در هفته چند بار نزدیکی جنسی داشته باشیم؟

در هفته چند بار نزدیکی جنسی داشته باشیم؟

در هفته چند بار رابطه جنسی داشته باشیم؟ زمانی که انسان به دوره بلوغ می رسد نیازهای جنسی نیز در او شکل می گیرد و نشانه های آن خودش را نشان می دهد. در این بین افراد زیادی سوال می پرسند که در هفته چند بار باید رابطه جنسی یا نزدیکی جنسی داشته باشند و نیاز است تا به درستی به این سوال پاسخ داده شود.

اگر علاقه مند به مجموعه مقالات علمی روانشناسی هستید پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

پدیده بلوغ جنسی در انسان

همانطور که می دانیم انسان دارای نیازهای مختلفی است که برای رسیدن به تکامل شخصیتی باید به رفع آنها بپردازد. حتما با شکل هرمی سلسله مراتب نیازهای انسان آشنا هستید که توسط آبراهام مازلو ابداع شده است.

این هرم دارای نیازهای مختلفی است که از نیازهای ابتدایی شروع می شود و تا نیازهای عالی ادامه پیدا می کند. ایده اصلی بر این است که نیازهای اولیه باید برآورده شود و سپس به سراغ ارضای سایر نیازها برود.

در هرم نیازهای مازلو ما با ۵ طبقه اصلی روبرو هستیم که عبارتند از نیازهای فیزیولوژیکی، نیاز به امنیت، نیاز به عشق و تعلق، نیاز به روابط اجتماعی و نیاز به خودشکوفایی که در ابتدا لازم است تا فرد بتواند نیازهای اولیه اش را ارضا کند و بعد از آن به سراغ سایر نیازها برود.

به عنوان مثال انسان ها برای بقا نیاز به آب، غذا، اکسیژن، رابطه جنسی و خواب دارند و اگر نیازهای مربوط به دسته فیزیولوژیک برآورده نشود باعث ایجاد مشکل برای جسم انسان می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله درخواست رابطه جنسی در زندگی زناشویی را مطالعه کنید.

شایان ذکر است که نیازهای جنسی از مهم ترین نیازهای مربوط به گروه نیازهای فیزیولوژیک است که به حفظ بقای انسان کمک می کند. زمانی که انسان به بلوغ می رسد نشانه های مربوط به نیازهای جنسی نیز در او شکل می گیرد.

لازم به ذکر است که دوره بلوغ برای تمامی افراد وجود دارد و زمانی که افراد به سن بلوغ میرسند شاهد نشانه های مربوط به رشد جنسی هستند. از موارد بسیار مهمی که در یک رابطه جنسی وجود دارد فرایند بلوغ جنسی است و زمانی که دوران بلوغ آغاز می شود نیازهای جنسی نیز به شکلی آشکار نمایان می شود.

بلوغ جنسی چیست؟

به طور کلی باید اشاره شود که بلوغ شامل فرایندی است که در چند مرحله رخ می دهد و در طی رشد انسان به وجود می آید و بر اساس آن فرد از دوران خردسالی وارد دوران بزرگسالی می شود. اگر انسان ها بتوانند فرایند بلوغ را به درستی طی کنند در گروه افراد بالغ قرار می گیرند و از نظر جنسی نیز در شرایط فعالی قرار می گیرند.

همچنین ما می توانیم بیان کنیم که واژه بلوغ شامل تغییرات جسمی و جنسی در افراد است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در فرایند بلوغ در هر فردی رشد روانی و شخصیتی نیز رخ می دهد. شایان ذکر است که بلوغ جسمی بسیار زودتر از بلوغ عاطفی در انسان رخ می دهد.

آشنایی با بلوغ جنسی در زنان

به یاد داشته باشید که بلوغ جنسی در زنان خیلی زودتر از آقایان رخ می دهد. یعنی هنگامی که بانوان به سن بلوغ می رسند می توانند تولید مثل کنند و صفات جنسی نیز در آنها به تکامل می رسد. زمانی که دختران به سن بلوغ می رسند، غده هیپوفیز به تخمدان ها دستور می دهد تا هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید کنند.

در واقع این هورمون ها موجب می شوند تا تغییرات فیزیولوژیکی مانند رشد سینه ها، باسن و رشد موهایی در ناحیه تناسلی و زیر بغل ایجاد شود. تخمک گذاری و سیکل قاعدگی در طی فرایند بلوغ تحریک می شوند و در نتیجه آمادگی برقراری رابطه جنسی و تولید مثل در زنان ایجاد می شود.

شایان ذکر است که تمام تغییرات جنسی با حالات و شرایط روانی همراه بوده و موجب می شود تا تغییر و تحول خاصی در فرد ایجاد شود.

بلوغ جنسی در مردان به چه صورت است؟

در قسمت بالا متوجه شدیم که بانوان خیلی زودتر از آقایان به بلوغ دست پیدا می کنند. از این رو باید بدانیم که بلوغ در پسران خیلی کندتر از دختران است. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی بلوغ مراجعه نمایید.

بنابراین باید اشاره شود که دوران بلوغ و تکامل در آقایان بسیار طولانی تر بانوان است. زمانی که فرایند بلوغ در مردها آغاز می شود، غده هیپوفیز که در قاعده مغز قرار دارد شروع به ترشح هورمون مردانه تستوسترون می کند که نتیجه آن رشد بیضه ها و ایجاد تغییرات جسمی در اعضا تناسلی، افزایش مو در نواحی مختلف بدن، تولید اسپرم و افزایش میل جنسی است.

نزدیکی جنسی چه تاثیری در سلامتی دارد؟

لازم به ذکر است که فعالیت های جنسی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارد و چنین فعالیت هایی ریشه در گونه انسان و نیازهای اساسی و اولیه او دارد. به همین دلیل هرگز نمی توانیم نیاز جنسی را از چرخه زندگی انسان ها حذف کنیم.

باید اشاره شود که رابطه جنسی یکی از نیازهای غریزی انسان بوده که اگر افراد بتوانند رابطه جنسی سالمی داشته باشند می توانند شاهد افزایش سطح سلامتی خودشان باشند.

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا شما را با برخی از فواید رابطه جنسی آشنا کنیم.

  • افزایش میل جنسی و احتمال نزدیکی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود کنترل عضو مثانه و تقویت عضلات لگن
  • تعادل در گردش خون و کاهش فشار خون
  • افزایش سوخت و ساز بدنی
  • کاهش احساس دردهای جسمی
  • افزایش سلامت قلب و عروق
  • کاهش حملات و سکته مغزی و قلبی
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات
  • کاهش سطح اضطراب و استرس
  • افزایش کیفیت خواب
  • تقویت روابط بین زن و شوهر
  • بهبود کیفیت روابط اجتماعی
  • تقویت سیستم و عملکرد کلی مغز

چرخه جنسی چیست؟

زمانی که راجع به چرخه جنسی صحبت می کنیم به این معناست که فرایندهایی منظم و مشخص از زمان تحریک و برانگیختگی جنسی آغاز می شود و تا فروکش کامل ادامه پیدا می کند. لازم به ذکر است که هر گونه مشکل در این فرایند تحت عنوان کژکاری های جنسی شناخته می شود.

نزدیکی جنسی چه تاثیری بر روی سلامتی انسان دارد؟

همچنین باید اشاره شود که با توجه به تمام تفاوت هایی که در انسان ها وجود دارد، چرخه جنسی امری واحد بوده و در افراد به یک صورت اتفاق می افتد. یعنی هم زنان و هم مردان در چرخه جنسی دارای یک روند می باشند فقط زمانبندی آن در آقایان و بانوان متفاوت است.

مراحل چرخه جنسی

در ادامه لازم است تا به صورت کامل با تمامی مراحل موجود در چرخه جنسی آشنا شویم. مراحل چرخه جنسی به شکل زیر می باشد :

میل جنسی

این مرحله تحت عنوان مرحله تحریک یا مرحله هیجان جنسی نیز شناخته می شود. در واقع مرحله میل جنسی اولین مرحله از چرخه جنسی بوده که از طریق محرک های جنسی فیزیکی یا روانی موجب تحریک انسان می شود. برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش سکس تراپی مراجعه نمایید.

زمانی که انسان ها از طریق میل جنسی تحریک می شوند آماده هستند تا وارد رابطه جنسی شوند. تعاملات جسمی، عاطفی و تحریک نواحی جنسی در طول این مرحله باعث ایجاد برانگیختگی جنسی اولیه می شود.

برانگیختگی جنسی

بعد از مرحله میل جنسی که همان مرحله اول است به مرحله دوم می رسیم که اندام تناسلی مردان به شدت تحریک می شود و به شکل نعوظ در می آید.

نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید این است که گاهی اوقات در این مرحله حالت نعوظ از بین می رود و مجدد به شکل نعوظ باز می گردد که نباید در این مورد نگرانی خاصی داشته باشید. در مرحله برانگیختگی هر دو بیضه به بالا و به سمت میان دو راه کشیده می شوند.

اوج لذت جنسی یا ارگاسم

در مردان، مرحله ارگاسم اغلب با انزال همراه است. همچنین باید اشاره شود که هر انزال مردانه خود با تداوم لذت جنسی به خصوص در عضو آلت تناسلی مردانه همراه است. در مقابل باید به دستگاه تناسلی زنان نیز اشاره شود که در این مرحله یک دوره لذت جنسی شدید را تجربه می کنند.

به صورت کلی لرزش های شدید اولیه و ثانویه بیش ترین احساسات لذت را برای هر دو نفر به همراه دارند. بعد از آن به تدریج با کاهش مایع منی در آقایان، احساس لذت در افراد کمتر می شود.

فرونشانی جنسی و آرامش

در مرحله آخر و بعد از انجام رابطه جنسی، آلت تناسلی مردانه از حالت نعوظ خارج می شود و مرد و زن وارد مرحله فرونشانی می شوند.

رسیدن به ارگاسم در این مرحله برای آقایان غیر ممکن است و اگر بخواهند مجدد وارد رابطه جنسی شوند باید مرحله آرامش را طی کنند. در این مرحله بانوان نیز به مرور از مرحله لذت جنسی دور می شوند و به حالت آرامش جنسی خود نزدیک می شوند.

در هفته چند بار رابطه جنسی داشته باشیم؟

با توجه با باورهایی که راجع به رابطه جنسی وجود دارد هنوز هم به این موضوع نگاهی ممنوعه دارند و کسی نباید در مورد آن صحبت کند. این در حالی است که در ادیان به این رابطه نگاهی مقدس دارند و آن را وسیله ای برای رسیدن به آرامش افراد در نظر می گیرند.

از نظر علم نیز رابطه جنسی یک نیاز بوده و انجام صحیح و درست آن می تواند به سلامت روان انسان ها کمک کند. البته لازم به ذکر است که در خصوص موضوع رابطه جنسی حد و مرزی وجود دارد که افراد باید به آن توجه داشته باشند. برای مطالعه بیشتر مقاله ازدواج بدون رابطه جنسی را بخوانید.

به طور کلی تمامی روابطی که برای انسان ها وجود دارد دارای حد و مرزی است و این موضوع برای رابطه جنسی نیز صادق است. به همین دلیل لازم است تا قبل از انجام رابطه جنسی به حریم و مرزی که در رابطه با آن وجود دارد توجه داشته باشیم.

چرا که رابطه جنسی در زندگی زناشویی بسیار مهم بوده و اگر افراد به آن توجه نداشته باشند قطعا با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. حتی هنگامی که فرد مجرد است و نمی داند چگونه به نیازهای جنسی اش پاسخ دهد اگر گرفتار روابط ناسالم شود زندگی اش با آسیب های زیادی روبرو می شود. به همین دلیل لازم است تا حد و مرز مربوط به رابطه جنسی را به خوبی بشناسیم و ابعاد روانی آن را هم در نظر بگیریم.

در ابتدای مقاله نیز گفته شد که بسیاری از زوجین سوال می پرسند که در هفته چند بار با هم رابطه جنسی داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره شود که افراد دارای تفاوت های بسیاری با یکدیگر هستند که موجب می شود تا بر روی روابط آنها نیز تاثیر بگذارد. در ادامه شما را با عواملی که می تواند تعداد نزدیکی در هفته را برای زوجین مشخص کند آشنا خواهیم کرد.

توجه به نیاز

اولین موردی که زوجین باید به آن توجه داشته باشند این است که خود زوجین در خودشان چه میزان نیاز را احساس می کنند. چرا که برخی از زوجین دارای نیاز زیادی هستند و میخواهند تا در هفته با یکدیگر تعداد بیشتری نزدیکی جنسی داشته باشند.

در مقابل بعضی از زن و شوهرها نیاز کمتری دارند و در هفته نزدیکی کمتری با هم برقرار می کنند. اگر زوجین نتوانند در این باره با یکدیگر به توافق برسند قطعا با مشکلات زناشویی فراوانی روبرو می شوند.

بنابراین باید بدانیم که تعداد نزدیکی در هفته برای زوجین موضوعی نیست که برای تمام افراد به یک شکل باشد. در این میان محققان در رابطه با تعداد نزدیکی در هفته تعداد ۲ بار در هفته را در نظر میگیرند که در سال در حدود ۱۱۲ بار می شود.

زوجین در هفته چند بار با یکدیگر نزدیکی جنسی داشته باشند؟

عدم مقایسه با دیگران

همانطور که گفته شد موضوع رابطه جنسی در تمام افراد به یک صورت است و تمامی انسان ها دارای نیاز جنسی هستند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که زمان بروز آن در بین افراد متفاوت است. به همین دلیل زوجین باید به نیاز، احساس و علاقه شان توجه داشته باشند و بر این اساس تعداد روابطشان را با یکدیگر تنظیم نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که در این رابطه هرگز نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. چرا که انسان ها دارای تفاوت های فردی زیادی هستند و همین مسائل بر روی ابعاد مختلف زندگی افراد تاثیر می گذارد و شما نمی توانید با خود بگویید که دقیقا باید مانند دیگران نیاز جنسی داشته باشید. پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش شروع رابطه جنسی با همسر را مطالعه نمایید.

در خصوص تعداد نزدیکی در هفته نیز باید اشاره شود که گاهی اوقات ممکن است در یک هفته چند بار با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند و در هفته ای دیگر اصلا با یکدیگر نزدیکی جنسی نداشته باشند. این موضوع کاملا عادی است و نباید هیچ گونه نگرانی از این بابت داشته باشید.

بنابراین متوجه شدیم که خود زوجین بر اساس نیازهایی که دارند با یکدیگر به توافق می رسند که در هفته چند بار با هم نزدیکی جنسی داشته باشند. از این رو اگر در برخی از هفته ها تعداد رابطه جنسی زوجین کم باشد به معنی وجود مشکل در رابطه زوجین نیست.

دلایل کاهش

در خصوص عوامل کاهش نزدیکی جنسی بین زوجین باید به دلایل مختلفی اشاره کنیم. به عنوان مثال بحران افزایش سن، وجود مشکلات شغلی، اقتصادی، سلامتی و سایر موارد می تواند سبب کاهش تعداد نزدیکی جنسی بین زن و شوهرها شود.

همچنین اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، شیدایی و غیره نیز می توانند باعث ایجاد تغییراتی در سبک زندگی افراد شود که در نتیجه تعداد دفعات نزدیکی جنسی را در بین زوجین کاهش می دهد.

اگر شما در زندگی زناشویی تان دچار چنین مشکلی هستید باید به یک درمانگر متخصص مراجعه کنید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

حفظ تعادل

همواره به یاد داشته باشید که حفظ تعادل از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. چرا که اگر رابطه جنسی بسیار هم لذت بخش باشد باز هم نیاز داریم تا در آن تعادل را حفظ کنیم. شایان ذکر است که اگر شما در خصوص رابطه جنسی افراط یا تفریط داشته باشید قطعا با مشکل مواجه می شوید.

یعنی اگر تعداد رابطه جنسی شما در یک سال کمتر از ۱۰ بار باشد موضوعی نگران کننده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که اگر زوجین نتوانند روابط جنسی سالم و خوبی با یکدیگر داشته باشند موضوعاتی مانند طلاق و خیانت به وجود می آید.

همچنین در سمت دیگر باید به مشکلاتی مانند زیاده روی در رابطه جنسی توجه داشته باشیم که می تواند نشانه اختلال بیش فعالی یا اعتیاد جنسی باشد و در نتیجه مشکلات فراوانی را برای زوجین به وجود می آورد.

از این رو اگر شما در رابطه با تعداد نزدیکی جنسی با همسرتان دچار مشکل هستید لازم است تا به یک سکس تراپ یا روانشناسی که در این زمینه تخصص دارد مراجعه فرمایید.

دسته‌بندی‌ها