روش های برخورد با احساس گناه و آموزش تکنیک های درمانی برای احساس گناه

روش های برخورد با احساس گناه و آموزش تکنیک های درمانی برای احساس گناه

احساس گناه در زندگی ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد و برای مدتی ذهن را درگیر خودش کرده و موجب اختلال در روند زندگی شود و حتی در بعضی افراد می تواند بسیار جدی تر بوده و مشکلات بیشتری را ایجاد کند. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان روش های برخورد با احساس گناه و آموزش تکنیک های درمانی برای احساس گناه را با شما عزیزان علاقه مند به مقالات روانشناسی قرار دهیم، برای یادگیری نکاتی که کمک می کند تا از احساس گناه به صورت سالم عبور کنید تا انتهای مقاله آموزش روش های برخورد با احساس گناه با برنا اندیشان همراه باشید.

روش های برخورد با احساس گناه و آموزش تکنیک های درمانی برای احساس گناه

مقاله روش های برخورد با احساس گناه و آموزش تکنیک های درمانی برای احساس گناه به شما می آموز تا به صورت سالم با احساس گناه برخورد نمایید.

۵ نکته برای برخورد با احساس گناه

زمانی که کاری انجام می دهیم و بعد از آن دچار احساسی ناخوشایند می شویم و اسم آن احساس گناه نام دارد.

بسیاری از ما در طول رشد طبیعی کودکیمان احساس گناه می کنیم. هنگامی که از مرز ارزشهای اصلی خود خارج شده ایم، گناه ما را درگیر می کند. این باعث می شود وقتی کاری اشتباه انجام داده ایم مسئولیت خود را به عهده بگیریم و به ما کمک کند تا احساس خودآگاهی بیشتری در ما ایجاد شود. احساس گناه ما را مجبور می کند بررسی کنیم که چگونه رفتارمان بر دیگران تأثیر می گذارد و تغییراتی ایجاد می کند تا دوباره اشتباه مشابهی مرتکب نشویم.

چگونه می توانیم یاد بگیریم که با گناه مقابله کنیم – در صورت لزوم پذیرش آن و در غیر این صورت آن را رها نماییم.

۱. آیا این گناه مناسب است و اگر چنین است، هدف آن چیست؟

وقتی رفتارمان برای دیگران یا خودمان توهین آمیز یا آسیب رسان باشد، گناه برای کمک به رشد و بلوغ ما بهترین عملکرد را دارد. اگر ما بخاطر گفتن حرفهای اهانت آمیز به شخص دیگر، یا تمرکز بر کار خود با یک هفته کاری 80 ساعته بیش از خانواده خود، احساس گناه کنیم این یک هشدار با این هدف است: رفتار خود را تغییر دهید در غیر این صورت دوستان یا خانواده تان از شما دور می شوند. پس از آن ما هنوز می توانیم گناه خود را نادیده بگیریم، اما در صورت پذیرش مسئولیت، این کار را می کنیم این به عنوان گناه “سالم” یا “مناسب” شناخته می شود زیرا در تلاش برای کمک به جهت گیری اخلاقی یا رفتاری ما یک هدف خاص را میتواند ایجاد کند.

این مشکل زمانی بوجود می آید که نیازی به بررسی مجدد رفتار خود نداشته باشیم یا تغییراتی ایجاد نکنیم. به عنوان مثال، بسیاری از مادران اولین بار از بازگشت به کار نیمه وقت احساس بدی دارند، می ترسند که این امر باعث آسیب نامشخص به رشد طبیعی فرزندشان شود. با این حال، در اکثر شرایط اینگونه نیست و اکثر کودکان حتی در هنگام کار هر دو والدین دارای رشد سالم و طبیعی هستند. هیچ چیزی برای احساس گناه وجود ندارد، اما هنوز هم این کار را می کنیم. این به عنوان گناه “ناسالم” یا “نامناسب” شناخته می شود زیرا هیچ هدف منطقی ندارد.

اگر بخاطر خوردن پنج شکلات پشت سرهم احساس گناه می کنید ، این روش مغز شماست که سعی کنید پیام رفتاری را که احتمالاً قبلاً تشخیص داده اید به شما برساند کمی افراطی است. چنین رفتاری ممکن است خود تخریبی باشد و در نهایت برای سلامتی و سلامتی شما مضر باشد. بنابراین هدف منطقی این گناه صرفاً تلاش و متقاعد کردن شما برای تغییر این رفتار است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تکنیک های طرحواره درمانی


۲. به جای اینکه در احساس گناه غرق شوید، تغییراتی ایجاد کنید

اگر گناه شما برای هدفی خاص و منطقی است – به عنوان مثال، این یک گناه سالم است – برای رفع رفتار مشکل اقدام کنید. در حالی که بسیاری از ما همواره می خواهیم خودمان را مجازات کنیم، اما با تلاش و پیشرفت در زندگی، گناه مداوم ما را سنگین می کند. به راحتی کافی است از شخصی که با اظهار بی دقتی آزرده خاطر شده ایم عذرخواهی کنیم. نه تنها تشخیص اینکه چگونه 80 ساعت کار در هفته ممکن است به خانواده شما آسیب برساند، بلکه تغییر در برنامه کاری نیز کمی چالش برانگیزتر است (با فرض اینکه دلایل موجهی برای کار 80 ساعته در هفته وجود دارد)

احساس گناه سالم به ما می گوید برای ترمیم روابط مهم برای خود (یا عزت نفس خودمان) باید کار متفاوتی انجام دهیم. از طرف دیگر، هدف گناهان ناسالم فقط ایجاد احساس بد در ماست.

در حالی که گاهی اوقات می دانیم که احساس گناه در تلاش است به ما چیزی  بیاموزد، اما احساس گناه بارها و بارها باز می گردد تا اینکه در واقع درس را کامل یاد بگیریم. ممکن است ناامیدکننده باشد، اما به نظر می رسد شیوه کار گناه در بیشتر افراد به همین شکل باشد. هرچه زودتر “درس یاد بگیریم” – مثلاً جبران کنیم، تلاش کنیم تا در آینده رفتارهای آزاردهنده ای نداشته باشیم، و غیره – زودتر گناه از بین می رود. در صورتی که موفق شویم، دیگر هرگز به آن مسئله باز نمی گردیم.

چگونه به صورت سالم با احساس گناه برخورد کنیم

آموزش روش های برخورد با احساس گناه

۳. بپذیرید که کار اشتباهی انجام داده اید، اما سپس حرکت کنید

اگر کار اشتباهی انجام داده اید، باید بپذیرید که نمی توانید گذشته را تغییر دهید. اما اگر می توانید رفتار خود را جبران کنید. مناسب است این رفتار را به موقع انجام دهید، عذرخواهی کنید یا مدارا کنید، اما سپس آن را رها کنید. هرچه بیشتر تمرکز خود را بر این باور بگذاریم که باید کاری بیشتر انجام دهیم، ادامه کار موجب آزار ما می شود و در روابط ما با دیگران تداخل ایجاد می کند.

گناه معمولاً بسیار بر مبنای موقعیت است. این بدان معناست که ما در موقعیتی قرار می گیریم، کار نامناسبی یا آسیب زا انجام می دهیم و سپس برای مدتی احساس بدی داریم. یا رفتار آنچنان بد نبوده یا زمان می گذرد و ما احساس گناه کمتری می کنیم. اگر رفتاری که مشکل است را تشخیص دهیم و زودتر برای آن اقدام کنیم، در مورد مسائل احساس بهتری خواهیم داشت (و شخص مقابل نیز چنین خواهد شد) و گناه کاهش می یابد. با این حال، وسواس در مورد آن و عدم هر نوع رفتار جبرانی (مانند عذرخواهی یا تغییر رفتار منفی) احساسات بد را ادامه می دهد. رفتار نامناسب را بپذیرید و تصدیق کنید، جبران کنید و سپس ادامه دهید.

۴. از اشتباهات درس بگیرید

هدف گناه این نیست که فقط در ما احساس بدی ایجاد کند. گناه مشروع تلاش برای جلب توجه ما است تا بتوانیم از این تجربه چیزی یاد بگیریم. اگر از رفتار خود بیاموزیم، احتمال اینکه در آینده دوباره این کار را انجام دهیم کمتر است. اگر من به طور تصادفی حرف توهین آمیز به شخص دیگری گفته باشم، گناه من این است که باید (الف) از شخص معذرت خواهی کنم و (ب) قبل از اینکه دهانم را باز کنم کمی بیشتر فکر کنم.

اگر گناه شما در تلاش برای اصلاح اشتباهی نیست که در رفتار خود مرتکب شده اید، این یک گناه ناسالم است و شما نمی توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. به جای یادگیری نحوه تغییر آن رفتار، فرد می تواند بفهمد که چرا یک رفتار ساده که اکثر مردم نسبت به آن احساس گناه نمی کنند باعث احساس گناه در آنها می شود. به عنوان مثال، من احساس گناه کردم که در ساعات کار منظم مدتی را به انجام یک بازی اختصاص داده ام. اما، از آنجا که برای خودم کار می کنم، واقعاً “ساعات کار منظم” را حفظ نمی کنم. برای من خیلی سخت است که بعد از سالها کار برای دیگران، این طرز فکر را تغییر دهم.

۵. بدانید که در این دنیا هیچ کس کامل نیست

حتی دوستان یا اعضای خانواده ما که به نظر می رسد زندگی کامل و بدون گناهی دارند هم افراد کاملی نیستند. تلاش برای رسیدن به کمال در هر بخشی از زندگی ما یک دستورالعمل برای شکست است، زیرا هرگز نمی توان به آن دست یافت.

همه ما اشتباه می کنیم و بسیاری از ما در زندگی خود مسیری را طی می کنیم وقتی سرانجام به اشتباه خود پی ببریم می تواند باعث شود ما بعداً احساس گناه کنیم. نکته مهم، درک این اشتباه و پذیرفتن این است که شما فقط انسان هستید. روزها، هفته ها یا ماه ها خود را سرزنش نکنید – عزت نفس خود را خدشه دار نکنید زیرا باید می دانستید، باید متفاوت رفتار می کردید یا باید یک فرد ایده آل بودید شما نیستید و من هم نیستم. این فقط زندگی است.

گناه یکی از احساساتی است که احساس می کنیم چیز مهمی را به ما می گوید. آگاه باشید که هر احساسی، و قطعاً هر احساس گناه، احساسی منطقی نیست و دارای یک هدف است. روی گناهی که باعث آسیب به عزیزان یا دوستانتان می شود تمرکز کنید. و به یاد داشته باشید که دفعه بعدی که احساس گناه کردید، شکاک باشید – آیا این احساس گناه  تلاش می کند چیزی منطقی و مفید در مورد رفتار شما به شما بیاموزد، یا فقط یک واکنش احساسی و غیر منطقی به یک موقعیت است؟ پاسخ به این سوال اولین قدم شما برای کمک به شما در کنار آمدن بهتر با احساس گناه در آینده خواهد بود.