تکنیک های موثر برای درمان فوبیای آمپول

تکنیک های موثر برای درمان فوبیای آمپول

یکی از انواع فوبیا هایی که در بین ترس های رایج وجود دارد ترس از آمپول است که می تواند به خاطر یادگیری مشاهده ای و خاطرات ناخوشایند در فرد ایجاد شده باشد. به یاد داشته باشید که فوبیای آمپول می تواند زندگی فرد را دچار اختلال کند و مشکلات زیادی را برای شخص به وجود می آورد.

روش های موثر و مفیدی برای غلبه و درمان فوبیای آمپول وجود دارد که اگر با آنها آشنا شوید می توانید بر این ترس غلبه نمایید. به دلیل اهمیتی که موضوع ترس از آمپول دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در رابطه با این موضوع را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی و رواندرمانی قرار دهیم تا بتوانید با به کارگیری اصول گفته شده در این مقاله فوبیای آمپول را به طور کامل درمان نمایید.

ترس از آمپول

مطالعات زیادی در خصوص انواع ترس ها و فوبیاها در جهان انجام شده است که نتیجه آن نشان می دهد یکی از رایج ترین ترس هایی که می توان به آن اشاره کرد ترس از آمپول، جراحی و خون است. پیشنهاد می شود تا مقاله غلبه بر ترس را مطالعه کنید.

به این صورت که ممکن است فرد صرفا به دلیل شنیدن اسم آمپول دچار ترس شود و یا حتی زمانی که آن را به صورت غیر مستقیم یا مستقیم مشاهده می کند نشانه های ترس را از خودش نشان می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا با نشانه های فوبیای آمپول آشنا شویم.

معرفی بهترین روش های درمان ترس از آمپول

  • حمله عصبی
  • غش کردن
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • بی خوابی

فوبیای آمپول از کجا آمده است؟

از نظر روانشناسی تکاملی، ریشه ایجاد بسیاری از فوبیا هایی که در انسان ها وجود دارد دلایل تاریخی دارد. به عنوان مثال تمامی انسان ها در طول تاریخ و دوره های مختلف همواره از اشیای تیز و برنده مانند تیغ و شمشیر فرار کرده اند.

چرا که این ابزارها زندگی انسان ها را تهدید می کرده و از این رو انسان ها برای نجات جانشان از آنها فرار می کردند. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که ترس امروز انسان ها از آمپول و سوزن نیز ریشه تاریخی و تکاملی دارد و این ترس هنگامی افزایش می یابد که سوزن یا آمپول می خواهد وارد بدن فرد شود.

در مقابل رویکرد روانشناسی تکاملی ما با نگرش دیگری روبرو هستیم که معتقد است ریشه ترس انسان از آمپول به دوران کودکی فرد باز می گردد. به عنوان مثال ممکن است فردی که در دوران کودکی توسط یک فرد بی تجربه آمپول خوره باشد و درد زیادی را تجربه کرده باشد در بزرگسالی دچار ترس از آمپول و جراحی شود، زیرا گمان می کند همواره آمپول زدن برابر با ترس و ناراحتی است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ترس از آسانسور را بخوانید.

یا زمانی که فرد در دوران کودکی شاهد فوت عزیزانش در بیمارستان بوده و مادر یا پدرش را از دست داده باشد به طور کلی از بیمارستان، مطب دکتر و هر آن چیزی که به پزشکی مربوط است ترس داشته باشد.

برخی از روانشناسان نیز معتقدند که ریشه بسیاری از ترس های ما به دلیل تفکرات و حاصل یادگیری است. مثلا وقتی والدین خودشان از آمپول می ترسند و فرزندشان شاهد این ترس باشد موجب می شود تا او نیز دچار فوبیای آمپول شود و در بزرگسالی نیز چنین ترسی را از خودش نشان دهد.

اما در این میان متخصصان ژنتیک تحقیقات و مطالعات زیادی را انجام داده اند که نشان می دهد ریشه ترس از آمپول به خاطر حساسیت های ژنتیکی نسبت به درد است. یعنی افرادی که دچار فوبیای آمپول هستند در واقع زمینه اضطراب و را در چنین موقعیت هایی با خود به همراه دارند.

امروزه نیز به دلیل شیوع بیماری ایدز و ترس از انتقال ویروس موجب شده تا افراد به صورت کلی از سرنگ و سوزن و آمپول هراس و ترس زیادی داشته باشند.

روش های غلبه بر فوبیای آمپول

در ادامه چندین تکنیک عالی و مفید را به شما معرفی می کنیم که می تواند در درمان ترس از آمپول بسیار مفید و موثر باشد.

همواره به صورت عمیق و آهسته نفس بکشید تا بدنتان همواره آرام باشد. زیرا اگر بخواهید تند تند تنفس کنید بعد از مدتی دچار تنگی نفس و احساس اضطراب می شوید که این طبیعی بوده و موجب می شود تا احساس بدی داشته باشد. بنابراین لازم است تا اصول تنفس آرام و صحیح را به خوبی انجام دهید.

قبل از تزریق آمپول نفس عمیق بکشید و آن را حبس کنید تا احساس درد کمتری در حین تزریق داشته باشید. البته پیشنهاد می شود در هنگام تزریق نیز آرامش خودتان را حفظ کنید و به آرامی به نفس کشیدن خود ادامه دهید.

سرفه کردن در هنگام تزریق می تواند تا حد زیادی از شدت درد تزریق بکاهد.

تا جایی که برایتان مقدور است حواس خودتان را پرت کنید و برای انجام این کار می توانید یکی موسیقی را با خودتان تکرار کنید یا با پرستار صحبت نمایید.

اگر دچار ترس از آمپول هستید قبل از تزریق حتما در مورد این فوبیا با پزشک و پرستار خود صحبت کنید که هنگام تزریق بیشتر به شما توجه داشته باشد.

اگر شما سابقه غش کردن هنگام تزریق کردن را دارید بهتر است دفعات بعد برای تزریق آمپول دراز بکشید و سر خودتان را به سمت پایین نگه دارید و پاهایتان را از قسمت زانو به سمت بالا خم کنید. این کار موجب می شود تا دچار غش هنگام تزریق نشوید.

تا جایی که برایتان مقدور است به تنهایی برای تزریق آمپول نروید و حتما با فردی صمیمی برای انجام این کار به پزشک مراجعه نمایید. زیرا در هنگام تزریق گرفتن دست آن فرد می تواند به شما کمک کند که بر فوبیای آمپول غلبه نمایید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل ترس از مرگ را مطالعه فرمایید.

توجه داشته باشید که ممکن است شما با خواندن این مقاله به خود بگویید آیا واقعا برای زدن یک آمپول نیاز به انجام چنین کارهایی است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که اگر فردی دچار فوبیای آمپول باشد ترس بسیار زیادی از سوزن و آمپول دارد و نمی تواند حتی به آن نگاه کند.

اما در زمینه پزشکی گاهی اوقات ممکن است فرد به ناچار به پزشک مراجعه کند و به دلیل بیماری لازم باشد تا آمپول بزند. اگر چنین فردی در این موقعیت ها قرار بگیرد لازم است تا بیشتر به او توجه شود که مشکل خاصی برایش ایجاد نشود.

تکنیک های مفید برای غلبه بر ترس از آمپول

اگر روش های بالا را برای درمان فوبیای آمپول به کار بردید و به نتیجه ای نرسیدید لازم است تا از تکنیک های موثری که در ادامه معرفی می کنیم استفاده نمایید.

آگاهی نسبت به ترس خود

شایان ذکر است که ما اغلب از ترس هایی که داریم هیچ گونه اطلاعی نداریم و بیشتر ترس هایمان به صورت ناخودآگاه می باشد. حال اگر نسبت به ترسی که داریم آگاهی بیشتری به دست آوریم می توانیم بر آن غلبه کنیم و به راحتی با آن کنار آییم. زیرا در موقعیت های مختلفی مشاهده شده که صرفا آگاهی از ترس موجود باعث شده تا فرد بتواند ریشه ترسشرا بیابد و بر آن غلبه کند.

چرا از آمپول و جراحی می ترسم و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟

برخورد منطقی با ترس

لازم است تا در مورد فکرهایی که در ذهنتان نسبت به آمپول زدن ایجاد می شود کمی تفکر کند. زمانی که شما به این موضوع فکر می کنید به این نتیجه می رسید که این کارها هیچ تاثیری در ترس شما نداشته و صرفا موجب می شود تا اضطراب و استرس شما افزایش یابد. بنابراین رفتار منطقی و اصولی شما با فوبیایی که دارید می تواند به شما کمک کند تا با نگرش و دیدی عمیق به موضوع نگاه کنید.

مواجهه با ترس خود

یکی از کارهایی که میتوانیم برای درمان فوبیا انجام دهیم آن است که در شرایط خاصی با آن ترس روبرو شویم. البته باید بدانید که این کار نیاز به دانش و اصول خاصی دارد و نباید بدون فکر آن را انجام دهیم، زیرا می تواند سبب بروز مشکلات زیادی برای فرد شود.

این مواجهه به دو صورت انجام می شود که اولی به شکل تدریجی و دیگری به صورت کامل می باشد. همچنین لازم است اشاره گردد که این تکنیک برای درمان بسیاری از ترس ها و فوبیاها موثر بوده و می تواند به عنوان بهترین روش درمانی همواره مورد استفاده قرار بگیرد.

البته باز هم باید اشاره شود که اجرای این تکنیک نیاز به تخصص دارد و صرفا نمی توانیم با مواجهه مستقیم و آنی فرد با ترسی که دارد به درمانش کمک کنیم. این کار می تواند سلامتی او را با خطرات زیادی روبرو کند.

به عنوان مثال فردی که دچار وسواس فکری و عملی بود به روانشناس مراجعه نمود و به دلیل آنکه فرد روانشناس دارای تخصص نبود برای درمان از روش مواجهه مستقیم استفاده کرد و به مراجع گفت که باید دستت را به کاسه توالت بزنی و این کار موجب شد تا مشکل وسواس فرد بیشتر شده و به سلامت روانش آسیب وارد شود.

در تعریف کلی باید اشاره شود که فوبیای آمپول یعنی فرد ترس و اضطراب بیش از حدی نسبت به تزریق آمپول یا حتی مشاهده آن داشته باشد. به طوری که حتی نمی تواند برای درمان به پزشک مراجعه کند، زیرا می ترسد پزشک به او آمپول بدهد.

برای درمان این نوع ترس می توانیم از شناخت درمانی، حساسیت زدایی منظم، مواجهه درمانی و خود آرام سازی استفاده کنیم. اگر مشکل شما بسیار حاد است و موجب شده تا زندگی تان با چالش روبرو شود لازم است تا به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید.

در موقعیت هایی که دچار ترس می شوید لازم است که آن را بیان کنید. یعنی اگر شما فوبیای آمپول دارید لازم است قبل از تزریق این موضوع را به پزشک و پرستار خود بیان کنید. این کار موجب می شود تا با شما به درستی رفتار کنند و علت ترس شما را به خوبی بدانند و در نتیجه از میزان ترس شما کاسته می شود.

دسته‌بندی‌ها