روش های نصیحت کردن به صورت اصولی

روش های نصیحت کردن به صورت اصولی

در رابطه با نصیحت کردن باید بدانید که این کار نیاز به دانستن روش های اصولی و تکنیک های خاص خودش است و چون ما انسان ها ذاتا افراد اجتماعی هستیم همواره از دیگران نصیحت های زیادی شنیده ایم و یا اینکه خودمان دیگران را نصیحت کرده ایم.

خیلی بستگی دارد که نصیحت از سمت چه کسی باشد و در چه موقعیتی بیان شده باشد تا شاهد تاثیرش باشیم. اگر می خواهید به طور موثری دیگران را نصیحت کنید باید با اصول و تکنیک های آن آشنا باشید تا هم مخاطب شما آزرده نشود و هم دچار سو تفاهم نشوید.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این بخش از مجله اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های نصیحت کردن به صورت اصولی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا با تکنیک هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید به شکلی موثر دیگران را نصیحت کنید آشنا شوید تا بتوانید به دیگران کمک کنید و همچنین مخاطب شما از دستتان دلخور و آزرده نشود.

نصیحت کردن به شکلی تاثیرگذار به چه معناست؟

وقتی که لغت نامه فارسی را مطالعه می کنیم در باب معنای نصیحت کلمات پند و اندرز را آورده است. اما باید بدانیم که در روابط اجتماعی ماهیت نصیحت کردن بسیار متفاوت است و ابعاد گوناگونی را در بر می گیرد. چون انسان ها همواره با یکدیگر در تعامل هستند برخی اوقات هم خودمان نصیحت می شنویم و هم دیگران باید به نصیحت های ما گوش دهند. پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت گفتگو هنگام تنهایی را مطالعه نمایید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که وقتی مخاطب شما نصیحت های شما را می شنود دل آزرده می شود و ناراحت می شود. ولی باید بدانید که نصیحت کردن موضوعی آزار دهنده نیست و در بسیاری از موارد می تواند مفید هم باشد.

اما چون افرادی که نصیحت کردن را دوست دارند با اصول و تکنیک های آن آشنا نیستند و نمی دانند وقتی که می خواهند فردی را نصیحت کنند چه پیش نیازهایی را باید رعایت کنند.

اصول نصیحت کردن دیگران به روشی صحیح

اگر می خواهید دیگران را نصیحت کنید باید با شرایط آن آشنا باشید تا بتوانید پیام خودتان را به شکلی اصولی به دیگران منتقل کنید و امیدوار باشید که به کمک این روش می توانید به شکلی صحیح دیگران را نصیحت کنید. در ادامه شما را با تکنیک های صحیح نصیحت کردن آشنا خواهیم کرد.

برای نصیحت کردن باید مهارت داشته باشید

اگر می خواهید دیگران را نصیحت کنید باید بدانید که عمل نصیحت کردن کاری است که شما باید در آخر آن را انجام دهید و پیش نیازهای آن بسیار مهم است که لازم است در مورد آن ها بیشتر بدانید.

آشنایی با اصول نصیحت کردن

به عنوان مثال شما باید مطالب را به شکلی بیان کنید که مخاطب شما ناراحت نشود و همچنین بتوانید بیشترین تاثیر را بر روی او بگذارید. بنابراین شما باید مهارت های ارتباطی را به خوبی بدانید تا بتوانید به شکلی اصولی و صحیح دیگران را نصیحت کنید.

داشتن گفتگویی تاثیر گذار

به یاد داشته باشید که برای نصیحت کردن بسیار مهم است که با چه لحنی با مخاطب خودتان صحبت میکنید و از چه جملاتی بهره می برید. اگر این کار را به درستی انجام دهید مخاطب شما هرگز فکر نمی کند که شما قصد دارید تا او خودتان را به عنوان دانای کل معرفی کنید.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت دوست یابی در کودکان را مطالعه نمایید.

به این منظور شما نباید به گونه ای با مخاطبتان صحبت کنید که نشان دهید در حال انتقاد از او هستید و قصد دارید تا توانایی های او را زیر سوال ببرید. پس به این نکته توجه داشته باشید که بیانات شما باید خیلی دوستانه و صمیمی باشد تا مخاطب حس نکند که شما قصد تخریب شخصیتش را دارید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل همدلی


نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که وقتی افراد با شخصی روبرو می شوند که خودش را عقل کل میداند حس خوبی ندارند و هرگز دوست ندارند به نصیحت های او گوش دهند.

مکان مناسب در نصیحت کردن بسیار مهم است

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نصیحت کردن شرایط خاص خودش را دارد و شما نباید در هر موقعیتی شروع به نصیحت دیگران کنید. مقاله آموزش مهربانی به کودکان را بخوانید.

به عنوان مثال اگر شخصی در مهمانی شما را به خاطر موضوعی که اصلا اهمیتی برایتان ندارد نصیحت کند قطعا به شما بر می خورد و از کار او ناراحت می شوید. بنابراین به یاد داشته باشید که نصیحت کردن هم شرایط و اصول خاص خودش را دارد و باید موقعیت شناس خوبی باشید تا بتوانید بیشترین تاثیر را بر مخاطب خودتان داشته باشید.

هرگز دیگران را قضاوت نکنید

یکی از دلایلی که افراد با دیگران مشورت نمی کنند آن است که دیگران نمی توانند عادت زشت قضاوت کردن را کنار بگذارند. به همین دلیل شخص تمایلی به گفتگو با چنین افرادی ندارد. به همین دلیل شما هرگز نباید در زمان نصیحت کردن مخاطب خود را به خاطر کاری که انجام داده است قضاوت کنید.

چرا که محتوای کلام شما کاملا مشخص است که هدفتان چیست و اگر قضاوتی در کلامتان باشد مطمئن باشید که رابطه شما خراب خواهد شد.

قصد دارید تا چه کسی را نصیحت کنید؟

همواره قبل از آنکه دیگران را نصیحت کنید لازم است بدانید که شخص مورد نظر شما چه جایگاهی دارد و ارتباطش با شما به چه شکلی است؟ چرا که توجه به این موارد بسیار مهم است و شما نباید هرگز فردی که نه او شما را می شناسد و نه شما او را می شناسید را نصیحت کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله اصول همدلی را مطالعه نمایید.

به عنوان مثال وارد فروشگاهی می شوید و گفتگویی بین دو نفر ایجاد می شود و شما خودتان را وارد بحث می کنید و یکی از طرفین را نصیحت می کنید، در حالی که این موضوع هیچ ارتباطی به شما ندارد و این کار شما باعث بحث و درگیری خواهد شد.

بنابراین باید توجه داشته باشید که فرد مورد نظر شما تا چه اندازه به شما نزدیک است و اگر شما او را نصیحت کنید دچار سو تفاهم نمی شوید.

به زمان نصیحت کردن توجه کنید

انجام هر کاری زمان خاص خودش را دارد و شما باید به این نکته توجه کنید. چرا که اگر در زمان نامناسب دست به انجام این کار بزنید باعث می شوید تا مخاطب شما دلخور شود و نصیحت کردن شما نیز هیچ تاثیری نداشته باشد. اگر شما بتوانید زمان مناسب نصیحت کردن را به درستی تشخیص دهید خواهید توانست تا بیشترین تاثیر را بر مخاطب خودتان بگذارید.

هرگز به صورت تکراری دیگران را نصیحت نکنید

برخی از افراد عادت دارند تا تمام کارهای ریز و درشت دیگران را تحلیل کنند و در هر کاری دخالت کنند. بنابراین همواره هوشیار هستند تا وقتی کسی کار اشتباهی انجام داد فورا او را نصیحت کنند که انجام چنین کاری اصلا مناسب نبوده و باعث می شود تا ارزش کار شما به کلی از بین برود و مخاطب شما حتی حرف های درست شما را هم قبول نمی کند.

اصول و تکنیک های صحیح برای نصیحت کردن

بنابراین به یاد داشته باشید که نصیحت کردن اصولی و سالم زمانی موثر و تاثیر گذار است که به جا عنوان شود و مدام تکرار نشود که ارزشش از بین برود. اگر شما دیگران را نصیحت می کنید و متوجه شده اید که هیچکس به حرفتان گوش نمی دهد قطعا در بخشی از مسیر دچار اشتباه شده اید که باید به آن توجه کنید و آن را اصلاح نمایید تا بتوانید به شکلی موثر مخاطبتان را نصیحت کنید که تحت تاثیر قرار بگیرد و سخنان شما برایش مفید باشد.

فردی که پند و اندرز می خواهد را نصیحت کنید

همواره به یاد داشته باشید که نباید سر خود دیگران را نصیحت کنید چرا که آن وقت آن ها به شما می گویند آیا این موضوع به شما ربطی دارد که خودتان را دخالت می دهید؟ پس شما باید بدانید چه کسی نیاز به نصیحت دارد و وقتی که خودش از شما مشورت خواست او را نصیحت کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل مهارت های زندگی


به همین دلیل به یاد داشته باشید که هر فردی دوست ندارد دیگران او را نصیحت کند، چرا که برای او نصیحت کردن عملی زشت بوده و به این معناست که فرد دارد در زندگی اش دخالت می کند. پس شما نباید چنین فردی که این افکار و باور را در مورد نصیحت کردن دارد نصیحت کنید. چرا که هم موجب بحث و جدل با شما می شود و هم آنکه شخصیت شما آسیب می بیند.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که انسان ها دوست ندارند تا ضعف هایشان را از دیگران بشنوند و مشاهده کنند که دیگران آن ها را زیر ذره بین قرار داده اند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که وقتی شما فردی را نصیحت می کند که دوست ندارد کسی او را نصیحت کند این فکر در ذهنش شکل می گیرد که هنوز خودش مشکل خودش را حل نکرده و حالا دارد ما را نصیحت می کند و این جمله یعنی آن که شما فقط در حال مصرف انرژی خودتان هستید.

با توجه به مواردی که گفته شد به یاد داشته باشید که زمانی نصیحت کردن شما تاثیر دارد که مخاطب شما آن را بپذیرد و خودش از شما بخواهد که شما او را نصیحت کنید.

همچنین نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم آن است که افراد برای نصیحت به سراغ شخصی می روند که به او احساس امنیت دهد و باعث شود که او مورد قضاوت قرار نگیرد.

زمانی که نصیحت کردن ضروری است

اگر در موقعیتی قرار دارید که مشاهده می کنید اگر حرفتان را نزنید برای دوست شما مشکلی ایجاد می شود نصیحت خودتان را به صورت یک پیشنهاد دوستانه بیان کنید و کاری نکنید که به مخاطب شما فشاری وارد شود. به این شکل که شما حرفتان را به صورت یک پیشنهاد می زنید و مخاطب هیچ فشاری را احساس نمی کند و می داند که حرف شما فقط یک پیشنهاد دوستانه است و تصمیم گیرنده اصلی خود شما هستید.

چرا برای شنیدن نصیحت هزینه می کنیم؟

همانطور که بیان کردیم اکثر انسان ها از شنیدن نصیحت دیگران ناراحت می شوند و اصلا کسی دوست ندارد تا دیگری او را نصیحت کند.

ولی زمانی که فرد دوست دارد تا شخص خاصی او را نصیحت کند حاضر است تا برای شنیدن نصیحت هایش پول هم بدهد. به این ترتیب انسان ها فقط به نصایح افرادی گوش می دهند که آنها را قبول داشته باشند و حرف آن ها باعث آرامش آن ها شود و گمان می کند که پاسخ های درست پیش او قرار دارد.

به عنوان مثال اگر سخنرانی ها را در نظر بگیرید که سخنران در آن به صورت کلی جمع را نصیحت می کند چون روی سخنش فرد خاصی نیست این احساس در اشخاص شکل نمی گیرد که او آن ها را سرزنش می کند و به همین دلیل چنین طرز نصیحت کردن هم تاثیر بیشتری دارد و افراد دوست دارند تا به این شکل نصیحت ها گوش دهند.

به جای نصیحت از کارهای جایگزین استفاده کنید

نکته بسیار مهمی که حالا تصمیم داریم تا آن ها را معرفی کنیم مواردی است که بسیار تاثیرگذارتر از نصیحت کردن است و می تواند بر روی مخاطب بیشتر تاثیر بگذارد.

مهارت همدلی با دیگران را بیاموزیم

ارائه کمک فکری به مخاطب

زمانی که برای دوست شما مشکلی ایجاد می شود شما دوست دارید تا به او کمک فکری دهید و کاری کنید تا مشکلش حل شود. در این خصوص باید به یاد داشته باشید که اگر در مورد کاری هیچ اطلاعی ندارید نباید در آن کار دخالت کنید.

به همین دلیل شما می توانید به دوستتان یک راهکار درست بدهید و هرگز پیشنهادی ندهید که مشکلش بیشتر شود و در ضمن توجه داشته باشید که همواره به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید تا موجب دلخوری و ناراحتی شما نشود.

تجربیات خودتان را بیان کنید

یکی از روش هایی که می تواند به شما کمک کند تا به راحتی به دیگران راه حل بدهید این است که تجربیات خودتان را بیان کنید. به عنوان مثال اگر دوست شما در مورد موضوعی برایش مشکلی ایجاد شده است بهتر است از موارد مشابهی که خودتان آن ها را تجربه کرده اید صحبت کنید تا هم مفید باشد و هم مورد استقبال قرار بگیرد.

با دیگران همدلی کنید

زمانی که دوست شما دچار مشکلی شده است باید بدانید که نیاز به همدلی دارد و وقتی که با شما صحبت می کند فقط می خواهد شما به حرف های او گوش کنید و شما نیز نباید شروع به نصیحت او بکنید.

در این مواقع شما باید مهارت خوب شنیدن را خوب بدانید تا بتوانید با دوست خود همدلی کنید و از این طریق به او آرامش دهید. زمانی که شما با او همدلی می کنید او به شما اعتماد می کند و بین شما احساس عاطفی عمیقی ایجاد می شود و اگر شما به او پیشنهادی بدهید او به حرف های شما گوش می دهد.

پیشنهادات ارائه شده را دنبال نکنید

زمانی که به دوست خود پیشنهادی میدهید دیگر نباید آن را پیگیری کنید و مدام از بپرسید که فلان کاری که بهت گفتم را تست کردی و جواب گرفتی؟ اگر پیشنهاد شما مفید بوده و او نیز توانسته باشد آن را انجام دهد حتما آن را انجام می دهد و اگر شما مجدد آن را پیگیری کنید باعث می شود تا رابطه ما دچار لطمه شود.

نصیحت کردن تاثیرگذار را یاد بگیرید

زمانی که انسان ها دچار مشکل می شوند به روش های خودشان با موقعیت ایجاد شده رفتار می کنند. به عنوان مثال ممکن است فردی برای مشکلش به سمت خواندن کتاب برود و بخواهد تا از طریق مطالعه مشکلش را حل کند. فرد دیگری ممکن است به سراغ یک مشاور بی طرف برود و عده ای دیگر با دوستشان درد و دل می کنند و علاقه دارند تا یک دوست صمیمی و مورد اعتماد با آن ها حرف بزند.

نصیحت مخرب چه مضراتی دارد

اگر مشاهده کردید که دوست شما دچار مشکلی شده است نباید فورا دست به کار شوید و بخواهید او را نصیحت کنید چرا که این کار می تواند او را ناراحت کرده و بخواهد رابطه اش را با شما قطع کند. از این رو شما باید به فکر راهکارهایی مفید و تاثیر گذار باشید تا با کار خود باعث رنجش دوستتان نشوید.

چگونه به نصیحت کردن دیگران واکنش نشان دهیم؟

در بیشتر مواقع افرادی که ما را نصیحت می کنند در واقع هدفشان دلسوزی و رفع مشکل ما است ولی چون با مهارت های همدلی آشنا نیستند شما احساس می کنید که او شما را درک نمی کند و در حال تخریب شخصیت شماست و به همین دلیل شما ناراحت می شوید.

بنابراین لازم نیست شما فورا آشفته شوید و کنترل خودتان را از دست بدهید. به یاد داشته باشید که اگر دوست شما شروع به نصیحت کردن شما کرد به از او تشکر کنید و به او بگویید که حتما پیشنهادش را انجام می دهید و اگر باز هم او شما را نصیحت کرد فقط به او بگویید که زیاد از شنیدن نصیحت های تکراری خوشتان نمی آید و مطمئن باشید که او نیز هرگز شما را نصیحت نمی کند.

نتیجه گیری

تا به این جا تمامی مواردی که بیان کردیم نشان دهنده این است که ممکن است نظرات و طرز فکر شما برای خودتان مفید و موثر باشد ولی اگر شما بخواهید مدام دیگران را نصیحت کنید رابطه خودتان را دچار آسیب می کنید و ممکن است دیگر با شما رابطه نداشته باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که هرگز نباید با نصیحت کردن باعث آسیب و آزار دیگران شوید.

دسته‌بندی‌ها