نشانه های عزت نفس پایین و روش هایی برای رشد حرمت نفس

نشانه های عزت نفس پایین و روش هایی برای رشد حرمت نفس

عزت نفس از جمله مواردی است که بسیار ضروری بوده و لازم است تا همه ی افراد دارای حرمت نفس باشند تا بتوانند زندگی سالمی را تجربه کنند. به دلیل اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا مقاله ای با عنوان نشانه های عزت نفس پایین و روش هایی برای رشد حرمت نفس را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم، پس اگر می خواهید عزت نفستان رشد کند تا انتهای مقاله نشانه های عزت نفس پایین با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

نشانه های عزت نفس پایین و روش هایی برای رشد حرمت نفس

با شناخت نشانه های عزت نفس پایین می توانیم با استفاده از اصول روانشناسی حرمت نفس خود را ترمیم کرده و سبک زندگی سالمی را برای خود و دیگران فراهم نماییم.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس به معنای کلی احساس ارزش شخصی در فرد اشاره دارد اساساً نظر شما در مورد خودتان است این می تواند شامل عواملی مانند احساس هویت، اعتماد به نفس، احساس صلاحیت و احساس تعلق باشد. این در زمینه های مختلف زندگی نقش مهمی دارد به همین دلیل عزت نفس پایین می تواند یک مشکل جدی باشد.

عزت نفس چیزی بیش از این است که شما به طور کلی خود را دوست داشته باشید – این همچنین به معنای باور داشتن لیاقت عشق و ارزش گذاری برای افکار، احساسات، نظرات، علایق و اهداف خودتان است.

عزت نفس نه تنها در احساس و رفتار با خود تأثیر می گذارد بلکه می تواند در چگونگی اجازه رفتار دیگران با شما نقش داشته باشد. این می تواند بر انگیزه شما برای پیگیری مواردی که در زندگی می خواهید و توانایی شما در ایجاد روابط سالم و حمایتی تأثیر بگذارد.

نشانه های عزت نفس پایین

عزت نفس ضعیف می تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد تأثیر بگذارد گاهی اوقات این علائم می توانند بیشتر نمایان شوند اما در برخی موارد بسیار ظریف تر می توانند باشند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه روش های رشد حرمت نفس از دکتر هلاکویی مراجعه فرمایید.

برخی از افراد با اعتماد به نفس پایین در مورد خودشان منفی صحبت می کنند در حالی که برخی دیگر برای اطمینان از اینکه دیگران از آنها راضی هستند از تلاش خود منصرف می شوند. در هر صورت، این کمبود ارزش شخصی می تواند تأثیر منفی جدی بر زندگی و سلامتی فرد داشته باشد.

برخی از علائم رایج کاهش حرمت نفس در زیر شرح داده شده است:

اعتماد به نفس ضعیف

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند تمایل به عزت نفس پایینی دارند و بالعکس اعتماد به نفس در خود و توانایی های شما به شما این امکان را می دهد که بدانید برای مدیریت موقعیت های مختلف می توانید به خود اعتماد کنید.

این اعتماد به نفس به این معنی است که شما احساس راحتی و اطمینان می کنید و در موارد مختلفی که ممکن است در زندگی با آنها روبرو شوید می توانید نقش مهمی در رفاه عمومی داشته باشید.

عزت نفس پایین می تواند در ایجاد این عدم اعتماد به نفس نقش داشته باشد اما اعتماد به نفس ضعیف همچنین می تواند باعث عزت نفس ضعیف شود یا آن را بدتر کند. یافتن راه هایی برای جلب اعتماد به نفس و توانایی های خود می تواند مفید باشد. به دست آوردن و تمرین مهارت های جدید روشی است که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس خود تلاش کنید.پیشنهاد می شود تا کارگاه روش های افزایش عزت نفس را مشاهده نمایید.

عدم کنترل

افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردارند غالباً احساس می کنند که کنترل کمی بر زندگی خود و آنچه بر آنها می گذرد دارند این ممکن است به این دلیل باشد که آنها احساس می کنند توانایی کمی در ایجاد تغییر در خود یا در جهان دارند از آنجا که آنها یک منبع کنترل خارجی دارند ممکن است احساس کنند در انجام هر کاری برای رفع مشکلات خود ناتوان هستند.

چگونه می توانیم عزت نفسمان را رشد دهیم؟

نشانه های عزت نفس پایین

تحقیقات نشان داده است که در شرایطی که افراد کنترل کمی روی آنچه اتفاق می افتد دارند عزت نفس بالا می تواند تاثیرات منفی افکار را از بین برده و در نهایت به سلامت روان کمک می کند.

اگر می خواهید احساس کنید هیچ کنترلی بر زندگی یا وضعیت خود ندارید یافتن راه هایی برای بهبود عزت نفس ممکن است برای رفاه شما مفید باشد.

مقایسه منفی اجتماعی

مقایسه اجتماعی گاهی اوقات می تواند عملکرد مثبتی داشته باشد و احساس خود شخص را تقویت کند با این حال مقایسه خود با دیگران نیز می تواند در آسیب رساندن به عزت نفس نقش داشته باشد افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند ممکن است بیشتر در مقایسه با معیارهای اجتماعی رو به بالا شرکت کنند یا خود را با افرادی مقایسه کنند که فکر می کنند بهتر از خودشان هستند.

مقایسه اجتماعی رو به بالا همیشه بد نیست بعضی اوقات این مقایسه ها می توانند منبع اطلاعات و الهام بخشی برای پیشرفت باشند با این وجود هنگامی که افراد دچار احساس عدم کفایت یا ناامیدی می شوند می تواند عزت نفس را مهار کند.

رسانه های اجتماعی نیز ممکن است در چنین مقایسه هایی نقش داشته باشند اگر غالباً خودتان را با افراد موجود در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام به طور نامطلوبی مقایسه می کنید ممکن است عزت نفس شما مورد انتقاد قرار گیرد.

مشکل درخواست به آنچه شما نیاز دارید

وقتی فردی از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است ممکن است در تلاش برای تأمین نیاز خود باشد از آنجا که عزت نفس آنها پایین است ممکن است احساس کنند مستحق کمک نیستند آنها همچنین ممکن است به دلیل نیاز به کمک و پشتیبانی احساس خجالت یا بی کفایتی کنند از آنجا که آنها خواسته های خود را در اولویت قرار نمی دهند در صورت نیاز به مبارزه می پردازند.

نگرانی و شک به خود

حتی پس از تصمیم گیری، افرادی که ارزش شخصی پایینی دارند اغلب نگران این هستند که انتخاب اشتباهی انجام داده اند آنها در عقاید خود شک دارند و ممکن است اغلب به جای اینکه به انتخاب خود پایبند باشند به آنچه دیگران فکر می کنند موکول کنند.

این امر اغلب می تواند منجر به حدس و گمان زیادی در مورد اعتماد به نفس شود که تصمیم گیری در مورد زندگی خود را برای افراد با اعتماد به نفس پایین دشوار می کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش ۰ تا ۱۰۰ اعتماد به نفس و تقویت آن


مشکل در پذیرش بازخورد مثبت

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر شد نشان داد که عزت نفس پایین رابطه مستقیمی با عدم توانایی پذیرش یا تحقق تعریف از دیگران دارد.

از آنجا که آنها نظر مثبتی در مورد خود ندارند افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند پذیرش تعارف از دیگران برایشان دشوار است.

این بازخورد مثبت اغلب با سؤ ظن و بی اعتمادی روبرو می شود این کلمات تعارفی با اعتقادات آنها درباره خودشان همخوانی ندارد بنابراین افرادی که دارای مشکلات عزت نفس هستند حتی ممکن است احساس کنند که شخص مقابل لوس و یا حتی بی رحمانه است.

گفتگوی منفی با خود

عزت نفس پایین باعث می شود افراد بیش از نقاط قوت خود بر روی نقایص خود تمرکز کنند به نظر می رسد که آنها به جای اینکه خود را با گفتگوی مثبت بسازند همیشه حرفهای منفی برای خود دارند آنها هنگامی که اوضاع به اشتباه پیش می رود خود را سرزنش می کنند و همیشه برخی از جنبه های خود را نقص می بینند، خواه این ظاهر، شخصیت یا توانایی های آنها باشد.

ترس از شکست

از آنجا که اعتماد به نفس در توانایی های خود ندارند افراد با اعتماد به نفس پایین در توانایی خود برای رسیدن به موفقیت شک می کنند در حالی که آنها ممکن است از شکست بترسند اما تمایل دارند که از چالش ها اجتناب کنند یا بدون اینکه واقعاً تلاش کنند سریع تسلیم می شوند.

این ترس از شکست را می توان در رفتارهایی مانند رفتار در هنگام خراب شدن اوضاع یا جستجوی راه هایی برای پنهان کردن احساس عدم کفایت مشاهده کرد افراد ممکن است بهانه بگیرند، عوامل بیرونی را سرزنش کنند یا سعی کنند اهمیت کار را نادیده بگیرند.

چشم انداز ضعیف

ارزش کم شخصی نیز باعث می شود که مردم احساس کنند که احتمال بهتر شدن آینده بسیار کم است این احساس ناامیدی می تواند انجام رفتارهایی را که موجب تغییرات مثبتی در زندگی آنها می شود برای افراد دارای عزت نفس پایین دشوار کند.

خودشکنی نیز روشی متداول برای کنار آمدن با چنین احساساتی است با یافتن موانعی برای جلوگیری از موفقیت، افراد با عزت نفس پایین قادر به یافتن مقصر دیگری هستند که به دلیل نقص خودشان مقصر شناخته می شوند.

عدم وجود مرزها

توانایی ایجاد مرزها اغلب در اوایل زندگی ایجاد می شود، کودکانی که پرستارهایی دارند که به آنها نشان می دهد احترام می گذارند احتمالاً می توانند مرزهای خوبی در روابط بزرگسالان ایجاد کنند همچنین به طور کلی دیدگاه مثبت تری نسبت به خود دارند.

افرادی که برای خود ارزش قائل نیستند می توانند در تعیین مرز با افراد دیگر مشکل داشته باشند آنها ممکن است احساس گناه کنند یا ترس از این را داشته باشند که اگر بخواهند مرزی را تعیین یا حفظ کنند مردم دیگر آنها را دوست ندارند.

این امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که مردم به مکان و زمان شخص احترام نگذارند عدم احترام نه تنها به استرس می افزاید بلکه ممکن است باعث شود فرد احساس کمتری کند.

تلاش برای جلب رضایت دیگران

مهرطلبی نیز می تواند یکی دیگر از علائم رایج در کاهش اعتماد به نفس باشد، به منظور دستیابی به اعتبار خارجی، افرادی که احساس خوبی نسبت به خود ندارند ممکن است فراتر از آن باشند تا اطمینان حاصل کنند که دیگران راحت و خوشحال هستند این اغلب شامل بی توجهی به نیازهای خودشان، گفتن بله به کارهایی است که ممکن است نخواهند انجام دهند و احساس گناه در مورد نه گفتن است.

تأثیر عزت نفس پایین

تحقیقات نشان می دهد که عزت نفس پایین با تعدادی از مشکلات بهداشت روانی مرتبط است:

  • اضطراب
  • اختلالات اشتها
  • پریشانی احساسی
  • اختلال هراس
  • رفتارهای پرخطر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • مصرف مواد
  • فشار

عزت نفس پایین می تواند دستیابی به اهداف شما و ایجاد روابط سالم و حمایتی را دشوارتر کند همچنین می تواند در بروز برخی مشکلات و شرایط بهداشت روان از جمله اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند نیز در معرض خطر تفکر خودکشی قرار دارند.

همچنین اعتماد به نفس پایین می تواند حساسیت افراد را نسبت به انتقاد یا طرد شدن بیشتر کند. در مواردی که فردی با عزت نفس بالا احتمالاً قادر به از بین بردن بازخورد منفی باشد، شخصی که از نظر ارزش شخصی ضعیف است ممکن است آن را شخصاً بیشتر بگیرد. این امر همچنین می تواند افراد دارای مشکلات عزت نفس را در مواجهه با چالش ها یا موانع بیشتر تسلیم کنند.

تحقیقات نشان داده است که افراد با عزت نفس پایین معمولاً رفتاری را انجام می دهند که برای کمک به حفظ ارزش شخصی محدودشان طراحی شده است.

متأسفانه، این رفتارها نتیجه معکوس می دهند آنها در عوض جلب حمایت و تشویق لازم برای افزایش عزت نفس در نهایت واکنش های منفی از سوی افراد دیگر ایجاد می کنند.

کنار آمدن

عزت نفس پایین می تواند به سلامت عاطفی شما آسیب برساند بنابراین مهم است که در جهت برطرف کردن احساس خود و حمایت مورد نیاز خود گام بردارید. ایجاد عزت نفس شما زمان بر است اما مواردی وجود دارد که می توانید برای محافظت از بهزیستی ذهنی خود در حالی که قدم هایی برای بهبود عزت نفس خود بر می دارید انجام دهید کارهایی که می توانید انجام دهید و به شما کمک می کنند شامل موارد زیر است:

روی افکار امیدوارانه تمرکز کنید

هر روز کمی وقت خود را به فکرهای مثبت و امیدوارانه اختصاص دهید، به چیزهای کوچکی که در آنها مهارت دارید توجه کنید و به خودتان اجازه دهید که به آنها احساس غرور کنید، به زمانهایی از گذشته فکر کنید که کاری را واقعاً دشوار کرده اید و به خود یادآوری کنید که اگرچه ممکن است در حال حاضر بهترین احساس خود را نداشته باشید اما توانایی و قدرت عبور از آن را دارید.

مراقب خودت باش

عزت نفس ضعیف گاهی می تواند باعث شود شما احساس کنید شایسته مراقبت و توجه نیستید. یادآوری کنید که به مراقبت نیاز دارید و به دنبال کارهایی باشید که می توانید انجام دهید تا مهربانی به خود نشان دهید هرچقدر هم کوچک باشد. مدتی را صرف انجام کاری کنید که از آن لذت می برید. لحظات استراحت و آرامش را به خود اختصاص دهید.

سرمایه گذاری در مراقبت و آسایش خود، جبران یا پاداشی نیست که باید بدست آورید – این برای سلامتی جسمی و روانی کاملاً حیاتی است.

از پشتیبانی خارج استفاده کنید

مشکلات خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید که می تواند پشتیبانی بدون قید و شرط ارائه دهد این ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد اما ممکن است شخصی مانند پزشک، درمانگر، معلم یا روحانی نیز باشد.

داشتن یک شبکه از افراد دلسوز که برای شما ارزش قائل هستند و می خواهند برای خود ارزش قائل شوید می تواند مفید باشد زیرا شما در جهت بهبود عزت نفس خود تلاش می کنید.

چگونه عزت نفس خود را رشد دهیم؟

اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید مواردی وجود دارد که می توانید برای بهبود احساس خود در مورد خود انجام دهید برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

به افکار خود توجه کنید

توجه به افکار منفی خودکار را که هر روز دارید شروع کنید هنگامی که افکار منفی متوقف می شوند مهم است که برای شناسایی فعال تحریف های شناختی و جایگزینی تفکر مفید به جای تفکر مثبت، تلاش کنیم.

خودت را ببخش

اگر شما تمایل دارید که اشتباهات یا شکستهای خود را بررسی کنید مهم است که یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید و ادامه دهید. با انجام این کار می توانید تمرکز خود را بر روی کارهایی که می توانید در آینده بهتر انجام دهید به جای موارد منفی که در گذشته اتفاق افتاده است حفظ کنید.

پذیرش خود را تمرین کنید

کنار گذاشتن این ایده که برای داشتن ارزش باید کامل باشید مهم است، روی پذیرفتن آنچه امروز هستید کار کنید این بدان معنا نیست که شما اهداف یا چیزهایی ندارید که ممکن است بخواهید روی آنها کار کنید اما مهم این است که تشخیص دهید لیاقت عشق و احترام دارید از خود و دیگران – دقیقاً همانطور که الان هستید.

برای خود ارزش قائل باشید

وقت بگذارید و به چیزهایی که به دست آورده اید و چیزهایی که به آنها افتخار می کنید فکر کنید به خودتان اجازه دهید بدون مقایسه و تمرکز روی چیزهایی که می خواهید تغییر دهید و از ارزش و استعداد خود قدردانی کنید.

برای ارزش گذاری خود نیازی به بهتر بودن ندارید اما یادگیری ارزش دادن به خود می تواند به شما کمک کند تا در جهت اهداف خود تلاش کنید.

می تواند مفید باشد اگر خود را مانند یک دوست بدانید با شخصی که به او اهمیت می دهید و در همان وضعیت است چگونه رفتار می کنید؟ در بسیاری از موارد ممکن است دریابید که به آنها درک، صبر، همدلی و مهربانی می دهید بنابراین مهم است که به جای ضرب و شتم خود همان حمایت بی قید و شرط را از خود نشان دهید.

راه های افزایش عزت نفس پایین

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس آورده شده است:

  • کاری کنید که احساس خوبی به شما دست دهد
  • از نظر جسمی فعال باشید چون ورزش می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند
  • به چیزی فکر کنید که در آن مهارت دارید
  • یک دفترچه قدردانی داشته باشید
  • یک فکر منفی را به چالش بکشید
  • وقت خود را با افرادی سپری کنید که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید
  • داوطلب کمک به دیگران شوید
  • به یاد داشته باشید که همه اشتباه می کنند
  • موفقیت های خود را، چه موفقیت های بزرگ و چه بزرگ جشن بگیرید

سخن پایانی

عزت نفس در توانایی شما در دستیابی به اهداف، ایجاد روابط سالم و احساس خوب نسبت به آنچه که هستید نقش مهمی دارد در حالی که همه افراد هر چند وقت یکبار با اعتماد به نفس خود دست و پنجه نرم می کنند عزت نفس پایین می تواند بر توانایی شما در احساس خوشبختی تأثیر بگذارد و حتی می تواند شما را در معرض شرایط بهداشت روانی مانند اضطراب و افسردگی قرار دهد.

اگر علائم اعتماد به نفس ضعیف را تجربه می کنید روش هایی وجود دارد که می توانید کمک بگیرید. صحبت با یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان را در نظر بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند الگوهای فکری که باعث کاهش اعتماد به نفس می شوند و اعتماد به نفس و عقیده خود و توانایی های خود را تقویت می کنند تغییر دهید.

تغییر دیدگاه شما نسبت به خود ممکن است کمی وقت و تلاش نیاز داشته باشد اما با گذشت زمان می توانید یاد بگیرید که خودتان را برای آنچه که هستید بهتر ببینید و بدانید.

دسته‌بندی‌ها