درمان اعتیاد جنسی و شناخت نشانه های آن

درمان اعتیاد جنسی و شناخت نشانه های آن

زمانی که فرد افکار وسواس گونه برای انجام فعالیت جنسی به خصوص دخول در ذهنش داشته باشد در اصطلاح گفته می شود که او اعتیاد جنسی دارد و یا به سکس معتاد شده است. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که اعتیاد جنسی می تواند به عنوان یکی از بیماری های مربوط به اختلالات جنسی شناخته شود و به نوعی می توانیم بگوییم که اعتیاد به سکس نوعی بیش فعالی جنسی است.

از این رو افرادی که نمی توانند انگیزه ها و افکار جنسی شان را کنترل کنند در گروه افراد معتاد جنسی قرار می گیرند. چرا که ما شاهد بر هم خوردن روند زندگی این اشخاص هستیم و باید برای درمان اقدام کنند تا بتوانند به روند عادی زندگی برگردند.

به دلیل اهمیت موضوع در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان اعتیاد جنسی و شناخت نشانه های آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا در ابتدا با نشانه های اعتیاد به سکس آشنا شوید و در ادامه با هم میخوانیم که افرادی که معتاد جنسی هستند به چه علت به این بیماری دچار شده اند و در آخر هم راهکارهای درمانی آن را برایتان معرفی میکنیم.

درمان اعتیاد جنسی و شناخت نشانه های آن

اعتیاد جنسی یا همان معتاد به سکس یک نوع بیماری است که در آن فرد نمی تواند افکار و تکانه های جنسی اش را کنترل کند و به همین دلیل مشکلات فراوانی برایش ایجاد می شود.

تفاوت اعتیاد جنسی و پورنوگرافی

همانطور که بیان کردیم اعتیاد جنسی یا همان معتاد به سکس در واقع یکی از اختلالات جنسی است و فرد مبتلا به آن آنچنان درگیر افکار و تکانه های جنسی است که حتی توانایی کنترل آن ها را ندارد و به همین دلیل زندگی او تحت الشعاع قرار گرفته است. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان پورنوگرافی را بخوانید.

زمانی که فرد دچار اختلال اعتیاد جنسی می شود همواره ذهنش مشغول افکار جنسی به خصوص عمل دخول است و به صورت وسواس گونه به آن فکر می کند. زمانی که آن ها به شریک جنسی دسترسی ندارند دچار تنش و بی قراری شدید می شوند و با انجام رابطه جنسی فقط به طور موقت آرامش و رضایت را تجربه می کنند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که افراد معتاد به سکس چون همواره ذهنشان مشغول افکار جنسی است به همین دلیل دچار اضطراب و احساس گناه می شوند.

آشنایی کامل با اعتیاد به سکس

بنابراین باید بدانیم که اعتیاد جنسی و پورنوگرافی با یکدیگر متفاوتند و فردی که به دیدن فیلم های پورن اعتیاد دارد فقط نیاز جنسی اش را از طریق دیدن فیلم های پورن ارضا می کند.

نکته بسیار مهم این است که پورنوگرافی می تواند زمینه های ایجاد اعتیاد جنسی را در فرد فراهم کنند ولی همواره به این صورت نیست و باید اشاره شود که اعتیاد به سکس یک نوع بیماری است و حالت کلی تری نسبت به پورنوگرافی دارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل سکس تراپی


یعنی فردی که دچار بیماری اعتیاد جنسی است یکی از کارهایی که انجام می دهد می تواند دیدن فیلم های پورن باشد و مشکلش حاد تر خواهد بود. همچنین باید بیان شود زمانی که فرد فیلم های پورن را تماشا می کند ذهنش تحت تاثیر این صحنه ها قرار می گیرد و فکر می کند که این کارها واقعی است و خودش را با آن شرایط مقایسه می کند و در نتیجه دچار کمبود اعتماد به نفس می شود و زمانی که این اتفاق رخ داد فرد اعتیاد شدید به این فیلم ها پیدا می کند و در گذر زمان فعالیت های جنسی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

به عنوان مثال باور می کند که فعالیت های جنسی واقعی یعنی آن چیزی که در فیلم های پورن مشاهده کرده است و از این رو می خواهد آن کارها را در واقعیت تجربه کند ولی چون آن رفتارها بیمارگون است و در واقعیت امکان انجام آنها وجود ندارد دچار مشکلات روانی و سایر اختلالت می شود.

رفتارهای مربوط به اعتیاد جنسی

فردی که به سکس معتاد است است ممکن است همه و یا برخی از ویژگی های زیر را داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، ماهیت اصلی اعتیاد جنسی، تفکرات وسواس گونه به سکس و رابطه جنسی است که به شکل ها زیر در فرد بروز می کند.

  • فرد شریک های جنسی گوناگونی دارد و به شکل اجبار گونه می خواهد با آنها رابطه جنسی داشته باشد.
  • به صورت وسواس گونه فیلم های پورن تماشا می کند.
  • به انجام خودارضایی اعتیاد پیدا می کند.
  • دچار انحرافات جنسی و یا همان اختلالات پارافیلیک می شود.

رابطه اختلالات پارافیلیک و اعتیاد جنسی

زمانی که فرد به سکس و یا رابطه جنسی اعتیاد دارد می تواند زمینه های گرایش به اختلالات و انحرافات جنسی را هم پیدا کند و رفتار فرد در زمینه رابطه جنسی دچار نابهنجاری شود.

اختلال در تحریک جنسی

زمانی که فرد دچار بیماری اعتیاد جنسی است به هر طریقی می خواهد تا تحریک شود و از این رو همواره درگیر فرایند سکس است. به عنوان مثال ممکن است فرد از طریق چشم چرانی، نمایشگری و مالش دوستی به هدفش در این زمینه برسد.

نشانه های بیماری اعتیاد جنسی

در انحراف نمایشگری فرد به ناگاه سر راه شخص دیگری ظاهر می شود و آلتش را به او نشان می دهد که اغلب باعث ایجاد انزجار و ترس در دیگران می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


در اختلال چشم چرانی هم فرد موقعیتی را شناسایی می کند تا از آن طریق بتواند فردی را دید بزند و یا زمانی که فرد در اتاقش در حال تعویض لباس است شروع به دید زدنش می کند و از این کار لذت می برد.

در اختلال مالش دوستی هم فرد خود را در موقعیت هایی قرار می دهد تا بتواند خودش را به دیگران مالش دهد و از این طریق به تحریک برسد. به طور کلی تمامی این انحرافات به عنوان آزار جنسی شناخته می شود و فرد مبتلا باید تحت درمان قرار بگیرد.

انحراف در انتخاب هدف جنسی

زمانی که فرد دچار بیماری اعتیاد جنسی است در این که بتواند هدف جنسی درستی را انتخاب کند دچار انحراف می شود و در این خصوص رفتاری بیمارگونه از خودش نشان می دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله ترک خودارضایی را مطالعه نمایید.

به عبارتی آن ها نمی توانند در یک رابطه عاطفی و سالم قرار بگیرند و طبق عرف جامعه باشد و از نظر رفتاری سالم محسوب شود. به همین دلیل ما شاهد انتخاب اهدافی هستیم که از نظر قانونی فرد را دچار مشکل می کند. به عنوان مثال هدف جنسی افرادی که به سکس معتاد هستند کودکان هستند که آن ها را وادار می کنند تا بتوانند میل جنسی شان را ارضا کنند.

این شرایط موجب می شود تا فرد مقابل دچار آسیب های روانی فراوانی شود. به همین دلیل متخصصان سلامت روانی در این باره معتقدند که باید این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد.

اعتیاد جنسی چه نشانه هایی دارد؟

حال لازم است تا با علائم و نشانه های اعتیاد به سکس آشنا شویم و بدانیم افرادی که دچار بیماری اعتیاد جنسی هستند دارای چه نشانه هایی هستند تا بتوانیم در این زمینه به تشخیص درستی دست یابیم.

  • وجود افکار و فانتزی های جنسی وسواس و مزمن
  • انجام رابطه جنسی حتی با افراد غریبه
  • دروغ گفتن در رابطه با رفتارها
  • عدم توانایی در کنترل احساس و رفتار جنسی
  • افکار فراوان جنسی و درگیری زیاد که باعث ایجاد اختلال در عملکرد فرد می شود
  • ایجاد احساس گناه بعد از رابطه جنسی
  • ایجاد تجربیات منفی در رابطه های جنسی

توجه داشته باشید که این نشانه های باید به صورت زیاد در فرد مشاهده شود تا بتوانیم به تشخیص اعتیاد جنسی برسیم و صرفا وجود یک نشانه نمی تواند نشان دهد که شخصی به سکس اعتیاد دارد.برای مطالعه بیشتر حتما مقاله مشاوره جنسی را بخوانید.

بنابراین شرط اصلی این اختلال ایجاد مشکل در شرایط عادی زندگی است که تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده است و به او اجازه نمی دهد تا بتواند رفتارهایش را به صورت سالمی مدیریت کند.

آشنایی با دلایل ابتلا به اعتیاد جنسی

بسیاری از محققان و روانشناسان بر این باورند که نمی توانیم یک دلیل خاص را در این خصوص دخیل بدانیم. چرا که همواره دلایل متفاوتی باعث میشوند تا فرد دچار بیماری اعتیاد جنسی شود. در ادامه تصمیم داریم تا به عواملی اشاره کنیم که موجب می شود تا زمینه های اعتیاد به سکس در فرد فراهم شود.

  • زمانی که فرد در کنترل تکانه ها و مدیریت هیجان ها دچار مشکل است
  • فرد مهارت های زندگی را نمی داند و صرفا از رابطه جنسی برای آرامش استفاده می کند
  • وجود اضطراب های پنهان در زندگی
  • در دوران کودکی از سمت خانواده مورد بدرفتاری قرار گرفته است
  • وجود شرایط و زمینه ژنتیکی ابتلا به اعتیاد

اعتیاد جنسی چه عواقبی در پی دارد؟

با توجه به تمام مواردی که در خصوص اعتیاد به سکس گفته شد اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد می تواند مشکلات فراوانی برای شخص مبتلا ایجاد کند. چرا که مشاهده کردیم افرادی که به سکس معتاد هستند نمی توانند تکانه هایشان را به خوبی کنترل کنند و از این رو هم برای خود و هم برای دیگران مشکل ایجاد می کنند و قانون گریبان آن ها را می گیرد.

روش های تشخیص و درمان بیماری اعتیاد جنسی

به عنوان مثال زمانی که فرد دچار اعتیاد جنسی است ممکن است به دلیل عدم توانایی در کنترل نیاز جنسی خود به سمت رابطه جنسی با افرادی برود که بیمار هستند و به شدت آسیب ببیند. از طرف دیگر چنین شرایطی موجب می شود تا هم وقت و هزینه زیادی را صرف انجام رابطه جنسی کند که باعث می شود تا فرد دچار بیماری و مشکلات قانونی شود و موقعیت اجتماعی اش به خطر بیفتد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان شوهران معتاد به پورنوگرافی را بخوانید.

یکی از مشکلاتی که در افراد مبتلا به اعتیاد جنسی ایجاد می شود احساس اضطراب و گناه است که در گذر زمان باعث می شود تا فرد دچار اختلالات افسردگی و اضطراب شود و در نتیجه سلامت روان فرد را به شدت درگیر کند.

چگونه می توانیم اعتیاد جنسی را تشخیص دهیم؟

شخصی که به سکس اعتیاد دارد در هر شرایطی رفتارهایش را تکرار می کند و باعث می شود تا در زمینه های مختلف دچار مشکل شود.

اجتماعی : اعتیاد جنسی باعث می شود تا عملکرد اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد و در کار و تحصیل دچار مشکل شود.

احساسی :‌ به دلیل افکار غیر قابل کنترل جنسی احساسات فرد درگیر می شود و فرد دچار احساس گناه و اضطراب می شود و می تواند زمینه های بروز اختلال افسردگی را در فرد ایجاد کند.

جسمانی :‌ به دلیل فعالیت های جنسی فراوان می تواند سبب بروز مشکلات و بیماری های جسمی فراوانی شود.

مالی : چون فرد نمی تواند تکانه ها و افکارش را کنترل کند به سمت هزینه های فراوان مالی گرایش پیدا می کند تا بتواند نیازهای جنسی اش را ارضا کند که در این خصوص باعث می شود تا مشکلات مالی و شغلی فراوانی برایش ایجاد شود.

قانونی : چون فرد برای ارضا نیاز جنسی اش دست به انجام هر کاری می زند ممکن است در موقعیت هایی قرار بگیرد که توسط پلیس دستگیر شود و موقعیت اجتماعی اش به خطر بیفتد.

در کنار تمام این موارد باید اشاره شود که در گذر زمان فرد دچار مشکلات جسمی و احساسی می شود که سلامت روانش به شدت به خطر می افتد و در نتیجه ممکن است دچار اختلالات فراوانی مانند اضطراب، وسواس، احساس گناه، خشم، ناراحتی و کاهش میل جنسی شود.

آیا اعتیاد جنسی می تواند نشان دهنده یک اختلال روانی باشد ؟

در برخی از مواقع اعتیاد جنسی میتواند نشان دهد که فرد از اختلال دیگری مانند افسردگی و یا دوقطبی رنج می برد. چرا که در واقع چون فرد توانایی کنترل تکانه هایش را ندارد نمی تواند افکار جنسی اش را کنترل کند. در برخی از موقعیت ها نیز فرد به این دلیل به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا می کند که بتواند ناراحتی ها و استرس های روانی اش را کاهش دهد.

برای تشخیص اعتیاد جنسی چه مشکلاتی وجود دارد؟

اختلال اعتیاد جنسی که تحت عنوان معتاد به سکس هم شناخته می شود مشابه بیش فعالی جنسی است که هم در مردان و هم در زنان دیده می شود. در مردان به شکل نعوظ شدید و در زمان به صورت تحریک بسیار شدید دیده می شود.

از نظر روانشناسی فردی که به سکس اعتیاد دارد در واقع گونه ای رفتار وسواسی دارد، چرا که مدام افکار مزاحم وسواسی و تکرار شونده به سراغ فرد می آید و زمانی که به شریک جنسی دسترسی ندارد به شدت تحت فشار قرار می گیرد و دچار اضطراب می شود.

به دلیل مشابهتی که بین اختلال اعتیاد جنسی و بیش فعالی جنسی و اختلال دوقطبی وجود دارد باعث می شود تا در تشخیص کمی دچار مشکل شویم.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه تشخیص اعتیاد به سکس وجود دارد این است که از نظر فرهنگی در برخی از جوامع صحبت کردن راجع به مشکلات جنسی امر رایجی نیست و از این رو افرادی که دچار بیماری اعتیاد جنسی هستند نمی توانند به راحتی مشکلاتشان را بیان کنند و همواره در این باره پنهان کاری می کنند و در مورد کارهایشان به دیگران دروغ می گویند.

روش های پیشگیری از اعتیاد جنسی

در خصوص جلوگیری از اعتیاد به سکس باید عوامل خطر آن را شناسایی کنیم. به عنوان مثال زمانی که فرد نمی تواند هیجاناتش را کنترل کند و در اغلب موارد به صورت ابتدایی عمل می کند می تواند مشکلات فراوانی برای خودش ایجاد کند.

از این رو فرد باید در رابطه با بازداری هیجانی اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد. بنابراین ما می توانیم از طریق شناسایی افرادی که در زمینه کنترل هیجاناتشان مشکل دارند به آنها کمک کنیم تا بتوانند مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشیم.

فرد معتاد به سکس چگونه درمان می شود؟

همچنین می توانیم با کمک به افرادی که اضطراب های پنهان دارند کاری کنیم که مهارت های مدیریت هیجان به همراه مهارت حل مسئله را فرا بگیرند تا بتوانیم فرایند درمان اختلال اعتیاد جنسی را به خوبی انجام دهیم.

آموزش درمان اعتیاد جنسی

با توجه به ویژگی های اعتیاد به سکس متوجه شدیم که در ابتدا باید غربالگری را انجام دهیم. با استفاده از روش غربالگری می توانیم افرادی که اعتیاد جنسی دارند را از افرادی که دچار سایر اختلالات مانند دوقطبی هستند جدا کنیم.

دارو درمانی

تحقیقات انجام شده در این باره نشان می دهد که تجویز داروهایی مانند نالتروکسان و ضد افسردگی می تواند برای درمان اعتیاد به سکس موثر باشد. چرا که افراد مبتلا به افسردگی به دلیل ناراحتی به سمت رفتارهای جنسی گرایش پیدا می کنند.

درمان شناختی رفتاری

یکی از درمان هایی که برای بسیاری از اختلالات به خصوص اعتیاد جنسی کاربرد فراوان دارد درمان شناختی رفتاری است. این روش درمان تمام موقعیت هایی که باعث گرایش فرد به سکس می شود تا شناسایی می کند و از طریق آموزش به فرد کاری می کند تا زمانی که در آن موقعیت های قرار گرفت رفتارهای جایگزینی را انجام دهد که نسبت به شرایط سازگارتر باشد.

خانواده درمانی

یکی از گزینه های درمانی برای مبتلایان به اعتیاد جنسی استفاده از تکنیک های خانواده درمانی است. ما می دانیم که یکی از معیارهای انسان سالم داشتن روابط پایدار و سالم است.

از این رو شرایط خانوادگی می تواند به شدت فرد را تحت تاثیر قرار دهد و به سلامت روانش آسیب بزند. بنابراین ما از طریق خانواده درمانی می توانیم گره های روانی فرد را شناسایی کنیم و برای درمانش اقدامات لازم را انجام دهیم.

دسته‌بندی‌ها