درمان بی ارادگی دانش آموزان برای درس خواندن

درمان بی ارادگی دانش آموزان برای درس خواندن

چرا درس نمی خوانیم و خیلی برایمان سخت است که بخواهیم درس بخوانیم و به عبارتی اراده درس خواندن نداریم؟ موضوعی که در جامعه ما و بسیاری از جوامع وجود دارد این است که همه افراد درس بخوانند و از سواد بالایی برخوردار باشند. اما نکته ای که وجود دارد مربوط به علت بی ارادگی در برخی افراد است که به سمت درس خواندن نمی روند و برایشان خیلی سخت است که بخواهند درس بخوانند. به دلیل اهمیت موضوع تصمیم داریم تا در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان درمان بی ارادگی دانش آموزان برای درس خواندن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم تا بتوانید با مطالعه کامل این مقاله با راهکارهای اصولی درس خواندن و درمان بی ارادگی آشنا شوید.

درمان بی ارادگی دانش آموزان

در برخی موارد انسان ها هیچ تمایلی به درس خواندن ندارند و مدام از آن فرار می کنند و دوست ندارند در کلاس درس بنشینند و معلم بخواهد به آن ها درس بدهد. برخی افراد هم چون تنبل هستند از درس و کتاب فرار می کنند و دوست ندارند که ساعت ها پای درس باشند و بخواهند کتاب مطالعه کنند ولی لازم است به این نکته توجه کنند که هرگز نباید در درس خواندن راحت طلب بود و این کارها نتیجه ای برای فرد به همراه ندارد و اگر بخواهید که در این زمینه به موفقیت دست یابید لازم است تا از تنبلی دور شوید و با اراده ای محکم به سمت موفقیت حرکت کنید.

روش های تقویت اراده برای درس خواندن

گاهی اوقات فرد ممکن است در خانه و خانواده یک مشکل داشته باشد و به همین دلیل دچار بی ارادگی در درس خواندن شود چرا که وقتی انسان در زندگی دغدغه داشته باشد می تواند دچار اضطراب و افسردگی شود و همین موارد برایش مشکلات فراوانی را ایجاد کند، پس لازم است برای درمان چنین مشکلاتی به یک روانشناس متخصص مراجعه کند. پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش هدف گذاری را مطالعه نمایید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود موضوع ناامیدی است که باعث می شود تا فرد به اطرافیانش نگاه کند که آن ها هم درس خوانده اند ولی هیچ کدام در زمینه تحصیلی خودشان فعالیت نمی کنند و به این فکر می افتد که اگر فقط یک تخصص را خوب بداند می تواند از همان کسب درآمد کند و نیازی نیست سال ها به مدرسه برود و بخواهد مطالبی را که هیچ گاه در زندگی اش کاربردی ندارد را بیاموزد به همین دلیل بی ارادگی به سراغش می آید و فرد درس نمی خواند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روش های مطالعه


اگر در اطراف شما فردی وجود دارد که درس نمی خواند و دچار بی ارادگی و بی انگیزگی شده است لازم است تا او را تحسین و تشویق کنید که به سمت درس خواندن سوق پیدا کند. از طرفی لازم است تا فرد به خودشناسی بالایی دست یابد چرا که اگر مشغله های زیادی داشته باشم و مدام فکرمان مشغول باشد نمی توانیم درس بخوانیم و شاید در سایر بخش های زندگی نیز دچار مشکل شویم. تمام این مواردی که در این قسمت بیان شد حاکی از آن است که در ابتدا لازم است تا بدانیم چرا و به چه علت دچار بی انگیزگی شده ایم پس باید دلایل بی ارادگی خودمان را شناسایی کنیم تا بتوانیم برای درمان بی ارادگی اقدام نماییم.

چگونه نیروی اراده مان را افزایش دهیم؟

زندگی انسان به شکلی است که همواره با وسوسه های گوناگونی روبرو می شود و اگر بخواهد مدام حواسش پرت شود هرگز نمی تواند به زندگی اش ادامه دهد و فقط باید درگیر حواشی و موضوعات غیر مفید باشد. در این خصوص لازم است تا با روش های تقویت قدرت اراده آشنا شویم که بتوانیم مسیر موفقیت را به درستی طی کنیم.

هدف خودتان را مشخص کنید

همه انسان ها باید در زندگی شان هدفی داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف خوب تلاش کنند. بنابراین هر چه زودتر هدفتان را تعیین نمایید و در این زمینه با افراد خبره مشورت کنید. لازم است اشاره شود که یک کاغذ سفید به همراه یک قلم بردارید و برای خودتان یادداشت کنید که می خواهید چه کارهایی را دیگر انجام ندهید و چه کارهایی را به درستی انجام دهید.

اگر این کار را انجام دهید اولین قدم برای مشخص کردن هدف تان را انجام داده ای. حال باید برای هر یک از کارهایی که نوشته اید دلایل منطقی بیاورید که چقدر برای زندگی تان اهمیت دارد که بخواهید به هر یک از آن ها برسید و آیا اصلا آن ها دارای اهمیت هستند و یا فقط آن ها را دوست داریم و اگر هم به آن ها برسیم هیچ آورده ای برایمان ندارد. بنابراین لازم است تا این فهرست را با دقت تکمیل کنید و برای خودتان مشخص کند که چه کارهایی را می خواهید انجام دهید. برای انجام این کار می توانید به هر یک از آن کارها امتیاز بدهید، برای مثال آن ها را بر اساس اولویتی که برای زندگی شما دارد مرتب کنید و به هر کدام یک نمره بدهید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تکنیک های مطالعه


در این خصوص به یاد داشته باشید که این کار را فقط خودتان باید انجام دهید و شخص دیگری نباید در مورد آن چیزی بداند زیرا اگر شما هدفی را با دیگران در میان بگذارید مدام به شما فکر منفی القا می کنند که این کار خوب نیست و بهتر است به سمت آن نروی و همین حرف ها موجب می شود تا شما دچار بی ارادگی شوید.

انجام همین کار و نوشتن کارهایی که قصد دارید در زندگی انجام دهید موجب می شود تا اولین مقاومت در شما ایجاد شود که لازم است تا شما آن را در هم بشکنید و با تنبلی ایجاد شده مبارزه کنید. برای این کار لازم است تا به تصمیمی که گرفته اید پایبند باشید و حتما آن را انجام دهید. یکی از ویژگی های مهمی که در هر فردی وجود دارد این است که ضمیر ناخودآگاه انسان از هر نوع تغییری هراس دارد و تمایل دارد تا شما را در منطقه امن ذهنی تان نگه دارد و اجازه ندهد که شما به سمت رشد و موفقیت قدم بردارید. پیشنهاد می شود تا مقاله ویژگی اهداف را بخوانید.

اما به یاد داشته باشید که هدف ما مشخص شده است و تمام این مشکلات را باید پشت سر بگذاریم و خودمان را درگیر آن ها نکنیم. زمانی که شما برای خودتان اهدافی را تدوین می کنید به سرعت این فکر در شما ایجاد می شود که به سمتش نرو چرا که این کاری بیهوده است و آورده ای برایت ندارد و این بزرگترین دامی است که ذهن انسان آن را درست می کند تا فرد دچار بی جنبشی شود. پس اگر شما در قدم اول اهداف تان را مشخص کنید می توانید به تقویت نیروی اراده تان به سمت درمان بی ارادگی قدم بردارید.

تبدیل رویا به عمل

برای رسیدن به هدف لازم است تا در برنامه کاری خودتان تغییر رفتار را بگنجانید و تمام آن چه که برای رسیدن به اهدافتان مشخص کرده اید را به صورت عملی باید انجام دهید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که هرگز تمام این تغییرات یکباره رخ نمی دهد و شما باید به صورت مستمر آن را در زندگیتان انجام دهید تا به صورت یک عادت در شما ایجاد شود.

غلبه بر تمامی موانع زندگی

وقتی شما اقدام به عمل می کنید بی شک با موانعی روبرو خواهید شد که لازم است تا تمامی آن ها را خوب بشناسید و برای غلبه بر آن ها برنامه ریزی کنید چرا که این کار لازمه رسیدن به هدف است و کاری به جز آن نمی توان انجام داد و تمامی این مسیر هم به شکل روتین بوده و برای هر فردی به همین منوال خواهد بود. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله روش های افزایش انگیزه و جلوگیری از خستگی را مطالعه نمایید.

علاوه بر ترمزهایی که ذهن و ضمیر ناخودآگاه انسان آن را ایجاد می کند تا فرد نتواند به سمت اهدافش قدم بردارد، محیط پیرامون فرد هم موجب می شود تا به شکلی شما با مانع روبرو شوید و خود آن برای شما مانعی است که تلاش می کند تا شما را در بی انگیزگی نگه دارد و شما برای رسیدن به اهدافتان دلسرد شوید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید مربوط به قدرت اراده شماست که نباید به محیط اجازه دهید تا با افکار پوچ و بیهوده مانع رسیدن شما به اهدافتان شود و اگر شما در این مسیر نتوانید به درستی عملی کنید خیلی زود تسلیم افکار وسوسه کننده محیط خواهید شد و روز به روز از رسیدن به اهدافتان دور می شوید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش هدف گذاری برای جوانان


وقتی این موارد را می خوانیم به یاد افرادی می افتیم که به جای عمل کردن فقط خیال پردازی می کنند و تمام ایده هایشان فقط در ذهنشان است و هرگز حتی آن ها را بر روی کاغذ هم نیاورده اند و اگر به همین شکل ادامه دهند نه تنها به هیچ جایی نخواهند رسید بلکه تمام انرژی شان نیز تمام می شود و دچار درماندگی آموخته شده خواهند شدو باعث می شود تا در ذهنشان باوری شکل بگیرد که تلاش شما را به موفقیت نمی رساند و به سمت بی انگیزگی آن ها را سوق دهد و بی ارادگی شان نیز درمان نشود.

این افراد مدام کتاب می خوانند و فقط به دنبال راه حلی هستند که هرگز آن را پیدا نخواهند کرد، در حالی که باید دست از این کارهای بیهوده بردارند و به سمت اهدافشان قدم بردارند.

حال باید آغاز کنید

همانطور که می دانید روز ۲۴ ساعت است و شما از تمام آن فقط یک ساعتش را به تفکر و تنهایی تان اختصاص دهید و در آن ۱ ساعت فقط به اهدافتان فکر کنید و بر روی آن ها تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که در این زمان باید خیلی آرام باشید و با انجام حرکات مدیتیشن سعی کنید تا به آرامش عمیق دست یابید. سعی کنید بر روی افکاری که قصد دارید تا به آن ها برسید تمرکز کنید و با انجام این کار به صورت روزانه می توانید اثرات منفی محیط پیرامون را خنثی کنید.

شما می توانید در تنهایی خودتان به استعدادهایی که دارید پی ببرید و همچنین خلاقیت خود را رشد دهید، پس به یاد داشته باشید که تنهایی می توانید برای شما هم مفید باشد و هم موجب شود تا شما به سمت اهدافتان قدم بردارید و تصمیمات سودمند و قاطعی را برای خودتان اتخاذ کنید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روش های افزایش قدرت اراده


وقتی که وارد تنهایی خودتان می شوید باید برای ۲۴ ساعت بعدی خود برنامه ریزی کنید که دقیقا شما باید چه کاری انجام دهید و در این مسیر چه چیزهایی می تواند به شما کمک کند. چرا که بسیاری از افراد نه تنها کارهایی که تمایل دارند انجام دهند را انجام نمی دهند بلکه همواره فقط تسلیم تلقین ها هستند و فقط در حال تکرار روزهای زندگی شان هستند و راه به جایی نمی برند و اگر این روند برای مدت طولانی ادامه یابد موجب می شود تا فرد دچار افسردگی شده و اراده اش روز به روز ضعیف تر شود و درماندگی تمام وجودش را فرا می گیرد و دیگر در زندگی اش احساس شادی نمی کند و به دنبال آن کیفیت زندگی اش کاهش می یابد.

آشنایی با روش های برای درمان بی ارادگی

اگر شما تصمیم به رشد و پرورش شخصی خودتان گرفته اید لازم است تا با اراده ای قوی به سمت اهداف تان قدم بردارید و خودتان را مجبور به انجام کارها کنید تا بتوانید به آن چیزی که می خواهید برسید و اگر در این بین هم مانعی سر راهتان قرار گرفت باید از خودتان خلاقیت به خرج دهید و تمامی آن ها را از سر راهتان بردارید.

بنابراین شما اولین قدم برای رسیدن به اهدافتان را برداشته اید و دیگر برای انجام کارها بهانه و توجیهی نمی آورید و این موارد را در خودتان حل کرده اید و توانسته اید تا اراده تان را تقویت کنید و با خودتان روبرو شوید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش مدیتیشن و تن آرامی


حال که شما به مرحله رشد رسیده اید انرژی تان را صرف کارهای بیهوده نخواهید کرد و همواره برای دستیابی به چیزهایی که برایتان مهم است تلاش می کنید. فقط به یاد داشته باشید که این کارها را فقط خودتان بدانید و از بازگو کردن اهدافتان برای دیگران به شدت خودداری کنید.

رشد و پرورش افکار سالم

هرگز اجازه ندهید که افکار مسلط خودتان را برای دیگران بازگو کنید، چرا که اگر این کار را انجام دهید باعث می شود تا انرژی  و قدرت شما کاهش یابد. به همین خاطر لازم است تا تمامی تکانه هایتان را به درستی کنترل کنید و هیجان و عاطفه تان را مدیریت نمایید.

حال که این کارها را انجام دهید باید به صورت روزانه در کنار یادداشت هایتان قرار بگیرید و به کارهایی بیندیشید که می خواهید آن ها را کنار بگذارید. برای انجام این کار حتما از آرامسازی عضلانی استفاده کنید. در این هنگام باید به انگیزه خود فکر کنید و به کارهایی که قرار است برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید خوب بیندیشید.

قدرت و توانایی برای تلاش

همواره در نظر داشته باشید که هیچ کدام از تلاش های شما بی نتیجه نمی ماند. برای مثال وقتی شما می خواهید درس بخوانید و شروع به خواندن می کنید و پاراگراف های کتاب را می خوانید بدانید که این کارها بیهوده نبوده و قطعا مفید خواهد بود.

یعنی وقتی شما هر خطی که می خوانید در حال نزدیک شدن به اهدافتان هستید و تمامی این کارها موجب می شود تا روحیه شما تقویت شده و برای رسیدن به اهدافتان بیشتر تلاش کنید. فقط به یاد داشته باشید که شما باید سستی را کنار بگذارید تا موفقیت تان آغاز شود و مسیر درست را در زندگیتان شروع کنید. در این بین لازم است بیان شود که حتما صبور باشید و شکیبایی و سرسختی و شجاعت را در خودتان تقویت نمایید تا بتوانید تمامی موانعی که سر راهتان قرار می گیرد را از میان بردارید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تصویر سازی ذهنی


به یاد داشته باشید که این مسائل برای تمامی انسان ها پیش می آید و در طول تاریخ همواره انسان های قوی و دلیری وجود داشته اند که بدون توقف به سمت اهدافشان حرکت کرده اند و بر تمامی موانع نیز غلبه کرده اند چرا که برای آن ها رسیدن به هدف و موفقیت مطرح بوده و نه حواشی و افکار منفی. بنابراین شما نیز میتوانید چنین کارهایی را انجام دهید و ویژگی هایی چون تلاش، سخت کوشی و … در شما نیز وجود دارد و می توانید مانند تمام انسان ها موفق به راه خودتان برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید.

چگونه از تنبلی و اهمال کاری فاصله بگیریم؟

حال لازم است تا نقاط قوت خودتان را شناسایی کنید و در مقابل هم نقاط رو به بهبود تان را بشناسید تا بتوانید در جهت تقویت نقاط مثبت خودتان تلاش کنید و تمام ضعف ها را در خودتان از بین ببرید. البته در نظر داشته باشید که در این مسیر شما تنها نخواهید بود و با تلاش به تمامی اهدافی که برای خودتان تدوین کرده اید خواهید رسید.

اگر می خواهید ضعف هایتان را از بین ببرید و آن ها را به نقاط قوت تبدیل کنید باید به خودآگاهی برسید که این کار مهمترین کاری است که هر انسانی باید در زندگی اش آن را انجام دهد. به عبارت دیگر شرط اول غلبه بر تمامی موانع و سختی های زندگی رسیدن به خودآگاهی است که شما را به فردیت می رساند و موجب می شود تا حرمت نفس شما تقویت شود، بنابراین هر روز تلاش کنید تا بتوانید زودتر به هدفتان برسید.

هرگز دلسرد نشوید

شاید شما هم بسیاری از افراد را مشاهده کرده باشید که خیلی با قدرت آغاز می کنند ولی بعد از مدتی دلسرد و مایوس می شوند و دست از کار می کشند و این در حالی است که فقط مدت زمانی را باید صبر می کردند تا به هدفشان دست می یافتند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد یکی از ویژگی های انسان این است که در منطقه امن ذهنی اش بماند و برای خارج شدن از آن هیچ تلاشی نکند چرا که هر گونه تغییری موجب می شود تا دچار هراس شود. ولی به یاد داشته باشید تمامی این مراحل طبیعی است و نباید اجازه دهید تا فعالیت شما متوقف شود و شما با اراده و قدرت به مسیر خودتان ادامه دهید و هرگز از مسیر خارج نشوید تا به اهدافی که برای خودتان مشخص کرده اید دست یابید.

هر بار که دچار این حالت شدید باید به خودتان بگویید که من دوباره بر اوضاع مسلط می شوم و تمام این اتفاقات موقتی است و دائمی نخواهد بود.

اگر شما تصمیم بگیرید که می توانید بر تمام ضعف هایتان غلبه کنید و آن ها را به ویژگی مثبتی تبدیل کنید می توانید به اراده ای بی پایان دست یابید که به شما کمک می کند تا در تمام مراحل زندگی در مقابل سختی ها مقاومت نمایید و هرگز خودتان را متوقف نکنید، به این ترتیب شما به نیرویی دست پیدا می کنید که روان شما را قدرتمند خواهد کرد.

بر مشکلات غلبه نمایید

اگر می خواهید اراده خودتان را تقویت کنید باید به صورت هفتگی تمریناتی را انجام دهید که به صورت عادت در شما ایجاد شود و همچنین خودتان را با بسیاری از قواعد سازگار نمایید. در این بین مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که تمام فعالیت های انگیزشی باید مداوم بوده و توقف برای آن ها معنایی ندارد.

اما مثل همیشه محرک های آزار دهنده در محیط وجود دارند و قصدشان این است که شما را از تصمیم تان منصرف کنید و باعث توقف شما شود ولی باید همواره هوشیار باشید که اگر بخواهید به آن ها اهمیت دهید مجدد دچار سستی خواهید شد و خیلی زود از پا در می آیید.


پیشنهاد ویژه : آموزش غلبه تنبلی و اهمال کاری


اگر می خواهید دچار سستی در تصمیمات خودتان نشوید باید برای هر روزی که برنامه ریزی کرده اید به صورت پیگیر و وفادار بمانید تا تمام آن را به درستی و مو به مو انجام دهید. یعنی شما باید تمام انرژی تان را صرف کاری کنید که برایش برنامه ریزی کرده اید. حتی اگر کاری که آن را انجام می دهید برایتان جذاب نیست ولی باز هم شما باید تمام تمرکزتان را صرف آن کنید و آن را به درستی اجرا نمایید.

افزایش تمرکز و از بین بردن حواس پرتی

زمانی که شما کارهای بالای را با دقت انجام دهید می توانید با تمرکز بیشتری درس بخوانید و بی ارادگی شما نیز درمان می شود. چرا که با افزایش تمرکز در شما شاهد کاهش حواس پرتی خواهید بود. همیشه شب قبل برنامه فردا را بررسی کنید و مشخص کنید که قرار است چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید تا بتوانید پیش بینی درستی را انجام دهید و این خود ترمیمی موجب می شود تا به نتیجه برسید.

یکی از کارهایی که می توانید درد مسیر موفقیت به شما کمک کند تا بتوانید بی ارادگی در درس خواندن خودتان را درمان کنید این است که تصویر سازی ذهنی را مدام انجام دهید. به این شکل که هر شب قبل از خوابیدن تمام اهدافی که در سر دارید را به صورتی واقعی مجسم کنید به طوری که شما در آن محیط قرار دارید و تمام آن چیزهایی که تمایل دارید تا برایتان اتفاق بیفتد را در ذهن مرور کنید.

تقویت انگیزه برای رسیدن به اهداف

برای مثال اگر می خواهید هیئت علمی دانشگاه شوید، در ذهنتان باید جلسه دفاع را مجسم کنید که دیگران شما را تشویق می کنند و شما به موفقیت هایی خواهید رسید که برایتان بسیار لذت بخش است.

غلبه بر تمامی موانع

همواره هر کاری با مشکلاتی همراه است که این مشکلات لازمه ادامه راه بوده و شما می بایست تا بر آنها غلبه نمایید. هرگز خودتان را نبازید و تلاش کنید تا با تقویت اراده تمام این مشکلات و موانع موقتی را از سر راه بردارید و بر آنها غلبه کنید.

زمانی که شما دچار این بدبیاری ها می شوید باید به یاد داشته باشید که شما نیز برای خودتان اهدافی دارید که برایشان برنامه ریزی کرده اید و هرگز این مشکلات موقتی نمی تواند تمامی آن اهداف شما را زیر سوال ببرد. اگر شما مراحل قبلی را به درستی انجام داده باشید اکنون دارای اراده ای قوی هستید که می توانید در مقابل تمام مشکلات و سختی ها مقاومت کنید. این افراد به نیروی اراده شان اعتماد دارند و می دانند که با هوشیاری می توانند به سمت موفقیت حرکت کنند و هرگز تسلیم تصمیمات عجولانه نخواهند شد.

زمانی که شما به چنین حالتی دست یابید خواهید توانست تا با بدترین اتفاقات نیز روبرو شوید و تمام مشکلات برای شما به عنوان یک چالش خواهد بود که قادرید آن ها را رفع کنید.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که در این مقاله بیان شد متوجه شدیم که علت اصلی درس نخواندن و یا نماندن در یک شغل ناشی از بی ارادگی فرد است و باید برای تقویت آن تلاش کند که به فردی مقاوم و شکست ناپذیر تبدیل شود. چرا که بی اراده بودن هرگز نمی تواند شما را به اهدافتان برساند و بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید خودتان را برای موفقیت آماده کنید. پس اگر قصد دارید تا با قدرت عالی به درس خواندن ادامه دهید لازم است تا نیروی اراده را در خودتان افزایش دهید تا بتوانید به تمام اهدافی که برای خودتان مشخص کرده اید دست یابید.

دسته‌بندی‌ها