زیاد درس خواندن چه آسیب هایی به ما می زند؟

زیاد درس خواندن چه آسیب هایی به ما می زند؟

اگر هر کاری را بیش از حد انجام بدهیم مشکل ایجاد می شود، از این رو به یاد داشته باشید که زیاد درس خواندن نیز می تواند موجب آسیب و مشکل برای فرد شود. برخی افراد وجود دارند که بسیار درس می خوانند و صرفا برای کارهای بسیار ضروری از اتاقشان خارج می شوند.

در کنار این افراد باید به اشخاصی اشاره کنیم که بسیار کتاب می خوانند و در اصطلاح به آنها ”کرم کتاب” می گویند. این افراد در زندگی فقط به دنبال مطالعه و کتاب خواندن هستند و تقریبا می توان گفت که زندگی آن ها در مطالعه و درس خواندن خلاصه شده است.

با این که سخت کوشی و تلاش از ارکان اصلی موفقیت در هر زمینه ای محسوب می شود ولی باید بدانیم که انجام یک کار به صورت افراطی نه تنها به موفقیت شما کمکی نمی کند بلکه می تواند سبب بروز آسیب هایی به جسم و روان شما شود. شایان ذکر است که اگر شما می خواهید به هدف خاصی برسید نیازی نیست که بخش بزرگی از زندگی تان را به طور کامل از دست بدهید.

در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص آسیب های زیاد درس خواندن را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی و روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با اثرات منفی بیش از حد درس خواندن آشنا شوید.

نشانه های زیاد درس خواندن

با توجه به فشارهایی که از نظر اجتماعی به افراد وارد می شود مدام در هر جایی می شنویم که تا می توانید کتاب بخوانید و مطالعه کنید. از طرف دیگر چون گرفتن نمرات بالا نوعی ارزش محسوب می شود افراد ترغیب می شوند تا بیشتر درس بخوانند که بتوانند در دسته افراد درس خوان با نمرات بالا قرار بگیرند.

باید اشاره شود که زیاد درس خواندن می تواند به آینده شغلی و سلامتی جسمی تان آسیب وارد کند. همچنین در دوران تحصیل و مدرسه همواره معلمان به دانش آموزان می گویند که ساعت های طولانی درس بخوانید تا به موفقیت دست یابید. چرا که گاهی اوقات در جامعه ارزش هایی ایجاد می شوند که افراد دوست دارند به آنها دست یابند. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان بی ارادگی دانش آموزان را بخوانید.

به عنوان مثال همه ما شنیده ایم که درس خواندن موجب موفقیت انسان می شود و از این رو والدین به فرزندانشان فشار وارد می کنند که تا می توانند درس بخوانند و به مدارج بالا دست یابند. این در حالی است که اگر دانش آموزشی به این فرایند علاقه نداشته باشد و نمره خوبی به دست نیاورد دچار سرخوردگی و شکست می شوند و در نتیجه به حرمت نفس او آسیب وارد می شود.

زیاد درس خواندن چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

البته در این باره باید بدانیم که زیاد درس خواندن بستگی به سلامت شما بستگی دارد. یعنی اگر شما می تواند روزانه به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت مطالعه کنید و هیچ مشکلی در این باره ندارید می تواند به روند کار خود ادامه دهید.

بنابراین میزان مطالعه وضعیت سلامتی شما مربوط است و اگر به این روند ادامه دهید دچار آسیب نمی شوید. از این رو اگر فردی با مطالعه و زیاد درس خواندن دچار نشانه هایی شود لازم است تا مورد بررسی قرار بگیرد.

احساس کسالت هنگام درس خواندن

اگر هنگام مطالعه و درس خواندن احساس خستگی و کسالت کنید موجب می شود تا به موضوع و محتوا علاقه ای نداشته باشید. با این وجود افرادی هستند که در عین خستگی و کسالت به مطالعه ادامه می دهند و محتوا را دنبال می کنند که این کار هیچ نتیجه ای به همراه ندارد.

بنابراین اگر خسته هستید و احساس کسالت می کنید مطالعه برایتان هیچ سودی ندارد و گمان می کنید که درس خواندن برای شما یک کار حوصله سر بر و بی فایده است که فقط باید آن را سپری کنید.

عدم تمایل به زندگی اجتماعی

افرادی که بیش از حد درس می خوانند و غرق در کتاب و درس هستند هیچ علاقه ای به کارهای اجتماعی ندارند و این موضوع خود نشان دهنده یکی از علائم زیاد درس خواندن است. به یاد داشته باشید که هر فردی در اجتماع معنا پیدا می کند و زندگی اجتماعی بخشی از زندگی شما را تشکیل می دهد. بنابراین باید بدانیم که زیاد درس خواندن میتواند مانعی در ایجاد روابط اجتماعی باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله آشنایی با وظایف مشاور مدرسه را بخوانید.

چرا که این افراد هرگز به دوستان خود اهمیت نمی دهند و درس خواندن را بر هر چیزی ترجیح می دهند و دوست ندارند به گردش و تفریح بروند و در بلند مدت گرفتار انزوا و اختلال افسردگی می شوند. به همین دلیل اگر شما هم مشاهده کردید که به روابط اجتماعی علاقه ای ندارید و صرفا دوست دارید در اتاق خود به درس خواندن ادامه دهید باید بدانید که گرفتار نشانه های بیش از حد درس خواندن شده اید.

ایجاد مشکلات بینایی

زمانی که ساعت های طولانی درگیر درس خواندن و مطالعه می شوید چشمان شما خسته می شود و دیگر نمی تواند به مطالعه ادامه دهید. بنابراین باید بدانید که زیاد درس خواندن باعث تاری دید در شما می شود و در بلند مدت می تواند به چشمان شما آسیب بزند.

پس اگر در هنگام مطالعه احساس کردید که چشمانتان دچار تاری شده است باید دست از مطالعه بردارید و در این خصوص حتما به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

تغییر در تغذیه و خواب

تمام انسان ها به خواب کافی و سالم نیاز دارند و اگر شما ساعت های طولانی مطالعه می کنید و تا دیر وقت بیدار می مانید و درس می خوانید موجب می شود تا خواب شما دچار مشکل شود و زمانی که به خواب می روید نمی توانید یک خواب با کیفیت را تجربه کنید.

چرا که شما باید در زمان خواب به خواب بروید و هرگز از چنین ساعاتی برای کارهای دیگر استفاده نکنید. مگر آنکه شرایط اضطراری وجود داشته باشد که این موارد نیز در سال به ندرت پیش می آید. به همین دلیل لازم است تا به خواب خود اهمیت دهید و بدانید که شما برای ادامه زندگی به جسم خود نیاز دارید و در واقع سلامتی شما موجب می شود تا بتوانید به زندگی خود ادامه دهید و حتی بهترین کتاب ها و درس خواندن و بهترین دانشگاه رفتن ها ذره ای به ارزش های شما اضافه نمی کند.

به عنوان مثال اصلا درست نیست که فرد به خاطر درس خواندن بینایی اش دچار مشکل شود، چرا که می خواهد به بهترین دانشگاه برود تا درس بخواند. همچنین باید بدانید که کمبود خواب در بلند مدت می تواند سبب بروز آلزایمر شود و مشکلات زیاد را در پیری برای انسان ایجاد می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های جلوگیری از فرار از مدرسه را مطالعه فرمایید.

از طرف دیگر اگر شما به خاطر زیاد درس خواندن نتوانید به تغذیه خود برسید با مشکلات زیادی در این خصوص مواجه می شوید که در آینده آسیب های زیادی را به سلامتی شما وارد می کند.

بنابراین اگر خواب و تغذیه شما به دلیل زیاد درس خواندن دچار مشکل شده است باید هر چه سریعتر به فکر باشید و اجازه ندهید مطالعه زیاد به سلامتی شما آسیب وارد کند.

مسخره شدن از سمت دیگران

همه ما با عبارت و جملاتی که درباره افراد درس خوان به کار میبرند آشنا هستیم. این نوع مسخره کردن و برچسب زدن می تواند بسیار آزاردهنده باشد، چرا که چنین قضاوتی غیر منصفانه است و فردی که بیش از حد مطالعه می کند از نظر روحی دچار آسیب می شود.

بنابراین شما باید حد استاندارد و نرمال را در نظر بگیرید و اجازه ندهید شما را به عنوان یک کرم کتاب صدا بزنند که فقط سرش در کتاب و درس است و هیچ کار دیگری بلد نیست انجام دهد.

عدم پاسخ به پیام ها

به یاد داشته باشید که یکی دیگر از نشانه های زیاد درس خواندن آن است که شما وقت نمی کنید به کارهای روزانه خود برسید. به عنوان مثال نمی توانند پیامک ها و یا ایمیل هایتان را بررسی کنید و به آنها پاسخ دهید. از این رو باید توجه کنید که هرگز زندگی شما صرفا در کتاب خواندن خلاصه نمی شود و با مطالعه زیاد نمی توانید به جایگاه خاصی دست یابید.

چرا که صرفا مطالبی را وارد ذهن تان می کنید که دارای تاریخ مصرف کوتاه بوده و بعد از مدتی اعتبار آن ها از بین می رود. البته منظور این نیست که هیچ وقت مطالعه نکنید، بلکه ما باید بر اساس زمان و برنامه ریزی دقیق به مطالعه و درس های خودمان برسیم و هرگز اجازه ندهیم زیاد درس خواندن به سلامت ما آسیب وارد کند.

بنابراین همانطور که متوجه شدید بیش از حد مطالعه کردن و کتاب خواندن موجب می شود تا شما به کارهای دیگرتان نرسید و از نظر دیگران شما یک انسان تک بعدی هستید که کاری به جز درس خواندن نمی داند و این موضوع می تواند موجب شکست و سرزنش شما شود.

مشکل در حفظ اطلاعات

از دیگر نشانه های زیاد درس خواندن مشکل در یادگیری مطالب است. به این معنا که وقتی شما بیش از حد کتاب می خوانید آنقدر خسته می شوید که دیگر علاقه ای به موضوع ندارید و همین کار موجب می شود تا چیزی از موضوع را متوجه نشوید.

چگونه با برنامه درس بخوانیم که دچار مشکل نشویم؟

آشنایی با عوارض مطالعه زیاد

همانطور که گفته شد ما باید در هر کاری نقطه تعادل را در نظر بگیریم و اجازه ندهید زندگی ما از مسیر استاندارد خود خارج شود. در خصوص درس خواندن و کتاب خواندن نیز چنین شرایطی صادق است و ما باید بر طبق اصول و برنامه مطالعات خودمان را انجام دهیم.برای مطالعه بیشتر مقاله تفاوت مهارت و استعداد را بخوانید.

چرا که زیاد درس خواندن می تواند سبب بروز استرس و تنش در انسان شود و در بلند مدت آسیب های جسمی و روانی زیادی را به جسم انسان وارد می کند. در نهایت همانطور که می دانیم عقل سالم در جسم سالم قرار دارد و اگر شما با مطالعه زیاد به جسم خودتان آسیب وارد کنید هرگز نمی توانید به تفکر سالمی دست پیدا کنید.

بنابراین توجه داشته باشید که زیاد درس خواندن می تواند به مغز، سلامت روان، زندگی اجتماعی و سایر موارد آسیب وارد کند.

ایجاد افسردگی و تنش در زندگی

اگر شما برای درس خواندن خود هیچ برنامه ای نداشته باشید و به صورت دیمی ساعت ها به مطالعه بپردازید با مشکلاتی مانند افسردگی، استرس و تنش مواجه می شوید. این آسیب های می تواند شما را با مشکلات دیگری روبرو کند که در نتیجه دچار ناکامی و شکست می شوید.

به یاد داشته باشید که اختلالات روانی به سلامت روان شما اضافه بار روانی را تحمیل می کنند که نتیجه آن چیزی جز شکست و سرخوردگی نیست. پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش تقویت حافظه مراجعه کنید.

همچنین محققان در رابطه با زیاد درس خواندن تحقیقاتی را انجام داده اند که نشان می دهد بیش از حد درس خواندن می تواند مغز را دچار التهاب کند و در نتیجه فرد در بلند مدت در حافظه اش با مشکل مواجه می شود و اختلال افسردگی نیز روان فرد را تخریب می کند.

کمر درد و سردردهای مزمن

یکی از ناراحتی های رایجی که تمام انرژی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد سردردهای مزمن است. افرادی که در حال تحصیل هستند و قصد دارند تا خودشان را برای یک امتحان مهم آماده کنند نیز چنین شرایطی را تجربه می کنند.

به همین دلیل اگر فردی زیاد مطالعه کند و یا مدام در حال نوشتن باشد و یا ساعت ها به چیزی گوش کند و یا برای مدت زیادی به محتوایی نگاه کند گرفتار سر درد و کمر درد می شود. به یاد داشته باشید که تمامی این موارد در بلند مدت می تواند بسیار آسیب زا باشد.

به عنوان مثال اگر شما جوان هستید و به سلامتی خود هیچ توجهی نمی کنید و بر این باور هستید که تا پایان عمر به همین روال ادامه می دهید سخت در اشتباه هستید. چرا که اگر شما طبق برنامه کاری را انجام ندهید و به خودتان فشار بیش از حدی وارد کنید روزی نتیجه اش را مشاهده می کنید.

از طرف دیگر زیاد درس خواندن باعث می شود تا شما ساعت های طولانی در جایی قرار بگیرید و کمر و دست و گردن و سر شما شرایط مناسبی را نداشته باشد. اگر این فرایند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد باعث می شود تا گرفتار دردهای مزمنی مانند آرتروز و دیسک کمر شوید که در بزرگسالی برای شما بسیار درد آور و خطرناک است.

به همین دلیل همواره در زمان هایی که برای مدت طولانی در یک جا قرار می گیرید هر از چند گاهی دست از مطالعه و درس خواندن بردارید و با انجام حرکات کششی سعی کنید تا خستگی را از بدنتان خارج کنید.

آسیب به حرمت نفس

تحقیقات نشان می دهد هر چه افراد بیش از حد مطالعه کنند در عزت نفسشان مشکلاتی به وجود می آید. به عنوان مثال افرادی که دارای تحصیلات بالایی هستند همواره برای به دست آوردن نمرات زیاد در تلاش می باشد. از این رو اگر نتوانند به نمره ای که می خواهند برسند دست یابند دچار شکست و سرخوردگی خواهند شد.

این موضوع هرگز به شما نمیگوید که برای رسیدن به هدفتان نباید تلاش کنید بلکه مقصود انجام کارها بر اساس اصول و برنامه ریزی است. در غیر این صورت اگر شما حتی مدت های طولانی را صرف مطالعه و تلاش کنید که هیچ فایده ای نداشته باشد فقط وقتتان را هدر داده اید.

کمبود انرژی و سو مصرف دارو

برخی از دانش آموزان و دانشجویان برای آنکه بتوانند ساعت های طولانی را به پای مطالعه بنشینند به سمت مصرف داروهای غیر قانونی می روند. این کار موجب می شود تا به آن مواد اعتیاد پیدا کنند و در بلند مدت سلامتی شان را از دست بدهند.

به یاد داشته باشید که مصرف دارو و مواد هرگز نمی تواند به شما کمک کند که نمره خوبی به دست آورید یا افسردگی و تنش را از خودتان دور کنید. بلکه این کار صرفا شما را به سمت اعتیاد سوق می دهد و در نتیجه در بلند مدت شما به فردی با هزاران مشکل تبدیل می شوید.

مطالعه بیش از حد چه مشکلاتی را برای زندگی انسان ایجاد می کند؟

روش هایی برای مقابله با زیاد درس خواندن

گاهی اوقات ممکن است بخواهید خودتان را برای یک امتحان مهم آماده کنید که سرنوشت و زندگی تان به آن گره خورده است. در این حالت اگر شما برای یک مدت زمان مشخص زیاد درس بخوانید مشکلی برایتان ایجاد نمی شود.

اما اگر شما تمام زندگی تان را تعطیل کرده اید و صرفا در اتاق خود به مطالعه و درس خواندن ادامه می دهید بدانید که مسیر اشتباهی را طی می کنید و این کار نمی تواند شما را به موفقیت برساند. از این رو اولین کاری که باید انجام دهید اجرای یک برنامه سالم و مدون بوده که طبق آن درس خواندن و مطالعات خود را ادامه دهید.

  • شما باید برای تمام کارهایتان یک برنامه دقیق داشته باشید. به عنوان مثال شما هم به درس خواندن نیاز دارید و هم به استراحت و تفریح و نباید هیچ کدام از آن ها را فدای دیگری کنید.
  • بعد از یک ساعت مطالعه حتما ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
  • لازم است تا به صورت هوشمندانه عمل کنید و نیازی نیست که سخت به درس خواندن بپردازید.
  • هرگز تفریحات و زمان استراحت خودتان را نادیده نگیرید و اجازه ندهید زیاد درس خواندن زندگی شما را به نابودی بکشاند.
  • به خواب خود بسیار اهمیت دهید و هرگز در ساعت های خواب برای کار دیگر برنامه ریزی نکنید. چرا که خواب خوب می تواند انرژی زیادی را به شما بدهد تا بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید. زیرا اگر شما خواب خوبی داشته باشید قطعا در یادگیری نیز موفق عمل خواهید کرد.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مقاله مطرح شد باید بدانیم که زیاد درس خواندن باعث افزایش هوش انسان نمی شود. اگر می خواهید در زندگی به فرد موفقی تبدیل شوید لازم است برای کارهای خود برنامه ریزی نمایید.

به عنوان مثال شما می توانید حتی در یک زمان کوتاه درس خود را بخوانید و در امتحانات بهترین نتیجه را به دست آورید و این کار صرفا از طریق برنامه ریزی میسر خواهد بود. در نهایت باید توجه داشته باشید که درس خواندن تمام زندگی انسان نیست و هیچ فردی نباید زندگی اش را فدای درس خواندن کند.

دسته‌بندی‌ها