گفتگوی درونی و کنترل ضمیر ناخودآگاه

گفتگوی درونی و کنترل ضمیر ناخودآگاه

در مورد گفتگوی درونی چه می دانید؟ بسیاری از ما با این جمله آشنا هستیم که ”شما چیزی را که هستید جذب می کنید”. یعنی هنگامی که به چیزی فکر می کنید همان را جذب می کنید. در واقع این جملات به روشی اشاره دارد که ذهن شما از طریق توجه و قصد به تجربه های زندگی تان ساختار می دهد. روانشناسان بر این باورند که تفسیر عقل از تجربیاتی که می کنیم به صورت مستقیم با گفتگوهای درونی ما در رابطه است.

یعنی نوع نگاه ما به زندگی به این موضوع بستگی دارد که ما چه نوع گفتگوی درونی با خودمان داریم. بنابراین باید اشاره کنیم که گفتگوی درونی می تواند نگرش ما را نسبت به محیط تغییر دهد. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص گفتگوی درونی را در اختیار شما قرار دهیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

گفتگوی درونی چیست؟

به طور خلاصه گفتگوی درونی همان صحبتی است که انسان با خودش دارد. به عبارت دیگر این صدای زیر متنی است که استدلال، منطق و باورها را در موقعیت ها، افراد و رویدادها اعمال می کند. شایان ذکر است که گفتگوی درونی به عنوان فیلتری برای آن تجربیات و رنگ هایی است که شما جهان را از طریق آن مشاهده می کنید. پیشنهاد می شود به مقاله تکنیک ABC برای کنترل افکار منفی مراجعه فرمایید.

به این ترتیب گفتگوی درونی نقشی بسیار مهم و اساسی در استخراج معنا از زندگی و واقعیت شما بازی می کند. هنگامی که گفتگوی درونی شما تاریک، منفی و مایوس کننده باشد شما دنیا را مکانی می بینید که از همین ویژگی فیلتر شده است. حال اگر گفتگوی درونی شما مثبت و نشاط آور باشد باعث می گردد تا نگاهی خوش بینانه نسبت به زندگی داشته باشید.

روش های برای بهبود گفتگوی درونی

لازم به ذکر است که گفتگوی درونی که تحت عنوان مکالمه درونی نیز از آن یاد می شود یک فعالیت خودکار است که ممکن است فرد از آن آگاه باشد و یا حتی هیچ گونه اطلاعی از آن نداشته باشد. بنابراین اگر شما بتوانید کنترل کامل تری بر روی گفتگوی درونی تان داشته باشید می توانید آن را به یک گفتگوی مثبت تبدیل کنید.

فقط کافی است تا برای چند مدت این کار را انجام دهید و سپس متوجه می شوید که چه قدرت بزرگی را در اختیار دارید. در ادامه روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به وسیله آنها می توانید گفتگوی درونی خودتان را بهتر مدیریت کنید.

زمان های تنهایی

یکی از اساسی ترین روش هایی که به کمک آن می توانید بر روی گفتگوی درونی خود مسلط شوید انجام مداوم مدیتیشن یا همان آرامسازی است. به طور معمول انسان ها هر روز چیزی حدود ۶۰ الی ۸۰ هزار فکر به ذهنشان وارد می شود. همین موضوع باعث می شود تا محیط ذهنی فرد به طور چشمگیری آشفته شود.

چگونه می توانیم افکار منفی را کاهش دهیم؟

در واقع شما باید بومی را تصور کنید که کاملا خالی است و شما باید از طریق یک گفتگوی درونی آن را به شکلی مثبت ترسیم کنید. هنگامی که ذهن ساکن است درست مانند یک مزرعه حاصلخیز است که می توانید در آن بذر بکارید.برای مطالعه بیشتر مقاله درمان پشیمانی مراجعه نمایید.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که مدیتیشن باعث می شود تا آگاهی شهودی شما پرورش یافته و در نتیجه به تفسیرهای ذهنی تان بیشتر توجه می کنید. تا زمانی که در حال مدیتیشن هستید دیگر هیچ فکر منفی دیگری به ذهن شما وارد نمی شود و شما یک گفتگوی درونی مثبت خواهید داشت.

ایجاد احساس شکرگزاری

همواره باید به موضوع شکرگزاری توجه داشته باشید. چرا که این کار باعث می شود تا تحولی محسوس در چشم انداز درونی شما ایجاد شود. هنگامی که شما توجه تان را به چیزهایی معطوف می کنید و می توانید به خاطر آنها سپاسگزار باشید به صورت خودکار تمامی افکار منفی از ذهنتان خارج می شود. همچنین پیشنهاد می شود به پکیج آموزش شکرگزاری مراجعه نمایید.

یعنی هنگامی که شما جمله ”من از …… بسیار سپاسگزارم” را به کار می برید باعث می شود تا یک فضای مثبتی را در گفتگوی درونی خود ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که شکرگزاری باعث می شود تا همواره بر روی مسائل مثبت زندگی تمرکز داشته باشید و به موارد خوب زندگی تان توجه کنید و در نتیجه به احساس ارزشمند بودن نیز دست پیدا می کنید. شایان ذکر است که توجه شما در هر جایی قرار داشته باشد در واقع انرژی شما نیز در آنجا بوده و توجه به داشته های زندگی باعث می شود تا انرژی مثبت و خوب تمام وجود شما را در برگیرد.

دوری از افکار منفی

با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی انسان امروزی ایجاد شده است ما با پدیده منفی گرایی مواجه هستیم و در نتیجه افکار منفی در زندگی ما افزایش یافته است. یعنی فقط کافی است که اخبار را دنبال کنید و متوجه می شوید که خبرهای منفی تمام شدنی نیستند.

علت این موضوع تا حد زیادی به دلیل سوگیری منفی مغز است. یعنی تمایل واقعی برای توجه آسان تر به موقعیت ها و رویدادهای منفی نسبت به موقعیت های مثبت زندگی که باعث ایجاد احساس منفی در زندگی می شود. به عنوان مثال هنگامی که شما خبرهای مربوط به حوادث را دنبال می کنید و در کنار آن یک خبر خوب می شنوید و سپس خبری به گوشتان می خورد که یک قطار از ریل خارج شده است و افراد زیادی جانشان را از دست داده اند. ممکن است یک خبر خوب باشد ولی خبرهای بعدی بسیار منفی و آسیب زا هستند. پیشنهاد می شود به کارگاه آموزش آلفای ذهنی مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید که این ویژگی روانی را از اجداد باستانی مان به ارث برده ایم. یعنی موضوع مهم زندگی آن ها صرفا بقا بوده است و به چیزی غیر از آن فکر نمی کرده اند. به این شکل که همواره باید در مقابل حوادث زندگی جان سالم به در می برده اند. هنگامی که تاریخ را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که زندگی در زمان های بسیار دور سخت و طاقت فرسا بوده است.

به این صورت که افراد به دلیل بیماری های جزئی جانشان را از دست می داده اند و برای یک زندگی آرام لازم بود تا سختی های زیادی را تحمل می کردند. اما امروزه شرایط فرق کرده و آسایش و آرامش بیشتری وارد زندگی انسان شده است. همین پیشینه باعث می شود تا انسان ها دچار سوگیری شوند و به افکار منفی توجه بیشتری داشته باشند. به این صورت که اخبار خوب را نادیده می گیرند و صرفا تمرکزشان بر روی خبرهای بد است.

پس نتیجه می گیریم که انسان ها باید خودشان را متعهد کنند تا از افکار منفی و نشخوارهای فکری دوری کنند. شایان ذکر است که انرژی منفی می تواند مسری باشد و گفتگوی درونی را با ترس، خشم و دیگر حالات روانی متراکم آلوده کند.

ممکن است با خود بگوییم که اخبار منفی را نمی توانیم از خودمان دور کنیم اما کاری که از دست ما بر می آید این است که با استفاده از تکنیک های مختلف کاری کنیم که بیشتر به رویدادهای مثبت توجه داشته باشیم. انجام چنین کارهایی می تواند به ما کمک کند که تسلط بیشتری بر روی گفتگوی درونی مان داشته باشیم.

استفاده از قدرت تصدیقات

لازم است تا در زندگی به جملات تاکیدی توجه بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال جمله ”من هستم” یکی از قوی ترین کلماتی است که می تواند واقعیت ما را شکل دهد. هنگامی که بیان می کنیم ”من یک انسان قوی هستم” در حال وارد کردن احساسات مثبت به درون خود هستید که این کار ضمیر ناخودآگاه شما را به صورت مجدد برنامه ریزی می کنید.همچنین پیشنهاد می شود به مقاله تاثیر تلقین مراجعه نمایید.

در نهایت گفتگوی درونی به سمتی مثبت و سالم حرکت می کند و شما به این باور دست پیدا می کنید که واقعا فردی باهوش و قوی هستید. تمامی جملات تاکیدی به شما کمک می کند تا بتوانید تفسیرهای منفی و منسوخ شده قدیمی از ذهنتان پاک شده و ایده های جدیدی را درونی کنید. به یاد داشته باشید که با تمرین منظم، جملات تاکیدی می تواند به تمرکز گفتگوی درونی تان کمک کند و در نتیجه به اهدافی که در زندگی دارید نیز دست پیدا می کنید.

گفتار و رفتار بدون خطا

لازم به ذکر است که گفتار و رفتار بیرونی ما در واقع همان آشکارسازی گفتگوی درونی ماست. به همین صورت اعمال و گفتار شما می تواند گفتگوی درونی تان را به طور چشمگیری تقویت کند. بنابراین هنگامی که آگاهانه تمرین گفتار و رفتار بی عیب و نقص را انتخاب می کنید می توانید گفتگوی درونی تان را هم به صورت خودکار مثبت نمایید.

هنگامی که در مورد رفتار و گفتار بدون نقص صحبت می کنیم منظورمان این است که رفتارهایی مطابق با بالاترین استانداردهای شایسته داشته باشیم. در اصل به معنای غیر قابل استیضاح و بدون تقصیر بودن است. این موضوع می تواند یک نظم بلند باشد و در حالی که هیچ یک از انسان ها کامل نیستند می توانند آرزو کنند که روحی بی عیب و نقص داشته باشند و از تمام مواردی که موجب ضرر به آنها می شود نیز دوری کنند.پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی خوشبینی مراجعه فرمایید.

بزرگان دینی نیز در این باره اشاره می کنند که آنچه از دهان تو در قالب کلمات بیرون می آید تو را آلوده می کند چرا که گفتگوی درونی تو را نشان می دهد و بر همان گفتگو نیز مجدد تاثیر منفی گذاشته و افکار منفی وارد ذهن انسان می شود و یک دور باطل شکل می گیرد.

خودشناسی

زندگی امروزه آنقدر باعث سردرگمی و آشفتگی ذهن انسان می شود که بعد از مدتی انسان متوجه می شود که خودش را گم کرده است و روحش را فراموش کرده است. شما احساس می کنید در دنیایی که زندگی می کنید صرفا یک ابزار هستید و برای یک هدف ساخته شده اید و بعد از مدتی نیز از دنیا می روید. اما این واقعیت دنیا نیست و به دلیل سبک زندگی روزمره چنین باوری در ذهن انسان ها شکل گرفته است.

هنگامی که شما با خود واقعی تان همذات پنداری می کنید فورا متوجه می شوید که از تمامی محدودیت ها رها شده اید. یعنی به آگاهی رسیده اید و در حال تحقق کامل وجود خودتان هستید. این همان معنا را می دهد که بزرگان ما از قدیم گفته اند که انسان موجودی است که نه آب بر او مسلط خواهد شد و نه آتش او را می سوزاند و نه باد و طوفان او را درهم می شکند.برای مطالعه بیشتر مقاله امید درمانی را بخوانید.

در واقع انسان دارای قدرت ماورالطبیعه است و هر انسانی خلیفه خداوند بر روی زمین است و اگر بتواند در روز برای چند ساعت گفتگوی درونی مثبتی داشته باشد قادر خواهد بود تا خیلی زود از شراره های آتشین یک انسان نیرومند چیزی فراتر از ابزار برای هدف دیگران شعله ور شود.

توجه به افکار و ذهن آگاهی

حتی اگر بعد از چند لحظه این کار را فراموش کنید گفتگوی درونی همچنان ادامه پیدا می کند و حتی زمانی که شما از نظر فیزیکی با چیز دیگری درگیر هستید جدا گردن ذهنی از افکار و کلماتی که در ذهن جریان دارد کار آسانی نیست.

در نهایت شما قادر هستید تا برای مدتی طولانی از گفتگوی درونی آگاه شوید. شایان ذکر است که مفهوم ذهن آگاهی برای تماشای ذهن و آنچه در درون آن می گذرد می باشد و این امر کنترل ذهن و پچ پچ های بی وقفه آن را آسان تر می کند.

توقف گفتگوی درونی

همانطور که اشاره شد ما باید گفتگوی درونی خود را به چیزی مفید و مثبت تبدیل کنیم. یعنی موضوع و کلمات را با چیز مثبت تری جایگزین نماییم. درست مانند این که به یک قطعه ضبط شده گوش می دهیم. چرا شما آن را با ضبط دیگری که دوست دارید جایگزین نمی کنید؟ چرا اجازه دهید این ضبط به خودی خود پخش شود؟ از این رو ما می توانیم کلماتی مثبت را در گفتگوی درونی خود قرار دهیم تا از این طریق تمرکز بیشتری بر روی افکار ذهنمان داشته باشیم.

ما این توانایی را داریم که گفتگوی درونی را نادیده بگیریم و به جریان افکار در ذهنمان جهت دهیم. به یاد داشته باشید که گفتگوی درونی امری طبیعی است اما هرگز نباید محتوای آن بیهوده باشد و ذهن ما را خسته کند.همچنین پیشنهاد می شود به پکیج آموزش فنگ شویی مراجعه نمایید.

چرا که بیهوده بودن گفتگوی درونی موجب می شود تا نتوانیم در لحظه زندگی کنیم و در نهایت ذهن ما نیز منحرف می شود. اگر بتوانیم افکار مثبت را در گفتگوی درونی خود قرار دهیم می توانیم تمامی افکار منفی را از ذهنمان خارج کنیم و در نهایت یک مکالمه درونی سالم خواهیم داشت.

آموزش کنترل افکار و رسیدن به تفکر مثبت

عدم کنترل گفتگوی بیهوده چه آسیبی به همراه دارد؟

اگر شما ذهنی داشته باشید که همواره در حال مسخره کردن شما باشد و یا همیشه توانایی های شما را زیر سوال ببرد و به شما سخت بگیرد قطعا بعد از مدتی خسته می شوید و هرگز برای رسیدن به موفقیت تلاش نمی کنید. فعالیت مداوم ذهن مانند غلتیدن یک گلوله برفی است که به مرور زمان بزرگ و بزرگ تر می شود و به جایی می رسد که کنترل آن بسیار سخت و دشوار می گردد.

زمانی که احساسات برانگیخته می شود باید بتوانیم آنها را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که افکار منفی جایگزین افکار مثبت شود. به یاد داشته باشید که گفتگوی درونی منفی می تواند شما را وارد یک دور باطل منفی گرایی کند و مدام ذهنتان را درگیر خودش کند. اما شما به وسیله تمرین هایی که در این زمینه وجود دارد می توانید به راحتی بر افکار منفی غلبه کنید و افسار افکارتان را خودتان در دست بگیرید. همچنین پیشنهاد می شود به کارگاه آموزش مدیتیشن مراجعه نمایید.

یعنی شما می توانید به ذهنتان خوراک فکری دهید و اجازه ندهید هر فکر بیهوده ای وارد ذهنتان شود. بسیاری از مردم نمی دانند که چه توانایی های بکری دارند که می تواند بر روی زندگی شان تاثیر بگذارد. به همین دلیل نمی توانند مانع ایجاد افکار منفی شوند و همواره گفتگوی درونی منفی ذهنشان را به خود مشغول می کند.

تغییر در ضمیر ناخودآگاه

هنگامی که به صورت مداوم به یک موضوع فکر می کنیم باعث می شود تا ضمیر ناخودآگاه مان را تحت تاثیر قرار دهیم و در نهایت این افکار و کلمات ملکه ذهن ما می شود. اگر گفتگوی درونی منفی باشد بعد از مدتی افکار منفی وارد ذهن انسان می شود و اگر گفتگوی درونی مثبت باشد فرد می تواند نشاط و شادی را حس کند.

از این رو ما باید تلاش کنیم تا افکار مثبت را در ذهنمان ایجاد کنیم که گفتگوی درونی مثبتی داشته باشیم و این دور پشت سر هم ادامه داشته باشد تا جایی که افکار مثبت در ذهن ما قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که اگر ما همواره گفتگوی درونی مثبتی داشته باشیم می توانیم بعد از مدتی شاهد تاثیر آن بر روی ضمیر ناخودآگاه مان باشیم که بر روی زندگی ما نیز اثری مثبت می گذارد.

دسته‌بندی‌ها