درمان کمبود آهن در کودکان و نکاتی برای تغذیه سالم در نوزادان

درمان کمبود آهن در کودکان و نکاتی برای تغذیه سالم در نوزادان

رشد کودک به مسائلی مربوط است که والدین باید در این خصوص بسیار آگاه باشند و به تغذیه فرزندانشان توجه نمایند، اگر فرزند شما شیر مادر می خورد و یا از شیری به غیر از شیر مادر استفاده می کند حتماً باید مقدار آهن خونش بررسی شود و در صورت کمبود طبق نظر پزشک به درمان های لازم بپردازید. ما در این قسمت از وب سایت علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان کمبود آهن در کودکان و نکاتی برای تغذیه سالم در نوزادان را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی و پزشکی قرار دهیم، پس برای آگاهی از این موضوع تا انتهای مقاله درمان کمبود آهن در کودکان با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

درمان کمبود آهن در کودکان و نکاتی برای تغذیه سالم در نوزادان

با درمان کمبود آهن در کودکان می توانیم به رشد سالم فرزندان و کودکان خود رسیده و سلامتی آنها را در آینده تضمین کرده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماییم.

آیا نوزادان شیرده به مکمل آهن نیاز دارند؟

هنگامی که کودک خود را با شیر مادر تغذیه می کنید ممکن است به شما گفته شود که شیر مادر هر آنچه کودک شما نیاز دارد را دارد این غذای عالی برای نوزادان است تا زمانی که آنها غذاهای جامد را شروع کنند به همین دلیل است که وقتی متخصص اطفال مکمل های ویتامین را در چند ماه اول زندگی کودک شما توصیه می کند گیج کننده است. شاید شما فکر کنید که آیا شیر مادر کافی نیست؟

بیایید نگاهی ویژه به مکمل های آهن بیندازیم که معمولاً برای نوزادان شیرده از 4 ماهگی پیشنهاد می شود. اگر پزشک متخصص اطفال شما آهن را برای کودک شیرده خود توصیه کرده است ممکن است از خود بپرسید که چرا این کار ضروری است. همچنین ممکن است بخواهید بدانید چه زمانی و چگونه آنها را به کودک خود بدهید و همچنین چه موقع می توانید مکمل را قطع کنید.

آیا کودک شما به آهن اضافی نیاز دارد؟

طبق نظر آکادمی اطفال (AAP) دو مکمل ویتامین برای نوزادان شیرده در چند ماه اول زندگی وجود دارد یک مکمل ویتامین D از بدو تولد و یک مکمل آهن از 4 ماهگی. CDC این توصیه را نیز پشت سر می گذارد و توصیه های AAP را تکرار می کند.برای مطالعه بیشتر به مقاله تغذیه سالم در فرزندان مراجعه نمایید.

در نتیجه ، نوزادان کاملاً شیرده و نیمه شیر خورده (نوزادانی که بیش از نیمی از شیر مادر را تغذیه می کنند) از 4 ماهگی به مکمل های آهن احتیاج دارند. نوزادان نارس چه از شیر مادر و چه از غیر شیر مادر تغذیه می شوند معمولاً به مکمل های آهن نیز نیاز دارند زیرا ذخیره آهن کمتری دارند. در صورت لزوم پزشک به شما اطلاع می دهد. به طور کلی نوزادان سالم و تغذیه شده با شیرخشک به شرطی که شیر خشک آنها غنی شده باشد نیازی به مکمل آهن ندارند.

آیا شیر مادر حاوی آهن است؟

اگر مانند اکثر والدین شیرده هستید ، احتمالاً در مورد نیاز به مکمل آهن گیج شده اید به هر حال اگر شیر مادر در چند ماه اول زندگی کودک شما هر آنچه را که نیاز دارد ، دارد چرا شما نیاز به مکمل آهن دارید؟ آیا شیر مادر آهن کافی ندارد؟

به گفته Pierrette Mimi Poinsett ، MD ، یک مشاور پزشکی در Mom Loves Best ، شیر مادر آهن دارد فقط خیلی زیاد نیست. خبر خوب این است که طبیعت با اطمینان از به دنیا آمدن نوزادان با ذخیره کافی آهن این کار را جبران می کند.

راه حل درمان کم خونی در نوزادان

درمان کمبود آهن در کودکان

آکادمی پزشکی شیر مادر (ABM) تخمین می زند که این ذخایر آهن طی 4 تا 6 ماه اول بسیج و مورد استفاده قرار گیرند.با این حال آنها هشدار می دهند که نوزادان نارس ، نوزادان دارای رشد و نوزادانی که از والدینی که در دوران بارداری کم خون بوده اند به دنیا می آیند ممکن است ذخیره آهن قوی تری نداشته باشند.

شیر مادر چقدر آهن دارد؟

طبق مروری بر آهن و شیردهی که در آنتی اکسیدان ها منتشر شده است شیر مادر حاوی 0.4 میلی گرم در لیتر آهن است. نویسندگان تأکید می کنند حتی اگر مقدار آهن در شیر مادر کم باشد برای اکثر نوزادان شیرده فقط مقداری مناسب است.

چرا این گونه هست؟ نویسندگان توضیح می دهند که آهن موجود در شیر مادر به شکلی است که بسیار جذب پذیر است به این معنی که به راحتی توسط نوزادان شیرده جذب و استفاده می شود.

کودک شما چه مقدار آهن نیاز دارد؟

اینکه چه مقدار آهن به کودک خود بدهید ، چه زمانی باید مکمل را شروع کنید و چه مدت باید مکمل را ادامه دهید موضوعی است که بهتر است با پزشک در میان بگذارید. هر نوزادی نیازهای پزشکی متفاوتی دارد و پزشک شما می داند بهترین موارد برای کودک کوچک شما چیست.

هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای غنی از آهن می کند مکمل ها معمولاً می توانند قطع شوند با این حال نوزادان با برخی از شرایط سلامتی (به عنوان مثال نارس و کم خونی) زودتر از این زمان به مکمل های آهن احتیاج دارند و برخی از آنها پس از معرفی مواد جامد باید همچنان روی آنها باشند همیشه قبل از قطع مکمل های آهن ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا می توانم از مکمل های آهن فارگو استفاده کنم؟

برخی از والدین ترجیح می دهند در دوران 4 تا 6 ماهه نوزادان خود را با آهن مکمل نکنند خصوصاً با توجه به اینکه ذخیره آهن تا 6 ماهگی کافی است. هرچند این تصمیم تصمیمی نیست که شما باید خودتان بگیرید. قبل از انصراف از مصرف مکمل آهن ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

لیندا هانا ، RNC ، MSN / Ed، IBCLC بنیانگذار و مدیر ارشد پرستاری در Mahmee می گوید: از آنجا که دامنه ای برای شروع مکمل های اضافی آهن وجود دارد بسیاری از والدین انتظار دارند که هر چه بیشتر منتظر بمانند. این موضوع مشکلی نیست تا زمانی که کودک به خوبی به افزایش وزن خود ادامه دهد ، رشد خوبی داشته باشد و تمام مراحل مهم خود را به موقع برطرف کند.

هانا می گوید اما اگر تصمیم دارید مکمل آهن را در 4 ماهگی به تأخیر بیندازید بیش از 6 ماه انتظار برای افزودن آهن اضافی به رژیم غذایی کودک فکر خوبی نیست.

هانا می گوید: به محض شروع غذاهای جامد توصیه می شود که بعضی از این غذاها … باید با آهن غنی شوند. بیشتر از 6 ماه انتظار برای مکمل آهن توصیه نمی شود زیرا ممکن است در قسمت آخر سال اول زندگی منجر به کم خونی شود.

بعضی از والدین شیرده همچنین تعجب می کنند که آیا مصرف مکمل های آهن باعث تقویت شیر مادر آنها می شود و این ماده برای نوزادان غنی از آهن می شود ولی متأسفانه پاسخ منفی است.

دکتر پوینست می گوید: رژیم غذایی مادر میزان آهن موجود در شیر مادر را تغییر نمی دهد.

همانطور که به مصرف مکمل آهن برای کودک خود فکر می کنید به یاد داشته باشید که مصرف مکمل آهن در 4 ماهگی چیزی نیست که AAP و CDC توصیه می کنند. اگر موضوعی است که می خواهید کشف کنید ضروری است که موضوع را به طور کامل با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید.

آیا مکمل های آهن برای نوزادان مضر هستند؟

به ندرت وجود دارد که مکمل های آهن به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند آسیب برساند. این واقعیت به ویژه اگر مکمل ها به مقدار مناسب و با راهنمایی پزشک تجویز شوند صادق است. آنتی اکسیدان ها ، نگرانی هایی در مورد آهن اضافی که رشد نوزاد را محدود می کند و خطر عفونت را افزایش می دهد وجود داشته است اما این ادعاها قطعی نیستند و مزایای مکمل آن بیش از هرگونه خطر بالقوه است.

باز هم اگر در مورد مکمل آهن نگرانی دارید باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. اکثر متخصصان اطفال مکمل غذایی را توصیه می کنند و می توانند اطمینان حاصل کنند که دوز مطمئنی را برای کودک خود پیدا کرده اید.

خطرات کم خونی در نوزادان

هنگام در نظر گرفتن مکمل آهن برای نوزادان شیرده مهم است که بخاطر داشته باشید که خطر کم خونی (آهن کم) برای کودک شما دلیل اصلی توصیه شدن مکمل است. دکتر Poinsett می گوید: دادن مکمل های آهن به نوزادان باعث کم خونی در بین نوزادان می شود.

مواردی وجود دارد که نوزادان و کودکان نوپا گاهی کم خونی را تجربه می کنند و این چیزی است که همه والدین باید جدی بگیرند. از این گذشته آهن یک ماده مغذی اصلی است که کودک شما را سالم و قوی نگه می دارد. آهن همچنین به حرکت اکسیژن در بدن کمک می کند. سطح پایین آهن می تواند منجر به خستگی بدن شود

طبق ABM ، خطر کم خونی درمان نشده در نوزادان شامل اثرات مخربی بر رشد و تکامل عصبی و همچنین مسائل مربوط به بلوغ مغز است. هنگامی که کودک شما از نوزادی گذشت کم خونی همچنین می تواند باعث رشد شناختی و مشکلات رفتاری ضعیف شود به همین دلیل پیشگیری از کم خونی در هر زمان ممکن مهم است و در صورت مشکوک بودن به درمان کم خونی به محض تشخیص یا مشکوک بودن آن مهم است.

به طور معمول پزشکان آزمایش خون را برای یافتن کم خونی انجام می دهند معمولاً از 12 ماهگی شروع می شود اما اگر نگران میزان آهن کودک خود هستید می توانید هر زمان خواستار آزمایش کم خونی شوید. فقط مطمئن شوید که اگر پزشک به شما توصیه کرده است از مکمل آهن استفاده کنید دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده می کنید با این کار می توانید از کم خونی در کودک جلوگیری کنید.

عوامل بیولوژیکی و رشد کودک

بهترین منابع غذایی آهن

بیشتر پزشکان به شما اجازه می دهند در 6 ماهگی از مکمل های ویتامین استفاده نکنید و شما را به ارائه غذاهای غنی از آهن تشویق می کنند. آهن به بهترین وجهی همراه با غذاهای غنی از ویتامین C جذب می شود بنابراین همانطور که مواد جامد را به کودک می دهید ، می توانید روی غذاهای سرشار از آهن و ویتامین C تمرکز کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله نقش ویتامین ها در سلامتی را مطالعه نمایید.

بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوزادان ویتامین ها و مواد معدنی خود را از میوه های تازه ، سبزیجات ، پروتئین ها و غلات دریافت کنند اما شما همچنین می توانید حبوبات غنی شده با آهن و سایر غذاهای مورد علاقه نوزاد را به فرزند خود ارائه دهید.

برخی از گزینه های عالی برای غذاهای کودک غنی از آهن شامل اسفناج ، عدس ، نخود ، توفو ، تخم مرغ ، گوشت گاو ، مرغ ، بوقلمون ، ماهی و غلات غنی شده با آهن است. غذاهای مناسب کودک برای ویتامین C که می توانید با این غذاها جفت کنید توت فرنگی ، طالبی ، فلفل قرمز ، کلم بروکلی و گوجه فرنگی است.

به خاطر داشته باشید هنگامی که برای اولین بار غذاهای جامد را به کودک می دهید ، احتمالاً باید این غذاها را پوره کنید. به ویژه از غذاهایی که در این لیست ها وجود دارد و احتمال خفگی دارند ، مانند فلفل قرمز و طالبی آگاه باشید. غذاهایی از این قبیل را می توان خالص کرده و با غذاهای مورد علاقه کودک غنی از آهن کودک مخلوط کرد.

سخن پایانی

تصمیم گیری درباره سلامتی در مورد کودک می تواند استرس زا باشد به خصوص هنگامی که اطلاعات مختلفی از منابع مختلف دریافت می کنید. مکمل های آهن یکی از مناطقی است که شما ممکن است احساس تعارض کنید یا ممکن است راهنمایی را گیج کنید.

فقط به این دلیل که ممکن است لازم باشد کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید به این معنی نیست که شیر مادر شما به نوعی کمبود دارد. علاوه بر این خطرات مکمل کودک با آهن بسیار کم است و فواید آن بسیار زیاد است. اگر هنوز مطمئن نیستید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید و درمورد آنچه که بیشترین حس را برای شما و کودک دارد صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها