آموزش هدف گذاری و تقویت انگیزه تا موفقیت – چگونه هدف گذاری کنیم

در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا در مورد یکی از موضوعات بسیار کاربردی در زندگی با عنوان آموزش هدف گذاری و تقویت انگیزه تا موفقیت – چگونه هدف گذاری کنیم مطالبی را در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و علاقه مندان به مباحث روانشناسی قرار دهیم.

آموزش هدف گذاری و تقویت انگیزه تا موفقیت – چگونه هدف گذاری کنیم

آموزش هدف گذاری و تقویت انگیزه

هر یک از ما در زندگی با فراز و نشیب‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم و وقتی خودمان را با دیگری مقایسه می‌کنیم، به نظرمان می‌رسد که روزگار منصفانه برخورد نکرده است. اما من معتقدم به هر یک از ما دقیقا همان مقداری داده شده که برای یادگیری از این سفر درونی معنوی منحصر به ‌فرد به آن نیاز داریم. آدم‌های زیادی را دیده‌ام که فقط زندگی می‌کنند؛ اجازه می‌دهند نیروهای بیرونی برای‌شان تصمیم بگیرند و جهت‌شان را تعیین کنند. علاوه بر این، باید تأکید کنم که همه‌ی ما در مسیر زندگی، ناخودآگاه آن چیزی را بازسازی می‌کنیم که برایمان آشناست، این فرایند ادامه می‌یابد تا وقتی چیز بهتری را انتخاب کنیم و آگاهانه در آن مسیر قدم برداریم. اگر با آغوش باز به سمت یادگیری بروید، مطمئن باشید که این دشواری، دانش فوق‌العاده‌ای برای‌تان به ارمغان می‌آورد و همین دانش است که شما را به سوی روشنگری هدایت خواهد کرد.

هدف گذاری

هدف گذاری

هدف گذاری

هدف گذاری امر قدرتمندی است، چراکه شما را متمرکز می‌کند، رؤیاهایتان را شکل می‌دهد و این توانایی را در اختیارتان می‌گذارد تا خودتان را برای اقدامات دقیقی پروش بدهید که برای رسیدن به خواسته‌هایتان لازم است.

اهداف اهمیت دارند، چون باعث رشد ما در مسیری می‌شوند که پیش از این تجربه نکرده‌ایم و برای رسیدن به اهداف‌مان باید روزبه‌روز خودمان را پرورش دهیم و بهتر شویم.اهداف بلند مدت به رفع موانع سر راه ما کمک می‌کنند. خوشبختانه بیشتر اهداف ما، هدف‌های قدرتمندی هستند و می‌توانیم به آنها دست پیدا کنیم. پس باید توانمند باشیم و حرکت کنیم! به این ترتیب رسیدن به اهداف‌مان تضمینی است. البته دست‌یابی به هدف مهم‌ترین نتیجه‌ی هدف‌ گذاری نیست، سود واقعی زمانی‌ به دست می‌آید که ببینیم در روند رسیدن به هدف و برای دست‌یابی به نتیجه حاضر به انجام چه کارهایی هستیم یا در این مسیر ممکن است چقدر به تعالی برسیم یا چقدر تغییر کنیم.

به نظر شما چه نکات مهمی را باید برای بررسی و نوشتن اهدافمان یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم؟

همه‌ی ما دو انتخاب داریم؛ با زندگی بسازیم یا زندگی را بسازیم! در این نوشته قرار است درباره‌ی دومی با هم صحبت کنیم. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به چگونگی یک هدف گذاری قوی و کاربردی داشته باشیم. با ما همراه باشید.

برنامه ریزی در زندگی

برنامه ریزی در زندگی

گام هایی از استرس تا موفقیت  

  • هدف هایتان را بنویسید و بخوانید

هریک از ما در اندیشه ی خویش هدف هایی داریم که به هفت عرصه زندگی مان مربوط می شود. برخی از اهداف دراز مدت و کوتاه مدت هستن. برای موفقیت در رسیدن به هدف یا خواسته ی کوتاه مدت یا بلند مدت باید بر نتیجه نهایی تمرکز داشته باشیم و نظم و انضباط لحظه به لحظه، روز به روز ماه به ماه را به کار گیریم. تمرکز بر هدف یا خواسته ی دراز مدت می تواند شور و اشتیاق و انرژی لازم برای انجام کارها فراهم آورد.


پیشنهاد ویژه:کارگاه آموزش کامل تئوری انتخاب ویلیام گلاسر

برای نمونه دونده ای که هدفش طی کردن مسافت 1 کیلومتری است، زمانی که به علامت 1 کیلومتری می رسد به احتمال، خسته خواهد شد ولی اگر همین دونده مسافت 5 کیلومتری را در نظر بگیرد شاید به هنگام گذر از مسافت 1 کیلومتری عرقی بر بدنش نباشد.

گام های عملی و اثر بخش

  • هر روز که از خواب بر می خیزید به رویا و هدف درونی تان فکر کنید.
  • دفتر یادداشتی برای خود آماده کنید که هدف هایتان را در آن بنویسید.
  • به هدف های خود هر روز فکر کنید.

عواملی که شما را از هدفتان دور می کند کنار بزنید

گاه تصور دستیابی به یک هدف دشوار می نماید، به ویژه اگر آن هدف عظیم و پر اهمیت باشد؛ تنها به دلیل تصور سختی زیاد شما را از هدف دور می کند. کار سودمند تر این است که با تقسیم هدفتان به بخش های کوچکتر موانع را از سر راهتان بزدایید.

برای نمونه تصور کنید کسی با شما شرط ببندد که نمی توانید یک گوسفند را بخورید اگر این کار را بکنید یک میلیارد به شما می دهد. اگر شما در یک لحظه به آن فکر کنید حالتان را بهم خواهد زد، اما اگر برای این کار زمان محدود تعیین نشود، شما می توانید خوردن یک گوسفند را به صورت قطعه قطعه و در مدت طولانی انجام دهید و به یک میلیارد جایزه می رسید. اگر روزی برداشتن گامی بزرگ و دشوار در پیش رویتان قرار گیرد با تقسیمش به گام های کوچکتر استرس ناشی از آن را به موفقیت تبدیل کنید.

گام های عملی و اثربخش

  • یکی از هدف هایتان را که دوست دارید به انجام برسانید ولی به نظرتان دشوار می رسد را بر روی کاغذ بنویسید.
  • گام های رسیدن به آن را تقسیم کنید.
  • پس از شکستن و تبدیل این هدف دشوار و استرس آور به تکه های کوچک و راحت درباره ی اولویت انجام هر یک از آنها تصمیم بگیرید.

برای فعالیت هایتیان اولویت تعیین کنید

اولویت دادن یعنی سازماندهی و سازماندهی یعنی تبدیل استرس به موفقیت.

آدم های موفق زندگی شان را برنامه ریزی و اولویت های آن را تعیین می کنند همان هایی که فکرشان را بر موارد ABC  متمرکز می کنند. تصمیم گیری برای اینکه چه چیزی در زندگی و در فعالیت های روزانه تان بالاترین اهمیت را دارد یکی از خردمندانه ترین کارهایی است که ممکن است انجام بدهید. کسانی که زندگی را بدون تعیین اولویت هایش می گذرانند هر روز با این احساس روبه رو هستند که برای انجام کارهایشان وقت کم می آورند و این در حالیست که کاری را هم به انجام نرسانده اند. ولی افرادی که زندگی خود را اولویت بندی می کنند در پایان روز وقت آزاد بیشتری دارند در واقع آنان که برنامه ریزی می کنند پیش می روند و بر آشفتگی روزانه غلبه می کنند.

خردمندانه ترین تصمیم این است که تصمیم بگیرید و سپس عادتی مرتب و جاری ایجاد کنید که چه زمانی در طول روز باید بر انجام کارهایی که در بالاترین اولویت قرار دارند تمرکز کنید.

گام های عملی و اثربخش

  • انجام کارهایی که در بالاترین اولویت قرار دارند را به صورت یک عادت در آورید
  • نوشتن آنها در هر روز نخستین گام است
  • نوشته خود را در جایی بگذارید که در معرض دید خود باشد.
تعیین نقشه راه در زندگی

تعیین نقشه راه در زندگی

یک نقشه راه تعیین کنید

این قدم اغلب در طی فرایند هدف گذاری فراموش می شود، چراکه در عمل درگیر انتخاب هدف و رسیدن آن شده و فقط بر روی آن تمرکز می کنید و فراموش می کنید روند رسیدن به آن را تعیین کنید. به این منظور باید در یک برنامه جداگانه به تعیین تکیه تک قدم های کوچکی بپردازید که باید برای رسیدن به هدف مهمتر خود آن ها را نهایی سازید. ضمن اینکه باید در طی انجام دادن هر یک از این مراحل و قدم ها، با خط زدن آن ها اقدام به حذف آن ها از لیست خودتان بکنید و این گونه حس تغییر و رشد کردن را به خودتان انتقال دهید.

آرامش عضلانی

آرامش عضلانی

عضلات بدنتان را جمع و سپس شل کنید

در طول روز خودآگاه یا ناخودآگاه فشار زیادی را در بدنمان جمع آوری می کنیم. بی اهمیت شمردن این محرک های کوچک بسیار اسان ایت ولی اگر چنین کنید، یکی پس از دیگری بر روی هم جمع می آیند و سرانجام یک گوی بزرگ فشار را تشکیل می دهند. برای دوری جستن از این فشارها در حالی که نشسته، ایستاده و یا دراز کشیده اید همه ی ماهیچه هایتان را منقبض کنید، دست کم 20 ثانیه به همین صورت تمام و کمال سفت و فشرده باقی بمانید و ناگهان بدنتان را شل کنید و ببینید که چگونه یک باره همه فشارها برطرف می شوند.

گام های عملی و اثربخش

  • تمرین رهایی از استرس را دست کم روزی دوبار انجام دهید، در این حالت بهتر است معده پر نباشد.
  • یادداشتی بنویسید و در معرض دیدتان قرار دهید تا پیوسته انجام این تمرین استرس شکن را به شما یاد آوری کند.

برای دستاوردهایتان به خود جایزه بدهید

جایزه و پاداش دادن به خودتان به خاطر دستاوردهایتان و نیز ادامه موفقیت مهم است. پس انداز کردن راهی برای انجام این منظور به شمار می رود، ولی بسیار شیوه های دیگر نیز وجود دارد. در بیشتر موارد هیچ کس به خاطر کاری که به شایستگی انجام داده اید به شما پاداش نخواهد داد. از این رو اگر زمانی را برای قدردانی و شناخت تلاش و کوشش خویش در نظر نگیرید، نخواهید توانست به راستی به درک و تجربه ی آنچه به انجام رسانیده اید نایل شوید. موفقیت در زندگی تایید و پاداش شخصصی را می طلبد.

گام های عملی و اثربخش

  • نخست تعیین کنید و تصمیم بگیرید چه نوع جایزه ای را دوست دارید دریافت کنید.
  • با هر روش متناسب با دستاوردهای گوناگونتان به خود جایزه بدهید. نکته نهفته در جایزه، احساس قدرشناسی و سپاس برای موفقیت است.

معرفی یار مهربان

کتاب درآمدی بر روان شناسی امید تئوری انتخاب

کتاب درآمدی بر روان شناسی امید تئوری انتخاب

نویسنده: دکتر ویلیام گلسر

ترجمه: دکتر علی صاحبی

منبع: از استرس تا موفقیت (1391). جان اف دمارتینی؛ ترجمه: علی علی پناهی.انتشارات نسل نواندیش.

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

مطالعه بیشتر