بهترین تکنیک های کنترل ارگاسم در زنان و مردان

کنترل ارگاسم در زنان و مردان با تکنیک های نوین

آیا با روش های کنترل ارگاسم آشنا هستید؟ یکی از دغدغه هایی که برای زوجین وجود دارد کنترل ارگاسم در هنگام رابطه جنسی است. همانطور که می دانید ارگاسم همان اوج لذت جنسی است که در مردان با انزال و در زنان با انقباض ماهیچه ها همراه است. در این میان لازم به ذکر است که یکی از بیماری های شایع مربوط به ارگاسم، انزال زودرس است که موجب می شود تا فرد در حین رابطه جنسی با سرعت بالا به انزال برسد. به همین دلیل در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای راجع به کنترل ارگاسم را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید مدت زمان رابطه جنسی تان را افزایش دهید.

ارگاسم چیست؟

ما در مقالات قبلی در رابطه با تعریف علمی ارگاسم با شما علاقه مندان به علم روانشناسی گفتگو کرده ایم. به صورت کلی ارگاسم به عنوان اوج هیجان جنسی شناخته می شود. یعنی احساسی قدرتمند که ترکیبی از لذت و احساس فیزیکی است در فرد رخ می دهد و در نتیجه تمام تنش های شهوانی فرد به یکباره تخلیه می شود.

شایان ذکر است که در مورد ارگاسم اطلاعات دقیقی در دست نیست و از زمان های گذشته تا به امروز تغییرات فراوانی در مورد ماهیت ارگاسم صورت گرفته است. مثلا در سال ۱۹۷۰ دانشمندان در مورد ارگاسم زنان به این نتیجه رسیدند که اگر آنها در حین رابطه جنسی به ارگاسم دست پیدا نکنند امری طبیعی است و هیچ مشکلی وجود ندارد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش درمان اختلالات جنسی مراجعه فرمایید.

با توجه به معیارهای گوناگونی که در این میان وجود دارد ارگاسم را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد. به عنوان مثال پزشکان فیزیولوژی بر اساس جسم و بدن انسان ارگاسم را تعریف می کنند و روانشناسان و افرادی که در حوزه سلامت روان فعالیت می کنند ابعاد عاطفی و شناختی ارگاسم را مورد بررسی قرار می دهند. اما به طور کلی باید بدانیم که تعریف جامع و دقیقی پیرامون ارگاسم وجود ندارد.

ارگاسم زنان

همانطور که گفته شد زمانی که زنان به اوج لذت جنسی دست پیدا می کنند در واقع به ارگاسم رسیده اند. باید اشاره شود که ارگاسم دارای مراحل مختلفی است که در بخش از مدل ۴ فازی مسترز و جانسون برای توضیح روند فیزیولوژیکی ارگاسم زنانه در اندام تناسلی استفاده می شود.

هیجان

زمانی که زن و شوهر اقدام به رابطه جنسی می کنند رگ های خونی اندام تناسلی زنان گشاد می شود. به دلیل افزایش خون رسانی فرج متورم شده و مایع از دیواره های واژن عبور می کند و در نهایت فرج متورم و مرطوب می شود. در داخل نیز بالای واژن منبسط می شود و به دنبال آن ضربان قلب و تنفس تسریع شده و فشار خون نیز افزایش پیدا می کند. چون رگ های خونی گشاد می شود زن دچار برافروختگی می شود که این موضوع به ویژه در ناحیه گردن و قفسه سینه بسیار مشهود است.

معرفی بهترین روش های کنترل ارگاسم برای زنان و مردان

فلات

هنگامی که جریان خون به داخل رحم یعنی ناحیه تحتانی واژن به حد خود میرسد به طور چشمگیری سفت می شود. در این میان باید اشاره شود که سینه ها این قابلیت را دارند تا ۲۵ درصد بزرگ شوند و به دلیل افزایش جریان خون به آرئول در ناحیه اطراف نوک سینه باعث می شود تا نوک سینه ها کمتر دچار نعوظ شوند. در این میان کلیتوریس در برابر استخوان شرمگاهی عقب می نشیند و ظاهرا ناپدید می گردد.

ارگاسم

ماهیچه های تناسلی از جمله رحم و داخل رحم با فاصله حدود ۰.۸ ثانیه انقباضات ریتمیک را تجربه می کند. لازم به ذکر است که ارگاسم زنان معمولا بیشتر از مردان است و به طور میانگین چیزی در حدود ۱۳ الی ۵۱ ثانیه است. به یاد داشته باشید که زنان بر خلاف مردان دوره ای تحت عنوان نسوز یا همان نقایص را ندارند و اگر بعد از رسیدن به ارگاسم مجددا تحریک شوند باز هم می توانند ارگاسم بیشتری را تجربه کنند.

این در حالی است که وقتی مردان به انزال میرسند دیگر تمایلی به ادامه رابطه ندارند و به آرامش عمیقی دست پیدا می کنند و آلت تناسلی شان نیز از حالت نعوظ خارج می شود. اما این موضوع در زنان متفاوت بوده و اگر تحریک انجام نشود تورم های بدنشان به تدریج کاهش یافته و سرعت نبض و تنفس شان نیز به حالت قبلی باز می گردد. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر اسپری تاخیری مراجعه فرمایید.

بازگشت

در مرحله بازگشت بدن بسیار آرم است و تمامی تنش های موجود از بین می رود. در این حالت آلت تناسلی نیز نعوظ خودش را از دست می دهد و به دنبال آن یک دوره نسوز ایجاد می شود. یعنی مردان بعد از رسیدن به انزال دیگر توانایی برقراری رابطه جنسی را در آن لحظه ندارند. اما همانطور که گفته شد این موضوع در زنان فرق می کند و زنان بعد از رسیدن به ارگاسم باز هم این توانایی را دارند تا بتوانند مجددا به ارگاسم برسند.

تمامی مواردی که در این قسمت مطرح شد مربوط به ارگاسم زنان است که شامل ۴ مرحله می باشد. حالا لازم است تا مراحل ارگاسم مردانه را مورد بررسی قرار دهیم.

ارگاسم مردانه

همانطور که در قسمت بالا بیان نمودیم ارگاسم در مردان نسبت به ارگاسم زنان دارای تفاوت می باشد. در مردان اوج لذت جنسی با انزال همراه است و بر اساس مدل ۴ فازی مسترز و جانسون شرح روند فیزیولوژیکی ارگاسم مردانه در اندام تناسلی مردان به صورت زیر می باشد.

هیجان

هنگامی که یک مرد از نظر جسمی یا حتی روانی تحریک می شود به نعوظ می رسد. در این زمان خون به داخل بدن یعنی جایی که بافت اسفنجی در طول آلت تناسلی قرار دارد جریان می یابد و در نتیجه آلت تناسلی مرد به نعوظ می رسد یعنی بزرگ و سفت می شود. لازم به ذکر است که با سفت شدن کیسه بیضه ها به طرف داخل بدن کشیده می شوند.

فلات

به همان شکل که رگ های خونی در داخل آلت تناسلی و اطراف آن از خون پر می شود، اندازه سر و بیضه ها نیز افزایش پیدا می کند. علاوه بر این ما شاهد انقباض عضلات باسن و ران نیز هستیم در این میان فشار خون نیز افزایش یافته و نبض به طور چشمگیری سریع می شود و سرعت تنفس هم افزایش پیدا می کند.

ارگاسم

مایع منی که ترکیبی از ۵ درصد اسپرم و ۹۵ درصد مایع با یک سری انقباضات در عضلات کف لگن، غده پروستات، وزیکول های منی و مجرای دفران به مجرای ادرار وارد می شود. انقباضات ماهیچه های کف لگن و غده پروستات نیز باعث می شود که منی در فرایندی به نام انزال از آلت تناسلی خارج شود. شایان ذکر است که میانگین ارگاسم در مردان بین ۱۰ الی ۳۰ ثانیه است.

بازگشت

در این هنگام مرد وارد مرحله بهبودی موقت شده که در آن ارگاسم بیشتری رخ نمی دهد. این دوره تحت عنوان دوره نسوز نیز شناخته می شود که مدت زمان آن از فردی به فردی دیگر متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است از چند دقیقه تا چند روز نیز طول بکشد که هر چه مردان مسن تر می شوند این طول مدت نیز افزایش پیدا می کند. در این مرحله طول آلت تناسلی مردان و بیضه های شان به حالت عادی باز می گردد. سرعت تنفس بسیار سریع و سنگین است و نبض نیز تند خواهد بود.

روش های کنترل ارگاسم

برای کنترل ارگاسم روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه شما را با تکنیک های آن آشنا خواهیم کرد.

تکنیک توقف – شروع

یکی از قدیمی ترین روش های برای کنترل ارگاسم استفاده از روش توقف و شروع است که تحت عنوان Stop – Start نیز شناخته می شود. همانطور که از نام این استراتژی مشخص است زوجین در هنگام مقاربت جنسی زمانی که به لحظه ارگاسم و انزال نزدیک می شوند باید یک لحظه متوقف شوند و اجازه دهند تا احساس از بین برود. مجدد به ادامه رابطه بازگردند. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله نقطه فرنولوم در مردان مراجعه فرمایید.

لازم به ذکر است که در این روش به محض آنکه متوجه شدید به انزال نزدیک می شوید باید متوقف شوید. با این که روش ”توقف – شروع” تکنیک ساده ای است اما تحقیقات نشان می دهد که این روش برای افزایش زمان انزال مردان بسیار مفید و موثر است. به عنوان مثال در یک تحقیقی که انجام شده است نشان می دهد ۴۵ الی ۶۵ درصد از مردان برای کنترل ارگاسم از این روش استفاده می کنند که به نتیجه نیز رسیده اند. اما لازم است اشاره شود که تاثیر تکنیک توقف و شروع در بلند مدت مورد مطالعه قرار نگرفته است و در این باره اطلاعات کمی در دست است.

به دلیل آنکه تکنیک توقف – شروع شامل هیچ هزینه ای نیست به عنوان اولین گزینه برای کنترل ارگاسم به کار می رود. زوجین باید تکنیک توقف – شروع را با هم تمرین کنند تا بتوانند به آن مسلط شوند. به یاد داشته باشید که در هنگام رابطه جنسی زمانی که متوجه شدید در حال نزدیک شدن به ارگاسم یا انزال هستید باید تحریک را متوقف کنید و به خودتان استراحت دهید تا حس ایجاد شده کاهش یافته و مجددا به ادامه رابطه بپردازید.

زمانی که متوجه شدید هیجان نزدیک شدن به ارگاسم و انزال از بین رفته است باید سعی کنید تا روند را تکرار کنید تا از این طریق بتوانید به خوبی ارگاسم خودتان را کنترل کنید و در نتیجه طول مدت رابطه جنسی را افزایش می دهید.

تکنیک فشار

یکی دیگر از روش های کنترل ارگاسم استفاده از تکنیک ”فشار” است. شایان ذکر است که فشار یا مکث فشار دقیقا مانند روش توقف – شروع است که به معنای فشردن می باشد. یعنی در هنگام انجام رابطه جنسی زمانی که به ارگاسم یا انزال نزدیک می شوید باید ناحیه بین شفت و نواحی آلت خودتان را محکم فشار دهید تا از انزال جلوگیری نمایید.

در رابطه با مدت زمان فشردن آلت تناسلی زمان دقیقی وجود ندارد اما در بیشتر منابع چیزی حدود ۳۰ ثانیه را پیشنهاد می دهند. حتی اگر شریک جنسی تان این کار را برایتان انجام دهد نیز هیچ مشکلی ندارد که باعث می شود تا از انزال زودرس جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که شما به کمک تکنیک فشردن می توانید ارگاسم و انزال را چندین بار به تاخیر بیندازید و به خودتان اجازه دهید در طول رابطه جنسی نفوذی دوام بیشتری داشته باشید. تکنیک ”فشار” دقیقا مانند استراتژی توقف – شروع مفید و موثر است اما دارای معایبی نیز می باشد.

به عنوان مثال چون تکنیک فشار باعث می شود تا فعالیت جنسی تان متوقف شود در نتیجه ممکن است برای شما و شریک زندگی تان نیز بسیار آزاردهنده باشد. در طول توقف کوتاه در رابطه جنسی ممکن است نعوظ ضعیف تری داشته باشید، چیزی که اگر مستعد اختلال نعوظ هستید ممکن است بر عملکرد جنسی و لذت شما تاثیر بگذارد.

خودارضایی

در برخی مواقع نیز بهترین روش برای افزایش طول مدت زمان رابطه جنسی این است که قبل از مقاربت جنسی اقدام به خودارضایی نمایید. البته لازم به ذکر است که این روش اصلا از نظر علمی ثابت نشده است و شواهد علمی متقنی برای آن وجود ندارد. زیرا این روش به صورت تجربی توسط برخی از افراد کشف شده است که نشان می دهد اگر قبل از سکس، فرد اقدام به خودارضایی کنید می تواند مدت زمان رابطه جنسی با همسرش را افزایش دهد.

زیرا همانطور که گفته شد هنگامی که مردان به انزال میرسند دیگر تمایلی به انجام رابطه جنسی ندارد. با این روش ساده و آسان فرد می توانید مدت زمان ارگاسم را کند کند و در نتیجه از زود انزالی جلوگیری کند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که انجام خودارضایی پیامدهای زیادی دارد که هرگز نباید آن را فراموش کنید. زیرا این کار باعث می شود تا به آن اعتیاد پیدا کنید و در بلند متد در رابطه جنسی دچار مشکل شوید. همچنین همانطور که گفته شد تاثیر این روش توسط دانشمندان تایید نشده است و صرفا اساس تجربی داشته که نمی تواند مفید باشد.

تمرینات کگل

مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات کگل باعث می شود تا عضلات کف لگن تقویت شود و در نتیجه مدت زمان انزال افزایش پیدا می کند. این تحقیقات نشان می دهد که اگر مردان به مدت ۱۲ هفته تمرینات ماهیچه ای کف لگن را انجام دهند می توانند کنترل بیشتری بر رفلکس انزال شان داشته باشند و در نتیجه در بلند مدت قادر هستند تا مدت زمان رابطه جنسی شان را افزایش دهند.

همچنین سایر مطالعات نشان می دهد که تمرینات کگل باعث می شود تا سایر مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ نیز بهبود یابد.

افکار انحرافی

در برخی مواقع هنگامی که در حال سکس هستید اگر برای مدتی به موضوع دیگری فکر کنید می توانید ارگاسم و انزال را به تاخیر بیندازید. یعنی شما از طریق اندیشه های انحرافی قادر هستید تا ارگاسم تان را کنترل کنید. این نظریه تحت عنوان اندیشه های انحرافی شناخته می شود که بیان می کند اگر در هنگام رابطه جنسی به ناگهان افکارتان را به سمت موضوع دیگری که غیر جنسی است معطوف کنید می توانید طول مدت زمان ارگاسم را افزایش دهید و از انزال زودرس جلوگیری نمایید.

آموزش تکنیک های کنترل ارگاسم در رابطه جنسی

در رابطه با این تکنیک هم باید اشاره شود که هیچ تحقیق و مطالعه ای که علمی باشد وجود ندارد و حتی ممکن است باعث شود تا لذت جنسی را از شما دور کند.

دارودرمانی

شایان ذکر است که انزال زودرس و سایر مشکلاتی که در ارگاسم وجود دارد اغلب به کمک داروها درمان می شود. با این که هیچ گونه دارویی برای درمان زود انزالی وجود ندارد اما داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، اغلب باعث می شود تا ارگاسم و انزال در مردانی که گرفتار زود انزالی است بهبود یابد. به همین دلیل اگر شما فکر می کنید که دچار زود انزالی هستید پیشنهاد می شود تا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

داروهای ضد افسردگی

تحقیقاتی که در زمینه دارو درمانی برای درمان زود انزالی انجام شده است نشان می دهد که داروهای ضد افسردگی می تواند مدت زمان رابطه جنسی را افزایش دهد و در نتیجه از انزال زود هنگام فرد جلوگیری می کند. در یک تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داد که برای مردان مبتلا به انزال زودرس یا پاروکستین، داروهای فلوکستین یا سیتالوپرام تجویز کردند. همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج داروهای روانپزشکی مراجعه نمایید.

تمام این داروها مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین هستند که معمولا برای درمان افسردگی و اختلالات اضطرابی به کار می روند. این داروها برای افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند تجویز شد و در پایان تحقیق نیز مردانی که تحت درمان به وسیله این داروها بودند بهبود قابل توجهی پیدا کرده بودند و مدت زمان انزال در آنها نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده بود.

شایان ذکر است که بین داروها هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد و به همین دلیل مطالعات انجام شده نشان می دهد که تمامی این داروها که برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می رود برای درمان و بهبود زود انزالی و اختلال نعوظ نیز موثر هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها باید توسط پزشک متخصص تجویز شود و شما هرگز نباید سر خود اقدام به مصرف دارو کنید. زیرا مصرف خودسرانه دارو باعث می شود تا عوارض گوناگونی را تجربه کنید که در بسیاری مواقع ممکن است موجب آسیب نیز شود.

استفاده از کاندوم تاخیری

یکی دیگر از روش های کنترل ارگاسم استفاده از کاندوم تاخیری است که برای تاخیر در انزال طراحی شده است. به این نوع کاندوم ها ”استقامت” یا ”لذت طولانی” نیز گفته می شود. این کاندوم ها بسیار ضخیم هستند و گاهی اوقات از بی حس کننده موضعی خفیف در کنار کاندوم که با آلت تناسلی شما تماس می گیرد، استفاده می شود. توجه داشته باشید که استفاده از کاندوم علاوه بر اینکه از انزال زودرس جلوگیری می کند می تواند از انتقال بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری نماید.

مشاوره و روان درمانی

در رابطه با سکس یا همان رابطه جنسی افکار و باورهای گوناگونی وجود دارد که ممکن است فرد دچار احساس گناه و اضطراب اخلاقی شود. در نتیجه کنترل ارگاسم برایش بسیار سخت می شود. به همین دلیل در برخی مواقع انزال زودرس می تواند دلیل روانی داشته باشد. از این رو اگر مشکل زود انزالی شما دلیل روانی دارد می توانید به یک روانشناس خبره مراجعه کنید. از جمله روش هایی که برای بهبود زود انزالی در روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرد تکنیک سی بی تی (CBT) است که بر روی شناخت و رفتار فرد کار می شود و با انجام تمرینات و تکالیف خانگی بعد از مدتی شاهد بهبود قابل توجهی خواهید بود.

دسته‌بندی‌ها