ناهماهنگی شناختی چیست و چرا در ارزش و نگرش انسان ها تضاد وجود دارد

ناهماهنگی شناختی چیست و چرا در ارزش و نگرش انسان ها تضاد وجود دارد

شاید دیده باشید با وجود آنکه نسبت به یک موضوعی نظر خاصی داریم ولی باز هم در رفتارمان به گونه ای دیگر عمل می کنیم، برای مثال همه می دانیم که دروغگویی بد است ولی هرگز دروغگویی از بین نرفته و ادامه دارد و یا در مورد سیگار کشیدن، با این که فرد می داند سیگار برای سلامتی اش مضر است ولی باز هم به کشیدن آن ادامه می دهد، در کل به این موضوع ناهماهنگی شناختی گفته می شود که در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ناهماهنگی شناختی چیست و چرا در ارزش  و نگرش انسان ها تضاد وجود دارد را در اختیار شما مخاطبین عزیز برنا اندیشان قرار دهیم. پس اگر شما هم به مجموعه مقالات روانشناسی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله ناهماهنگی شناختی چیست با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ناهماهنگی شناختی چیست و چرا در ارزش و نگرش انسان ها تضاد وجود دارد

در مقاله ناهماهنگی شناختی چیست به صورت کامل تضادی که در باورها و نگرش افراد وجود دارد را بررسی کرده و تاثیرات آن بر احساسات انسان را بیان خواهیم کرد.

ناهماهنگی شناختی چیست؟

اصطلاح ناهماهنگی شناختی برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده می شود که ناشی از داشتن دو باور ، ارزش یا نگرش متضاد است. افراد تمایل دارند در نگرش ها و برداشت های خود سازگاری داشته باشند ، بنابراین این درگیری باعث احساس ناراحتی می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله آشنایی با مفهوم شناخت مراجعه نمایید.

این ناهماهنگی بین آنچه مردم به آن اعتقاد دارند و نحوه رفتار آنها افراد را به انجام عملی که به حداقل رساندن احساس ناراحتی کمک می کند برمی انگیزد افراد سعی می کنند این تنش را به روش های مختلف از جمله رد کردن ، توضیح دادن یا اجتناب از اطلاعات جدید از بین ببرند.

از کجا شما باید شرایط مورد نظر را درک کنید؟

همه تا حدی ناهماهنگی شناختی را تجربه می کنند اما این بدان معنی نیست که تشخیص آن همیشه آسان است. برخی نشانه ها مبنی بر اینکه ممکن است آنچه احساس می کنید به ناهماهنگی مربوط باشد عبارتند از:

  • احساس ناراحتی قبل از انجام کاری یا تصمیم گیری
  • تلاش برای توجیه یا منطقی کردن تصمیمی که گرفته اید یا اقدامی که انجام داده اید
  • احساس خجالت و شرمندگی نسبت به کاری که انجام داده اید و تلاش برای پنهان کردن اقدامات خود از دید افراد دیگر
  • احساس گناه یا پشیمانی در مورد کاری که در گذشته انجام داده اید
  • انجام کارها به دلیل فشار اجتماعی یا ترس از دست دادن (FOMO) حتی اگر کاری نبوده که شما می خواستید انجامش دهید

علل ناهماهنگی شناختی

تعدادی از موقعیت های مختلف وجود دارد که می تواند تعارضاتی ایجاد کند که منجر به ناهماهنگی شناختی شود.

انطباق اجباری

بعضی اوقات ممکن است به دلیل انتظارات بیرونی ، غالباً برای کار ، مدرسه یا موقعیت اجتماعی ، خود را درگیر رفتارهایی کنید که مغایر اعتقادات شما باشد این ممکن است شامل همراهی با کاری به دلیل فشار همسالان یا انجام کاری در محل کار باشد از اخراج اجتناب کنید.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ملاک های سلامت روان در انسان را بخوانید.

اطلاعات جدید

گاهی اوقات یادگیری اطلاعات جدید می تواند منجر به احساس ناهماهنگی شناختی شود. به عنوان مثال اگر رفتاری انجام دهید که بعداً یاد بگیرید مضر است می تواند به احساس ناراحتی منجر شود. افراد گاهی اوقات یا با یافتن راه هایی برای توجیه رفتارهایشان یا یافتن راه هایی برای بی اعتبار کردن یا نادیده گرفتن اطلاعات جدید با این مسئله روبرو می شوند.

تصمیمات

مردم به صورت روزمره تصمیماتی بزرگ و کوچک می گیرند. وقتی با دو انتخاب مشابه روبرو می شوید مردم اغلب دچار عدم اختلاف می شوند زیرا هر دو گزینه به یک اندازه جذاب هستند.

چرا انسان ها دچار اهماهنگی شناختی می شوند؟

ناهماهنگی شناختی چیست؟

پس از انتخاب مردم باید راهی برای کاهش این احساس ناراحتی پیدا کنند. مردم با توجیه اینکه چرا انتخابشان بهترین گزینه بوده است این مهم را به دست می آورند تا باور کنند که تصمیم درستی گرفته اند.

تأثیرات

میزان ناهماهنگی افراد ممکن است به چند عامل مختلف بستگی داشته باشد از جمله اینکه آنها چقدر برای یک باور خاص ارزش زیادی قائل هستند و درجه مغایرت اعتقادات آنها.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش جامع شناخت درمانی


قدرت کلی ناهماهنگی همچنین می تواند توسط چندین عامل تحت تأثیر قرار گیرد از جمله:

  • اهمیتی که برای هر اعتقادی قائل است
  • شناخت هایی که بیشتر شخصی هستند مانند باورهای مربوط به خود که دارای ارزش بالایی هستند که منجر به ناهماهنگی بیشتری می شود.

تعداد باورهای ناسازگار

هرچه افکار ناسازگار (درگیر) بیشتری داشته باشید قدرت ناهماهنگی بیشتر است.

ناهماهنگی شناختی اغلب می تواند تأثیر زیادی بر رفتارها و اعمال ما بگذارد این فقط بر احساس شما تأثیر نمی گذارد بلکه به شما انگیزه می دهد تا برای کاهش احساس ناراحتی اقدام کنید.

تأثیر ناهماهنگی شناختی

ناهماهنگی شناختی می تواند افراد را ناراحت و ناخوشایند کند خصوصاً اگر اختلاف بین اعتقادات و رفتارهای آنها چیزی را در پی داشته باشد که در احساس خود در زندگی اساسی باشد. به عنوان مثال رفتارهایی که با ارزشهای شخصی شما همخوانی نداشته باشد ممکن است باعث احساس ناراحتی شدید شود. رفتار شما نه تنها با اعتقاداتی که نسبت به جهان دارید بلکه با اعتقاداتی که نسبت به خود دارید مغایرت دارد.

این ناراحتی می تواند به روش های مختلفی خود را نشان دهد مردم ممکن است احساس کنند موارد زیر را دارند:

  • اضطراب
  • خجالت
  • پشیمانی
  • غمگینی
  • شرمنده بودن
  • فشار

ناهماهنگی شناختی حتی می تواند بر احساس مردم نسبت به خود و مشاهده آنها تأثیر بگذارد و منجر به احساس منفی عزت نفس شود.

از آنجا که افراد می خواهند از این ناراحتی جلوگیری کنند ناهماهنگی شناختی می تواند تأثیرات گسترده ای داشته باشد. ناهنجاری می تواند در نحوه رفتار ، تفکر و تصمیم گیری افراد نقش داشته باشد. آنها ممکن است برای کمک به تسکین ناراحتی ناشی از درگیری رفتارهایی انجام دهند یا نگرشی اتخاذ کنند.

برخی از کارهایی که فرد ممکن است برای کنار آمدن با این احساسات انجام دهد شامل موارد زیر است:

پذیرش عقاید برای کمک به توجیه یا تبیین تعارض بین عقاید یا رفتارهای آنها : این امر گاهی اوقات می تواند شامل سرزنش سایر افراد یا عوامل بیرونی باشد.

پنهان کردن عقاید یا رفتارهای خود از دید افراد دیگر : افراد ممکن است از عقاید و رفتارهای متناقض خود احساس شرم کنند بنابراین پنهان کردن اختلاف از دیگران می تواند به حداقل رساندن احساس شرم و گناه کمک کند.

فقط به جستجوی اطلاعاتی بپردازید که باورهای موجود آنها را تأیید کند : این پدیده که به عنوان سوگیری تأیید شناخته می شود ، توانایی تفکر انتقادی درباره یک وضعیت را تحت تأثیر قرار می دهد اما به حداقل رساندن احساس عدم اختلاف نظر کمک می کند.

مردم دوست دارند باور کنند که منطقی ، سازگار و در تصمیم گیری تبحر دارند : ناهماهنگی شناختی می تواند در تصوراتی که مردم از خود و توانایی هایشان دارند تداخل ایجاد کند به همین دلیل است که اغلب می تواند بسیار ناخوشایند و ناخوشایند باشد.برای مطالعه بیشتر مقاله معرفی خطاهای شناختی ذهن را مطالعه نمایید.

برخورد با ناهماهنگی شناختی

هنگامی که بین شناختها (افکار ، عقاید ، نظرات) تعارض وجود داشته باشد مردم قدمهایی را برای کاهش ناهماهنگی و احساس ناراحتی برمی دارند. آنها می توانند این کار را با چند روش مختلف انجام دهند مانند:

افزودن باورهای حمایتی بیشتر که بیش از باورهای ناسازگار است

افرادی که می فهمند انتشار گازهای گلخانه ای منجر به گرم شدن کره زمین می شود در صورت رانندگی با وسیله نقلیه گازسوز ممکن است احساس عدم هماهنگی داشته باشند. برای کاهش این ناهماهنگی آنها ممکن است به دنبال اطلاعات جدیدی باشند که این باور را که گازهای گلخانه ای در گرم شدن کره زمین نقش دارند نادیده می گیرد.

کاهش اهمیت اعتقاد متناقض

ممکن است مردی که به سلامتی خود اهمیت می دهد از اینکه یاد بگیرد نشستن طولانی مدت در طول روز با کاهش طول عمر مرتبط است آشفته شود. از آنجا که او مجبور است تمام روز را در یک دفتر کار کند و زمان زیادی را به نشستن می گذارد تغییر رفتار او دشوار است. برای مقابله با احساس ناراحتی ممکن است در عوض راهی برای منطقی سازی شناخت متعارض پیدا کند. او ممکن است رفتار کم تحرک خود را توجیه کند و بگوید سایر رفتارهای سالم خود – مانند خوردن معقول و گاه به گاه ورزش کردن – سبک زندگی بی تحرکش را جبران می کند.

باور خود را تغییر دهید

تغییر شناخت متعارض یکی از موثرترین راههای مقابله با ناهماهنگی است اما به ویژه در مورد ارزشها و اعتقادات عمیقاً محکم مانند گرایشهای مذهبی یا سیاسی ، یکی از دشوارترین آنها نیز هست.

مشکلات احتمالی

گاهی اوقات راه هایی که مردم ناهماهنگی شناختی را حل می کنند می تواند به رفتارهای ناسالم یا تصمیمات نادرست کمک کند.

در “نظریه ای از ناهماهنگی شناختی” لئون فستینگر روانشناسی که برای اولین بار این پدیده را توصیف کرد مثالی از چگونگی برخورد یک فرد با ناهماهنگی مربوط به یک رفتار بهداشتی را با بحث در مورد افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند ارائه داد حتی اگر آنها می دانند که سیگار برای سلامتی شان مضر است ولی باز هم آن را می کشند.

چند روش وجود دارد که ممکن است شخص این ناهماهنگی را حل کند:

به گفته فستینگر یک فرد ممکن است تصمیم بگیرد که برای سیگار کشیدن بیش از آنکه برای سلامتی ارزش داشته باشد ارزش قائل است و این رفتار را از نظر خطرات در مقابل پاداش “ارزش آن” ارزیابی می کند.

روش دیگر برای مقابله با این ناهماهنگی به حداقل رساندن اشکالات احتمالی است، فرد سیگاری ممکن است خود را متقاعد کند که اثرات منفی سلامتی بیش از حد بیان شده است. آنها همچنین ممکن است نگرانی های سلامتی خود را با این باور که نمی توانند از هر خطر احتمالی خارج شوند جلوگیری کنند

فستینگر همچنین اظهار داشت که افراد ممکن است سعی کنند خود را متقاعد کنند که اگر سیگار را ترک کنند ، وزن خود را افزایش می دهند که این امر خطرات سلامتی را نیز به همراه دارد. با استفاده از چنین توضیحاتی فرد سیگاری قادر است ناهماهنگی را کاهش داده و رفتار را ادامه دهد.

تاریخچه ناهماهنگی شناختی

لئون فستینگر ابتدا تئوری ناهماهنگی شناختی را با محوریت چگونگی تلاش افراد برای رسیدن به سازگاری درونی ارائه داد. وی پیشنهاد کرد که مردم برای اطمینان از سازگار بودن عقاید و رفتارهایشان ، نیاز درونی دارند. اعتقادات ناسازگار یا متناقض منجر به ناهماهنگی می شود که افراد سعی می کنند از آن اجتناب کنند.

فستینگر در کتاب 1957 خود “نظریه ای از ناهماهنگی شناختی” توضیح داد ناهماهنگی شناختی را می توان به عنوان یک شرایط پیشین مشاهده کرد که منجر به فعالیت معطوف به کاهش ناهماهنگی می شود همانطور که گرسنگی منجر به فعالیتی می شود که به سمت کاهش گرسنگی باشد. انگیزه ای متفاوت از آنچه روانشناسان برای مقابله با آن عادت کرده اند اما همانطور که خواهیم دید با این وجود قدرتمند است.

سخن پایانی

ناهماهنگی شناختی در بسیاری از قضاوت ها ، تصمیمات و ارزیابی های ارزشی نقش دارد. آگاهی از چگونگی تأثیر باورهای متناقض بر روند تصمیم گیری راهی عالی برای بهبود توانایی شما در انتخاب سریعتر و دقیق تر است.

دسته‌بندی‌ها