روش هایی برای کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی

روش هایی برای کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی

کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی موضوعی است که در زندگی زناشویی بسیار حائز اهمیت است. زیرا در زمان پریودی رابطه جنسی متوقف می شود و در این میان برخی از خانم ها خواستار برقراری رابطه جنسی هستند و عده ای دیگر به شدت از آن دوری می کنند.

شایان ذکر است که در دوران قاعدگی میل جنسی زنان بسیار دستخوش تغییرات قرار می گیرد. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص میل جنسی در دوران پریودی و روش های کنترل آن را در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مقالات روانشناسی و زناشویی قرار دهیم.

بنابراین اگر شما نیز تمایل دارید تا با روش های مدیریت و کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی آشنا شوید پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با دوران قاعدگی

سیکل یا همان دوره عادت ماهیانه رشد و تخریب دوره های بافت مخاطی رحم است که به طور معمول هر ۲۸ روز یکبار تکرار می شود و باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون می گردد. هر دوره عادت ماهیانه از مرحله فولیکولی با غلظت هورمون های جنسی بالا، مرحله تخمک گذاری با افزایش ناگهانی در هورمون استروژن و مرحله لوتئینی با سطح هورمون های جنسی پایین تشکیل شده است.

چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولید مثل جنسی رخ می دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده تشکیل جنین می گردد. در این مدت به تدریج بافت رحم هم آماده نگهداری جنین می شود. اگر لقاح صورت نگیرد تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم شروع به ریزش می کند که به آن قاعدگی گفته می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله ازدواج بدون رابطه جنسی را بخوانید.

این فرایند به صورت طبیعی در دوران بارداری جنسیت گونه های پستانداران ماده هم رخ می دهد. قاعدگی بانوان در دوران بارداری و شیردهی متوقف می شود و به همین ترتیب در این زمان امکان تشخیص احتمال توانایی بارداری از روی تست های حاملگی وجود دارد. لازم به ذکر است که چرخه قاعدگی از دوران بلوغ نوجوانی شروع می شود و مدت خونریزی قاعدگی نیز می تواند بین ۲ الی ۸ روز متغیر باشد. همچنین باید اشاره شود که چرخه قاعدگی جهت حفظ باروری در زنان و تحت کنترل سیستم اندوکرین است.

مراحل قاعدگی

عادت ماهانه شامل ۳ مرحله است که عبارتند از مرحله فولیکولی، مرحله تخمک گذاری و مرحله لوتئال. در یک تقسیم بدنی دیگر می توانیم به مراحل قاعدگی یا خونریزی، مرحله تکثیری و مرحله ترشحی اشاره کنیم.

چون فولیکول های تخمدان رشد سریعی دارند به این مرحله فولیکول گذاری گفته می شود. روزی که خونریزی آغاز می شود یک حرفه در نظر گرفته می شود که معمولا بین ۱ الی ۵ روز را شامل می شود. مرحله فولیکولی یا فاز تکثیر از یک تا روز تخمک گذاری ادامه دارد و در آن فولیکول های داخل تخمدان بالغ می شود.

هورمون های خاصی تخمدان ها را برای رها کردن فولیکول ها آماده می کند. یکی از این فولیکول ها به سرعت رشد می کند و تبدیل به تخمک می شوند. فولیکول با ترشح به استروژن به ساخت لایه داخلی رحم کمک می کند.

در این مرحله با شروع علائم تخمک گذاری تخمک به داخل لوله فالوپ رها می شود. از زمان رها شدن آن تخمک، حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان دارد تا با اسپرم لقاح یابد. اگر تخمک لقاح پیدا نکند لایه داخلی آن آغاز به از بین رفتن می کند و مرحله بعد شروع می شود.

قاعدگی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مرحله لوتئال با تشکیل جسم زرد شروع می شود و به بارداری ختم می شود. در این مرحله بدن هنوز آماده باروری و هورمون های مرتبط را رها می کند و منتظر وقوع لقاح می باشد. هورمون اصلی در این مرحله پروژسترون است که مقدار آن به شدت زیاد است. زمانی که لقاح اتفاق نیفتد بدن شروع به تخریب لایه داخلی رحم می کند که برای بارداری استفاده نشده و این اتفاق می‌افتد تا خونریزی رخ دهد.

نشانه های پیش از قاعدگی

  • اضطراب، تنش و احساس دلواپسی
  • افسردگی، احساس ناامیدی، ملامت و سرزنش خود
  • احساس ناگهانی اندوه همراه با گریستن و حساسیت زیاد به طرد شدن
  • احساس خشم و افزایش تعارضات میان فردی
  • کاهش علاقه به فعالیت های معمول روزمره
  • زود خسته شدن و کاهش سطح انرژی
  • مشکل در تمرکز
  • احساس خستگی، از پا افتادن یا عدم تسلط به خود

به یاد داشته باشید که نشانه های پیش از قاعدگی موجب می شود تا بیماری های جسمی و روانی نیز تشدید شود. به عنوان مثال می توانیم به میگرن، دیابت یا قند خون، آسم، نشانگان روده تحریک پذیر، صرع، اختلالات اضطرابی. سوء مصرف مواد و بسیاری موارد دیگر اشاره کنیم. اگر خانمی به هر یک از این بیماری ها مبتلا باشد باید برای نحوه کنترل عدم نشانگان پیش از قاعدگی خود به پزشک مراجعه کند.

خلق و خو در دوران قاعدگی

نشانگان قبل از قاعدگی به این دلیل رخ می دهد که بدن به تغییرات هورمونی حساس می شود. ۱۰ روز قبل از شروع قاعدگی سطح هورمون هایی مانند پروژسترون و استروژن به سرعت تغییر می کند و این تغییر باعث بروز نشانه هایی مانند نفخ، تغییرات خلق و خو، سردرد، حساسیت پستان ها و خستگی می شود. در رابطه با دلایل بروز آن نیز نظرات مختلفی بیان شده است که عمده ترین آنها به شرح زیر می باشد.

تغییرات هورمونی بدن که از شایع ترین نشانه ها در زنان می باشد.

تغییرات شیمیایی در مغز که از جمله می توان به نوسانات سروتونین مغز اشاره کرد که در تغییر احساسات انسان و مخصوصا افسردگی تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تعداد مناسب رابطه جنسی در هفته را مطالعه فرمایید.

کمبود ویتامین

مصرف نمک و کافئین نیز باعث تشدید علائم بیماری می گردد. علائمی که برای این سندرم می توان ذکر کرد عبارت اند از:

نشانه های عصبی : این نشانه ها شامل افسردگی، احساس غم و اندوه و عصبانیت، تحریک پذیری بیشتر، کاهش تمرکز و خواب آلودگی می باشند.

علائم گوارشی : از جمله علایم گوارشی که ممکن است بروز کند می‌توان به تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و افزایش وزن ناشی از جذب مایعات اشاره نمود.

البته احساس درد عضلات، سردرد، چربی پوست، خشکی یا چربی بیش از حد موها نیز ممکن است بروز کند. تمام این نشانه ها با هم بروز نمی کند و تمام علایم را فقط تعداد محدودی از آن ها را تجربه می کنند.

رابطه جنسی و تحریک شدن در دوران قاعدگی

یکی از سوالاتی که برای اکثر زوج ها وجود دارد این است که برای رابطه جنسی و تحریک شدن در دوران پریودی چه کاری باید انجام دهند؟ لازم به ذکر است که خانم ها در ماه یک بار دچار عادت ماهانه می شوند و در این مدت تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند اما گاهی اوقات مردان در این زمان از همسرشان توقع برقراری رابطه جنسی را دارند.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که میل جنسی برخی از خانم ها در این دوران به شدت کاهش می یابد و به همین دلیل تمایلی به برقراری رابطه جنسی با همسرشان را ندارند. شایان ذکر است که رابطه جنسی در دوران قاعدگی هم از نظر پزشکی و هم از منظر مذهبی ممنوع است. به عنوان مثال در دین اسلام برقراری رابطه جنسی با زنی که در دوران عادت ماهانه است به طور کامل منع شده است.

از نظر علم پزشکی هم بیان می شود که برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی باعث می شود تا دهانه رحم زن باز شود و در نتیجه محل مناسبی برای رشد و پرورش عوامل بیماری زای بیماری های مقاربتی و باکتریایی ایجاد می شود. به طور کلی داشتن رابطه جنسی در دوران پریودی به عنوان یک نوع روابط جنسی پر خطر شناخته می شود.

در این مورد مشاورین سکس تراپی و پزشکان متخصص مشاوره های لازم را به زوجین می دهند اما تصمیم نهایی با خود زوجین بوده و باید به نکات پزشکی توجه نمایند. به طور کلی گفته می شود که در روزهای آخر عادت ماهیانه به هیچ وجه رابطه جنسی نداشته باشید چرا که انتقال بیماری های عفونی از این طریق افزایش پیدا می کند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان بیماری های مقاربتی را بخوانید.

از این رو اگر برقراری رابطه جنسی برایتان بسیار مهم است باید از کاندوم استفاده کنید تا عوامل میکروبی منتقل نشود. از مزیت ‌های رابطه جنسی در دوران قاعدگی این است که احتمال بارداری را کم می کند و همین چنین به دلیل وجود خون در واژن لغزندگی واژن هم بیشتر از دوران دیگر است. با این حال توصیه می شود که از رابطه واژینال خودداری کرده و با استفاده از روش های دیگر ارگاسم را تجربه کنید.

امکان بارداری در دوران قاعدگی

لازم به ذکر است که در دوران عادت ماهانه شانس بارداری بسیار کم است اما باید توجه داشته باشید که غیر ممکن نیز نخواهد بود. اگر تخمک گذاری زودتر از موعد اتفاق بیفتد و مدت زمان قاعدگی بیش از ۵ روز طول بکشد امکان بارداری در زمان پریودی وجود دارد. اگر زمان قاعدگی کوتاه باشد نشانه آن است که روند تخمک گذاری زودتر از موعد بوده است.

با توجه به توانایی اسپرم برای ادامه حیات در واژن تا ۵ روز انجام رابطه واژینال در اواخر دوره قاعدگی ممکن است منجر به بارداری شود. پریود شدن نشانه عدم بارداری است اما گاهی برخی ها این موضوع را با لکه بینی اشتباه می گیرند. با آغاز روند بارداری هورمون بارداری ترشح می شود این فرمول از تخریب دیواره های رحم و بروز خونریزی جلوگیری کرده و به هیچ یک از جنین محافظت می نماید. خونریزی در بارداری نشانه پریود نیست و ممکن است با جفت در ارتباط باشد.

دلیل تحریک شدن در دوران قاعدگی

به یاد داشته باشید که تغییر سطح استروژن و پروژسترون تاثیر زیادی روی میل جنسی می گذارد. استروژن میل جنسی را بالا می‌ برد و پروژسترون هورمونی تسهیل‌ کننده می باشد که میل جنسی را کاهش می دهد. قبل از زمان شروع قاعدگی همه این هورمون ها افزایش پیدا می کنند ولی دو روز قبل از پریود کم می شوند. در طول هفته ای که عادت‌ ماهیانه آغاز می شود استروژن به سطح بالایی می رسد به همین طریق میل جنسی در زمان عادت ماهیانه به طرز باور نکردنی افزایش می یابد.

در زمان عادت ماهیانه و بعد از آن پروژسترون که سبب کاهش میل جنسی است در پایین ترین سطح خود نسبت به استروژن عمل می کند. مطالعات در مورد فعالیت و میل جنسی زنان نتایج متفاوتی را گزارش می دهد. بعضی از مطالعات پیک فعالیت و میل جنسی زنان را زمان نزدیک به تخمک گذاری گزارش کردند و برخی مطالعات دیگر اظهار می دارند که پیک فعالیت و میل جنسی زنان قبل از قاعدگی است.

تحقیقات نشان داده است که  ۲۴ درصد از زنان افزایش میل جنسی زنان را در روزهای وسط بین دو قاعدگی و ۲۷ درصد آنها در زمان قاعدگی و ۱۰ درصد آنان هم افزایش میل جنسی در زمان یک هفته قبل از قاعدگی داشته اند.

چگونه در دوران قاعدگی میل جنسی خود را کنترل کنیم؟

نوسان میل جنسی

همچنین در بررسی عدم روزانه افزایش میل جنسی در دوران قاعدگی بیشتر از روز سوم قاعدگی و بعد از آن می باشد و بیشترین کاهش میل جنسی از یک تا پنج روز قبل از قاعدگی بوده است و در بیشتر افراد با توجه به سیکل قاعدگی تغییر خاصی وجود ندارد. ارتباط معنی داری بین تغییرات میل جنسی در هفته قبل از قاعدگی با سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد.

به طوری که این تغییرات میل جنسی در طی یک هفته قبل از قاعدگی با سندروم پیش از قاعدگی اختلاف معناداری هست به این صورت که در افراد مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی کاهش میل جنسی بیشتر از افرادی است که مبتلا به این سندرم نیستند. در زنانی که سندرم قبل از قاعدگی دارند تغییرات میل جنسی به صورت افزایش یا کاهش میل جنسی نزدیک به دو برابر افرادی است که مبتلا نیستند.

نحوه کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی

در دین اسلام برقراری رابطه جنسی و نزدیکی در دوران عادت ماهانه حرام است و هنگامی که ۷ الی ۱۰ روز از اولین روز پریودی گذشته است می توان رابطه جنسی برقرار کرد. لازم به یادآوری است که رضایت و نظر طرفین برای برقراری رابطه جنسی بعد از دوران قاعدگی بسیار مهم است. اما به طور کلی باید بدانید که به احساس راحتی زن اهمیت دهید. برای آموزش بیشتر به کارگاه درمان مشکلات جنسی از دکتر هلاکویی مراجعه فرمایید.

زیرا خانم ها به دلیل دردهای دوران قاعدگی و خونریزی و کمبود انرژی که احساس می کنند مخصوصا در سه روز اول حتی اگر رابطه جنسی هم داشته باشند هیچ گونه لذتی نخواهند برد. به همین دلیل اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد قطعا همسرش هم هیچ گونه رضایتی از برقراری رابطه جنسی نخواهد داشت. مردان در این دوران باید با تغییرات هورمونی زنان آشنا باشند و بدانند که پریودی موجب می شود تا حالاتی مانند کمبود محبت و افسردگی در زن ایجاد شود.

از این رو همسران باید خودشان را کنترل کنند و با همسرشان احساس همدلی داشته باشند. اگر شما بتوانید میل جنسی تان را در این دوران و مدتی بعد از سیکل قاعدگی کنترل کنید قطعا قادر هستید تا تنش و دعوا را در زندگی زناشویی تان به طور چشمگیری کاهش دهید. یکی از نکاتی که مردان باید به آن توجه داشته باشند این است که با آناتومی بدن زنان آشنا باشند تا بتوانند بهتر میل جنسی شان را در دوران قاعدگی کنترل کنند.

رابطه جنسی در دوران قاعدگی چه خطراتی دارد؟

شایان ذکر است که در دوران قاعدگی منجر به افزایش مقدار و شدت خونریزی می شود. همچنین به دلیل باز بودن دهانه رحم در این دوران در زمینه ابتلا به انواع عفونت ها هم به راحتی فراهم می شود. پریودی ممکن است منجر به بیرون ریختن تبخال های تناسلی در زن ها شود.

یکی از مهمترین عارضه های رابطه جنسی در این دوران بروز عفونت واژن و رحم به خصوص اندومتریوز می باشد. علاوه بر این عفونت کلامیدیایی هم ممکن است بروز کند در کنار این ها برقراری نزدیکی در این دوران به دلیل پریود بودن زن باعث ایجاد بوی بد هم میشود و لذت رابطه را کم میکند و پوزیشن های جنسی هم برای زن و شوهر بسیار محدود است.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با مشکلات برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی آشنا شدیم. به یاد داشته باشید که دوران پریودی برای زنان بسیار حساس بوده و شوهران باید به صورت کامل با آناتومی و خلق و خوی همسرشان در این دوران آشنا باشند. چرا که برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی بسیار خطرناک بوده و هرگز نباید در این دوران نزدیکی جنسی داشته باشید.

به طور خاص توصیه می شود تا از متخصصین و پزشکان مشاوره دریافت کنید تا بتوانید انتخاب های بهتری برای خود و همسرتان داشته باشید و همچنین به راحتی بتوانید با استفاده از روش هایی که در این مقاله به شما معرفی نمودیم کنترل میل جنسی در دوران قاعدگی انجام دهید.

دسته‌بندی‌ها