آشنایی با الگوی روابط عاطفی مردان با زنان

آشنایی با الگوی روابط عاطفی مردان با زنان

روابط عاطفی مردان موضوعی است که بسیاری از خانم ها قصد دارند تا از جنبه های گوناگون آن با خبر شوند تا بتوانند رابطه ای پایدار با همسران خود داشته باشند.

نکته بسیار مهم در خصوص خواسته ها مرد از زن مربوط به نیازهای طرفین می باشد که در این باره افراد باید با یکدیگر گفتگو کنند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن از نیازها و خواسته های هم مطلع شوند. از این رو بهتر است با روانشناسی مرد عاشق آشنا شویم و بدانیم که یک مرد عاشق چگونه عشق و عاطفه خودش را بروز می دهد. از طرف دیگر خانم ها باید به خوبی با روانشناسی رفتار با آقایان نیز آشنا باشند که بتوانند از طریق تکنیک هایی که در این خصوص وجود دارد بهترین رابطه را با شوهران خود برقرار نمایند.

به همین دلیل موضوع روابط عاطفی با همسران بسیار مهم بوده و لازم است تا هر زنی با نکاتی که در این باره وجود دارد به خوبی آشنا شود. بنابراین سوالی که لازم است از هر خانمی پرسیده شود این است که شما در مورد مردان چه می دانید و در روابط عاطفی چگونه باید با آقایان برخورد کنید؟ این سوال بسیار مهم بوده و هر زنی باید برای آن پاسخی در نظر داشته باشد. زیرا دختران باید بدانند که پسران از عشقشان چه انتظاری دارند تا بتوانند از این طریق یک رابطه سالم و پایدار را ایجاد نمایند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل در مورد رابطه عاطفی مردان گفتگو کنیم و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

روابط عاطفی مردان

در ابتدا باید اشاره شود که روابط عاطفی در مردان متفاوت است و دلیل اصلی این تفاوت به استعداد و شرایط آن ها مربوط است. از طرفی باید بدانید که استعداد به عنوان بخش ذاتی هر انسان است و به تجربیات قبلی او مرتبط است و بسیار مهم است که فرد در چه محیطی بزرگ شده و دارای چه خلق و خویی می باشد.

همچنین موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم مربوط به هنجارهای موجود در هر جامعه است که می تواند بر روابط عاطفی انسان ها تاثیر داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مردانگی سمی را مطالعه نمایید.

شناخت تاریخی احساسات در مردان

از نظر تاریخی بیان می شود که زنان بیشتر از مردان احساسی هستند و امروزه نیز زنان بر این عقیده اند که احساس و عاطفه شان بیشتر از مردان است. البته در چند دهه اخیر پزشکان زیادی در این باره تحقیقات بسیاری انجام داده اند که مردان از نظر اجتماعی به شیوه ای تربیت شده اند که نقش بی رحمی را یاد گرفته اند و به پسران آموزش میدهند تا احساسات و عواطف شان را سرکوب کنند.

مردان دارای چه احساسات و عواطفی هستند؟

انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۱۹۹۵ بخش جدیدی با نام جامعه مطالعات روانشناختی مردان و مردانگی را تشکیل داد تا بتواند در خصوص تاثیر هنجارها و ارزش های اجتماعی بر روی احساسات و عواطف مردان اطلاعات بیشتری به دست آورد.

در این خصوص باید اشاره شود که انکار احساسات و عواطف نتیجه منفی با خود به همراه دارد و موجب می شود تا مردان نتوانند از احساسات و عواطف شان مطلع شوند. چرا که احساسات و عواطف انسان ها دارای اطلاعات ارزشمندی است که می تواند روند زندگی انسان ها را ارزشمند کند. برای مطالعه بیشتر مقاله معیارهای ازدواج دکتر انوشه را مطالعه نمایید.

یعنی اگر در فرایند رشد به کودکان آموزش داده شود که مرد نباید احساساتی باشد و او نیز چنین اطلاعاتی را دریافت کند موجب می شود تا تمامی احساس و عاطفه خود را سرکوب کند و در نتیجه به فردی بی رحم و فاقد احساس و عاطفه تبدیل شود.

آلکسی تایمیا در مردان

در خصوص آلکسی تایمیا (alexithymia) باید اشاره شود که این حالت به شرایطی گفته می شود که فرد قادر به شناخت احساسات و عواطف خود نبود و نمی داند در حال حاضر چه احساسی دارد. اصطلاح آلکسی تایمیا توسط دکتر Ronald F. Levant که یک روانشناس و پروفسور در حیطه روانشناسی است به عنوان هنجاری مردانه ابداع گردید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل روانشناسی مردان


همچنین دیوید پی وکسلر در کتاب خود با عنوان مردان در درمان، رویکردهای جدید برای درمان موثر بیان می کند که که آلکسی تایمیا برای مردانی به کار می رود که الگوی عاطفی شان به این صورت است که دقیق نمی دانند دارای چه احساس و عاطفه ای هستند.

الگوی روابط عاطفی مردان

مردها در روابط عاطفی خود دارای ۵ الگو هستند که در ادامه مقاله به طور کامل هر یک از آنها را شرح می دهیم. زمانی که شما بدانید در کدام یک از دست بندی ها قرار دارید می توانید نیازهای و انتظارات خودتان را به شکلی دقیق تنظیم نمایید.

مردان متعهد

اولین الگوی روابط عاطفی مردان تعهد است که این مردان فقط به حمایت متقابل اهمیت می دهند و تک همسری را قبول دارند. مردان دارای الگوی تعهد همواره زنان را به عنوان یک انسان کامل قبول داشته و آنها را تحسین می کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله پیش بینی ازدواج ناموفق را مطالعه نمایید.

به طوری که هم به آنها احترام می گذارند و هم آنها را دوست دارد. چنین مردی همسرش را به عنوان شریک زندگی و صدایی برابر در رابطه می بیند و بر این باور است که نقش زن دقیقا مانند نقش مرد مهم است و از تمام زحمات همسرش قدردانی می کند.

همانطور که اشاره شد مردان دارای الگوی تعهد همواره دارای نقش حمایتی هستند. یعنی اگر همسرش نان آور خانه باشد او هیچ حس بدی نسبت به این کار ندارد و از این بابت احساس تهدید نمی کند. همواره در تلاش است تا نقش خویش را به خوبی ایفا کند و هرگز دست از حمایت بر نمی دارد.

همچنین باید اشاره شود که چنین مردی هر از چند گاهی از همسرش سوال می کند که از نقش و شرایط فعلی زندگی اش رضایت دارد. از این طریق اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را بررسی و سپس درصدد رفع آن برمی آیند.

مردان کنترل کننده

یکی دیگر از الگوی رابطه عاطفی مردان، کنترل کردن است. چنین مردی با همسرش مانند یک گل ناز و ظریف برخورد می کند و تلاش می کند تا او را به شکوفایی برساند. این مردان همواره به شریک زندگی شان کمک می کنند تا بتوانند زندگی آرام و خوبی را تجربه کنند و همچنین شرایطی را فراهم می کنند که نقش روابط به خوبی روشن باشد.

باید اشاره شود که این افراد بسیار وفادار هستند و هر چه بدهند به شکل دیگری آن را دریافت می کنند. چرا که همواره به دنبال انجام کارهای خلاقه هستند تا شریک زندگی شان را خوشحال کنند و به صورت متقابل می خواهند که همسرشان به او پاسخ دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله شناخت خواستگار دروغگو را مطالعه فرمایید.

در الگوی کنترل گری تمام نقش های مشخص است و احترام متقابل به خوبی وجود دارد. تجربه ای که در چنین رابطه ای وجود دارد هم لازم است و هم موجب آرامش طرفین می گردد. چنین مردانی همواره پیش بینی پذیر بودن را مهم می دانند و به الگوها و تشریفات اهمیت خاصی می دهند.

انواع روابط عاطفی مردان با زنان

البته باید اشاره شود که این نقش ها تا حدی سنتی هستند و اگر شریک زندگی از چنین شرایطی خسته نشود به خوبی می توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

به یاد داشته باشید که این الگوی عاطفی خطرات خاص خودش را دارد و اگر هر یک از مولفه های عاطفی دچار اختلال شود مرد احساس خطر می کند و حتی ممکن است عقب نشینی کند. بنابراین در این الگو باید تعادل به خوبی حفظ شود تا هیچ مشکلی در رابطه افراد ایجاد نگردد. چرا که هر چیزی می توانند سبب بروز آشفتگی افراد شود و در نتیجه در زندگی مشکلاتی ایجاد شود.

مردان نابالغ

از دیگر الگوهای عاطفی مردها باید به نابالغ بودن اشاره نماییم که چنین افرادی همواره تلاش می کنند تا دوستان و همسالان شان آنها را تایید کنند. به همین دلیل تمام مسائل زندگی شان را با دوستانشان در میان می گذارند. از طرفی باید اشاره شود که این افراد بر این باورند که اگر به یک رابطه وارد شوند به این معناست که در آن رابطه گیر کرده اند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان تنفر در مردان را بخوانید.

از این رو بیان می کنند که صرفا باید با دختری آشنا شوند که آنها را به خوبی درک کرده و تمامی قوانین شان را رعایت کند. به همین دلیل این افراد به سمت زندگی مجری گرایش دارند و چنین زندگی را بر متاهل بودن ترجیح می دهند. باید اشاره شود که به دلیل وجود نیازهای جنسی و عاطفی در انسان، این مردان در زندگی خود گاهی به سمت ایجاد رابطه قدم بر می دارند.

با توجه به اخلاقیاتی که در این مردان وجود دارد باید اشاره شود که با افرادی قرار ملاقات میگذارند که توسط دوستانش معرفی شده باشد. چرا که او همواره در تلاش است تا تایید دوستانش را به دست آورد و از این رو حرف آن ها برایش ارزش خاصی دارد. به همین دلیل اگر طرف مقابل استانداردهای همسالان و دوستانش را برآورده نکند به صورت پنهانی آن رابطه را تمام می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله نشانه های عشق در پسران را مطالعه نمایید.

یکی از افکاری که در ذهن این مردان وجود دارد این است که آنها صمیمیت را به عنوان آسیب پذیر بودن می داند و در نتیجه آن را در تضاد با مردانه بودن می داند.

این مردان با دوستانش بسیار راحت است و با آنها معاشرت های فراوانی انجام می دهد از این رو باید بدانید که آسیب پذیری خاصی در این مردان وجود دارد و نمی تواند به خوبی با زنان رابطه عاطفی و صمیمی برقرار کند. در مسیر رشد، فرد دچار تغییراتی می شود که بر روی الگوی عاطفی و احساساتش تاثیر می گذارد و چون هر انسانی نیاز به رابطه عاطفی دارد این اشخاص نیز از هر طریقی وارد یک رابطه عاطفی می شوند.

البته نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که چنین مردانی چون مهر طلب هستند همواره به دنبال تایید دوستانشان هستند از این رو اگر وارد یک رابطه شوند بدون شک به دلیل حرف دوستانش بوده و خود شخص مایل به چنین کاری نبوده است. به همین دلیل در ادامه رابطه دچار مشکلات فراوانی می شود.

مردان وابسته و نیازمند

همانطور که از نام این الگوی عاطفی مردان مشخص است، چنین مردانی به شدت به همسرشان وابسته هستند. به دلیل وابسته بودن به شریک زندگی خود اگر برای مدتی همسرشان در کنار آنها نباشد این افراد به شدت دچار گمراهی می شوند. به یاد داشته باشید که این رفتارها ناشی از گذشته فرد است و چون والدینش او را مستقل تربیت نکرده اند موجب شده تا او به شدت وابسته باشد و نتواند کارهایش را به تنهایی انجام دهد.

مردان وابسته خودشان را دوست داشتنی می دانند و از این طریق نیازهای عاطفی شان را برآورده می کنند. البته نوعی بی نظمی در رفتار چنین مردانی وجود دارد که موجب می شود تا ساختار رابطه شان دچار اختلال شود. باز هم لازم است اشاره شود که این مردان به شدت به همسرشان وابسته هستند و از این رو آنها بدون شریک زندگی شان دچار سردرگمی می شوند.

چنین مردانی چون نمی دانند که وابستگی دارد همواره در روابط عاطفی دچار مشکل می شوند. چرا که وابستگی موجب بروز برخی رفتارها می شود که در نتیجه رابطه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه شریک زندگی را وادار به فرار از رابطه می کند.

بنابراین در نظر داشته باشید که وابستگی موجب می شود تا فرد به گونه ای رفتار کند که اطرافیان دچار ناراحتی شوند و چون نمی توانند چنین رفتارهایی را تحمل کنند با شما برخورد خواهند کرد و در نتیجه این رابطه به جدایی ختم می شود.

افراد وابسته دارای طرحواره رها شدگی هستند و این طرحواره موجب می شود تا فرد به شکلی رفتار کند که تمام روابط را به جدایی بکشانند. بنابراین در خاطر داشته باشید که مردان وابسته خودشان نمی دانند به همسرشان وابسته هستند و در نتیجه رفتار خویش را عادی و طبیعی می دانند و در نتیجه تمام روابط آن ها به دلیل وابستگی دچار خدشه می شود.

مردان فوبیک

الگوی عاطفی مردان در حالت فوبیک به این صورت است که آنها به شدت ترسو هستند و همواره گمان می کنند که آسیبی به آنها وارد خواهد شد. این افراد در دوران کودکی شرایط پر استرسی را پشت سر گذاشته اند و به دلیل داشتن تجربیات منفی همواره دنیا را سیاه و تار می بینند.

بنابراین مشهود است که رابطه والدین و مراقبین فرد تا چه اندازه می تواند بر آینده شخص تاثیر بگذارد. مردان فوبیک ممکن است در ظاهر بسیار خشن و سرسخت به نظر برسند ولی از درون بسیار شکننده هستند. با توجه به چنین شخصیتی که مرد فوبیک دارد باید انتظار داشت که او اصلا یا وارد هیچ رابطه ای نمی شود و یا اگر تصمیم به ایجاد یک رابطه بگیرید بسیار محافظه کارانه عمل می کند.

مردان فوبیک برای آن که دچار دردهای عاطفی نشوند بسیار از خودشان مراقبت می کنند و هرگز خودشان را در موقعیتی قرار نمی دهند که طرد شوند و از این رو ممکن است او بسیار فرد رابطه گرا باشد ولی به یاد داشته باشید که رابطه با چنین افرادی همواره دارای چالش های فراوانی است.

نتیجه گیری

تمامی این ۵ الگویی که در قسمت بالا به آنها اشاره شد اگر در رابطه صبر و اطمینان خاطر وجود داشته باشد بسیار خوب و عالی عمل می کنند. درک این الگوهای عاطفی مردان به زوجین کمک می کند تا بتوانند زندگی زناشویی خوبی را داشته باشند.

شناخت کامل انواع عواطف مردان

چرا که افراد به شدت تحت تاثیر ویژگی ها و صفات شخصیتی هستند. البته در نظر داشته باشید که اگر صفات هر یک از الگوهای عاطفی مردان را بخوانید نباید گمان کنید که مردان بسیار خشک و غیر قابل انعطاف هستند و این ها صرفا صفاتی است که برای چنین شخصیت هایی وجود دارد و انسان ها در شرایط های مختلف به شیوه های گوناگونی عمل می کنند.

همچنین لازم است بدانید که مردان در روابط خود دارای ترکیبی از صفات الگوی های عاطفی مختلف هستند. اگر مردها بتوانند درک خوبی از احساساتشان داشته باشند بهتر می توانند رابطه برقرار کنند و در نتیجه می دانند از طرف مقابل یا شریک زندگی شان چه می خواهند.

سخن آخر

افراد در هر سنی که هستند می توانند الگوی عاطفی خودشان را پیدا کنند و بدانند که تا به امروز چگونه رفتار کرده اند و حالا باید به چه شکل رفتار کنند. از این رو مهم نیست در گذشته شما به چه صورت عمل کرده اید و فقط باید درک درستی از احساسات خود داشته باشید.

همچنین لازم است از هنجارها و ارزش های جامعه نیز باخبر باشید و بدانید که مردها نیز دارای احساسات هستند و سرکوب و انکار احساسات هیچ کمکی به انسان ها نمی کند و فقط موجب ایجاد مشکلات روانی برای آنها می شود.

دسته‌بندی‌ها