آشنایی با روانشناسی کودک و معرفی کامل این رشته آموزشی

آشنایی با روانشناسی کودک و معرفی کامل این رشته آموزشی

علم روانشناسی بسیار گسترده است و جنبه های مختلف از رده های سنی را مورد بررسی قرار می دهد، یکی از شاخه های رشته روانشناسی حوزه کودک بوده که به مطالعه دوره رشدی کودک و مشکلات مربوط به این دوره می پردازد، ما در این قسمت از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با روانشناسی کودک و معرفی کامل این رشته آموزشی را در اختیار شما علاقه مندان به حوزه درمان کودک قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند هستید تا در رابطه با این حوزه از روانشناسی بیشتر بدانید تا انتهای مقاله آشنایی با روانشناسی کودک با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با روانشناسی کودک و معرفی کامل این رشته آموزشی

در مقاله آشنایی با روانشناسی کودک به طور کامل این رشته را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم و پیش نیازهای لازم برای ورود به این حوزه آموزشی را بیان می کنیم.

چگونه روانشناس کودک شویم

اگر شما عاشق کار با کودکان هستید ممکن است شما حرفه روانشناسی کودک را نیز در نظر گرفته باشید این متخصصان به طور خاص به نگرانی های روانشناختی کودکان توجه می کنند و آن را برای بسیاری از دانش آموزان علاقه مند به رشد کودک و بهداشت روانی یک انتخاب شغلی هیجان انگیز می کنند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی بهترین انتخاب برای شماست در این بررسی اجمالی درباره وظایف شغلی، شرایط آموزشی و چشم انداز شغلی روانشناسان کودک بیشتر بیاموزید.برای مطالعه و یادگیری بیشتر به  آموزش روانشناسی کودک و نوجوان مراجعه فرمایید.

روانشناس کودک

روانشناس کودک نوعی روانشناس است که رشد ذهنی، اجتماعی و عاطفی کودکان را مطالعه می کند به طور معمول روانشناسان کودک از دوره قبل از تولد تا دوره بلوغ به رشد می پردازند برخی از موضوعات مهم مورد توجه در این رشته روانشناسی شامل ژنتیک، رشد زبان، شخصیت، نقش های جنسیتی، رشد شناختی، رشد جنسی و رشد اجتماعی است.

روانشناسان کودک ممکن است با طیف وسیعی از بیماران از جمله نوزادان، کودکان نوپا، کودکان و نوجوانان کار کنند یا ممکن است در کار با یک گروه سنی خاص تخصص داشته باشند روانشناس کودک هر جمعیتی را انتخاب کند تمرکز او بر کمک به درک، پیشگیری، تشخیص و درمان مسائل رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی خواهد بود.

برخی از گزینه های شغلی مرتبط عبارتند از:

روانشناس کودک غیرطبیعی با کودکانی که از اختلالات روانشناختی از جمله اضطراب، اختلالات خلقی و شخصیتی رنج می برند کار می کند.

روانشناس نوجوان با بیمارانی نوجوان در سنین 12 تا 18 سال که از بیماری روانی یا پریشانی از جمله اختلالات خوردن، افسردگی یا اضطراب رنج می برند کار می کند.

روانشناس رشد ممکن است رشد کودکی را مطالعه کند اما همچنین ممکن است در تمام طول عمر بر رشد متمرکز باشد.

روانشناس مدرسه در سیستم آموزشی برای کمک به کودکان با مسائل عاطفی، اجتماعی و دانشگاهی کار می کند.

روانشناسی کودک چه رشته ای می باشد؟

آشنایی با روانشناسی کودک

روانشناس تربیتی شامل مطالعه چگونگی یادگیری افراد است از جمله مباحثی مانند نتایج دانش آموزان، روند آموزش، تفاوت های فردی در یادگیری، فراگیران با استعداد و اختلالات یادگیری.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با مشاغل روانشناسی را مطالعه فرمایید.

کاری که روانشناسان کودک انجام می دهند

بنابراین یک روانشناس متوسط کودک دقیقاً در طول یک روز معمولی چه کاری انجام می دهد؟ پاسخ به این سوال می تواند بسته به محل دقیق کار روانشناس کودک بسیار متفاوت باشد.

برخی از متخصصان در موقعیت های درمانی به بیماران جوان مشاوره می دهند در حالی که برخی دیگر در تحقیق برای کشف جنبه های مختلف روانشناسی کودک از جمله استعدادهای درخشان و ناتوانی در رشد کار می کنند در حالی که وظایف خاص شغلی به مکانی که متخصص روانشناسی کودک انتخاب می کند بستگی دارد برخی از کارهای معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجرای آزمونهای روانشناختی
  • انجام تحقیقات علمی در مورد رشد کودکی
  • تشخیص و درمان ناتوانی های یادگیری یا رشد
  • همکاری با یک تیم مراقبت های بهداشتی برای ایجاد یک برنامه درمانی منحصر به فرد برای بیمار
  • کار با بیمار برای مدیریت مسائل رفتاری

الزامات آموزشی

در حالی که برخی از فرصت ها در زمینه روانشناسی کودک با مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد بیشتر افراد می دانند که گزینه های شغلی در سطح دکترا بسیار بیشتر اس. برخی از برنامه ها وجود دارد که مدرک روانشناسی کودک را ارائه می دهند اما بسیاری از آنها انتخاب دکترا را انتخاب می کنند یا درجه PsyD در روانشناسی بالینی یا مشاوره.

انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می دهد که تقریباً 75 درصد کل مقاطع دکترای روانشناسی دکترا هستند اما PsyD در حال تبدیل شدن به یک گزینه فزاینده محبوب برای افرادی است که بیشتر به کار حرفه ای و نه تحقیق علاقه مند هستند.

پس از کسب مدرک، روانشناسان کودک باید یک دوره کارآموزی تحت نظارت بالینی را طی کنند که معمولاً دو سال طول بکشد و سپس آزمون های دولتی و ملی را پشت سر بگذارند تا در ایالتی که می خواهند کار کنند مجوز بگیرند به همین دلیل مهم است که با سازمان نظام روانشناسی مشورت کنید تا شرایط صدور مجوز را تعیین کنید.

سخن پایانی

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا حرفه روانشناسی کودک برای شما مناسب است یا نه مدتی را با توجه به مزایا و معایب احتمالی این حرفه سپری کنید علایق و اهداف خود را ارزیابی کنید و سپس در نظر بگیرید که چگونه روانشناس کودک می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی و شخصی خود کمک کند.

دسته‌بندی‌ها