چگونه مهارت ذهن خوانی را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت ذهن خوانی را تقویت کنیم؟

افراد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند دارای مهارت ذهن خوانی هستند و می توانند ذهن دیگران را بخوانند. حتی ممکن است خود شما افرادی را دیده باشید که قادر هستند تا ذهن خوانی کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ فردی چنین مهارتی نداشته و اگر فردی ادعا می کند که می تواند به راحتی ذهن دیگران را بخواند باید بدانید که او به واسطه شناخت تفکرات انسان ها می تواند چنین کاری را انجام دهد.

چرا که ذهن خوانی امری سخت و پیچیده است و از طریق رمزگشایی سیگنال های مغزی که توسط سیستم های کامپیوتری انجام می شود. برخی افراد به شکلی نادرست از ذهن خوانی استفاده می کنند که می تواند زمینه ایجاد شک و بی اعتمادی را در خانواده ایجاد کند و در نتیجه رابطه افراد به سمت نابودی کشیده می شود. در این مقاله از برنا اندیشان قصد داریم تا شما را با مهارت ذهن خوانی آشنا کنیم و بدانید که چه اشتباهاتی در این رابطه وجود دارد.

ذهن خوانی چیست؟

به طور کلی ذهن خوانی که تحت عنوان Brain Reading نیز شناخته می شود یک تکنیک جدید است که دانشمندان به وسیله بازخوانی سیگنال های مغزی می توانند افکار انسان ها را رمزگشایی کنند. در واقع این افکار خیلی سریع به صورت عمل در می آیند و ذهن خوانی فقط می تواند چنین سیگنال هایی را رمزگشایی کند.

یعنی متخصصان به کمک سیستم های کامپیوتری و دریافت سیگنال های مغزی سعی می کنند جریان های مغز را کشف کنند. شایان ذکر است که کامپیوترهای برای رمزگشایی به دو سیگنال مغزی یعنی پتانسیل وابسته به رخداد و تغییرات طیفی پهنای باند نیاز دارند. پیشنهاد می شود به کارگاه آموزش قانون جذب مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید که یادگیری ذهن خوانی توانایی مخصوص فیلم های نیست و شما می توانید با انجام تمرین و تقویت شهود خود و اعتماد به خودتان مهارت ذهن خوانی را در خود ایجاد نمایید چرا که این مهارت آموختنی است. شما به کمک ذهن خوانی می توانند به مشاهده غرایز درونی خود بپردازید و یاد بگیرید که در ذهن دوستان، خانواده یا شریک زندگی تان چه می گذرد.

چون یادگیری مهارت ذهن خوانی امری زمان بر است ممکن است در بین راه نیاز به کمک نیز داشته باشید که می توانید از یک روانشناس با تجربه استفاده نمایید تا به شما کمک کند که بهتر و سریع تر ذهن خوانی را یاد بگیرید.

از ذهن خوانی چه استفاده هایی می شود؟

ما همواره تلاش می کنیم تا ذهن دیگران را بخوانیم. حتی با توجه به این که وسایل ارتباط جمعی زیادی آمده است و افراد روبروی یکدیگر قرار نمی گیرند باز هم از طریق همین پیام رسان های فوری، تماس های تلفنی و ایمیل ها و سایر موارد افراد با یکدیگر رابطه برقرار می کنند.

چگونه می توانیم ذهن دیگران را بخوانیم؟

از این رو وقتی صحبت از ملاقات حضوری با افراد می شود ذهن شما به طور دائم در حال شهود است. لازم به ذکر است که ذهن انسان به صورت خودکار چنین کاری را انجام می دهد و این امر تحت کنترل شما نیست و ممکن است بدون این که شما بدانید این اتفاق رخ دهد.

یعنی شما از طریق زبان بدن، فهمیدن احساسات دیگران و یا پیشبینی واکنش دیگران می توانید متوجه شوید که در ذهن او چه می گذرد. باید اشاره شود وقتی که صحبت از ذهن خوانی می شود ما می توانیم از همین مهارت روزمره مان استفاده کنیم و خیلی راحت بر این مهارت مسلط شویم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله قانون باور را بخوانید.

پیشرفت علم نیز می تواند به ذهن خوانی کمک کند و چنین روش هایی برای درمان آسیب های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال فناوری می توانید ابزارهایی را تولید کند تا افرادی که قدرت تکلم شان را از دست داده اند بتوانند صحبت کنند.

هر چند که این فرایند کمی کند است اما جا برای پیشرفت بسیار است و می توانیم در سال های آینده شاهد رشد و روز افزون در این زمینه باشیم. استیون هاوکینگ، فیزیکدان معروف که دچار یک بیماری نادر و فلج شده بود، از طریق همین تکنولوژی می توانست صحبت کند.

از دیگر کاربردهای ذهن خوانی استفاده در روابط بین فردی است که افراد به دلیل زندگی در کنار هم می توانند شناخت کاملی نسبت به یکدیگر به دست آورند و رفتارهای هم را به خوبی شناسایی می کنند. البته باید توجه داشته باشید که بسیاری از دعواهای خانگی به دلیل قضاوت های اشتباهی است که در این زمینه رخ می دهد و همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که در دام این اشتباه قرار نگیرید.

ذهن خوانی چه تفاوتی با تفکر دیگر محوری دارد؟

شایان ذکر است که هیچ انسانی نمی تواند ذهن دیگران را بخوانید و صرفا به دلیل شناخت کلی از رفتارهای قبلی می توانیم تا حدودی متوجه شویم که در ذهن فرد مقابل ما چه می گذرد و یا از نظر وضعیت روحی و روانی در چه شرایطی قرار دارد. اما این موضوع فقط بر اساس شناخت است و هیچ تئوری علمی آن را تایید نمی کند. برای مطالعه بیشتر به مقاله قانون کارما مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که کودکان دارای تفکر خود محوری هستند و نمی توانند نقطه نظر دیگران را درک کنند و معمولا هیچ اهمیتی نیز به آن نمی دهند. یعنی آنها دنیا را فقط از طریق دریچه ذهن خودشان مشاهده می کنند. باید اشاره شود که اگر با گذشت زمان و در جریان رشد تفکرتان نیز تغییر کند به این معنا نیست که شما توانایی ذهن خوانی به دست آورده اید.

بلکه فقط شما قادر هستید تا از دید دیگران نیز به جهان بیرونی نگاه کنید. به طوری که می توانید ارزش ها و احساسات دیگران را بپذیرید و خودتان را دقیقا جای آن شخص قرار دهید. شما می توانید در مورد وضعیت های ذهنی دیگران فکر کنید و نسبت به هیجانات و باورها آگاهی داشته باشید اما باید بدانید که این موارد به هیچ وجه به معنای ذهن خوانی نیست.

آیا ذهن خوانی همان فالگیری و شعبده بازی است؟

گاهی اوقات افراد بیان می کنند که می توانند ذهن افراد را بخوانند البته آنها فقط به دلیل پیش بینی رفتارها قادر هستند بدانند که در ذهن دیگران چه می گذرد که این موضوع هم به طور کامل درست نیست. باز هم باید اشاره شود که احساسات موقت و زودگذر صرفا تصادفی است و نمی تواند ذهن خوانی باشد.

همچنین ذهن خوانی با فالگیری فرق دارد، چرا که ذهن خوانی روشی بسیار پیشرفته، علمی و پیچیده است که برای یادگیری آن باید وقت و هزینه زیادی صرف کنید. از این رو سعی کنید در انتخاب واژه ها برای تعریف استعدادهای مافوق طبیعی خود، حساس تر باشید. پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر تلقین را مطالعه کنید.

برخی از مشاغل مانند روانشناسان و کارآگاهان جنایی به دلیل تحقیقات گسترده ای که در زمینه رفتار انسان ها انجام داده اند می توانند رفتار افراد را بر اساس الگوهای قبلی پیشبینی کنند و ذهن خوانی را به یک مهارت تبدیل می کنند. اما باز هم آنها نمی توانند ذهن خوانی کنند و صرفا بر اساس تجربیاتی که در این زمینه دارند می توانند حدس هایی را ارائه کنند که ممکن است در برخی موارد به طور کامل اشتباه باشد.

ذهن خوانی از طریق واکنش های چشمی

تمام انسان ها در هنگام صحبت کردن دست و چشم خودشان را حرکت می دهند که نشان می دهد چه افکار و احساسی دارند. از این رو توجه به واکنش های چشمی روش بسیار موثری است که باعث می شود بتوانیم به خوبی ذهن خوانی کنیم.

به عنوان مثال هنگامی که از فردی سوال می کنید که شماره موبایل قبلی اش چه بوده است او کمی فکر می کند و واکنش هایی را از طریق چشمانش را نشان می دهد که شما می توانید از طریق نگاه کردن به چشمان او عمل ذهن خوانی را انجام دهید.

حرکت چشم به سمت بالا و راست : نشان می دهد فرد در حال جستجو و بازسازی تصویر رویدادها است.

حرکات چشم به سمت بالا و چپ : نشان دهنده ساختن تصویر و رویداد جدید.

حرکات چشم مستقیم و به سمت راست : نشان دهنده به یاد آوردن صدایی است که در گذشته شنیده شده است.

حرکات چشم مستقیم و به سمت چپ : به معنای ساختن کلمه و صدایی که در گذشته رخ داده است.

حرکات چشم پایین و به سمت راست : این حرکت به معنای صحبت با ضمیر داخلی خود است.

حرکات چشم پایین و به سمت چپ : نشان دهنده به خاطر آوردن و تصور یکی از حواس های پنجگانه است.

چندین حرکت و یا بدون حرکت : این حرکت به معنای بررسی و شبیه سازی سوال و جواب به صورت تصویری است.

توجه داشته باشید که این آزمون با توجه به راست دست بودن افرادی بررسی شده است و برای افراد چپ دست باید واکنش ها به صورت برعکس در نظر گرفته شود. همچنین منظور از راست یا چپ، با توجه به دید شما نسبت به فردی است که واکنش نشان می دهد.

شیوه های دیگر ذهن خوانی

با یاد داشته باشید که مانند بسیاری از توانایی ها و ابزارهای روانی، یادگیری نحوه خواندن ذهن نیاز به زمان، فداکاری و صبوری دارد. نکته بسیار مهمی که در این باره وجود دارد این است که شما باید واقعا بر روی تقویت مهارت تفکر آگاهانه خود تمرکز کنید. هنگامی که یاد گرفتید و بر نحوه تفکر در اطراف خود و سایر افراد و طرز فکر آنها مسلط شدید، یادگیری نحوه خواندن ذهن بسیار آسان تر می شود.

قدم اول : باز و پذیرا باشید

شایان ذکر است که باید دست از قضاوت کردن بردارید و اجازه دهید که انرژی شخص دیگر شما را در بر بگیرد. یادگیری، نحوه خواندن ذهن همچنین یادگیری مهارت پذیرش و پاسخ دادن به دیگران است. این مربوط به آنها بوده و ارتباطی با شما ندارد.

شما باید انرژی خودتان را برای دریافت انرژی از اطرافیان خود برای ارتباط با آنها باز کنید و در عین حال در لحظه حضور داشته باشید و از اطراف خود آگاه باشید. همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره شد، مهارت تمرکز حواس واقعا می تواند در این جا به شما کمک کند. در واقع به همان صورت که مدیتیشن و یوگا به شما کمک می کند تمرکز حواس نیز می تواند به شما کمک کند.

قدم دوم : موضوع خود را انتخاب کنید

دقیقا مانند سایر موارد در زندگی باید بر روی یک نفر تمرکز کنید که این کار بسیار سودمند است. وقتی آن شخص را در ذهن دارید باید بر روی او تمرکز کامل داشته باشید. یعنی چهره او، ویژگی های او، نحوه ایستادن، رفتار و صحبت او را در ذهن خود تصور کنید. تلاش کنید تا ماهیت واقعی او را درک کنید و همه چیز را در مورد آنها به خاطر بسپارید.

گام بعدی جایی است که همه چیز به هم می ریزد. شما باید فردی را که می بینید از محیط اطرافش جدا کنید. سپس به طور ناگهانی متوجه می شوید که چیزهای دیگری را در اطراف خود تصور می کنید. شاید آنها در یک رستوران یا در یک کتابخانه نشسته اند. در هر صورت، باید از نظر ذهنی جوهره آن ها را بریده و آنها را از محیط اطرافشان جدا کنید و به شکلی مستقل از محیط ببینید. این به شما این امکان را می دهد که فقط بر روی آنها تمرکز کنید و سایر مسائلی که موجب حواس پرتی شما می شود را از خود دور کنید.

گام سوم : باید تمرکز کنید

حالا کاری که شما انجام می دهید بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده است. وقتی که سوژه شما بریده شد و از محیط اطراف جدا گردید باید بر روی صورت او تمرکز کنید. تماس چشمی خود را به مدت ۱۰ ثانیه با آنها حفظ کنید. البته توجه داشته باشید که این زمان نباید بیشتر شود و خیلی هم کوتاه نباشد. چرا که اگر زمان مورد نظر به اندازه کافی نباشد شما ارتباط تان را از دست می دهید.

آموزش قدم به قدم ذهن خوانی و تقویت مهارت خواندن ذهن دیگران

بعد از گذشت ۱۰ ثانیه، تماس چشمی را قطع کنید و انرژی را که از آنها دریافت کرده اید احساس کنید. احساسات، عواطف و افکار آنها را باید در ذهن شما جاری شود. اگر چه این کار به معنای خواندن ذهن نیست اما دقیقا نقطه ای است که روند کار آغاز می شود.

گام چهارم : عمیق تر شوید

بعد از تمرکز انرژی خود می توانید ارتباط اولیه را برقرار کنید و حالا زمان آن رسیده است که همه چیز را عمیق تر کنید. ممکن است هجوم افکار را در مورد آنچه که آنها فکر می کنند و آنچه می خواهید از آنها بپرسید تجربه کنید. شما باید اجازه دهید که افکار مکالمه شما را هدایت کند و این ها به صورت مستقیم از اتصال انرژی شما می آیند.

در اینجا باید به یک موضوع اشاره کنیم که این افکار ممکن است خوب و سرگرم کننده باشند یا ممکن است بسیار عمیق و تاریک و ترسناک باشند. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که افکار هر چه هستند فقط شما باید آنها را در آغوش بگیرید و برای بحث درباره آنها با طرف مقابل پذیرا بمانید. ممکن است این همان چیزی باشد که آنها میخواهند در مورد آن صحبت کنند.

شما باید پذیرای چیزهایی باشید که مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت این کار همان مهارت ذهن خوانی است که در قسمت های قبلی راجع به آن صحبت کردیم. یعنی شما در مورد اینکه راجع به چه چیزی صحبت کنید تصمیم گیری نمی کنید و این می تواند کمی به تمرین کردن نیاز داشته باشد، اما این واقعا همان چیزی است که ذهن خوانی در مورد آن می آموزد.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که برخی افراد در ذهن خوانی دچار اشتباه می شوند و به گونه ای توهم می زنند. در این حالت ممکن است در خانواده مشکلاتی ایجاد شود که در نهایت بنیان خانواده را با خطرات بزرگی روبرو می کند.

به همین دلیل باید بدانید که ذهن خوانی مهارتی سخت و پیچیده است که باید در این زمینه بسیار تمرین کنید تا به آن مسلط شوید. اگر شما در این خصوص گرفتار مشکلاتی هستید که تمام ابعاد خانواده تان را تحت تاثیر قرار داده است باید به یک روانشناس متخصص مراجعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها