در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان پکیج آموزش ریتم نوازی در گیتار به صورت کاملاً عملی را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به آموزش هنر و موسیقی قرار دهیم.
پکیج آموزش ریتم نوازی در گیتار به صورت کاملاً عملی
در پکیج آموزش ریتم نوازی در گیتار شما علاقه مندان به حرفه موسیقی از سطح پایه تا پیشرفته با اصول و تکنیک های ریتم نوازی در موسیقی آشنا خواهید شد.
ریتم نوازی در گیتار
ضربآهنگ یا ریتم (Rythme) به معنی توالی ضربههای آهنگ که برای موزون کردن نوای موسیقی به کار میرود.به عبارت دیگر تکرار پیدرپی یک حرکت پایدار در زمان مشخص را در موسیقی وزن یا ریتم گویند.
ریتم ها
ریتم و حالتهای مختلف آن در تمام عناصر طبیعی و اتفاقات و انرژیهای آزادشده در محیط پیرامون و نیز حتی در مفاهیم و تصورات ذهنی نفوذ دارد. هرچیزی که وجود دارد از ضربآهنگی درونی تشکیل شده و همچنین در روند تکامل درگیر ریتمهای بیرونی نیز میگردد و در نهایت مجموعههای منظم بزرگتری را شکل میدهند. این ریتمها از انرژیهایی برخوردار هستند که در صورت همخوانی با ریتمهای پیرامون در یکدیگر تافته شده و انرژیهای همسوی بزرگتری را آزاد میکنند و نیز اگر با یکدیگر همسویی و همخوانی نداشته باشند درصورت مواجهه قطعاً به یکدیگر آسیب میزنند و در روند حرکت یکدیگر اختلالاتی ایجاد میکنند.
گردش زمین به دور خود و خورشید، فصول مختلف سال، باروری گیاهان و درختان، و ضربان قلب، از شناختهشدهترین ریتمهای منظم طبیعت هستند. زندگی روزمره و مسائل مرتبط و حتی زمینههای مختلف فعالیت بشری نیز شامل ضربآهنگهایی سامانمند، متناوب و تکاملی هستند.
اجرای موسیقی ایرانی بهویژه در تکنوازی و آواز معمولاً همراه با بداههنوازی و بداههخوانی است. اگر نوازنده یا خواننده از اجرای ردیف و نغمههای معروف جدا شود و در مایهای که مناسب سیر آهنگ است قطعهای بنوازد یا بخواند، بداههنوازی یا بداههخوانی کردهاست. بهویژه از آنجا که موسیقی سنتی ایران به صورت خواندن از روی نت (موسیقی) اجرا نمیشود، معمولاً مستلزم بداههنوازی است.
بداهه نوازی از نوع خاص تربیت موزیسینهای ایرانی که مبنی بر حفظ قطعات و نه اجرای یکبارهٔ آنها از روی نت است ناشی میشود. بداهه نواز، باید به تعداد کافی نغمه، جمله و ریتم در ذهن داشته باشد تا بتواند با استفاده از این جملات و به کمک خلاقیت و ذوق شخصی خویش به تصنیف همزمان با اجرا بپردازد. بداهه نوازی یکی از نقاط قوت موزیسینهای ایرانی محسوب میشود و در آثار برخی از موسیقیدانهای ایرانی فراوان دیده میشود.
لازم است ذکر شود که در هنر بداهه نوازی محیط و حال و هوای نوازنده نقش بسزایی دارد. درهنگام بداهه نوازی فرد نوازنده باید در آرامش باشد؛ و برای بداهه نوازی باید محیط پیرامون بداهه نواز آرام و بدور از هیاهو و اضطراب باشد.
بداهه نوازی در موسیقی کلاسیک
لئونارد برنشتین آهنگساز آمریکایی، موسیقی کلاسیک را «موسیقی دقیق» تعریف میکند چون در این موسیقی نوازنده باید دقیقاً همان نتهایی را که آهنگساز نوشته اجرا کند. پس به نظر میرسد که بداههنوازی در موسیقی کلاسیک جایی ندارد؛ ولی در گذشته چنین نبود و گاه نوازندهها میتوانستند درمیان اجرای یک قطعه، هنری هم از خود بنمایند.
موتزارت و بتهوون از این نظر مشهور بودند که میتوانند پشت پیانو بنشینند و قطعهای را بدون تنظیم قبلی درجا تصنیف کنند و بنوازند. بخش کادانس در کنسرتوها هم در واقع برای فراهم کردن امکان بداههنوازی نوازندههاست، اگرچه بیشتر ترجیح میدهند کادانسهای مشهور را بنوازند.
زیگموند اسپات در کتاب «چگونه از موسیقی لذت ببریم»، بداههنوازی را اینگونه تعریف کرده: «هرگاه قطعهای موسیقی فیالبداهه از نظر جملهبندی، هارمونی، فرم و صحت – همسنگ قطعهای باشد که با فراغت و تمرکز فکر، تصنیف شده و بر روی کاغذ نت آمده باشد – کار نوازنده را بداههنوازی گویند.» بنابراین تعریف، بداههنوازی یک امر عادی نیست و نوازندهای که به بداهه میپردازد، باید به درک قابل توجهی از موسیقی رسیده باشد که بتواند بهطور خودجوش و غیرمنتظره موسیقی را خلق کند.
در گروههای موسیقی گیتار ریتم وظیفهٔ اجرای آکوردهای ریتمیک همراهیکننده با خواننده و دیگر سازها را بر عهده دارد. معمولاً در کنار گیتار ریتم، گیتار لید نیز نواخته میشود. نوازندگی گیتار ریتم نیازی به تمرکز چندانی ندارد و برخی خوانندگان آوازشان را با نواختن ریتم گیتار همراهی میکنند.
آکورد چیست؟
آکورد (accord) به اجرای همزمانِ چند صدا یا نُت گفته میشود. آکوردها به منظور ایجاد هماهنگی و تقویت ملودی استفاده میشوند و برای هر کدام از آنها «نقش» و درجهٔ ویژهای در گام موسیقی در نظر گرفته میشود تا به همراه صداهای فرعی و نتهای زینت، قویترین و همخوانترین هارمونی ایجاد گردد.سیر تحولِ چندصدایی به موسیقی قرون وسطی و کلیسایی برمیگردد.
در آن زمان موسیقی یکصدایی به دوصدایی و سپس صداهای بیشتری در طی قرون به آن اضافه شد و در نهایت به قواعدی رسیدند و نام آن را کنترپوان نهادند. با پیشرفت تکنیک های کنترپوانتیک که حرکت افقی صداها را در نظر داشت، دانش هارمونی شکل گرفت که به حرکت عمودی و به تکنیکهای وصل آکورد میپرداخت. آکوردها و شیوهٔ وصل آنها در پی تحول و تکامل هارمونی دچار تغییرات و تکنیکهای جدیدی در گامهای دیاتونیک و کروماتیک شدند. در موسیقی قرن بیستم، کاربرد آکورد در هارمونی با تغییرات بنیادی همراه شد و مکاتب جدیدی در موسیقی مدرن به وجود آمد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.