه مربوط به از دست دادن یکی از عزیزان خود را تجربه کند ایده آل است. گرچه لازم نیست فوراً به درمان وارد شوید، هرچه زودتر مهارت ها و استراتژی های کنار آمدن را یاد بگیرید در طولانی مدت از پشتیبانی بیشتری برخوردار خواهید شد.

همچنین لازم به یادآوری است که احساس گناه در مورد مراجعه به درمان نیز کاملاً طبیعی است. اگر بخواهید “احساس بهتری داشته باشید” ممکن است برخی احساسات گناه را در شما به وجود آورد گویا باید در غم و اندوه غرق شوید. با این حال، این همه بخشی از روند عزاداری و چیزی است که درمانگر شما می تواند در این زمینه به شما کمک کند.