آموزش ترک عادات بد به وسیله تنظیم و برنامه مجدد مغز برای شناخت جدید

آموزش ترک عادات بد به وسیله تنظیم و برنامه مجدد مغز برای شناخت جدید

از قدیم شنیده ایم که ترک عادت بسیار سخت است و اگر کسی می گوید برایم آسان است تا کاری را انجام ندهم فقط در آن لحظه آن حرف را زده است و مجدد به آن عمل خواهد پرداخت، چرا که وقتی یک رفتار در انسان نهادینه می شود باید طبق اصول و روش خاصی آن رفتار و عادت را از فرد گرفت و بسیار زمان بر است، ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش ترک عادات بد به وسیله تنظیم و برنامه مجدد مغز برای شناخت جدید را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم، اگر شما هم تمایل دارید تا با این روش عالی آشنا شوید تا انتهای مقاله آموزش ترک عادات بد با گروه علمی تخصصی برنا اندیشان همراه و هم قدم شوید.

آموزش ترک عادات بد به وسیله تنظیم و برنامه مجدد مغز برای شناخت جدید

در مقاله آموزش ترک عادات بد به شما خواهیم آموخت تا با دادن برنامه جدید به مغز مسیر زندگی خود را تغییر داده و بسیار از عادت های نامناسب را کنار بگذاریم.

با چه دانشی عادت بد را از بین ببریم

ترک عادت ها سخت است همه ما این را می دانیم، چه در آخرین رژیم خود شکست خورده باشیم (یا دوباره) یا اینکه به جای کار روی یک پروژه با مهلت مقرر بار دیگر به سراغ سرگرمی های موقت مثل گشت و گذار در اینترنت رفته ایم. انتخاب عملکرد متفاوت تحت استرس به ویژه در دنیای امروز بسیار دشوار است با عجایب مدرن مانند مواد افزودنی، سیگار، شکر تصفیه شده و لیست های بی پایان برای انجام کار.

مغز ما به طور مداوم توسط محرک های مهندسی شده ساخته می شود تا ما را دچار هوس و مصرف کند، محرک هایی که سیستم یادگیری مبتنی بر پاداش را در مغز ما که ابتدا برای بقا طراحی شده است می ربایند. به زبان ساده یادگیری مبتنی بر پاداش شامل یک محرک (به عنوان مثال احساس گرسنگی) و به دنبال آن یک رفتار (خوردن غذا) و یک پاداش (احساس سیری) است. ما می خواهیم بیشتر از چیزهایی که احساس خوب دارند انجام دهیم و از مواردی که احساس بد دارند دوری کنیم.برای مطالعه بیشتر به آموزش تغییر نگرش مراجعه شود.

این سه مولفه (محرک، رفتار و پاداش) هر زمان که استرس داریم سیگار می کشیم کیک کوچک می خوریم یا اخبار خبری خود را بررسی می کنیم، خود را نشان می دهند. هر وقت برای تسکین چیزی به سراغ چیزی می رویم یادگیری را تا حدی تقویت می کنیم که خودکار شود و اینگونه عادت ها شکل می گیرند.در این مورد به کارگاه روانشناسی رفتار درمانی مراجعه نمایید.

پس چرا نمی توانیم فقط خودمان را کنترل کنیم و تصمیم به ایجاد عادت های جدید بگیریم؟ دکترین کنترل خود برای دهه ها منتشر شده است علیرغم این واقعیت که محققان در ییل و سایر کشورها نشان داده اند که شبکه های مغزی مرتبط با کنترل خود (به عنوان مثال قشر جلوی پیشانی) اولین کسانی هستند که “در حالت آفلاین” قرار می گیرند مانند استرس. همه ما این مسئله را تا حدی تجربه کرده ایم، مهم نیست که وقتی استرس یا خستگی داریم سر یکی از اعضای خانواده فریاد بزنیم یا به سمت یخچال برویم مهم نیست که هر بار که این رفتار را انجام می دهیم از این رفتار سوگند یاد می کنیم.

در دانشکده پزشکی همان سخنان خودکنترلی را به من آموختند که به بیماران انتقال دهم. نیاز به کاهش وزن دارید؟ خوردن غذای بی ارزش را کنار بگذارید. سعی در ترک سیگار دارید؟ کشیدن سیگار را متوقف کنید یا از جایگزین نیکوتین استفاده کنید. اما وقتی شروع به تمرین پزشکی کردم، سریع فهمیدم که زندگی واقعی به این روش کار نمی کند. بیماران واقعی از نظر مکانیکی از فرمولهای منطقی تنظیم شده توسط پزشکان پیروی نمی کنند چون عادت های موجود آنها راهگشا است.

من آزمایشگاه تحقیقاتی خود را راه اندازی کردم تا کشف کنم چه دارویی مدرن از دست رفته است و دریافتم که در واقع می توانیم مغز را برای تغییر عادتهای خود با استفاده از ذهن آگاهی دوباره سیم کشی کنیم. حالا برای خودتان آزمایش کنید.

1. حلقه های عادت خود را ترسیم کنید

در آزمایشگاه متوجه شدیم که کنترل خویشتن نادیده گرفته شده است یک مشاهده مهم توسط آزمایشگران اولیه مانند BF Skinner نشان داد که یادگیری مبتنی بر پاداش بر اساس پاداش است نه بر اساس رفتارهای خود. به عبارت دیگر چقدر پاداش دادن به یک رفتار احتمال تکرار آن رفتار در آینده را ایجاد می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله شناخت عادات موثر مراجعه فرمایید.

من همه وقت این را در کلینیک سرپایی خود می بینم. بیماران من چیزی شبیه جنگ را با اصرارهای خود توصیف می کنند و همیشه احساس می کنند که شکست خورده اند. با دیدن این دیدگاه رویکرد خود را از اتکا به خودکنترلی به تمرکز بر یادگیری مبتنی بر پاداش تغییر دادم. اگر پاداش رفتار را پیش می برد من می خواستم بیماران تمرین کنند که چگونه رفتارهایشان پاداش آور است.

چگونه مغز را با برنامه جدید برای ترک عادت تنظیم کنیم

آموزش ترک عادات بد

2. ببینید در واقع چه چیزی بدست می آورید

مرحله بعدی پیوند واضح عمل و نتیجه است به عنوان مثال وقتی کسی برای ترک سیگار به کلینیک من می آید اولین چیزی که از او می خواهم تمرین کند آگاهی از احساسات مختلفی که هنگام سیگار کشیدن تجربه می کنند است مانند : طعم و بو آن چگونه است؟ می بینم که همان اتفاق بارها و بارها رخ می دهد، مردم متوجه می شوند که کشیدن سیگار در واقع برای حواس آنها خوشایند نیست.

این کاملاً منطبق با آنچه اکنون در مورد مغز می دانیم است. بیماران من با یک عمل ساده توجه به رفتارهایشان در لحظه، اطلاعات دقیق و به روز شده ای به مغز خود می دهند یعنی اگر سیگار قبلاً لذت بخش بود اکنون دیگر نخواهد بود.

آگاهی و هوشیاری اطمینان حاصل می کند که ارزش پاداش با دقت در مغز ما به روز شود اما این تنها قسمت اول راه حل است.

3. یافتن یک پیشنهاد بزرگتر و بهتر (کنجکاوی را امتحان کنید)

آخرین مرحله برای ایجاد تغییر پایدار و مثبت عادت یافتن پاداش جدیدی است که پاداش بیشتری نسبت به رفتار موجود داشته باشد. مغز همیشه به دنبال آن پیشنهاد بزرگتر و بهتر است.

با استفاده از فناوری، این کار حتی ساده تر شده است. در تحقیقاتی که آزمایشگاه من با تلفن های همراه و آموزش ذهن آگاهی بر اساس برنامه برای سیگار کشیدن و غذا خوردن احساسی انجام داده است (که باعث می شود مردم توجه کنند دقیقاً همانطور که در بالا توضیح دادم) متوجه شدیم که یک پیشرفت طبیعی در تغییر رفتار وجود دارد که به دنبال قوانین یادگیری مبتنی بر پاداش با نتایج معنی دار بالینی: 5 برابر میزان ترک سیگار با درمان استاندارد و 40 درصد کاهش در غذا خوردن مربوط به ولع مصرف را داراست.همچنین پیشنهاد می شود پکیج ترک عادت ناپسند را مشاهده فرمایید.

در یک آزمایش کنترل شده تصادفی اخیر متوجه شدیم که افراد سیگاری حتی می توانند با کاهش بعدی در سیگار کشیدن کنترل شبکه حالت پیش فرض خود را یاد بگیرند، همان شبکه مغزی با نشانه های سیگار کشیدن و ولع مصرف شکلات بیش از حد فعال می شود و در مراقبه های حرفه ای  آرام می گیرد.

تصور کنید که سعی در ترک عادت بدی مانند سیگار کشیدن یا استرس خوردن دارید. اگر به جای اینکه فقط بخواهید سیگار بکشید یا چیپس سیب زمینی بخورید تا بتوانید احساسات منفی را خنثی کنید کنجکاوی خود را به عنوان یک رفتار جدید جایگزین کنید چه می کنید؟

ارزش پاداش کاملاً متفاوت است، حس کنجکاوی بهتر از ولع است. این به جای اینکه ما را در مصرف یک ماشین دیوانه وار محصور کند ما را رها می کند. کنجکاوی نیز بسیار سرگرم کننده تر از خود سرزنشی و نشخوار فکری است که غالباً با عادت هایی همراه است که می خواهیم آنها را کنار بگذاریم از نظر مغز ما این بی فکری است.

برای استفاده از کنجکاوی آنها ، من به بیمارانم خیلی ساده می آموزم: هوم مانند این، این اشتیاق چه حسی دارد؟

بنابراین ببینید آیا می توانید ذهن خود را هک کنید تا برخی از عادت های قدیمی خود را از بین ببرد و با پرورش حس کنجکاوی آن نقطه شیرین را پیدا کنید یا خیر ممکن است این روش برای شما مفید باشد؟

دسته‌بندی‌ها