آشنایی با مفهوم شناخت و درک روانشناسی شناخت انسان

آشنایی با مفهوم شناخت و درک روانشناسی شناخت انسان

شناخت مفهومی است که مغز انسان آن را به وجود می آورد و بر اساس آن انسان می تواند پدیده های پیرامون خود را درک کرده و آن را بشناسد، در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با مفهوم شناخت و درک روانشناسی شناخت انسان را در اختیار شما مخاطبین محترم برنا اندیشان قرار دهیم، پس اگر تمایل دارید تا به صورت تخصصی بدانید شناخت چیست و چگونه ایجاد می شود تا انتهای مقاله آشنایی با مفهوم شناخت با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با مفهوم شناخت و درک روانشناسی شناخت انسان

آشنایی با مفهوم شناخت به ما کمک می کند تا با جنبه های مختلف فرایندهای ذهنی انسان و عملکرد آن آشنا شویم و بتوانیم تحلیل دقیقی از کارکرد ذهن انسان را ارائه دهیم.

شناخت چیست؟

شناخت اصطلاحی است که به فرآیندهای ذهنی مربوط به کسب دانش و درک مربوط می شود. این فرایندهای شناختی شامل تفکر، دانستن، به خاطر سپردن، قضاوت و حل مسئله است این عملکردهای سطح بالاتری از مغز است و شامل زبان، تخیل، ادراک و برنامه ریزی است.

روانشناسی شناختی رشته ای از روانشناسی است که نحوه تفکر افراد و فرایندهای مربوط به شناخت را بررسی می کند.

انواع فرایندهای شناختی

فرآیندهای شناختی انواع مختلفی دارند شامل:

توجه: توجه یک فرآیند شناختی است که به افراد اجازه می دهد تا روی محرک خاصی در محیط تمرکز کنند.

زبان: زبان و رشد زبان فرآیندهای شناختی هستند که شامل توانایی درک و بیان افکار از طریق کلمات گفتاری و نوشتاری هستند به ما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم و نقش مهمی در تفکر دارد.

یادگیری: یادگیری به فرآیندهای شناختی نیاز دارد که شامل چیزهای جدید، تحلیل اطلاعات و تلفیق آنها با دانش قبلی است.

حافظه: حافظه یک فرآیند شناختی مهم است که به افراد امکان رمزگذاری، ذخیره و بازیابی اطلاعات را می دهد این یک جز مهم در فرایند یادگیری است و به افراد اجازه می دهد دانش خود را در مورد جهان و تاریخ شخصی خود حفظ کنند.

ادراک: ادراک یک فرآیند شناختی است که به افراد امکان می دهد از طریق حواس خود (احساس) اطلاعات را بدست آورند و سپس از این اطلاعات برای پاسخگویی و تعامل با جهان استفاده کنند.

معنای دقیق شناخت چیست؟

آشنایی با مفهوم شناخت

اندیشه: اندیشه بخشی اساسی در هر فرآیند شناختی است این امکان را برای افراد فراهم می کند تا در تصمیم گیری، حل مسئله و استدلال بالاتر شرکت کنند.

فرایندهای شناختی بر همه جنبه های زندگی از مدرسه تا کار تا روابط تأثیر می گذارد برخی از کاربردهای خاص این فرآیندهای شناختی شامل موارد زیر است.

یادگیری چیزهای جدید

یادگیری مستلزم این است که بتوانید اطلاعات جدیدی را به خود اختصاص دهید، خاطرات جدیدی ایجاد کنید و با چیزهای دیگری که قبلاً می دانید ارتباط برقرار کنید. محققان و مربیان از دانش خود در مورد این فرایندهای شناختی برای کمک به ایجاد مطالب آموزنده برای کمک به افراد در یادگیری مفاهیم جدید استفاده می کنند.

شکل گیری خاطرات

حافظه یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در زمینه روانشناسی شناختی است اینکه چگونه به یاد می آوریم ، آنچه به یاد می آوریم و آنچه فراموش می کنیم موارد زیادی را در مورد نحوه عملکرد فرایندهای شناختی نشان می دهد.

در حالی که مردم معمولاً فکر می کنند حافظه شباهت زیادی به دوربین فیلمبرداری دارد وقایع زندگی را با دقت ضبط و فهرست می کند و آنها را برای یادآوری های بعدی ذخیره می کند تحقیقات نشان داده است که حافظه بسیار پیچیده تر است.

تصمیم گیری

هر زمان که مردم هر نوع تصمیمی می گیرند شامل قضاوت درباره مواردی است که پردازش کرده اند این ممکن است شامل مقایسه اطلاعات جدید با دانش قبلی ، ادغام اطلاعات جدید در ایده های موجود یا حتی جایگزینی دانش قدیمی با دانش جدید قبل از انتخاب باشد.

تأثیر شناخت

فرایندهای شناختی تأثیر گسترده ای دارند که از زندگی روزمره تا سلامتی کلی تأثیر می گذارد.

ادراک جهان

همانطور که احساسات خود را از دنیای اطراف خود به دست می آورید ابتدا باید اطلاعاتی را که می بینید ، می شنوید ، می چشید ، لمس می کنید و بو می کنید به سیگنالهایی تبدیل می شود که مغز شما می تواند آنها را درک کند. فرایند ادراکی به شما امکان می دهد اطلاعات حسی را دریافت کرده و آنها را به سیگنالی تبدیل کنید که مغز شما بتواند آن را درک کند و بر اساس آن عمل کند.

برداشت ها

جهان مملو از تجربیات حسی بی پایان است برای معنا بخشیدن از همه این اطلاعات دریافتی برای مغز شما مهم است که بتواند تجربه شما از جهان را تا اصول اساسی کاهش دهد شما همه چیز را به خاطر می آورید بنابراین وقایع به مفاهیم و ایده های انتقادی مورد نیاز شما تقلیل می یابند.

پر کردن شکاف ها

علاوه بر کاهش اطلاعات برای به یادماندنی تر و قابل درک ترشدن آنها ، افراد ضمن بازسازی آنها به بیان جزئیات این خاطرات نیز می پردازند. در برخی موارد این شرح زمانی اتفاق می افتد که مردم در تلاشند چیزی را به خاطر بسپارند. وقتی اطلاعات قابل یادآوری نیست مغز گاهی اوقات داده های از دست رفته را با آنچه به نظر می رسد مناسب پر می کند.

تعامل با جهان

شناخت نه تنها شامل مواردی است که در داخل سر ما رخ می دهد بلکه همچنین چگونگی تأثیر این افکار و فرایندهای ذهنی بر عملکردهای ما است. و توانایی برای حل مشکلات همه به چگونگی رفتار و تعامل ما با محیط پیرامون کمک می کند.

نکات

فرآیندهای شناختی تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل از جمله ژنتیک و تجربیات قرار می گیرند. در حالی که نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید مواردی وجود دارد که می توانید برای محافظت و به حداکثر رساندن توانایی های شناختی خود انجام دهید:

سالم ماندن

فاکتورهای سبک زندگی مانند تغذیه سالم و ورزش منظم می توانند بر عملکرد شناختی شما تأثیر بگذارند.

انتقادی بیندیشید

فرضیات خود را زیر سوال ببرید و درباره افکار ، عقاید و نتیجه گیری های خود سوال کنید.

کنجکاو باشید و به یادگیری ادامه دهید

یک راه عالی برای انعطاف پذیری توانایی های شناختی این است که خود را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان به چالش بکشید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش جامع شناخت درمانی


از انجام چند وظیفه صرف نظر کنید

در حالی که به نظر می رسد انجام چندین کار به صورت هم زمان به شما کمک می کند تا سریعتر کار خود را انجام دهید تحقیقات نشان داده است که در واقع هم بهره وری و هم کیفیت کار کاهش می یابد.

مشکلات احتمالی

لازم به یادآوری است که این فرایندهای شناختی پیچیده و اغلب ناقص هستند برخی از مشکلات احتمالی که می توانند بر شناخت تأثیر بگذارند عبارتند از:

مشکلات توجه

توجه انتخابی منبع محدودی است بنابراین موارد مختلفی وجود دارد که تمرکز بر همه چیزهای محیط شما را دشوار می کند به عنوان مثال چشمک زدن توجه وقتی اتفاق می افتد که چنان روی یک چیز متمرکز شده باشید که کاملاً حسرت اتفاق دیگری را که در مقابل شما قرار دارد بگیرید.

مشکلات و محدودیت های حافظه

حافظه کوتاه مدت به طور شگفت انگیزی کوتاه است و معمولاً فقط 20 تا 30 ثانیه طول می کشد حافظه بلند مدت می تواند به طرز شگفت انگیزی پایدار و ماندگار باشد حافظه همچنین می تواند شگفت آور شکننده و خطاپذیر باشد. بعضی اوقات فراموش می کنیم و بار دیگر تحت تأثیر اطلاعات غلطی قرار می گیریم که حتی می تواند منجر به شکل گیری خاطرات نادرست شود.

تعصبات شناختی

تعصبات شناختی خطاهای سیستماتیک در تفکر مربوط به نحوه پردازش و تفسیر اطلاعات افراد در مورد جهان است. سوگیری تأیید یکی از مثالهای متداول است که فقط توجه به اطلاعاتی را که با عقاید موجود شما همسو هستند در حالی که از شواهدی که عقاید شما را تأیید نمی کنند نادیده می گیرد.

تاریخ مطالعه شناخت

بررسی چگونگی فکر ما به زمان فلاسفه یونان باستان افلاطون و ارسطو برمی گردد.

ریشه های فلسفی

افلاطون در مورد مطالعه ذهن پیشنهاد کرد که مردم با شناسایی اصول اساسی که در اعماق ذهنشان دفن شده اند و سپس با استفاده از اندیشه منطقی برای ایجاد دانش ، جهان را بفهمند. این دیدگاه بعداً توسط فیلسوفانی مانند رنه دکارت و زبان شناس نوام چامسکی مطرح شد. این رویکرد شناخت اغلب به عنوان خردگرایی شناخته می شود.

از طرف دیگر ارسطو معتقد بود که مردم دانش خود را با مشاهدات خود از جهان پیرامون کسب می کنند. متفکران بعدی از جمله جان لاک و بی.اف. اسکینر نیز از این دیدگاه حمایت می کنند که غالباً از آن به عنوان تجربه گرایی یاد می شود.

روانشناسی اولیه

در اولین روزهای روانشناسی و برای نیمه اول قرن بیستم ، روانشناسی بیشتر تحت تأثیر روانکاوی ، رفتارگرایی و اومانیسم بود. سرانجام یک زمینه رسمی مطالعه که صرفاً به مطالعه شناخت اختصاص داشت به عنوان بخشی از “انقلاب شناختی” دهه 1960 ظهور کرد. رشته روانشناسی مربوط به مطالعه شناخت به عنوان روانشناسی شناختی شناخته می شود.

ظهور روانشناسی شناختی

یکی از اولین تعاریف شناختی در اولین کتاب درسی روانشناسی شناختی منتشر شده در سال 1967 ارائه شده است به گفته نایسر شناخت آن فرایندهایی است که به وسیله آنها ورودی حسی تبدیل ، کاهش می یابد ، تفصیل می یابد ، ذخیره می شود ، بازیابی می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته‌بندی‌ها