مشاغل مربوط به روانشناسی و آموزش نکاتی برای انتخاب شغل

مشاغل مربوط به روانشناسی و آموزش نکاتی برای انتخاب شغل

انتخاب شغل موضوعی است که بسیاد مهم بوده و افراد باید حتماً به این موضوع فکر کرده و راه های رسیدن به شغل مورد نظرشان را به درستی طی نمایید، وقتی شما قصد تحصیل کردن دارید باید به بازارکار آن شغل نیز توجه ویژه ای داشته باشید ولی نکته اصلی در این خصوص بحث علاقه شما به کارتان است که اگر این مورد فراهم شود حتماً در آن کار موفق خواهید بود. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان مشاغل مربوط به روانشناسی و آموزش نکاتی برای انتخاب شغل را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی قرار دهیم. اگر شما هم تصمیم دارید تا در مورد شغل مورد نظراتان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا انتهای مقاله مشاغل مربوط به روانشناسی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

مشاغل مربوط به روانشناسی و آموزش نکاتی برای انتخاب شغل

در مقاله مشاغل مربوط به روانشناسی به صورت کامل در رابطه با نحوه انتخاب شغل و کارهایی که در رشته روانشناسی موجود هست با شما عزیزان به گفتگو خواهیم پرداخت.

بیش از 80 مشاغل مربوط به روانشناسی را که باید در نظر بگیریم

شما تصمیم گرفته اید که در رشته روانشناسی گرایش داشته باشید؟ اما دقیقاً بعد از فارغ التحصیلی قصد دارید چه کاری انجام دهید؟ با افزایش مداوم تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه مهمتر از هر زمان دیگری مهم است که گزینه های شغلی خود را با دقت بررسی کرده و رشته ای را انتخاب کنید که تقاضای زیادی داشته باشد.

همچنین در روانشناسی مسیرهای شغلی زیادی وجود دارد که فراتر از برخی گزینه های “معمولی” روانشناسی بالینی یا مشاوره است. در واقع برخی از جالب ترین گزینه های شغلی ممکن است مواردی باشد که درباره آنها زیاد نمی شنوید مانند روانشناسی هواپیمایی یا روانشناسی ترافیک.

یک تمرین که به نظر شما مفید است این است که لیستی از مشاغل روانشناسی را جستجو کنید تا ببینید چه گزینه هایی دارید و سپس لیست را به مواردی که بیشتر به آنها علاقه دارید محدود کنید.

بدیهی است که بهترین کار، شغلی است که شما واقعاً عاشق آن باشید خواه شامل ارائه درمان، انجام تحقیقات یا حل مشکلات دنیای واقعی باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد شغل مدتی را به این فکر کنید که واقعاً چه چیزی را دوست دارید و به احتمال زیاد از آن شغلی که خوشتان بیاید لذت خواهید برد.

در حالی که این لیست جامعی از تک تک شغل های روانشناسی موجود نیست موارد زیر تنها تعدادی از مشاغل مرتبط با روانشناسی است که چشم انداز استخدام پیش بینی شده خوبی دارند و یا یک زمینه آینده و فرصت رشد برای شما محسوب می شود.

مشاغل مربوط به روانشناسی

ما تعدادی از این مشاغل را برای کمک به انتقال تنوع عظیم فرصت های شغلی در زمینه روانشناسی برجسته می کنیم. برخی از این گزینه های شغلی به طور خاص در روانشناسی وجود دارد در حالی که برخی دیگر ارتباط کمتری دارند اما هنوز به دانش و مهارت های کسب شده در هنگام دریافت مدرک روانشناسی متکی هستند.

هنر درمانگر

هنر درمانگران از هنرهای گویا و خلاق برای کمک به مراجع در کنار آمدن با پریشانی روانشناختی و تقویت احساسات عاطفی استفاده می کنند. افرادی که در این زمینه کار می کنند هم روان درمانی و هم هنر آموزش می بینند. با استفاده از هنر مراجع می تواند احساسات را برقرار کند، خلاقیت را ابراز کند، جنبه های مختلف شخصیت را کشف کند و با استرس کنار بیاید.برای مطالعه بیشتر به مقاله هنر درمانی مراجعه نمایید.

هنر درمانی غالباً در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله:

  • بزرگسالانی که از استرس مزمن یا شدید رنج می برند
  • کودکان معلول
  • افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند
  • افرادی که یک واقعه آسیب زا را مشاهده یا تجربه کرده اند

روانشناس هواپیمایی

روانشناسی حمل و نقل هوایی یک حوزه فوق تخصصی نسبتاً کم شناخته شده از روانشناسی عوامل انسانی است که شامل مطالعه خلبانان، کنترل کننده های ترافیک هوایی و سایر اعضای خدمه پرواز است. افرادی که در این زمینه کار می کنند تعدادی از وظایف مختلف را انجام می دهند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی ایمنی کابین
  • انجام تحقیقات در مورد ایمنی هواپیمایی
  • طراحی عرشه های پرواز
  • ارزیابی کارکنان احتمالی
  • بررسی حوادث هوایی
  • انتخاب و آموزش خلبانان
  • آموزش خدمه پرواز در مورد استراتژی های ارتباطی و روش های کمک به مسافران دارای اضطراب در پرواز

مشاوره در زمینه مشاغل

به لطف تغییر سریع بازار کار بسیاری از افراد در جستجوی کار جدید در زمینه انتخابی خود هستند و یا حتی به طور کامل شغل خود را تغییر می دهند. مشاوران شغلی به افراد در تصمیم گیری شغلی و استفاده از ابزارهایی از جمله ارزیابی شخصیت، موجودی علاقه و سایر اقدامات ارزیابی کمک می کنند.برای راهنمایی بیشتر به کارگاه آموزش انتخاب شغل مراجعه فرمایید.

آنها معمولاً با بررسی علایق، سوابق شغلی، تحصیلات و مهارتهای مراجع شروع می کنند تا مشخص کنند کدام شغل مناسب وی است. آنها همچنین به مراجعین کمک می کنند تا در زمینه مهارت سازی، تمرین مصاحبه، بهبود رزومه و تعیین موقعیت های شغلی کار کنند. کمک به مراجعینی که با از دست دادن شغل یا استرس ناشی از اشتغال سر و کار دارند نیز معمول است.همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش مشاوره شغلی مراجعه نمایید.

روانشناس بالینی

روانشناسان بالینی مراجعینی را که با اختلالات روانشناختی دست و پنجه نرم می کنند ارزیابی، تشخیص و معالجه می کنند. این متخصصان معمولاً در محیط های بیمارستان، کلینیک های بهداشت روان یا کارهای خصوصی کار می کنند.

اگرچه روانشناسی بالینی بزرگترین حوزه اشتغال در زمینه روانشناسی است اما هنوز مشاغل زیادی برای متخصصان واجد شرایط وجود دارد. برای اینکه بتوانید یک روانشناس بالینی شوید باید مدرک دکترای روانشناسی بالینی داشته باشید و بیشتر ایالات حداقل به یک دوره کارآموزی یک ساله نیاز دارند.

روانشناس مصرف کننده

از آنجا که خرده فروشان بیشتر به دنبال جذب مشتری جدید هستند نیاز به روانشناسان برای درک رفتار مصرف کنندگان به منظور ایجاد کمپین های بازاریابی موثر افزایش یافته است. روانشناسان مصرف کننده نه تنها به مطالعه چرایی خرید کالاها و خدمات توسط مردم می پردازند بلکه همچنین چگونگی تأثیر خانواده، دوستان، فرهنگ و پیام های رسانه ای بر رفتار خرید را بررسی می کنند.

برخی از کارهایی که یک روانشناس مصرف کننده ممکن است انجام دهد عبارتند از:

  • کار با گروه های متمرکز مصرف کننده برای تعیین میزان جذابیت یک محصول خاص
  • توسعه کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی برای جلب نظر مخاطبان هدف
  • انجام تحقیقات نظری درباره خرید و رفتار خرید

مشاوره

مشاوران به افرادی که مشکلات متنوعی از جمله ازدواج، خانواده، مشکلات عاطفی و مصرف مواد دارند کمک می کنند. در حالی که شرایط مورد نیاز متفاوت است تقریباً همه ایالت ها برای تبدیل شدن به یک مشاور مجاز نیاز به حداقل مدرک کارشناسی ارشد دارند. تنظیمات معمول کار شامل مدارس، کالج ها و دانشگاه ها، بیمارستان ها و کلینیک های بهداشت روان است.

روانشناس مهندسی

روانشناسان مهندسی از روانشناسی برای بررسی چگونگی تعامل مردم با ماشین ها و سایر فناوری ها استفاده می کنند. این متخصصان از درک خود از ذهن و رفتار انسان برای کمک به طراحی و بهبود فناوری، محصولات مصرفی  تنظیمات کار و محیط زندگی استفاده می کنند.

به عنوان مثال یک روانشناس مهندسی ممکن است به عنوان بخشی از تیم برای طراحی مجدد یک محصول کار کند تا استفاده از آن را در شرایط کار کارآمدتر کند. کسانی که در محیط های دانشگاهی کار می کنند کمترین درآمد را گزارش می کنند در حالی که کسانی که در بخش خصوصی کار می کنند حقوق بیشتری را دریافت می کنند.

روانشناس تجربی

آیا شما عاشق انجام آزمایش های روانشناسی هستید؟ روانشناسان تجربی از روش های علمی استفاده می کنند و مطالعات تحقیقاتی طراحی می کنند که موضوعات مختلف روانشناسی را بررسی می کند. رفتار اجتماعی، فرایندهای شناختی، شخصیت و رشد انسانی تنها چند مورد از موضوعاتی است که روانشناسان تجربی ممکن است آنها را بررسی کنند.

افرادی که در این زمینه کار می کنند اغلب در یک زمینه خاص مانند روانشناسی شناختی، روانشناسی تربیتی یا روانشناسی شخصیت تخصص دارند. آنها همچنین ممکن است در محیط های مختلف از دانشگاه ها، سازمان های دولتی، مراکز تحقیقاتی و سازمان های غیر انتفاعی استخدام شوند.

روانشناس قانونی یا جنایی

روانشناسان دادگستری روانشناسی را در زمینه های تحقیقات جنایی و قانون اعمال می کنند. این به لطف تصویرگری های متعدد در فیلم های معروف، برنامه های تلویزیونی و کتابها به سرعت به یکی از داغ ترین مشاغل روانشناسی تبدیل شده است.برای مطالعه بیشتر به پکیج آموزش روانشناسی جنایی مراجعه نمایید.

گرچه ممکن است این رشته آنچنان که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود جذاب نباشد روانشناسی پزشکی هنوز هم یک انتخاب شغلی مهیج است که دارای پتانسیل زیادی برای رشد است. این روانشناسان غالباً با کارشناسان دیگر برای بررسی دقیق ادعاهای بیمه، ارزیابی های حضانت کودک و تحقیق در مورد سوء استفاده از کودک همکاری می کنند.

اگر به این حوزه از روانشناسی علاقه مند هستید ممکن است بخواهید رشته مرتبط روانشناسی جنایی را نیز در نظر بگیرید. روانشناسان جنایی وظایف مختلفی از جمله ایجاد نمایه مجرمان، ارزیابی مجرمان برای تعیین خطر جرم مجدد آنها و کمک به نیروی انتظامی برای گرفتن مجرمان آنلاین را انجام می دهند.

مشاور ژنتیک

مشاوران ژنتیک کمک می کنند تا اطلاعات مربوط به اختلالات ژنتیکی را به زوجین و خانواده ها ارائه دهند. این متخصصان معمولاً دوره های تحصیلات تکمیلی را در زمینه ژنتیک و مشاوره می گذرانند و بسیاری از آنها دارای مدرک کارشناسی در زمینه هایی مانند روانشناسی، مددکاری اجتماعی، زیست شناسی، پرستاری و بهداشت عمومی هستند.

مشاوران ژنتیک اغلب با تیمی از متخصصان پزشکی از جمله پزشکان، پرستاران و متخصصان ژنتیک همکاری می کنند تا به خانواده هایی که عضوی از خانواده را با اختلال ژنتیکی دارند یا ممکن است در معرض خطر انتقال یک بیماری ارثی باشند از آنها حمایت، راهنمایی و کمک کنند.

ژروپسیکولوژی

با ادامه رشد جمعیت سالمندان تقاضا برای متخصصان برای رسیدگی به نیازهای بهداشت روان آنها نیز افزایش می یابد. طبق اداره سرشماری ایالات متحده تا سال 2030، 21٪ از جمعیت 65 سال یا بالاتر خواهند بود.

دبورا دی جیلیو، مدیر دفتر پیری APA توضیح می دهد: “متخصصان روانشناسی همه کارها را انجام می دهند از سالم نگه داشتن روان و جسم در افراد مسن تا کار با افراد ضعیف و دارای اختلالات شناختی.” متخصصان روانشناسی (ژروپسیکولوژی) می توانند در زمینه های مختلفی از ارائه خدمات بهداشت روانی تا بزرگسالان پیر تا طراحی محصولاتی که زندگی را برای سالمندان آسان می کنند فعالیت کنند.

روانشناسی سلامت

روانشناسان بهداشت و سلامت نحوه تأثیر عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی بر سلامتی را بررسی می کنند. دو زمینه مهم روانشناسی سلامت شامل کمک به افراد در جلوگیری از بیماری و ترویج رفتارهای سالم است. آموزش افراد در مورد دلایل بیماری و آموزش عادات سالم تنها دو کاری است که یک روانشناس سلامت ممکن است به طور منظم انجام دهد.

این متخصصان اغلب در محیط هایی مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها، مراکز بهداشتی و درمانی و سازمان های دولتی کار می کنند. برخی از وظایف شغلی که ممکن است انجام دهند شامل کمک به افراد در کاهش وزن، ترک سیگار، تغذیه سالم و کاهش استرس است.

روانشناس صنعتی سازمانی

روانشناسان سازمانی صنعتی (روانشناسان I / O یا I-O نیز نامیده می شوند) بر رفتار در محیط کار تمرکز می کنند غالباً از اصول روانشناختی برای افزایش بهره وری کارگران و انتخاب کارمندان مناسب برای مشاغل خاص استفاده می کنند. در روانشناسی صنعتی سازمانی چندین زمینه تخصصی مختلف وجود دارد.

به عنوان مثال برخی از روانشناسان I / O کارکنان را آموزش می دهند و ارزیابی می کنند در حالی که دیگران نامزدهای شغلی را ارزیابی می کنند. در حالی که برخی از فرصت های شغلی در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد کسانی که دارای درجه دکترا در روانشناسی صنعتی سازمانی هستند تقاضای بیشتری دارند و دستمزدهای قابل توجهی بالاتر دارند.

یک حوزه فوق تخصصی این رشته شامل کار در مدیریت منابع انسانی برای غربالگری و استخدام متقاضیان شغل است. این متخصصان غالباً درگیر طراحی و اجرای آزمونهای غربالگری استخدام و انتخاب نامزدهای شغلی مناسب برای موقعیتهای خاص در یک شرکت هستند.

روانشناس مدرسه

روانشناسان مدرسه برای کمک به کودکان در مقابله با مشکلات عاطفی، تحصیلی و اجتماعی در محیط های آموزشی کار می کنند. به لطف افزایش علاقه به بهداشت روانی کودکان و قوانین آموزش فدرال روانشناسی مدرسه به سرعت به یکی از زمینه های با رشد سریع تبدیل شده است.

معلم ویژه آموزش

در حالی که اندکی خارج از حرفه روانشناسی سنتی است زمینه آموزش ویژه فرصت زیادی را برای کسانی که از کمک به کودکان لذت می برند فراهم می کند. معلمان آموزش ویژه با دانش آموزان دارای معلولیت های مختلف کار می کنند.

برای تبدیل شدن به یک معلم آموزش ویژه باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید و یک برنامه تربیت معلم در آموزش ویژه داشته باشید. به دلیل افزایش ثبت نام در برنامه های آموزش ویژه و کمبود معلم واجد شرایط، تقاضا بسیار زیاد است و انتظار می رود رشد کند.

روانشناس ورزشی

روانشناسان ورزشی بر جنبه های روانشناختی ورزش از جمله موضوعاتی مانند انگیزه، عملکرد و آسیب دیدگی تمرکز دارند. دو حوزه اصلی در روانشناسی ورزشی کمک به بهبود عملکرد ورزشی یا استفاده از ورزش برای بهبود سلامت روحی و جسمی است.

آشنایی با شغل های مربوط به رشته روانشناسی

مشاغل مربوط به روانشناسی

روانشناسان ورزشی در انواع مختلفی از جمله دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز ورزشی، روش های مشاوره خصوصی و امکانات تحقیقاتی کار می کنند.

روانشناس ترافیک

روانشناسی ترافیک یک زمینه نوظهور است که شامل استفاده از اصول روانشناختی برای درک رفتار راننده است. برخی از مناطق در این زمینه عبارتند از:

  • طراحی وسایل نقلیه ایمن تر و ارگونومیک تر
  • تحقیق در مورد نحوه استفاده مردم از حمل و نقل
  • جستجوی راه های بهبود ایمنی ترافیک و جلوگیری از تصادفات رانندگی
  • مطالعه رابطه بین رفتار راننده و تصادفات رانندگی

روانشناسی ترافیک غالباً شامل یک رویکرد چند رشته ای است که رشته هایی مانند روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رفتاری و روانشناسی شناختی را با هم ترکیب می کند.

به عنوان مثال روانشناسان راهنمایی و رانندگی ممکن است ارزیابی کنند که چگونه ادراک و شناخت بر عملکرد در طی یک کار رانندگی تأثیر می گذارند. آنها همچنین ممکن است به چگونگی تأثیر شخصیت فردی بر احساسات، نگرش ها و رفتارهای خطرآفرین راننده هنگام رانندگی توجه کنند.

گزینه های شغلی بیشتر در روانشناسی

آیا یکی از مشاغل برجسته شده در بالا مورد توجه شما قرار گرفت؟ یا هنوز دنبال چیزی می گردید که با علایق و اهداف شما مطابقت داشته باشد؟ شغل خاصی که دنبال می کنید تا حد زیادی به سوابق تحصیلی شما بستگی دارد. برخی از مشاغل سطح ورودی برای کسانی که دارای مدرک کارشناسی روانشناسی هستند آزاد است در حالی که برخی دیگر نیاز به تحصیلات پیشرفته یا تحصیلات تکمیلی دارند.

موارد زیر تنها تعدادی از عناوین شغلی مرتبط با روانشناسی است که می خواهید کاوش کنید. برخی مستقیماً در زمینه روانشناسی فعالیت می کنند در حالی که برخی دیگر نیاز به آموزش اضافی در زمینه یا زمینه تخصصی دیگر دارند.

در هر صورت درک کامل ذهن و رفتار انسان می تواند در هر یک از این مشاغل مفید باشد.

تعدادی مشاغل مربوط به روانشناسی

  • مشاور تحصیلی
  • تمرین پیشرفته پرستار روانپزشکی
  • نماینده تبلیغات
  • مربی حیوانات
  • محقق حیوانات
  • مسئول پرونده
  • مراقبت از کودکان
  • روانشناس کودک
  • مشاور پذیرش دانشکده
  • روانشناس مقایسه ای
  • مشاور جامعه
  • روانشناس مشاوره
  • متخصص درمان اصلاحی
  • بازپرس جنایی
  • مشاور بحران
  • روانشناس شناختی
  • مسئول پذیرش دانشکده
  • استخدام دانشکده
  • نماینده خدمات مشتری
  • روانشناس رشد
  • ویرایشگر
  • مدیر آموزش و پرورش
  • روانشناس تربیتی
  • معلم دبستان
  • مصاحبه کننده استخدام
  • استخدام
  • روانشناس محیط زیست
  • خانواده و ازدواج درمانگر
  • مشاور کمک مالی
  • سوگ درمانگر
  • روانشناس عوامل انسانی
  • مدیر منابع انسانی
  • متخصص منابع انسانی
  • روزنامه نگار
  • وکیل
  • دستیار کتابخانه
  • نماینده ادبی
  • محقق بازار
  • هماهنگ کننده بهداشت روان
  • روانشناس نظامی
  • موسیقی درمانی
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص اعصاب و روان
  • کاردرمانگر
  • پزشک
  • مامور پلیس
  • افسر آزمایشی
  • مددکار اجتماعی روانپزشکی
  • تکنسین روانپزشکی
  • کارمند توانبخشی روانی
  • نظرسنج افکار عمومی
  • متخصص روابط عمومی
  • دستیار روانپزشکی
  • روانپزشک
  • درمانگر تفریحی
  • مشاور توانبخشی
  • دستیار تحقیق
  • مشاور مدرسه
  • معلم دبیرستان
  • نویسنده علوم
  • روانشناس اجتماعی
  • متخصص خدمات اجتماعی
  • محقق اجتماعی
  • آمارشناس
  • مشاور سوء مصرف مواد
  • نویسنده فنی
  • استاد روانشناسی دانشگاه
  • مشاور توانبخشی شغلی
  • مشاور جوانان

قبل از اینکه شغل خود را در روانشناسی انتخاب کنید چه کاری باید انجام دهید؟

همانطور که می بینید فرصت های شغلی در روانشناسی می تواند بسیار متنوع باشد. بعضی از مشاغل فقط به مدرک لیسانس روانشناسی احتیاج دارند در حالی که برخی دیگر به مدرک پیشرفته تری مانند فوق لیسانس یا دکترا نیاز دارند.

مدتی را به تحقیق در مورد گزینه های مختلف اختصاص دهید و درباره آنچه برای ورود به آن زمینه ها لازم است بیشتر بیاموزید از خود بپرسید آیا تعهد و انگیزه لازم برای ادامه آموزش های لازم را دارید؟

هنگامی که انواع مشاغل روانشناسی موجود را بررسی می کنید به برخی از سوالات زیر فکر کنید.

شغل چقدر با شخصیت شما سازگار است؟

چه نوع آموزش و آموزش برای ورود به این زمینه مورد نیاز است؟

آیا متوسط ​​حقوق در یک زمینه مشخص رضایت بخش است؟

افرادی که در آن مسیر شغلی خاص هستند روزانه چه نوع کارهایی انجام می دهند؟

آیا این حرفه جالب، چالش برانگیز و ارزشمند به نظر می رسد؟

یافتن شغل مناسب در روانشناسی به یک برنامه ریزی دقیق نیاز دارد مهم این است که شروع به فکر کردن در مورد آنچه ممکن است از ابتدا بخواهید انجام دهید کنید. به این ترتیب می توانید برای دستیابی به اهداف شغلی خود برنامه ریزی آموزشی خود را شروع کنید.

سخن پایانی

گزینه های شغلی ذکر شده در این مقاله تنها چند مورد از مسیرهای مختلف شغلی است که مشاغل مربوط به روانشناسی است. آیا احساس می کنید شغل رویایی خود را پیدا کرده اید؟ یا از اینکه منطقه تخصصی انتخابی شما در این لیست نیست ناامید شده اید؟

در هر صورت فقط به یاد داشته باشید که هیچ لیستی از مشاغل پیش بینی شده نمی تواند همه گزینه های موجود در روانشناسی را برجسته کند نکته مهم انتخاب شغلی مناسب برای شما علایق و اهداف بلند مدت شما در زندگی است.

دسته‌بندی‌ها