چگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا به کارهایمان برسیم

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا به کارهایمان برسیم

داشتن زمان کافی برای انجام کارها یکی از موارد مهمی است که امروزه افراد بسیاری درگیر آن بوده و معضل کمبود وقت برایشان همیشه دردسر ساز است،برنا اندیشان در این بخش قصد دارد تا در مورد چگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا به کارهایمان برسیم با شما خوبان گفتگویی داشته باشد و درس های مفیدی در رابطه با مدیریت زمان در اختیارتان بگذارد.

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا به کارهایمان برسیم

در مقاله چگونه زمان خود را مدیریت کنیم تا به کارهایمان برسیم شما درس هایی را خواهید آموخت که به وسیله آن ها میتواند کارهایتان را سر وقت و به موقع انجام داده و هرگز با کمبود وقت مواجه نشوید.

درس اول: مهمترین کارِ روزتون رو بشناسید

مهمترین کارِ هر روز ِشما بستگی به هدف و ارزش هاتون داره. چه کارهایی میتونین امروز انجام بدین که به بزرگترین هدفتون نزدیکتر بشین؟خیلی مهمه که اونو روی کاغذ بنویسین.

“دِینی رایلی” نویسنده ی کتاب ” predictably irrational” ، میگه که بهترین زمان برای انجام دادن ِ کاری که بیشترین نیاز رو به توجه داره، ٢ساعت اول بعد از بیدار شدنه به جای اینکه این زمان رو تو فضاهای مجازی هدر بدیم!

کمبود وقت خود را با مدیریت زمان مناسب مدیریت کنید

درس دوم:به سرعت تصمیم بگیر و عمل کن

خیلی از افراد موفق،بر سرِ مواردی که زیرِ۵ دقیقه زمان لازم داره،خیلی سریع تصمیم میگیرن و عمل میکنن. اونها میخوان که کمترین زمان و انرژی ذهنی رو برای پردازش چیزها صرف کنن و برای این منظور سریع عمل میکنن.

برای مثال: inbox شون رو باز میکنن سریع همه پیامهای جدید را باز میکنن و میخونن و با چند کلمه جواب میدن. ولی بیشتر مردم پیام را میبندن تا بعدا جواب بدن. ولی در هر حال مجبورن که دوباره همون پیامهارو باز کنن و بخونن تا جواب بدن.


پیشنهاد ویژه : گارگاه آموزش کامل مدیریت زمان در زندگی


چه اتلاف وقت زیادی!!کاری که باید بکنید رو همون موقع انجام بدین تا مجبور نباشین همه پیامهاتون رو دوباره بخونید.

میتونید از این روشِ با سرعت تصمیم گرفتن و عمل کردن، در همه زمینه های زندگیتون استفاده کنید.

درس سوم:همیشه با خودتون یه دفترچه داشته باشین

میلیونر ِخودساخته، “جیم ران” گفته که “داشتن یک دفترچه که در اون رویدادهای روزانه خودتون رو بنویسید،خیلی مهمه و من اون رو یکی از سه گنجینه ی باارزش برای نسل بعد میدونم.”

“ریچارد برانسون”،مؤسس شرکت “ویرجین”، گفته که “ممکنه مسخره به نظر بیاد ولی مهمترین چیزی که همراه منه، یه دفترچه کوچیک تو جیب پشتیمه. فکر میکنم اولین چیزی که برای سفر باخودم برمیدارم، دفترچه ام هستش. من بدون اون چندتا کاغذ هیچ وقت نمیتونستم شرکت ویرجین رو با این وسعت ِ امروزش بسازم.”

اگر یه فکری الان تو ذهنتونه، اگر ننویسیدش، ممکنه تا فردا صبح برای همیشه از ذهنتون بره.

مارک توآین، توماس جِفرسون، چارلز داروین، جورج لوکاس، بنژامین فِرانکْلین، توماس ادیسون، لئوناردو داوینچی و جان راکْفِلِر همگی دفترچه داشتند. ایده ی داشتن ِ دفترچه برای اینه که استرستون رو با ثبت کردن ِ ایده ها و افکارتون قبل از اینکه یادتون برن، کم کنه. و همچنین اینکه با نوشتن ِ کارهای روزانه تون بیشتر با خودتون آشنا بشید.

درس چهارم:قانون ٢٠/٨٠

به عنوان یک قانون کلی، ٨٠٪‏ از نتیجه، تنها از ٢٠٪‏ از اقدامات حاصل میشن. این قانون در قسمتهای مختلف زندگی دیده میشن. در تجارت، خیلی شایعه که ٢٠ درصد از محصولات ، ٨٠ درصد از فروش نهایی را ایجاد میکنن. یا با خریدِ٢٠درصد از مشتریان، ٨٠ درصد از سود نهایی ایجاد میشه.

یا موقع خواندن یه کتاب، اگر شما اولین و آخرین پاراگراف ِ هر فصل  به علاوه ی اولین جمله از بقیه پاراگرافها رو بخونید، شما ٨٠ درصد از پیام کتاب رو خواهید فهمید.

با این قانون میفهمین که با پی بردن به اون ٢٠٪‏ازاهداف و فعالیتهایی که ٨٠٪‏ از نتیجه رو باعث میشن، میتونید کمتر کار کنید، کمتر استرس بکشین و خوشحال تر باشین.

درس پنجم:درست کردنِ  “لیست کارهای انجام نشده “رو متوقف کنید

در میان بسیاری از افراد موفق که نویسنده ی این کتاب با آنها مصاحبه کرد، اکثریت اونها، لیستی برای انجام کارهاشون ندارن، بلکه یه تقویم دارن که خیلی  خوب بهش عمل میکنن و در اون برای کارهاشون زمانِ مشخصی اختصاص دادن.

“لیست” ِ کارها، بین کارهایی که فقط چند دقیقه زمان میبرن با کارهایی که ساعتها زمان لازم دارن، افتراق نمیده، پس افراد کارهایی که خیلی زود انجام میشن رو به جای کارهای مهمتر، اول انجام میدن.تهیه ی لیست همچنین باعث ایجاد استرس نا بجا میشه.حمل کردن لیستی که بهتون میگه خیلی کار مونده تا انجام بدی، خیلی استرس زاست.

ولی اگر در یه تقویم ،زمان بندی و برنامه ریزی کنید، احتیاجی نیست که ناراحت باشید.

زمان نامحدود است، اما شما فرصت کمی دارید. زمان بی‌طرف است و برای همه یکسان می‌گذرد. زمان آن قدر ارزشمند است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است. زمان در حال گذر و از میان رفتنی است و نمی‌توان آن را پس‌انداز کرد.

آیا تا به حال چیزی از “قاعده پارتو” شنیده اید؟ بر اساس این قاعده ، ٨٠ درصد زمان و انرژی خود را بر ٢٠ درصد آنچه واقعا مهم است متمرکز می کنیم. در واقع، این قاعده بیان می‌دارد از میان کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم ،فقط ٢٠ درصد اهمیت واقعی دارند و آن ٢٠ درصد، ٨٠ درصد نتیجه را تولید می‌کنند.

پس باید این موارد مهم را شناسایی و بر آنها تمرکز کرد.

یک عامل بسیار مهم در هر موفقیتی، برنامه‌ریزی صحیح و پیروی از برنامه زمانی مشخص برای دست یافتن به اهداف مطلوب است.

برای مدیریت زمان، راهکارهای زیر را به کار ببندید:

درس هایی مفید برای داشتن مدیریت زمان در زندگی

۱.همواره فعالیت‌ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه‌ریزی و یادداشت کنید.

۲.فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت‌بندی کنید.

۳.همیشه کارهای دشوار و پردغدغه‌تر را زودتر از بقیه یا در هنگامی که در بهترین وضع جسمی و روانی قرار دارید، انجام دهید. کارهای سبک تر را در هنگام خستگی نیز می‌توان به انجام رساند.

۴.امور با اهمیت اما ناخوشایند را به تعویق نیندازید. هیچ کاری با به تعویق افتادن خوشایندتر نمی‌شود.

۵.هرگاه شروع به انجام دادن کاری کردید، سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید.

۶.بین فعالیتها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید.

۷.هر زمان که تصور کردید کاری که انجام می دهید عبث، بی‌فایده و غیرسازنده است، از آن دست بکشید.

۸.به اولویت‌بندی خود اعتماد و ایمان داشته و در هر شرایطی به آن پایبند باشید.

۹.اگر احساس استرس و خستگی کردید به خاطر داشته باشید که این احساس ناشی از  کارهایی که به انجام رسانده اید نیست ، بلکه بیشتر به سبب کارهایی است که انجامشان نداده‌اید.

۱۰.به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شما را تلف کند، در صورت لزوم با صراحت «نه» بگویید.

۱۱.همواره در  انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی خود باشید.

۱۲.هنگام نیاز از شخصی آگاه یا متخصص راهنمایی بخواهید.

۱۳.وقت کش‌ها» یا هدر دهنده‌های وقت را به حداقل برسانید. (مواردی چون تلفن، تلویزیون، رادیو ، رفت و آمدهای غیر ضروری و …)

۱۴.وقت‌های مرده را زنده کنید (مثل زمانی که در انتظار اتوبوس می‌گذرانید و مانند آن)

۱۵.کار داشته باشید و در پایان هر روز برنامه‌ریزی خود را مرور و نتایج  آن را ارزیابی کنید.

دسته‌بندی‌ها