درمان اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

درمان اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

آیا در رابطه با اختلال عورت نمایی یا همان اختلال نمایشگری جنسی آشنا هستید؟‌در اختلال عورت نمایی فردی که دچار اختلال است تمایل دارد تا در مکان های عمومی اندام های جنسی اش را به دیگران نشان دهد. به یاد داشته باشید که اختلال نمایشگری جنسی یکی از انواع انحرافات جنسی است و فرد مبتلا با نشان دادن آلت تناسلی خودش به شکلی غیر منتظره به دیگران به تحریک جنسی دست پیدا می کند.

نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که فرد مبتلا با انجام این کار به شدت به تحریک می رسد و همواره در خیالات و افکارش دچار خیال پردازی هایی در این باره می شود. یکی از روش های برخورد با این اشخاص این است که هرگز کنترل خودتان را از دست ندهید و خیالتان راحت باشد که او هیچ آسیبی به شما نمی زند و صرفا آلت جنسی اش را به شما نشان خواهد داد و شما باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و با بی توجهی از کنارشان بگذرید، گویی که هیچ اتفاقی رخ نداده است.

به دلیل اهمیتی که انحرافات و اختلالات جنسی دارند در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی را در اختیار شما علاقه مندان به درمان اختلالات روانی قرار دهیم تا هم با نشانه ها و دلایل این انحراف آشنا شوید و هم بتوانید افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی را شناسایی کنید و با روند درمان آنها هم آشنا شوید.

آشنایی با اختلال نمایشگری جنسی

همانطور که در مقدمه هم اشاره شد، اختلال نمایشگری جنسی عبارت است از اقدامات مکرر نشان دادن آلت تناسلی یا اعضای جنسی بدن به افرادی که انتظار دیدن چنین صحنه ای را ندارند و سپس به تحریک جنسی دست یافتن. فردی که دچار اختلال عورت نمایی است برای دست یابی به تحریک جنسی دست به چنین کاری می زند و فقط می خواهد آلت تناسلی اش را به فرد ناشناس نشان دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اختلال مالش دوستی را بخوانید.

به یاد داشته باشید که این افراد میلی شدیدی به نمایش آلت جنسی خود به افراد غریبه دارند و خودشان نمی توانند چنین رفتاری را کنترل کنند و با انجام این کار به برانگیختگی جنسی دست پیدا می کنند. همچنین باید اشاره شود که افراد مبتلا به انحراف نمایشگری جنسی هرگز نمی خواهند با فردی که آلتشان را به او نشان داده اند رابطه جنسی برقرار کنند.

بنابراین این افراد در مکانی پنهان می شوند و منتظر فرد غریبه می مانند و زمانی که شخص به آنجا رسید آنها خیلی سریع در سر راه آنها ظاهر می شوند و با نمایش آلت جنسی شان به تحریک جنسی دست می یابند و با افکاری که در این خصوص در ذهنشان دارند شروع به خودارضایی می کنند.

اختلال عورت نمایی چه نشانه هایی دارد؟

اختلال نمایشگری جنسی علایم و نشانه هایی دارد که با بروز آنها در فرد می توانیم اختلال عورت نمایی را تشخیص دهیم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل تمامی نشانه های اختلال نمایشگری جنسی را به شما معرفی کنیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مشاوره جنسی را مطالعه کنید.

فرد مبتلا به اختلال عورت نمایی با نمایش آلت جنسی اش به افرادی که انتظار دیدن چنین صحنه ای را ندارند به شدت تحریک شده و به ارضا جنسی دست پیدا می کند. تمامی این تحریک های جنسی در خیال و تصورات فرد نمود پیدا می کند و سپس با انجام خودارضایی در رفتار فرد مشخص می شود.

تشخیص اختلال نمایشگری جنسی یا عورت نمایی

شخصی که دچار انحراف نمایشگری جنسی است همواره افراد ناراضی را قربانی خود می کند و بر اساس تمایلاتش اقدام به انجام چنین کاری می کند.

زمانی که این اشخاص آلت تناسلی شان را به دیگران نشان می دهند، اگر فرد قربانی دچار خشم، عصبانیت یا ترس و تعجب شود به شدت خوشحال می شوند و از انجام این کار لذت می برند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل روانشناسی مرضی


نکته بسیار مهمی که در رابطه با اختلال عورت نمایی وجود دارد این است که این افراد ممکن است همزمان دچار اختلالاتی مانند میل جنسی به کودکان، فتیشیسم و بردگی جنسی باشند.

چرا فرد دچار اختلال نمایشگری جنسی می شود؟

همواره به یاد داشته باشید که انحرافات جنسی ریشه در تجربیات دوران کودکی فرد دارد. این افراد در کودکی از سمت دیگران به شدت تحقیر شده اند و احساس شرم همواره آنها را آزار می دهد و برای آنکه بتوانند بر این احساسات منفی غلبه کنند دست به عورت نمایی می کنند.پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را بخوانید.

یعنی این افراد برای غلبه بر احساس شرم و تحقیرشان از روشی استفاده می کنند که موجب می شود تا آنها به طور موقت راحت باشند ولی نمی دانند که این روش نادرست بوده و به دلیل همزمانی با تحریک جنسی آنها را معتاد کرده و در چرخه باطل این رفتار گرفتار می شوند و همواره برای آنکه به چنین حسی دست یابند دست به نمایشگری جنسی می زنند.

یکی از دلایل دیگر که می تواند در بروز اختلال نمایشگری جنسی نقش داشته باشد تربیت جنسی نادرست و یا برخی از رفتارها و الگوهای رفتاری نامناسب است که موجب برانگیختگی و تحریک فرد شده است و بر اساس الگوی تکرار رفتار فرد دچار اعتیاد به انحراف عورت نمایی شده است و در نتیجه به این کار اعتیاد پیدا کرده است.

از طرف دیگر تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده است بیان می کنند که برخی از بیماری های مغزی مانند آسیب به منطقه گیجگاهی موجب می شود تا فرد نتواند تکانه های جنسی اش را کنترل کند و در نتیجه دچار اختلال عورت نمایی شود.

نگاهی به اختلال نمایشگری جنسی

همانطور که میدانید اختلالات جنسی به دو دسته کژکاری جنسی و نابهنجاری جنسی تقسیم می شوند. در بخش اختلالات مربوط به کژکاری جنسی مشکلاتی مانند نعوظ، زود انزالی، دیر انزالی و … قرار دارد. در دسته نابهنجاری های جنسی هم اختلالات و انحرافات جنسی قرار دارد که فرد از طریق غیر معقول و غیر منطقی به نیاز جنسی اش پاسخ می دهد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی سکس تراپی


برای مثال فردی که فتیش پا دارد از طریق پا به تحریک جنسی دست پیدا می کند و هیچ چیزی دیگری او را از نظر جنسی برانگیخته نمی کند. یعنی به طور کلی انسان ها باید به سمت گرایشات جنسی سالم حرکت کنند و فقط زن و مرد که با هم شریک جنسی هستند با یکدیگر آمیزش جنسی داشته باشند که این رفتار نرمال و سالم است و انجام دخول در رابطه جنسی به عنوان رفتار جنسی سالم شناخته می شود.

حال اگر فرد دارای گرایشات نابهنجاری باشد مانند اینکه در روابط جنسی با شریک جنسی اش تمایل به خوردن ادرار همسرش داشته باشد یا هر رفتار دیگری که به عنوان رفتار سالم جنسی شناخته نشود را بخواهد تجربه کند در اصطلاح به عنوان انحراف جنسی شناخته می شود. به عنوان مثال مرده خواهی، رابطه جنسی با حیوانات، مبدل پوشی و تماشاگری جنسی به عنوان رفتار انحرافی یا نابهنجار جنسی شناخته می شود.

روش های درمان اختلال نمایشگری جنسی

همواره نکته ای که در خصوص درمان اختلالات روانی و انحرافات جنسی وجود دارد این است که فرد باید به مرحله پذیرش رسیده باشد و با خواست خودش برای درمان مراجعه کند. همانطور که گفته شد اختلالات جنسی بسیار پیچیده هستند و چون ریشه آنها به خوبی مشخص نیست فرایند درمان نیز دچار مشکل و چالش می شود.

درمان اختلال نمایشگری جنسی

به طور کلی درمانگر تلاش می کند تا نشانه های اختلال را در فرد از بین ببرد و فرد به سمت رفتار جنسی سالم قدم بردارد. البته در نظر داشته باشید که هم تشخیص و هم درمان اختلال عورت نمایی باید توسط درمانگر که می تواند روانشناس یا روانپزشک باشد انجام شود.

در فرایند درمان اختلال نمایشگری جنسی می توانیم از متد روانکاوی هم استفاده کنیم که باید گذشته و تجربیات دوران کودکی فرد با دقت مورد بررسی قرار بگیرد و سپس ریشه های مشکلات فرد شناخته شود. به دنبال آن می توانیم به فرد کمک کنیم تا کنترل تکانه هایش را در دست بگیرد و همزمان با مداخلات روانشناختی و درمان های دارویی فرایند درمان را جلو ببریم.

افرادی که دچار اختلال عورت نمایی هستند لازم است که به مراکز سکس تراپی مراجعه کنند و با گرفتن مشاوره های جنسی اقدام به درمان خودشان نمایند. به یاد داشته باشید که برای اختلالات جنسی مانند مالش دوستی، سادیسم، مازوخیسم و سایر انحرافات جنسی می توانیم از مشاوره جنسی استفاده کنیم که بسیار مفید و موثر است.

همچنین می توان از روش درمان رفتاردرمانی شناختی هم استفاده کرد تا فرد بتواند تکانه های جنسی اش را کنترل کند. باید اشاره شود که روش هایی مانند همدلی، آرام سازی، مهارت های مقابله ای و روش بازسازی شناختی نیز می تواند برای درمان اختلال نمایشگری جنسی موثر باشد.

در خصوص داروها نیز باید اشاره شود که از داروهایی استفاده می شود که میزان ترشح هورمون های جنسی را در فرد کاهش می دهد و در نتیجه میل جنسی فرد کاهش یافته و افکار جنسی اش نیز کم می شود. به عنوان مثال داروهای درمان اختلال افسردگی و درمان اختلالات خلقی مانند SSRI ها می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

اختلال عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی نوعی از انحرافات جنسی است که فرد مبتلا از طریق نمایش آلت تناسلی اش به افراد غریبه به تحریک جنسی دست پیدا می کند.

به یاد داشته باشید که افراد دارای اختلال نمایشگری جنسی هیچ آسیبی نمی رسانند و کاملا بی آزار هستند و صرفا از طریق نشان دادن اعضای جنسی خود به دیگران می توانند به تحریک جنسی برسند.

والدین همواره باید به تربیت جنسی دوران کودکی فرزندانشان اهمیت بدهند و اگر در این رابطه غفلتی صورت گیرد می تواند مشکلات و آسیب های فراوانی را برای کودک ایجاد کند. به عنوان نمونه یک از مشکلاتی که ممکن است فرد در آینده به آن دچار شود اختلال عورت نمایی و یا سایر انحرافات جنسی است.

دسته‌بندی‌ها