درمان بد دهنی کودکان ویژه والدین

درمان بد دهنی کودکان ویژه والدین

آیا کودک شما بد دهن است و مدام فحش می دهد؟ واقعا چگونه می توانیم فحش دادن کودکان را درمان کنیم؟ در این خصوص لازم است تا روش های کنترل کودکان بد دهن را یاد بگیریم و بدانیم که با این افراد چگونه رفتار کنیم و چرا آنها فحش و ناسزا می دهند؟ همانطور که می دانید از نظر اجتماعی و فرهنگی فحش دادن کودکان و بد دهنی آنها کار زشتی است و اصلا مورد قبول نیست.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما باید در همان دوره کودکی کاری کنید که فرزندتان فحش دادن را ترک کنید و آن را ادامه ندهد تا در بزرگسالی دچار اختلال شخصیت نشود. شما می توانید با نحوه درست و برخوردی صحیح کاری کنید که رفتار زشت و ناپسند را کنار بگذارد و به فردی مودب تبدیل شود.

اغلب اوقات کودکان، فحش دادن را از داخل خانه یاد می گیرند و والدین می توانند با رفتاری درست و انجام محرومیت های به موقع کاری کنند که فرزندشان به صورت کامل ناسزا گفتن را کنار بگذارند. با توجه به مهم بودن فرایند تربیتی کودکان در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان در نظر داریم تا مقاله ای با عنوان درمان بد دهنی کودکان ویژه والدین را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم.

پس تا انتهای مقاله با گروه برنا اندیشان همراه باشید و نکات گفته شده در مقاله را به درستی به کار ببرید تا بتوانید به صورت دقیق با تمامی موارد مربوط به تربیت فرزند لازم آشنا شوید.

 آشنایی با دلایل بد دهنی کودکان

حتما شما هم دیده اید که وقتی فرزندی فحش می دهد، والدینش به شدت ناراحت می شوند و این تجربه برای آن ها بسیار تکان دهنده است. به صورت کلی کودکان خیلی سریع یاد می گیرند و همه چیز را تقلید می کنند و اغلب فحش هایی که می دهند تکرار مطالبی است که از دیگران شنیده اند. پیشنهاد می شود تا مقاله نظم دهی به رفتار نوجوانان را مطالعه کنید.

نکته ای که وجود دارد نیز به ما نشان می دهد که اکثر بچه ها در دوران کودکی فحش می دهند و بچه ای را نمی توانید پیدا کنید که در دوران کودکی فحش نداده باشد. بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد بد دهنی در کودکان امری رایج بوده و نیاز است که با آن به درستی برخورد شود تا در سال های بعدی مشکلاتی برای فرد ایجاد نشود.

چرا کودکان فحش می دهند؟

همچنین باید اشاره شود که در گفتگوهای روزمره حجم استفاده از فحش ها بیشتر شده است و از طرف دیگر والدین باید مراقب بازی های رایانه ای و مطالب داخل اینترنت و رسانه ها باشند. چرا که کودکان تحت تاثیر آن ها قرار می گیرند و در نتیجه به خاطر جلب توجه از آنها تقلید می کنند و به دنبال آن بد دهنی در کودکان رواج پیدا می کند.

ویژگی جالبی که در کودکان وجود دارد این است که آن ها همواره کنجکاو هستند و اگر واژه ای تابو باشد مدام آن را تکرار می کنند. در واقع آن ها قصد ندارند که به کسی آسیبی وارد شود و صرفا چون به گفتگو و کلمات علاقه دارند می خواهند مهارت های کلامی شان را افزایش دهند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ایجاد عادات مثبت در فرزندان را بخوانید.

در بچه های بزرگتر هم بد دهنی مشاهده می شود و در گفتگوهایشان ناسزا می گویند و دلیل آن برای کنجکاوی است و علاقه دارند که کلمات و واژه های جدید را تجربه کنند. در حالی که اصلا معنا و مفهومشان را نمی دانند و صرفا برای جلب توجه و کنجکاوی آنها را به کار می برند.

به دست آوردن توجه

همانطور که بیان شد کودکان همواره برای جلب توجه اطرافیان چنین کارهایی را انجام می دهند و فحش می دهند. زمانی که والدین بد دهنی کودکانشان را مشاهده می کنند سریع غافلگیر می شوند. والدین نمی توانند این کار را نادیده بگیرند و ممکن است که ناراحت شوند و یا در برخی مواقع به آن بخندند که با این کار کودک توجه دیگران را جلب می کند و بد دهنی در کودک تقویت می شود و در موقعیت های بعدی هم از آن فحش ها استفاده می کند.

اعمال قدرت

زمانی که کودکان کمی بزرگتر می شوند متوجه خواهند شد که فحش یک واژه زشت و مذموم است و به کار بردن آن توهین تلقی می شود. بنابراین اگر در دوران خردسالی فحش بدهد در دوران مدرسه آن را ترک می کند. ولی نکته ای که وجود دارد برای موقعیت های خاصی چند کلمه را ذخیره می کند تا در موقعیت مناسب از آنها استفاده کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان دروغگویی کودکان


مثلا وقتی که احساس ناامیدی کند و از دست بقیه خشمگین شود شروع به فحش دادن کند. بسیاری از کودکان هم فقط برای دریافت توجه از کلمات زشت استفاده می کنند و هدف دیگری ندارند.

بد دهنی کودکان از کجا نشات می گیرد؟

همانطور که بیان شد، کودکان همواره در حال یادگیری هستند و از هر جایی که فحشی را بشنوند سریع آن را در ذهنشان ذخیره می کنند و در یک موقعیت از آن استفاده می کنند. بنابراین مهمترین منبع یادگیری فحش و ناسزای کودکان خانه است. برخی از والدین در جلوی دیگران بسیار مودب هستند و در خانه به یکدیگر فحش می دهند و به دنبال آن کودکان خیلی سریع آن ها را یاد می گیرند.

همچنین رسانه و فیلم ها و کارتون ها نیز منبع آموزش و یادگیری هستند اگر در آن ها فحش و ناسزا به کار برود، کودکان خیلی سریع یاد می گیرند و این موارد نیز از منابع یادگیری کودکان هستند که بر بد دهنی کودکان تاثیر دارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل فرزندپروری


به همین دلیل لازم است تا والدین بر کودکان نظارت داشته باشند و مشاهده کنند که چه فیلم یا کارتونی را مشاهده می کنند. چرا که اگر خوب مدیریت کنید دیگر آن ها فحش و ناسزا نمی دهند و والدین باید در این مواقع برای فرزندانشان توضیح دهند که این واژه زشت است و هرگز آن را استفاده نکن و همین حرکت باعث می شود تا فرزندشان دیگر بد دهنی نکند.

روش های درمان بد دهنی کودکان

برخی از والدین به گونه ای رفتار می کنند که همواره فرزندانشان را کنترل می کنند و اجازه نمی دهند هر حرفی از دهان کودکشان خارج شود. در مقابل این افراد نیز خانواده هایی را مشاهده می کنیم که بعضی اوقات به کودکان اجازه می دهند که فحش دهند. به صورت کلی باید اشاره شود که بد دهنی کودکان همواره زشت و نادرست است. چرا که هیچ پدر و مادری تمایل ندارد که فرزندش بی ادبی کند.

شناخت کامل دلایل بد دهنی در کودکان

تمامی والدین با اینکه ناسزا گفتن کودکان امری نادرست است موافق هستند و دوست ندارند که فرزندشان بی ادب باشد. سوال مهمی که همواره به آن اشاره می شود این است که چگونه می توانیم بد دهنی کودکان را درمان کنیم و کاری کنیم که هرگز فرزندمان فحش ندهد.

به بد دهنی کودکان نخندید و خشمگین برخورد نکنید

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر شما به فحش دادن فرزندتان بخندید در واقع در حال تقویت رفتار زشتش هستید و او این کار را در موقعیت های بعدی هم تکرار می کند. حتی اگر از بامزه بودن کودکتان خوشتان می اید باز هم نباید به آن بخندید.پیشنهاد می شود تا مقاله درمان خودزنی کودکان را بخوانید.

چرا که اگر کودک متوجه شود حرف شما سبب خنده شما شده است همواره تلاش می کند تا مجدد شما را بخنداند. بنابراین باید توجه داشته باشید که هرگز به رفتارهای زشت کودک نخندید، چرا که این کار باعث می شود که آنها فکر کنند شما رفتار آن ها را تایید می کنید و هرگز آن را ترک نخواهند کرد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه تربیت کودک ۲ تا ۱۲ سالگی


همچنین نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که رفتار متضاد گونه مانند خشم و عصبانیت هم باعث می شود تا رفتار فرزندتان تقویت شد و دقیقا مشابه خندیدن تاثیر داشته باشد. کاری که شما باید انجام دهید این است که به فرزندتان توضیح دهید چرا از حرفی که زده است ناراحت شده اید و او چه کاری باید انجام دهد.

به یاد داشته باشید که هرگز بر سر کودک فریاد نزنید چرا که نه تنها تاثیری ندارد بلکه سبب ایجاد کدورت و دشمنی می شود. پس حتما باید خیلی منطقی موضوع را برایش شرح دهیم و به او نشان دهیم که این واژه توهین آمیز است و هرگز نباید از آن استفاده کند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله فرایند یادگیری در کودکان را مطالعه فرمایید.

چرا که رفتار فاجعه سازی نیز سبب تقویت رفتار در کودک می شود و در نتیجه گمان می کند که حرفش خوب بوده است. پس والدین باید بدانند که عصبانیت و خنده باعث می شوند تا کودک باور کند که باید رفتارش را دوباره تکرار کند.

هرگز جلوی کودکان فحش ندهید

همانطور که می دانید کودکان بسیار زود یاد می گیرند و از سن ۴ ماهگی تا ۵.۵ سالگی رفتارهای فراوانی را از والدین می آموزند. به عنوان مثال یاد گرفتن زبان یکی از همان رفتارهایی است که کودکان آن را از والدینشان فرا می گیرند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ایجاد نظم و آرامش در کودکان را مطالعه کنید.

بنابراین والدین باید در نظر داشته باشند که هرگز در جلوی کودکان بد دهنی نکنند از فحش دادن پرهیز کنید. با این رفتار می توانید مانع یادگیری فحش و ناسزا در کودکان شوید.

آموزش کنترل هیجانات

همچنین لازم است تا والدین به کودکان آموزش دهند که در موقعیت های مختلف هیجاناتشان را کنترل کنند. به عنوان مثال زمانی که عصبانی می شوند نباید کارهای اشتباهی انجام دهند. مثلا نباید ناسزا بگویند و یا نباید به کسی آسیبی وارد کنند. بنابراین شما با آموزش مدیریت و کنترل هیجانات به آنها آموزش می دهید که رفتارشان را کنترل کنند و در موقعیت ها به درستی عمل کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله آشنایی با روانشناسی کودک را بخوانید.

یعنی کودک باید یاد بگیرد که عصبانی شدن و فحش دادن هر دو مشکل هستند و هرگز نباید هنگام عصبانیت به کسی فحش بدهد. چرا که این کار به سلامت روانش آسیب وارد می کند. به آن ها آموزش دهید که در هنگام عصبانیت فکر کنند تا هم خودشان را آرام کنند و هم به دنبال راه حلی برای حل مشکل باشند.

با توجه به سن کودک از او دور شوید

هرگز هنگام بد دهنی کودکان با آنها روبرو نشوید و نخواهید که برخورد عصبانی با آن ها داشته باشید. چرا که این کار باعث می شود تا شما بیشتر عصبانی شوید و هیجانات منفی را افزایش می دهد. در آن موقع شما باید موقعیت را ترک کنید تا در شرایط مناسب با فرزندتان گفتگو کنید.

معرفی روش های درمان بد دهنی در کودکان

شما باید بتوانید خودتان را به خوبی کنترل کنید، چرا که اگر شما هم زود از کوره در بروید باعث می شوید تا فرزندتان هم از شما یاد بگیرد و در نتیجه آن ها هم رفتاری مشابه شما را تکرار کنند.

همانطور که میدانید کودکان در ابتدا هر کاری را تقلید می کنند و در واقع نمی دانند که واژه ها و لغات چه معنایی دارند. به همین دلیل سرزنش کردن کودکان هیچ فایده ای ندارد. بنابراین اگر شما به رفتارش بی توجهی کنید در بیشتر موارد آن حرف زشت را تکرار نخواهد کرد. برای مطالعه بیشتر مقاله همدلی با کودک را مطالعه کنید.

اگر می دانید که فرزند شما درک بالایی دارد حتما باید به او توضیح دهید که چرا از حرفی که زده است ناراحت شده اید و آن فحش معنای بدی دارد و نباید هرگز آن حرف را تکرار کند. این کار شما باعث می شود تا منظورتان را متوجه شود و در نتیجه هرگز بد دهنی نکند.

در اکثر مواقع زمانی که والدین به کودکان توضیح می دهند که فلان حرف زشت و نادرست است کودکان هرگز آن را به کار نخواهند برد. اما ممکن است زمانی که به سن بالاتری می رسد حتی با دانستن آنکه آن واژه بد و نادرست است باز هم آن را به کار ببرد و در این صورت شما باید رفتارهای توبیخی را به کار ببرید.

پس شما در این خصوص باید به سن کودک توجه کنید و کارهایی را در نظر بگیرید که او بتواند آن ها را انجام دهد. به عنوان مثال حذف تماشای تلویزیون یا بازی با رایانه می تواند به عنوان رفتارهای توبیخی باشد.

مشخص کردن تنبیه و تشویق برای کودک

به یاد داشته باشید که عواقب کار باید متناسب با کار انجام شده باشد. به عنوان مثال هرگز نباید کودک را به خاطر یک بار فحش دادن، یک هفته تنبیه کنید. پس شما باید همه چیز را در این خصوص در نظر بگیرید و تلاش کنید که همواره مجازات با جرم برابر باشد و متناسب با سن کودک با او برخورد کنید. مثلا نباید کاری کنید که سبب ترس کودک شود و برای حل یک مشکل یک آسیب دیگر هم به او بزنید.

بهتر است که شما عواقب بد دهنی کودکان را مشخص کنید و کودکان بدانند که در صورت فحش دادن چه مجازاتی در انتظارشان است. نکته بسیار مهمی که والدین باید بدانند این است که تقویت مثبت می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش مهربانی به کودکان مراجعه فرمایید.

به عنوان مثال اگر فرزندتان در هنگام عصبانیت توانست خشمش را کنترل کند و فحش ندهد او را تحسین کنید. چرا که اگر فقط تنبیه را در روند تربیتی قرار دهید نتیجه مفیدی به دست نخواهید آورد. توجه داشته باشید که هرگز برای رفتارهای طبیعی پاداش های مادی در نظر نگیرید، چرا که باعث می شود تا کودکان نسبت به آن شرطی شوند و در آینده همواره بخواهند در قبال وظیفه شان پاداش بگیرند.

بنابراین فحش ندادن وظیفه انسان است و اگر آن را انجام ندهد باید او را تحسین کرد و نه آنکه به او پاداش بدهیم. پس در چنین شرایطی از تحسین های کلامی استفاده کنید تا کودکان بیاموزند که رفتار آن ها برای شما با اهمیت است و نباید بد دهنی کنند.

به محتوای ناسزا توجه کنید

شما باید دقت کنید که فرزند شما دقیقا چه فحشی می دهد و آن حرف چه معنا و مفهومی دارد و منظورش دقیقا کیست. تا بتوانید متناسب با حرفی که زده است برایش تنبیه مشخص کنید و در این مواقع حتما باید عدالت را اجرا کنید و اگر خودتان هم بد دهنی کردید لازم است تا عذرخواهی کنید.

اگر شما هم چنین رفتاری داشته باشید باعث می شود تا فرزندتان از شما الگو بگیرد و در نتیجه هرگز حرف زشتی را بر زبان نیاورد و اگر هم زمانی دچار لغزش زبانی شد از شما عذرخواهی می کند.

آشنایی با دلایل ناسزا گویی در کودکان

بهتر است که به کودکان جایگزین های کلامی مناسب را آموزش دهیم که معنای بدی نداشته باشد تا به جای فحش از آن ها استفاده کنند.

البته به یاد داشته باشید که این کار باید با دقت انجام شود و هرگز حرفی را به فرزندتان آموزش ندهید که از فحش هم بدتر باشد. همچنین برخی والدین عبارات جالبی را از خودشان میسازند تا فرزندتان از آنها استفاده کنند که معنای بدی نمی دهد و در عین حال خیلی هم جالب است.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که کودکان خیلی علاقه مند هستند که از واژه های جدید استفاده کنند و زمانی که به سن ۵ الی ۶ سالگی می رسند از هر کلمه جدیدی خوششان می آید و دوست دارند تا از آن استفاده کنند. در همین دوره اگر شما بتوانید به او آموزش دهید که چه حرفهایی خوب است و چه حرف هایی بد است او می آموزد که نباید بد دهنی کند و در صورت ناسزا گفتن باید بهایی را بپردازد و این بها متناسب با سن کودک متفاوت است.

برای مثال ممکن است در سنی اجازه تماشا کردن تلویزیون را نداشته باشد و در سنی دیگر تمیز کردن اتاقش باشد.

زمانی که والدین به کودکان آموزش دهند که کلمات دارای قدرت هستند و اگر شما به کسی توهین کنید در واقع به او آسیب وارد می کنید آن ها یاد میگیرند که نباید چه حرف هایی را بیان کنند.

مثلا می دانند که با ادب بودن ارزش است و هرگز به کسی توهین نمی کنند. بنابراین شما باید به کودکان علت بد بودن فحش ها را بیان کنید تا بدانند که هرگز اجازه ندارند از این عبارت استفاده کنند.

دسته‌بندی‌ها