استفاده از دست مخالف و تقویت نیمکره های مغز

استفاده از دست مخالف و تقویت نیمکره های مغز

استفاده از دست مخالف چه مزیت هایی دارد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد آن را مطرح می کنند. همانطور که میدانید اگر از دست مخالف خود برای انجام برخی از کارها استفاده کنید می توانید توانایی های مغزی و شناختی خودتان را ارتقا دهید.

از این رو شاید بسیاری از افراد را دیده باشید که برای انجام بسیاری از کارهایشان از دست مخالف خود استفاده می کنند. اما سوال بسیاری مهمی که مطرح می شود مربوط به استفاده از دست مخالف و تاثیر آن بر روی پرورش خلاقیت است که در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل موضوع تاثیر استفاده از دست مخالف در کارهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهیم.

آشنایی با عملکرد مغز انسان

تحریکات ذهنی موجب می شود تا مغز انسان ارتقا یابد. یعنی مغز از طریق تشکیل نورون های جدید همواره خودش را با شرایط سازگار می کند. بنابراین تمام این موارد موجب می شود تا مغز رشد یابد و در این بین سیم کشی آن نیز تحول یابد. پیشنهاد می شود تا مقاله انواع حافظه را مطالعه نمایید.

زمانی که سن انسان افزایش پیدا می کند بسیاری از مهارت های حرکتی اش دچار تغییر می شود که دلیل آن به بروز بیماری و عدم ورزش ذهن برمی گردد. به عبارت دیگر اگر شما ذهنتان را به چالش نکشید موجب می شود تا بخش بزرگی از اطلاعات را از دست بدهید و در نتیجه حافظه تان دچار مشکلاتی خواهد شد.

نگاهی به تاثیر استفاده از دست مخالف در آزمایش ها

استفاده از دست مخالف مربوط به انتخاب خود افراد است ولی با این وجود باید اشاره شود که بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که استفاده از دست مخالف با هوش افراد رابطه دارد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۶ انجام شد گروهی از افراد انتخاب شدند که می بایست در ۱۰ روز و روزانه ۲۰ دقیقه با دست مخالف خود شکل های مختلفی را ترسیم می کردند.

مزایای استفاده از هر دو دست

بعد از چند روز محققان مشاهده کردند که افراد در کشیدن خطوط و شکل ها به مهارت رسیده بودند و نسبت به روزهای اول خیلی بهتر ترسیم ها را انجام می دادند. از این رو آن ها بیان کردند که این کار موجب شده است تا بین قشرهای حرکتی راست و چپ مغز رابطه ای قوی برقرار شود و در این میان عملکرد دست ها بسیار موثر بوده است.

در نتیجه این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که هر دو منطقه کنترلی دارای یک ارتباط قوی با شبکه پراکسیس هستند. این شبکه بین نمیمکره های مغز پل می زند و موجب می شود تا افراد بتوانند خیلی ماهرانه تر حرکات را انجام دهند. البته باید اشاره شود که این تغییر به این معناست که صرفا مهارت استفاده از دست مخالف در فرد بهتر شده است و تغییر دیگری حاصل نشده است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تفاوت استعداد و مهارت را مطالعه کنید.

باید اشاره شود که هر یک از دست ها داری توانایی خاص خود بوده و کسی نمی تواند بگوید که یکی از دست هایم ضعیف است. به عنوان مثال اگر شما دست راست باشید و بخواهید باری را از روی زمین بردارید و دست غالب شما که دست راست است پر باشد شما می توانید به راحتی این کار را با دست چپ خود انجام دهید. همچنین اگر شما هر دو دست خودتان را تمرین دهید تا بتوانید فعالیت های جبرانی را انجام دهید باز هم هیچ فایده شناختی ندارد.

مزایا و معایب استفاده از هر دو دست

در سال ۲۰۱۸ تحقیقی در زمینه مزایا و معایب استفاده از دست ها انجام شد که نشان داد استفاده از هر دو دست دارای مزایا و معایب خاص خودش است. یعنی افرادی که از هر دو دست خودشان استفاده می کردند در آزمون های حساب، زبان، استدلال و حافظه نمرات کمتری به دست آوردند. البته باید اشاره شود که این مورد برای افرادی بود که به صورت مادرزادی با چنین ویژگی به دنیا آمده بودند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تقویت حافظه


نظر محققان این بود که بررسی کنند آیا در افرادی که فقط از یکی از دست هایشان استفاده می کنند و با تمرین مهارت های دست دیگرشان را هم ارتقا می دهند دارای چه ویژگی هایی هستند. البته باید اشاره شود که بسیاری از افراد چنین فرضیه ای را قبول دارند که اگر مغز بخواهد از یک قسمت مغز استفاده کند، همواره آن کار را خیلی خوب انجام می دهد.

زمان که افراد از نیمکره چپ مغزشان استفاده می کنند دارای شخصیت شفاهی هستند. یعنی از کلمات بیشتری استفاده می کنند و نگرانی ها و دلواپسی های زیادی دارند. این اشخاص دارای نگاهی جزئی هستند و برای انجام یک کار بارها و بارها تلاش می کنند تا مطمئن شوند که کار به درستی انجام شده است.

باید اشاره شود که این دسته از افراد کار کردن با اعداد را بسیار دوست دارند و موسیقی کلاسیک به آنها آرامش خاصی می دهد و همچنین این افراد خیلی زود به کارها رسیدگی می کنند. به یاد داشته باشید که این افراد برای هر کاری از قبل برنامه ریزی می کنند و با نظم و ترتیب خاصی کارهایشان را انجام می دهند. به علاوه آن ها تحلیل گر هستند و به عقل بیشتر از احساس اهمیت می دهند و علاقه زیادی به تجارت و معامله گری دارند.

تاثیر استفاده از دست مخالف بر مغز

استفاده کردن از دست مخالف برای انجام کارها موجب می شود تا راه های ارتباطی مغز قوی تر شود. درست مانند زمانی است که شما به باشگاه می روید و با انجام تمرین قدرت عضلات خودتان را افزایش می دهید. برای شروع استفاده از دست مخالف می توانید از همین حالا تمرین را آغاز کنید.

به این صورت که در کارهای روزانه خود برای انجام برخی از کارها از دست مخالف خود استفاده کنید. به عنوان مثال کنترل تلویزیون را با دست مخالف تان بگیرید و یا با دست دیگرتان موس کامپیوتر را بگیرید یا زمانی که می خواهید مسواک بزنید با دست مخالف این کار را انجام دهید. برای مطالعه بیشتر مقاله فرایند یادگیری زبان در کودکان را بخوانید.

در ابتدای کار ممکن است متوجه شوید که این کار بسیار سخت و پیچیده است و لازم است تا مهارت خودتان را بیشتر تقویت کنید. مثلا زمانی که شما دست راست هستید و قصد دارید تا با دست دیگرتان نوشتن را آغاز کنید لازم است تا برای مدت طولانی این کار را تمرین کنید. البته باید اشاره شود که حتی اگر تمرین زیادی برای استفاده از دست مخالف انجام دهید باز هم بسیاری از کارها را با دست غالب تان خیلی بهتر انجام می دهید.

تکنیک هایی برای فعال سازی نیمکره های مغز

افزایش خلاقیت از طریق استفاده از دست مخالف

زمانی که شما از دست مخالف خود برای انجام کارها استفاده می کنید موجب می شود تا مغزتان دچار گیجی و سردرگمی شود. این کار در بلند مدت سبب رشد و بهبود عملکرد مغز می شود. پس اگر تصمیم دارید تا کارکرد مغزتان را افزایش دهید می توانید از طریق استفاده از دست مخالف این کار را انجام دهید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تفکر خلاق


دست مخالف شما با نیمکره مخالف مغز رابطه دارد و تحقیقات نشان می دهد که وقتی انسان ها از دست مخالف خود برای انجام کارها استفاده می کنند موجب می شود تا نیمکره دیگر مغز در سر فعال شود. بنابراین اگر شما بتوانید از هر دو دست خود استفاده کنید هر دو نیمکره مغزتان را فعال می کنید. در نتیجه در بلند مدت طرز فکر کردن و اندیشیدن شما تغییر می کند و خودتان متوجه می شوید که برای حل کردن بسیاری از مسائل از روش های مختلفی استفاده می کنید.

با دست مخالف چه کارهایی انجام دهیم؟

شما می توانید با دست مخالف خود مسواک بزنید، نوشیدنی را از پارچ به داخل لیوان بریزید، موس کامپیوتر را بگیرید، بدنتان را بشویید، از قاشق و چنگال استفاده کنید یا ظرف ها را بشویید. مثلا روانشناسان از مراجعین خود می خواهند که با دست مخالف خود شروع به نوشتن کنند.

چرا که این کار موجب می شود تا آنها بتوانند احساسات سرکوب شده خودشان را پیدا کنند. اگر شما هم میخواهید تاثیر استفاده از دست مخالف را بر حافظه و خلاقیت تان مشاهده کنید می توانید از این کار استفاده کنید.

نکاتی در خصوص افراد دو دست

در بین افراد دنیا تعداد زیادی از افراد هستند که از دست راست خود استفاده می کنند و در این بین افراد محدودی نیز هستند که از دست چپ استفاده می کنند و لازم است اشاره شود که حالت سومی نیز وجود دارد که برخی از افراد هستند که از هر دو دست خودشان برای انجام کارها استفاده می کنند. البته باید بیان شود که تعداد این افراد بسیار کم است و در تمام دنیا شاید حدود ۱ درصد باشند.

به همین دلیل افرادی که فقط از یک دست خود استفاده می کنند همان دست شان به عنوان دست غالب شناخته می شود ولی افرادی که از هر دو دست خودشان استفاده می کنند نمی توانند بگویند که کدام یک از دست هایشان غالب است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش پرورش خلاقیت در کودکان


افرادی که از هر دو دست خودشان استفاده می کنند نیز دارای انواع متفاوتی هستند. نادرترین نوعی که وجود دارد شامل افرادی است که تمامی کارها را به راحتی می توانند با دو دست شان انجام دهند. با این حال برخی دیگر از آنها صرفا بعضی از کارها را می توانند با دو دست شان انجام دهند و برخی دیگر نیز دارای دست غالب هستند و دو دست آن ها توانایی انجام تمام کارها را ندارد.

افرادی که از هر دو دست خود استفاده می کنند دارای نیمکره های متقارنی هستند که در چپ دست ها نیز شرایط به همین شکل است. اما نیمکره چپ راست دست ها بسیار بزرگتر از نیمکره چپشان است. همچنین باید اشاره شود بسیاری از افرادی که از هر دو دست خود استفاده می کنند در ابتدا چپ دست بوده اند و در گذشت زمان به دلیل عدم سازگاری های محیطی بسیار تلاش کردند تا راست دست شوند و از این رو توانایی استفاده از هر دو دست را به دست آوردند.

مهارت های ذهنی افراد دو دست

نکته بسیار جالبی که باید اشاره شود این است که افراد دو دست از نظر جسمی و فیزیکی دارای توانایی و مهارت های بیشتری هستند. از طرف دیگر افراد دو دست در آزمون های هوشی نمرات کمتری نسبت به افراد تک دست کسب کردند.

تحقیقی که در کشور فنلاند انجام شد نشان داد که از بین ۸ هزار شرکت کننده فقط ۸۷ نفر توانایی استفاده از هر دو دستشان را داشتند. همچنین باید بیان شود که ریاضیات دانش آموزان دو دست به میزان ۹۰ درصد از دانش آموزان راست دست ضعیف تر بود. به علاوه دو دست ها از نظر مهارت های زبانی نیز بسیار ضعیف بودند و احتمال بروز اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) در افراد دو دست و چپ دست بیشتر از افراد راست دست است.

افراد دو دست بیشتر در زمینه ورزش و هنر دارای مهارت هستند. مانند لئوناردو داوینچی، آلبرت انیشتین، بن فرانکلین که از مشهورترین دو دست های تاریخ به حساب می آیند. همچنین تحقیقات نشان می دهند افراد دو دست نسبت به افراد تک دست دارای نوسانات احساسی هستند. یعنی این افراد خیلی راحت تحت تاثیر محرک های محیطی قرار می گیرند.

روش های فعال کردن دو نیمکره مغز

سوال بسیار مهمی که در این باره مطرح می شود این است که افراد دو دست چگونه می توانند هر دو نیمکره مغزشان را فعال کنند. بیشتر افراد دنیا متناسب با نیمکره فعال مغزشان رفتارهایی را از خود نشان می دهند. از طرفی باید بدانیم که برای انجام برخی از کارها مانند ریاضی و زبان باید از هر دو نیمکره استفاده کنیم. اگر از نیمکره راست مغزتان استفاده میکنید موجب می شود تا به موسیقی علاقه مند شوید.

از طرفی شما دارای شخصیت دیداری هستید و بسیار خلاقانه عمل می کنید و دارای بینش و بصیرت بیشتری هستید. اما گاهی اوقات ممکن است فراموش کنید جواب فردی را بدهید تا در مقاله ای که می نویسید اشتباه های زیادی داشته باشید.

اگر می خواهید نیمکره های مغزتان را تقویت کنید باید به جای داشتن نگاه جزئی نگر به سمت کلی نگری بروید. به طوری که مانند یک کودک به دنیا نگاه کنید و هرگز از اشتباه کردن هراسی نداشته باشید. مثلا به نمایشگاه موسیقی و کتاب بروید و برای انجام هر کاری روش های مختلفی را امتحان کنید و در ذهنتان همواره بر روی آرزوها و رویا هایتان تمرکز کنید.

اگر نیمکره چپ مغزتان زیاد استفاده می کنید و بخواهید دیگر از از فلسفه و ریاضی استفاده نکنید موجب می شود تا این نیمکره را سرکوب کنید. به همین دلیل لازم است تا از فلسفه و ریاضی کمک بگیرید تا این بخش از مغزتان تقویت شود. همچنین حس شنوایی خودتان را بهبود بخشید و هر کاری را به قسمت های کوچکی تقسیم کنید. چرا که توانایی شما در جزئی نگری است و از این طریق می توانید به سمت کلی نگری پیش برید.

روش هایی برای تقویت نیمکره های مغز انسان

تمرین برای تقویت نیمکره مغز کودکان

کودکان نیز می توانند از تمرین هایی استفاده کنند تا هماهنگی بین نیمکره های مغزشان افزایش یابد. به عنوان مثال می توانند به طور همزمان با هر دو دستشان نقاشی کنند و یا یک متن را بدون قرار دادن نقطه حروف بنویسند. همچنین یک تمرین دیگر وجود دارد که باید در آن لیستی از رنگ ها را تهیه کنید و برخی از کلمات را با رنگی بنویسید که با رنگ اصلی آن فرق دارد. به عنوان مثال باید کلمات آبی، سبز و قرمز را با رنگ های مختلف بنویسیم.

یعنی کلمه قرمز را با رنگ سبز بنویسیم و کلمه آبی را با رنگ زرد و کلمه سبز را با رنگ بنویسیم. حالا بدون آنکه به رنگ کلمات توجه کنید یک بار آن کلمات را بخوانید و در نوبت بعدی رنگ کلمات را بخوانید. اگر در روند کار دچار اشتباه شدید لازم است مجدد تمرین را انجام دهید. انجام این کار موجب می شود تا عضلات مغزشان تمرین داده شود و تفکر خلاقانه در آن ها رشد یابد.

باوری که در بین افراد وجود دارد این است که چپ دست ها دارای هوش بیشتری هستند. این حرف درست است، چرا که آنها زمانی که می خواهند از موس کامپیوتر یا سایر وسایل استفاده کنند مجبورند تا از دست راست شان استفاده کنند و همین کار موجب می شود تا نیمکره دیگر مغزشان هم تقویت شود.

نتیجه گیری

به طور کلی اکثر افراد از دست راستشان استفاده می کنند و اگر برای مدت طولانی برای انجام کارها از دست دیگرشان هم استفاده کنند می توانند مهارت های ذهنی و مغزی شان را تقویت کنند. اگر شما بتوانید از دست مخالف تان برای انجام کارها استفاده کنید می توانید مهارت هایی مانند ورزش و موسیقی را در خودتان تقویت کنید. البته باید اشاره شود که استفاده از دست مخالف ضریب هوشی تان را افزایش نمی دهد و اگر می خواهید خلاقیت خودتان را افزایش دهید بهتر است از تمرینات گفته شده در این مقاله استفاده کنید.

دسته‌بندی‌ها