بیماری های مقاربتی چگونه درمان می شوند؟

بیماری های مقاربتی چگونه درمان می شوند؟

در خصوص درمان بیماری های مقاربتی باید بدانید که این کار امکان پذیر است اما تا حدودی مشکل می باشد. به یاد داشته باشید که بیماری های مقاربتی در برخی موارد در بین دو جنس مرد و زن مشترک است. اما به دلیل تفاوت هایی که در بین مردان و زنان از نظر جسمی وجود دارد بیماری های مقاربتی می توانند اختصاصی خودش را در یک جنسیت خاص نشان دهد.

به طور کلی لازم به ذکر است که بیماری های مقاربتی به دلیل رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می شود. از جمله مواردی مانند سفلیس، تبخال های تناسلی، ایدز و … بیماری های مقاربتی هستند که برخی از آنها می توانند خطرات بزرگی را برای انسان ایجاد کند. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل در خصوص درمان بیماری های مقاربتی با شما عزیزان گفتگو نماییم و تمام ابعاد چنین بیماری هایی را مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری های مقاربتی

این خبر بسیار ناراحت کننده است که امروزه انواع مختلفی از بیماری های مقاربتی در دنیا وجود دارد که دانشمندان توانسته اند تا آن ها را شناسایی کنند و بر اساس مولفه هایی که وجود دارد بیماری های مقاربتی را در گروه های مختلفی قرار می دهند. یکی از این طبقه بندی ها شامل بیماری های آمیزشی یا مقاربتی است.

همانطور که از نام آن مشخص است بیماری های مقاربتی از نوع آمیزشی از طریق برقراری رابطه جنسی و آمیزشی با یک یا چندین شخص مبتلا قابل انتقال است. شایان ذکر است که بیماری های مقاربتی با نام های دیگری نظیر عفونت های مقاربتی (STI) و یا بیماری های وریدی (VD) نیز شناخته می شود که تمام آنها به مفهوم مقاربت می باشند. با توجه به آماری های علمی لازم است بدانید که تنها تا به امروز، در حدود ۲۰ نوع عفونت مقاربتی مختلف در دنیا شناخته شده است.

در نظر داشته باشید که صرفا رابطه جنسی تناسلی باعث انتقال بیماری ها و عفونت های مقاربتی در بین افراد نمی شود. زیرا بیماری های مقاربتی می توانند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله کنترل نیازهای جنسی نوجوانان را بخوانید.

همچنین لازم به ذکر است که برخی از این عفونت ها از طریق سوزن و سرنگ های مشترک آلوده در بین افراد می توانند انتقال یابند. باید توجه داشته باشید که بسته به نوع عفونت مورد نظر، فرایند شیردهی نیز می تواند سبب انتقال بیماری به نوزاد شود.

فرایند شیوع بیماری های مقاربتی در انسان ها

بیماری های مقاربتی اغلب منشا ویروسی و باکتریایی دارند که از طریق ورود مایعات آلوده به بدن، قابلیت شیوع پیدا می کنند. بنابراین در اغلب موارد، انتقال این عفونت ها در هنگام برقراری روابط جنسی و آمیزشی خواهد بود. توجه داشته باشید که برخی از بیماری های مقاربتی از طریق خون آلوده نیز قابلیت انتقال دارند که متاسفانه در این خصوص معتادانی که از سوزن های مشترک استفاده می کنند بسیار زیاد مبتلا می شوند.

فرایند شیوع بیماری های مقاربتی در انسان ها

همواره به یاد داشته باشید که بیماری های مقاربتی به هیچ عنوان از طریق ارتباطات معمولی مانند دست دادن، بغل کردن و استفاده از وسایل غیر شخصی مشترک قابل انتقال نیستند. نکته بسیار مهمی که در کاهش بیماری های مقاربتی نقش پررنگی را ایفا می کند فرهنگ سالم موجود در جامعه است که می تواند با وضع کردن قوانین سالم موجب کاهش ابتلا به بیماری های مقاربتی در بین انسان ها شود. زیرا فرهنگ جنسی ناسالم می توانند سبب بروز بیماری های جنسی فراوانی در یک جامعه شود.

بیماری های مقاربتی چه نشانه هایی دارد؟

همانطور که گفته شد بیماری های مقاربتی با توجه به جنسیت افراد دارای خصوصیات و نشانه های متفاوتی می باشد. در خانم ها می توان نشانه هایی از قبیل موارد زیر را مشاهده نمود.

  • خارش یا سوزش واژن
  • ترشحات واژن بد بو
  • خونریزی غیر عادی واژن
  • درد عمیق هنگام برقراری رابطه
  • نیاز به مراجعه مکرر به دستشویی
  • سوزش و درد هنگام ادرار یا مدفوع
  • زخم، برآمدگی یا تاول در واژن، مقعد یا دهان

در آقایان باید توجه داشته باشید که ممکن است نشانه ها کمتر باشد اما احتمال بروز علایم در مردان نیز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • خارش یا سوزش آلت تناسلی
  • خارج شدن مایع غیر معمول از آلت تناسلی
  • استفاده غیر معمول از دستشویی
  • سوزش و درد هنگام مدفوع و ادرار
  • تاول یا زخم در اندام تناسلی و دهان

شناخت انواع بیماری های مقاربتی

توجه داشته باشید که بیماری های مقاربتی دارای انواع مختلفی هستند که منشا انتقال آنها مایعات آلوده بدنی شامل خون، شیر، مایع منی و … می باشد.

کلامیدیا

رایج ترین عفونت باکتریایی مقاربتی، کلامیدیا است و از طریق تماس جنسی مقعدی و تناسلی انتقال پیدا می کند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات این بیماری هیچ گونه نشانه ای از خودش ندارد. البته گاهی اوقات آقایان مبتلا به کلامیدیا هنگام ادرار دچار درد در آلت تناسلی و یا خروج غیر معمول مایع از آلت می شوند. در خانم ها نیز دردهای غیر عادی را می تواند در طی ادرار، دوران قاعدگی و یا خروج مایع در هنگام رابطه جنسی مشاهده کرد.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود ممکن است عوارض خطرناکی در نواحی تناسلی زنان ایجاد کرده و حتی موجب ناباروری شود. به همین دلیل گاهی می توان بعد از تشخیص قطعی دکتر متخصص، از آنتی بیوتیک های مخصوصی استفاده کرد. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش سکس تراپی مراجعه فرمایید.

سوزاک

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی که متاسفانه بین سنین ۱۵ الی ۲۴ ساله را بیشتر درگیر می کند سوزاک نام دارد. شایان ذکر است که در بیماری سوزاک که از طریق تماس جنسی تناسلی و یا دهانی با شخص مبتلا انتقال پیدا می کند. عمدتا ناحیه تناسلی، مقعدی، دهان و گلو درگیر می شوند. توجه داشته باشید که بیماری سوزاک گاهی اوقات هیچ نشانه ای را از خودش نشان نمی دهد ولی خروج غیر معمول مایعات بدنی از ناحیه تناسلی و احساس درد زیاد می توانند از علایم احتمالی باشند.

به نظر می رسد که اگر بیماری سوزاک را خیلی سریع تشخیص دهید می توان به کمک آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد. توجه داشته باشید که اگر بیماری سوزاک درمان نشود در خانم ها به دستگاه تناسلی آسیب جدی وارد می کند و در آقایان نیز باعث تنگی پیشاب می گردد.

سیفیلیس

سیفلیس یک بیماری بسیار خطرناک مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی تناسلی یا دهانی بدون مراقبت انتقال پیدا می کند. توجه داشته باشید که تماس بین جراحت های ناشی از بیماری با پوست افراد سالم، می تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد. اغلب این جراحت ها در نواحی تناسلی، مقعدی و نواحی دهانی دیده می شود. نکته بسیار مهمی که لازم است به آن اشاره شود این است که بیماری سیفلیس قابلیت انتقال از مادر به نوزاد را هم دارد. از طرفی گاهی مواقع جوش هایی ملتهب و قهوه ای رنگ نیز ممکن است سبب شیوع سیفلیس در افراد شود.

بسیار مهم است که بیماری سیفلیس خیلی سریع تشخیص داده شود چرا که اگر بیماری سیفیلیس تحت درمان قرار نگیرد می تواند سبب فلج، اختلالات روانی و یا حتی منجر به مرگ فرد شود. به منظور یک درمان موفق، بهترین گزینه درمانی برای بیماری سیفلیس می تواند پنی سیلین باشد.

ایدز

بیماری ایدز ناشی از عفونت ویروس نقص ایمنی انسان است که به سیستم ایمنی بدن حمله کرده و البته از طریق مایعات بدنی، ابزار تیز و برنده و سوزن های آلوده قابلیت انتقال را دارد. متاسفانه افراد مبتلا می توانند در هنگام شیردهی این ویروس را به نوزاد نیز منتقل کنند.

توجه داشته باشید که بیماری ایدز گاهی اوقات می تواند هیچ نشانه ای نداشته باشد و صرفا علایمی مانند بیماری سرماخوردگی مزمن را از خودش نشان دهد. از طرف دیگر ویروس ایدز می تواند سال ها به صورت مخفی در بدن انسان باقی باند و خود را نشان ندهد.

بیماری ایدز در بین معتادان نیز بسیار شایع است، زیرا آنها از سوزن های مشترک استفاده می کنند. تا به حال هیچ گونه درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد اما داروهایی وجود دارد که می تواند تا حد موثری به بیماران کمک کند تا سلامتی شان را بهبود بخشند.

هپاتیت B

هپاتیت B یک بیماری مقاربتی است که واکسن های موثری برای جلوگیری از ابتلا به آن ساخته شده است. از این رو خبر خوب این است که هر ساله تعداد موارد بیماری هپاتیت B کاهش می یابد. این بیماری از طریق مایعات بدنی آلوده هنگام تماس جنسی منتقل می شود و بسیاری از نوزادان نیز توسط مادر مبتلا آلوده می شوند. متاسفانه اغلب افراد هیچ علایم مشخصی از این بیماری را از خودشان نشان نمی دهند. با این حال نشانه هایی مانند ضعف زیاد، تب، سردرد، استفراغ و اسهال می توانند مربوط به این بیماری باشند.

از آنجا که عامل بیماری هپاتیت به سلول های کبد حمله می کند می تواند موجب بیماری های دیگری مانند نارسایی کبد، سیروز کبدی، سرطان کبد و گاهی منجر به مرگ نیز می شود.

ادرار تیره رنگ، درد شکمی و زرد شدن پوست یا چشم، همگی نشانه های آسیب کبدی هستند. تا به امروز هنوز هیچ درمان مشخصی برای هپاتیت ب معرفی نشده است؛ با این حال، داروهایی وجود دارند که به بهبود حال بیمار کمک می کنند.

تبخال تناسلی

بیماری تبخال تناسلی عفونتی بسیار رایج است که در بین افراد جوان بیشتر دیده می شود. این عفونت دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود؛ در نوع اول عفونت از طریق تماس غیر جنسی و یا تماس جنسی دهانی قابلیت انتقال را دارد که می تواند سبب بروز زخم هایی بر روی لب شود. در نوع دوم، عفونت از طریق تماس مایع آلوده بدنی با شریک جنسی انتقال می یابد که متاسفانه ممکن است تبخال های تناسلی ناشی از نوع دوم به موقع تشخیص داده نشوند.

شایان ذکر است که در هر دو حالت تاول ها ممکن است پاره شده و در نتیجه آن دردهای غیر معمولی برای مبتلایان به همراه داشته باشد. متاسفانه هنوز هیچ درمان مشخصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد ولی خبر خوب این است که عوارض تبخال تناسلی به کمک داروهای ضد ویروسی قابل درمان است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش رابطه جنسی صحیح را مطالعه فرمایید.

زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی هستند که از طریق تماس جنسی تناسلی و یا مقعدی، منتقل می شود. این زگیل ها اغلب برآمدگی هایی بدون درد هستند که شکل آن شبیه به کلم است و روی آلت تناسلی، داخل و اطراف ورودی واژن و گاهی مقعد ایجاد می شوند که در نتیجه ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند.

تا به امروز هیچ درمان مشخصی برای زگیل تناسلی معرفی نشده است؛ با این حال پماد های موضعی می توانند زگیل تناسلی را درمان کنند. البته گاهی این زگیل ها را می توان با روش های جراحی جزئی نیز برداشت ولی گزینه واکسن برای پیشگیری بهترین راه حل است. خوشبختانه امروزه واکسن موثری برای جلوگیری از بروز این بیماری وجود دارد که البته رده سنی خاص 11 تا 13 ساله و 20 تا 26 ساله دارد.

تشخیص و درمان بیماری های مقاربتی

لازم به ذکر است که بیماری های مقاربتی درست مانند سایر بیماری ها قابل تشخیص بوده و می توان از ابتلا به آنها نیز پیشگیری نمود. اما در برخی مواقع هیچ روشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی وجود نداشته و لازم است تا خیلی سریع وجود بیماری های مقاربتی تشخیص داده شود تا هیچ مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نشود.

احتمال بروز بیماری در افراد

هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد می تواند در معرض خطر ابتلا به بیماری جنسی قرار داشته باشد. در ادامه شما را با عوامل خطر بیماری های مقاربتی آشنا می کنیم.

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و یا استفاده نادرست از کاندوم
  • داشتن تماس جنسی با افراد متعدد
  • سابقه ابتلا به بیماری مقاربتی
  • تجاوز و یا اجبار به داشتن فعالیت جنسی
  • خودداری از رابطه جنسی در زمان مصرف الکل و یا مواد مخدر
  • واکسیناسیون لازم به منظور پیشگیری
  • انجام آزمایش های لازم قبل از رابطه جنسی با شریک زندگی
  • استفاده از دستکش برای دخول دست

همچنین باید در نظر داشت که تزریق مواد مخدر و استفاده از سوزن های مشترک آلوده می تواند سبب شیوع بسیاری از عفونت های مقاربتی نظیر ایدز، هپاتیت C و غیره شود. شاید به همین دلیل است که امروزه نیمی از بیماری های مقاربتی جدید در میانگین سنی جوانان بین 15 تا 24 ساله رخ می دهد.

غربالگری و بررسی عوارض اولیه

اکثر افرادی که گرفتار بیماری های مقاربتی هستند در مراحل اولیه جنسی خود هیچ گونه علامتی را از خودشان نشان نمی دهند. از این رو به کمک عمل غربالگری لازم است تا خیلی سریع بیماری تشخیص داده شود. زیرا عدم توجه به درمان بیماری های مقاربتی بسیار خطرناک بوده و می تواند آسیب های فراوانی را به انسان وارد کند. بعد از انجام عمل غربالگری اگر عوارض اولیه احتمالی عفونت مشاهده نشد باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. عوارض احتمالی عبارتند از :

  • عوارض بارداری
  • التهاب چشم
  • ناباروری
  • بیماری التهابی لگن
  • برخی از سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم و رکتوم مرتبط با ویروس HPV

تشخیص قطعی و نهایی بیماری های مقاربتی

درمان بیماری های مقاربتی یکی از مهم ترین دغدغه های افراد مبتلا است؛ با این حال نوع درمان انتخابی برای افراد مبتلا وابستگی مستقیمی به عامل عفونی و بیماری ‌زا دارد. همچنین دو مولفه علائم و شدت آن ها می توانند نشان دهند که افراد بهتر است چه نوع درمانی را، چه مدت، تحت نظر پزشک انتخاب کنند.

روش های مختلف درمان بیماری های مقاربتی

البته مهم ‌ترین نکته در درمان بیماری های مقاربتی این است که نباید از برنامه درمانی غفلت کرد؛ در واقع برنامه های درمانی باید در مبتلایان و شریک جنسی آن ها به طور همزمان انجام شوند چراکه در صورت عدم درمان همزمان، ممکن است که بیمار دوباره در معرض ابتلا قرار بگیرد. به یاد داشته باشید پیشگیری از روابط جنسی پرخطر بهترین روش است.

روش های مختلف درمان بیماری های مقاربتی

با توجه به نوع بیماری مقاربتی و عامل عفونی بیماری می تواند روش های درمانی را به ۳ بخش اصلی زیر تقسیم کرد. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله رابطه جنسی محافظت نشده را بخوانید.

درمان بیماری مقاربتی باکتریایی

برای درمان بیماری های مقاربتی باکتریایی بهترین گزینه استفاده از آنتی بیوتیک ها است. شایان ذکر است که در روند درمانی و مصرف آنتی بیوتیک ها، پیگیری و عدم قطع درمان امر بسیار ضروری است. بهتر است افراد بیمار برای دستیابی به نتایج مناسب و کامل، دوره درمان خودشان را به درستی و تا انتها طی کنند.

درمان بیماری مقاربتی ویروسی

در خصوص بیماری مقاربتی ویروسی باید اشاره شود که درمان مشخصی وجود نداشته و بعد از مدتی خود به خود از بین می رود. گاهی مواقع نیز ممکن است بدون درمان در بدن افراد باقی بماند. یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی ویروسی بیماری ایدز است که تا به حال هیچ درمان دارویی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل لازم است تا با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی از پیشرفت بیماری ایدز جلوگیری شود.

درمان بیماری مقاربتی انگلی

این بیماری ها چون نه ویروسی و نه باکتریایی هستند در گروه بیماری های انگلی قرار می گیرند. خبر خوب این است که بیماری های مقاربتی انگلی به کمک داروهای خوراکی و یا موضعی مانند پمادهای مخصوص قابل درمان هستند. در این خصوص توجه داشته باشید که هرگز خودسرانه به مصرف دارو اقدام نکنید و لازم است تا برای درمان به پزشک مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل تمامی ابعاد بیماری های مقاربتی را مورد بررسی قرار دادیم و عوارض هر یک از آنها را هم بیان نمودیم. توجه داشته باشید که برای درمان بیماری های مقاربتی لازم است تا خیلی سریع اقدامات لازم انجام شود تا هیچ آسیبی به جسم فرد وارد نشود.

دسته‌بندی‌ها