اهمیت مشاوره جنسی برای زندگی زناشویی

اهمیت مشاوره جنسی برای زندگی زناشویی

در مورد مشاوره جنسی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا با روش های مشاوره جنسی آشنا هستید و میدانید که این مشاوره ها چه کاربردهایی دارند و برای چه کسانی مناسب است؟ مسائل جنسی از جمله مواردی است که انسان ها در موردشان شرم دارند و خجالت می کشند تا در مورد آن با یک متخصص صحبت کنند و اگر هم مشکلی داشته باشند به دلیل احساس خجالت ممکن است هرگز برای درمان اقدام نکنند. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم داریم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای جامع در رابطه با اهمیت مشاوره جنسی برای زندگی زناشویی را در اختیار شما علاقه مندان به درمان اختلالات جنسی و آسیب های روانی قرار دهیم.

همواره باید بدانیم که مشورت با افراد دانا و متخصص در هر زمینه ای موجب سود رسانی به خودمان می شود و هرگز افرادی که مشورت می گیرند دچار خطا نمی شوند و ضرر نخواهند کرد.

آشنایی با مشاوره جنسی

نکته ای که در خصوص مشاوره جنسی وجود دارد این است که بعضی افراد فکر می کنند این مشاوره های فقط برای زن و شوهر است، در حالی که باید بدانیم مشاوره جنسی برای تمامی افراد است و در هر سنی باید از چنین مشاوره ای استفاده کنیم. برای مثال ما در مورد اختلالات پارافیلیا در مقالات قبلی به طور مفصل با شما عزیزان صحبت کردیم و در آن مقاله اشاره شد که افکار و تخیلات پارافیلیا در ۱۳ سالگی بروز پیدا می کنند، حال اگر افراد بدانند وقتی دچار چنین مسائلی شدند خیلی زود برای درمان اقدام کنند و این موارد را با یک درمانگر در میان بگذارند قطعا می توانیم از بروز و ظهور بسیاری دیگر از مشکلات نیز جلوگیری کنیم و به این ترتیب از جامعه ای سالم برخوردار گردیم.

زوج درمانی و مشاوره جنسی

رابطه جنسی بین زوجین از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر رابطه آن ها از کیفیت پایینی برخوردار باشد باعث می شود تا رضایت مندی زناشویی آنها کاهش یابد و در بسیاری از مواقع از یکدیگر جدا شوند. در حالی که فقط لازم بود تا آن ها به یک سکس تراپ مراجعه کنند و مشکلشان را با او در میان بگذارند و با طی کردن فرایند درمان به روند عادی و طبیعی زندگی بازگردند و بتوانند کیفیت زندگی شان را افزایش دهند.

از مشاوره جنسی چه زمانی باید استفاده کنیم؟

از مشاوره جنسی شما برای موارد مختلفی می توانید استفاده کنید، برای مثال اگر شما میلی جنسی بالایی داشته باشید ولی همسر شما دچار بی میلی جنسی باشد در این حالت رابطه شما دچار مشکل می شود و برای درمان این مشکل نیاز است تا به یک مشاور و درمانگر خبره مراجعه نمایید.

همچنین می توانید برای موارد زیر از مشاوره جنسی استفاده نمایید :

  • افرادی که خودشان و یا یکی از نزدیکانشان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
  • استفاده از مشاوره جنسی برای درمان اختلالات و مشکلات جنسی.
  • درمان و رفع مشکلاتی چون فوبیا، کمرویی، خجالت و کمبود اعتماد به نفس در روابط جنسی.
  • آموزش اصولی و صحیح رابطه جنسی و نزدیکی با همسر.
  • مشاوره قبلی از ازدواج و دوران نامزدی.

در دوران بلوغ برای دختران و پسران مسائلی ایجاد می شود که نیاز به مشاوره و راهنمایی صحیحی دارند و اگر پدر و مادر در این زمینه به آن ها کمکی نکنند باعث می شود تا برای آن ها مشکلاتی نیز ایجاد شود و یا از افراد غیر متخصص راهنمایی بگیرند و باعث شود تا دچار آسیب گردند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تخصصی سکس تراپی


خاصیت مشاوره های جنسی به این شکل است که کاملا علمی بوده و به دور از هر گونه پرده دری صورت می گیرد و اصول ادب و عفت نیز در آن رعایت می شود و شما با فردی خبره و متخصص روبرو هستید که دقیقا به مشکل شما می پردازد و برای آن راه حل ارائه می کند. بنابراین اگر در دوران بلوغ و یا بعد از آن بتوانیم چنین مشکلاتی را از طریق مشاوره جنسی درمان کنیم می توانیم مانع بروز آسیب ها و اختلالات روانی شویم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ارتباط خانواده با نوجوان در دوران بلوغ را مطالعه نمایید.

مشاوره جنسی برای مشکلات جنسی دوران نوجوانی و جوانی

در دوران بلوغ فرد دچار تغییرات بسیاری می شود و تمامی هورمون های بدنش به شکلی تغییر می کنند و به دنبال همین تغییرات رشد اندام ها نیز همراه آن است. به دلیل چنین شرایطی فرد می بایست دوران جدیدی را تجربه کند و به شناخت خوبی از خودش دست یابد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روانشناسی بلوغ


از این رو لازم است تا فرد در دوران بلوغ در مورد شرایط فیزیک، بهداشت جسمی  خودش اطلاعات کافی داشته باشد ولی موردی که وجود دارد حجب حیای خانواده هاست که باعث می شود تا نتوانند چنین آموزش هایی را به فرزندانشان بدهند و یا اصلا خودشان هم چنین اطلاعاتی را ندارند که بتوانند کمک کنند به همین دلیل ما همواره در آینده شاهد مشکلات خاصی در این زمینه هستیم.

بنابراین مشاوره جنسی در دوران نوجوانی و جوانی به فرد کمک می کند تا دچار آسیب ها و اختلالات جنسی نشود و اگر هم مشکلی ایجاد شده باشد با دنبال کردن فرایند درمان بهبود می یابد و یا با افزایش آگاهی فرد پیرامون بیماری های مقاربتی باعث می شود تا دچار بیماری ها مقاربتی مانند ایدز نشود.

اهمیت آموزش والدین در مورد مشکلات جنسی

به دلیل شرایطی که برای مدارس وجود دارد، نمی توانیم به طور صحیح چنین آموزش هایی را در مدارس داشته باشیم، به همین دلیل لازم است تا در این خصوص افراد خودشان به مراکز مشاوره و درمانی مراجعه کنند و مشکلاتشان را با یک متخصص در میان بگذارند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


روانشناسان و درمانگران در این زمینه می توانند کمک و راهنمای شما باشند و در کنار این کار خود والدین نیز باید آموزش هایی راجع به مشکلات جنسی نوجوانان را یاد بگیرند و بتوانند در این مورد با فرزندانشان صحبت کنند و اگر مشکلی وجود شد تا جایی که برایشان مقدور است به نوجوانان شان مشاوره و راهنمایی بدهند.

برای مثال موضوعی که خیلی از جوانان باید بدانند عوارض و آسیب های ناشی از خود ارضایی است که لازم است آگاهی کاملی در مورد آن داشته باشند. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم خود ارضایی عملی اعتیاد آور است که باعث می شود تا فرد در چرخه اعتیاد آن گیر کند و تمام جنبه های زندگی اش را تحت تاثیر قرار دهد و به دنبال آن اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی نیز فرد را گرفتار کند و اگر همین مشکل خود ارضایی درمان نشود موجب می شود تا فرد هرگز به فکر تشکیل خانواده و فرزندآوری نرود و نیاز جنسی اش را فقط با خود ارضایی رفع کند که این می تواند برای یک جامعه در حکم فاجعه باشد چرا که فرد دچار آسیب شده است و دیگر به یک رابطه جنسی واقعی تمایل ندارد.

مشکلات زناشویی و درمان به کمک مشاوره جنسی
مشکلات زناشویی و درمان به کمک مشاوره جنسی

کدام روش مشاوره از همه مناسب تر است؟

همانطور که میدانید مشاوره به صورت حضوری و یا غیر حضوری که همان آنلاین است انجام می شود و اگر به صورت تلفنی باشد خیلی از محدودیت ها حذف می شود، برای مثال در مورد هزینه ها شما صرفه جویی می کنید و یا اگر به دکتر متخصص دسترسی نداشته باشید می توانید به روش تلفنی از او مشاوره بگیرید و یا حتی دغدغه راه و مسیر نیز برایتان وجود ندارد و همچنین مهمترین موردی که باید به آن اشاره شود بحث حجب و حیای مربوط به مشاوره جنسی است که هنگام صحبت کردن با تلفن باعث می شود تا شما راحت تر حرفتان را با متخصص در میان بگذارید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی زوج درمانی ویژه درمانگران


البته در خصوص علم روانشناسی و مشاوره باید اشاره شود که همواره برای درمان اختلالاتی مانند اضطراب، وسواس، افسردگی و سایر اختلالات مشاوره به صورت حضوری تاثیر بیشتری داشته و فقط در برخی از مواقع که امکان مشاوره حضوری مقدور نیست می توانید از مشاوره های آنلاین استفاده کنید چرا که هرگز تاثیری که یک مشاوره حضوری دارد را شما در مشاوره تلفنی به دست نمی آورید و صرفا مواردی که در این جا آورده می شود به دلیل وجود برخی از محدودیت هاست که ممکن است در برخی از موارد با آن روبرو شوید.

برای مثال علاوه بر صحبت کردن راجع به مشکلات جنسی که ممکن است برایتان سخت باشد موضوع هزینه های درمانی است که این هزینه ها برای مشاوره آنلاین خیلی کمتر از مشاوره های حضوری است و تمامی این موارد به شما گفته می شود تا خودتان بهترین تصمیم را اتخاذ کنید و ببینید که کدام مورد برای شما بهتر است.

یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه کنند این است که نحوه آموزش مسائل جنسی باید طبق اصولی باشد که باعث ایجاد مشکل نشود و به دنبال آن حرمت ها بین پدر و مادر و فرزندان شکسته نشود، به همین دلیل پیشنهاد می شود تا هر گونه مشکل جنسی را فقط با یک مشاور متخصص در این زمینه در میان بگذارید تا بتوانید بهتر فرایند درمان را طی کنید.

رفع مشکلات زناشویی با مشاوره جنسی

یکی از کاربردهای مشاوره جنسی در زمینه کمک به زوجین جوان است که تازه ازدواج کرده اند و یا حتی زن و شوهرهایی که مدت هاست با یکدیگر زندگی می کنند و در خصوص برخی از مسائل دچار مشکلاتی شده اند و لازم است تا به یک متخصص مراجعه نمایند.

زوج های زوان به دلیل آنکه تازه وارد زندگی زناشویی شده اند و شناخت کاملی از خودشان ندارند در ابتدا دچار مسائلی می شوند که باید به یک مشاور مراجعه نمایند و در مورد موضوعات پیش آمده راهنمایی بگیرند. به عنوان مثال ممکن است خیلی از افراد مهم ترین مشکل زندگی زناشویی را فقط در پول و مسائل مادی بدانند در حالی که با تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اولین و اصلی ترین مشکلی که بین زوجین وجود دارد مشکل در رابطه جنسی و ندانستن اصول صحیح آن است، به طوری که همه افراد رابطه جنسی را فقط ابزاری برای ارضای نیاز جنسی می دانند در حالی که به این شکل نیست و رابطه جنسی بین زن و شوهر از بهترین روابط بوده و وسیله ای برای ابراز عشق است.

شناخت کامل اهمیت مشاوره جنسی

روانشناسان در مشاوره ها و تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که زوج هایی که از مشاوره جنسی استفاده کرده اند و برای مشکلات پیش آمده به یک سکس تراپ مراجعه کرده اند نتیجه بهتری گرفته اند و رابطه بین آن ها مستحکم تر شده است و میزان علاقه زن و مرد به یکدیگر هم افزایش پیدا کرده است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان خیانت های زناشویی


تمام این موارد نشان می دهد که مراجعه به مشاوره جنسی برای درمان مشکلات جنسی همواره از عدم مراجعه و به حال خود رها کردن مشکل بهتر بوده چرا که وقتی شما یک مشکل را حل نمی کنید و آن را بدون درمان رها می کنید در واقع نه تنها آن مشکل بهبود نمی یابد بلکه موجب می شود فرد دچار سایر اختلالات و مشکلات نیز گردد.

مشاوره جنسی برای زوج های جوان چه اهمیتی دارد؟

رابطه جنسی در بین زوجین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازم است تا افراد در این مورد به درستی آموزش ببینند و با آموزش صحیح کیفیت رابطه شان را افزایش دهند.

برای مثال رایج ترین مشکلی که زوجین با آن روبرو هستند مشکل زود انزالی در مردان و بی میلی جنسی در مردان است که هر دوی این مشکلات بسیار مهم بوده و لازم است تا توسط یک متخصص تحت درمان قرار بگیرد زیرا هم زود انزالی و هم بی میلی جنسی موجب می شود تا کیفیت رابطه جنسی کاهش یابد و به مرور زمان زن و مرد از یکدیگر فاصله بگیرند و سایر مشکلات نیز برایشان ایجاد شود.

نکته ای که لازم است تا هر فردی آن را بداند این است که هر انسانی ممکن است دچار مشکلات و اختلالات جنسی شود، بنابراین برای هر یک از این مشکلات هم درمان خاص خودش وجود دارد و هم پزشک مربوطه به همین دلیل احساس شرمندگی از این که شما دچار این مشکل شده اید معنا ندارد و باید در این خصوص خیلی زود برای درمان اقدام کنید، دقیقا مانند این است که شما به خاطر سرماخوردگی احساس شرمندگی کنید و نخواهید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین اصلا هیچ فکر منفی در مورد خودتان به ذهنتان وارد نکنید و بدانید که با مطرح کردن آن نزد یک متخصص قطعا به نتیجه خواهید رسید و مشکل شما درمان می شود.

دسته‌بندی‌ها