کارگاه روانشناسی معنویت و رابطه بین معنویت و روان انسان ها

کارگاه روانشناسی معنویت و رابطه بین معنویت و روان انسان ها
نوع فایل
Mp3
حجم فایل
1.6 گیگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
28 اکتبر 2020
دسته بندی
12,000 تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول
هم اکنون این محصول را خرید کنید و 60 امتیاز هدیه بگیرید

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه روانشناسی معنویت و رابطه بین معنویت و روان انسان ها را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به کارگاه های روانشناسی قرار دهیم.

کارگاه روانشناسی معنوی و رابطه بین معنویت و روان انسان ها

در کارگاه روانشناسی معنویت و رابطه بین معنویت و روان انسان ها شما از منظر علم روانشناسی با اصول معنوی زندگی آشنا شده و به نقش آن پی خواهید برد.

آشنایی با مفهوم معنویت

معنویت ریشه ای اصیل داشته که تاریخچه آن به تاریخچه خلقت انسان گره خورده است. معنویت در هر دوره و زمانی بر اساس خصوصیات و ویژگی های آن دوره زمان تجلی یافته و در زندگی بشری ریشه دوانده است. معنویت یکی از قوی ترین تجربیات انسانی است که در جهان امروز به پیش می رود. معنویت به سوالات اساسی انسان در مورد جهان، علت ظهور آن، قانون، روند تکامل آن، هدف و پایان زندگی انسانی در این جهان و مسائل مشابه آن اشاره می کند و این مفهومی است که با مذهب و مذهب تعامل زیادی دارد. در گذشته، نه چندان دور، معنویت به عنوان یک پدیده ای دیده شد که محل تحصیل و کار بالینی نبود. همانطور که بسیاری از متخصصان روانپزشکی به معنویت مارجعین خود به عنوان یک موضوع کاملا خصوصی نگاه می کردند و بر این باور بودند که نباید وارد آن شوند و بهترین راه انتقال این بخش به روحانیون و دانشمندان مذهبی بود. حتی برخی از آنها نگران بودند که روان درمانگران اعتقادات معنوی خود را در فرایند درمان به بیمار تحمیل کنند. بعضی از ترس ها اختلافات ناشی از تحقیقات در مورد مسائل معنوی بود. با این وجود، طی چند دهه گذشته، توجه محققان و نظریه پردازان علوم مختلف، از جمله جامعه شناسی، روانشناسی، مطالعات دینی و پزشکی، دوباره روی دین و معنویت تمرکز کرده و عملکرد این تجربیات انسانی در جنبه های فیزیکی، روانی و سلامت اجتماعی انسان مورد توجه قرار گرفته است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی دین و معنویت


روان‌شناسی در ابتدا به موضوع معنویت و عالم ماورا طبیعت توجه داشت، اما در سال‌های پایانی قرن نوزدهم موجی از روان‌شناسی علمی یا روان‌شناسی منهای معنویت به‌وجود آمد. اما با پیشرفت این علم، بخش روحانی انسان و معنویت مجدد مورد توجه قرار گرفت و روان‌شناسی انسان‌گرا به‌وجود آمد. این دوره بازگشت به معنویت است و اعتقاد دارند بخش عمده‌ای از روح و روان و زندگی بشر بخش معنوی آن است. توجه روان‌شناسان انسان‌گرا یا روان‌شناسان مکتب سوم به معنویت، زمینه‌ساز بروز و ظهور روان‌شناسی فراشخصی را به‌وجود آورد که بر حالات عرفانی و ارزش‌های معنوی تأکیدی تمام دارد. موضوعات دین و روان‌شناسی مشترک است. موضوع هر دوی آنها انسان و هدف و غایت هر دو سلامت، سعادت و فلاح و رستگاری انسان است.

نقطه پیوند روان‌شناسی و معنویت

روان‌شناسی و معنویت از طریق روان به هم پیوند می‌خورند. بررسی این ارتباط می‌تواند راهی برای استفاده از روان‌شناسی در ارتقا معنویت باز نماید و همچنین توجه به موضوع معنویت که از جنبه‌های مهم انسان است، کمک شایانی در علم روان‌شناسی و روان‌درمانی خواهد کرد. رابطه روان‌شناسی و معنویت از منظرهای مختلفی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله از چند منظر این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در تمام تحقیقاتی که درباره معنویت صورت پذیرفته، تعریف واحدی برای معنویت بیان نشده است. در ابتدای این تحقیق به بررسی تعریف‌های معنویت می‌پردازیم، سپس به رابطه دین، عرفان، معنویت و همچنین به بررسی تطور روان‌شناسی از منظر معنویت خواهیم پرداخت.

آشنایی با روانشناسی و معنویت در انسان

روان‌شناسی و فلسفه

روان‌شناسی در آغاز به‌عنوان بخشی از علم فلسفه بود. بیشتر مطالعات روان‌شناختی آن دوران، توجه انسان به عالم بالا، روحانی یا ماوراءالطبیعه را در نظر داشته است. در سال‌های پایانی قرن نوزدهم موجی از روان‌شناسی به‌وجود آمد که انسان را، مانند ساعتی می‌پنداشتند که حرکات، روحیات، احساسات و خصایص آن را می‌توان مشاهده، تجربه، سنجش و حتی پیش‌بینی کرد. این دوره را می‌توان روان‌شناسی علمی یا روان‌شناسی منهای معنویت نامید. بعد از این موج روان‌شناسی که به موج اول روان‌شناسی معروف است، موج دوم روان‌شناسی به نام روان‌شناسی، روان‌کاوی (Psychoanolysis) یا روان‌شناسی، روان‌پویشی (Psychodynomic Psychology) به وجود آمد. فروید و یونگ از مهم‌ترین دانشمندان این موج به شمار می‌روند. فروید دیدگاهی منفی نسبت به دین داشت. در مقابل یونگ دین و مذهب را برحسب تجربه و نه بر اساس ایمان و اعتقاد مورد توجه قرار می‌دهد و دین و معنویت را در تحلیل‌های خود گنجانده است. موج سوم را روان‌شناسی انسان‌گرا می‌گویند، این دوره بازگشت به معنویت است و اعتقاد دارند بخش عمده‌ای از روح و روان و زندگی بشر در بخش معنوی آن خلاصه می‌شود. این رویکرد از آنجا که نیازها و ارزش‌های معنوی را به رسمیت می‌شناسد، فضای مساعدی برای روان‌شناسی دین به وجود آورده است. همین توجه روان‌شناسان انسان‌گرا یا روان‌شناسان مکتب سوم روان‌شخصی از علل اصلی و زمینه‌ساز بروز و ظهور روان‌شناسی فراشخصی است که بر حالات عرفانی و ارزش‌های معنوی تاکیدی تمام دارد.

نگاهی به بعد معنوی انسان

انسان باید جهان را از نو شناسایی کند؛ باید درکی دقیق و عمیق از طبیعت، محیط زیست و کهکشان و خلقت به دست آورد. اینجاست که بعد معنوی انسان خودنمایی می کند.
هرگاه ماهیت معنوی انسان و نقش روان درمانی در رشد معنوی انسان، بخواهد مورد بررسی قرار گیرد، لازم است هدف روان درمانی، که همانا درمان مشکلاتی که ماهیت عاطفی دارند می باشد (که البته این درمان براساس روش های روان شناختی که به وسیله یک فرد متخصص که با بیمار، ارتباط حرفه ای خاص ایجاد می کند، اجرا می شود) بررسی گردد.

از سوی دیگر برخی از روانشناسان، معنویت را عنوان تلاش دائمی بشر برای پاسخ دادن به چراهای زندگی تعریف کرده اند. به عبارت واضح تر، استفاده بهینه از قوه خلاقیت و کنجکاوی برای یافتن موجود مرتبط با زنده ماندن و زندگی کردن و در نتیجه، رشد و تکامل بخش مهمی از معنویت را تشکیل می دهد…

   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *