تاثیر رابطه جنسی بر مغز و بهبود سلامت جسمی

تاثیر رابطه جنسی بر مغز و بهبود سلامت جسمی

آیا می دانید که رابطه جنسی بر روی مغز تاثیر می گذارد؟ در واقع رابطه جنسی برای سلامتی مغز بسیار مفید است و می توانید سایر سیستم های بدن انسان را نیز تقویت کند. از این رو می توان بیان نمود که رابطه جنسی می تواند بسیاری از مشکلات روحی و روانی را از بین برده و تمامی تنش ها و استرس هایی که در طول روز بر انسان وارد می شود را به طور چشمگیری کاهش دهد.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص تاثیر رابطه جنسی بر مغز و فواید رابطه جنسی در زندگی زناشویی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر رابطه جنسی بر مغز

شایان ذکر است که رابطه جنسی به شکلی بر تمام فعالیت های مغز تاثیر می گذارد که می تواند تمامی احساسات. خواب و حساسیت انسان نسبت به درد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید اشاره شود که رابطه جنسی تمامی ابعاد و عملکرد بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان مشکلات جنسی دکتر هلاکویی مراجعه فرمایید.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که رابطه جنسی می تواند بر میزان غذا خوردن و همچنین عملکرد مغز نیز تاثیر می گذارد. در این مورد گفته می شود که رابطه جنسی کالری های زیادی را می سوزاند و به همین دلیل دانشمندان بیان می کنند که بعد از انجام رابطه جنسی ما شاهد کاهش اشتها هستیم.

در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای در مجله سلامتی و رفتار اجتماعی انجام شد که نشان داد زنانی که رابطه جنسی رضایت بخشی دارند در مقابل خطرات ناشی از فشار خون در امان هستند. در واقع تاثیر رابطه جنسی بر هورمون ها و سیستم عصبی مغز باعث می شود تا شادابی و نشاط تمام وجود انسان را در برگیرد.

تحریک آلت تناسلی و تاثیر آن بر مغز

در سال ۲۰۰۵ محققان مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن در کشور هلند بر روی اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون جریان خون مغز شرکت کنندگان مرد و شرکای جنسی آنها مطالعه ای را انجام داد. نتیجه اسکن ها نشان داد که تحریک آلت تناسلی موجب می شود تا جریان خون در جزیره خلفی و قشر ثانویه حسی در نیمکره راست مغز افزایش یافته ولی جریان خون در آمیگدال راست کاهش می یابد.

در واقع منبع insula Trusted بخشی از مغز است که با پردازش احساسات و همچنین احساس درد و گرما خورده است. به طور مشابه تصور می شود که منبع قشر حسی دوم نقش مهمی در رمزگذاری احساسات دارد. تا کنون تحقیقات زیادی در خصوص عملکرد بخش آمیگدال انجام شده است که نشان می دهد آمیگدال در تنظیم احساسات انسان نقش مهمی داشته و اگر در این ناحیه اختلالی رخ دهد موجب می شود تا اختلالات اضطرابی در فرد ایجاد شود.

رابطه جنسی چه تاثیری بر بدن دارد؟

مطالعات قدیمی که بر موضوع تغییرات مغز در هنگام انزال متمرکز بود نشان داد که جریان خون به مخچه افزایش یافته است که این وضعیت نقش بسیار مهمی در پردازش احساسات دارد. محققان فعال شدن مخچه در زمان انزال را به عجله لذت ناشی از فعالیت های دیگر که سیستم پاداش مغز را تحریک می کنند، شبیه می دانند.

رابطه جنسی چه تاثیری بر بدن دارد؟

قطعا رابطه جنسی و تاثیرات آن محدود به مغز نخواهد بود و بر سایر ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارد.

  • کاهش فشار خون
  • کمک به سلامت قلب
  • رفع استرس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش خطر سرطان پروستات

تحقیقات عملی انجام شده در مورد تاثیر رابطه جنسی بر مغز نشان می ده که مقاربت جنسی علاوه بر بارداری فواید دیگری نیز برای بدن انسان دارد. یعنی باعث می شود تا سلامت قلب فرد حفظ شود و همچنین فشار خون شخص کاهش یافته و در نتیجه سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. به یاد داشته باشید که رابطه جنسی میتواند خلق و خو، روابط اجتماعی و سلامت روانی را تقویت کند. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله آموزش ماساژ جنسی مراجعه فرمایید.

ارگاسم زنان

دانشگاه روتگرز نیویورک تحقیقی بر روی ارگاسم زنان انجام داده است. در این تحقیق فعالیت مغز ۱۰ شرکت کننده زن در هنگام رسیدن به ارگاسم مورد بررسی قرار گرفت. محققان متوجه شدند مناطقی که در طول ارگاسم “بطور قابل توجهی فعال شده اند” شامل قسمتی از قشر پیش پیشانی، قشر اوربیتوفرونتال، اینسولا، شکنج سینگولا و مخچه در پردازش احساسات و درد و همچنین در تنظیم برخی از فرآیندهای متابولیک و تصمیم گیری نقش دارند.

تحقیق دیگری که در MNT انجام شد مشخص کرد که تحریک موزون و لذت بخش مرتبط با ارگاسم مغز را در حالت خلسه قرار می دهد. آدام سافرون نویسنده ای است که تاثیر ارگاسم زنان را بر روی مغز با تاثیر رقصیدن یا گوش دادن به موسیقی مقایسه می کند. او بیان می کند که موسیقی و رقص ممکن است تنها چیزهایی باشند که به قدرت جنسی در جذب ریتم های عصبی و خلسه حسی نزدیک هستند.

فعالیت هورمونی

تا به این جا تمام مواردی که گفته شد بیان می کند که رابطه جنسی بر روی مغز تاثیر می گذارد. در واقع صرفا به تاثیرات مثبت اشاره شد اما لازم است بدانید که گاهی اوقات این تاثیرات منفی است که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

به طور کلی باید بدانید که رابطه جنسی هورمون های زیادی را که با احساسات انسان در رابطه است ترشح می کند. این هورمون ها به تقویت روحیه انسان کمک می کند اما گاهی اوقات استثناعاتی نیز وجود دارد. همانطور که گفته شد رابطه جنسی به تقویت و بهبود خلق و خو کمک می کند و باعث می شود تا آرامش روانی فرد افزایش یافته و همچنین از نظر فیزیولوژیکی نیز به انسان کمک می کند.

اما گاهی وقت های به دلیل تاثیری که بر بخش هیپوتالاموس وارد می شود ما شاهد افزایش استرس بعد از برقراری رابطه جنسی هستیم. در واقع هیپوتالاموس هورمون اکسی توسین را ترشح می کند. افزایش سطح اکسی توسین باعث می شود تا فرد به آرامش عمیقی دست یابد. چرا که مطالعات نشان می دهد اکسی توسین قادر است تا اثر کورتیزول را به کلی خنثی کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش شروع رابطه جنسی با همسر را مطالعه کنید.

اکسی توسین نه تنها باعث آرامش می شود بلکه می تواند احساس درد را در انسان به طور چشمگیری کاهش دهد. در سال ۲۰۱۳ تحقیقی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد این هورمون می تواند به افراد که گرفتار سردرد مزمن هستند کمک کند. همچنین در همین سال تحقیق دیگری راجع به هورمون های مربوط به رابطه جنسی انجام شد که نشان داد اندورفین نیز یکی دیگر از آن هورمون هایی است که می تواند تمامی سردردهای خوشه ای را تسکین دهد.

دیسفوری

حالا باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا رابطه جنسی بر احساساتی مانند غم تاثیر می گذارد؟ در رابطه با این موضوع باید بیان کنیم با این که بسیاری از افراد بعد از برقراری رابطه جنسی احساس خوبی به دست می آورند اما عده ای از افراد اشاره می کنند که بعد از رابطه جنسی دچار احساساتی مانند غم و اندوه می شوند.

به این بیماری دیسفوری بعد از رابطه جنسی گفته می شود که دلیل آن دقیقا مشخص نیست. در سال ۲۰۱۰ تحقیقی بر روی ۲۲۲ دانشجوی دختر دانشگاه انجام شد. از بین تمامی شرکت کنندگان ۳۲.۹ درصد گفته اند که بعد از رابطه جنسی دچار احساسات منفی یا عذاب وجدان پس از رابطه جنسی شده اند.

تیم تحقیقاتی بیان می کند که دیسفوری بعد از رابطه جنسی می تواند به دلیل آسیب های گذشته باشد. اما به طور کلی دلیل مشخصی در این باره وجود ندارد و نمی توان یک زمینه بیولوژیکی را برای آن بیان نمود.

تاثیر رابطه جنسی بر روی کیفیت خواب

مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که رابطه جنسی می تواند باعث افزایش کیفیت خواب شود. در واقع بعد از ارگاسم بدن مقدار زیادی از هورمون پرولاکتین را ترشح می کند که نقش مهمی در خواب انسان دارد.

همچنین محققان دانشگاه مرکزی کوئینزلند در استرالیا بر این فرضیه استوار بوده اند که رابطه جنسی باعث می شود تا هورمون اکسی توسین در بدن ترشح شود و در نتیجه بدن به آرامش عمیقی دست پیدا می کند و به همین دلیل فرد می تواند خواب شبانه خوبی را تجربه کند. همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله رابطه جنسی در دوران بارداری مراجعه فرمایید.

در مورد مردان، انزال باعث کاهش فعالیت در قشر پیش پیشانی منطقه ای از مغز می شود که به دنبال آن فرد از خواب خوبی بهره مند می شود. در خواب قشر پیش پیشانی کندترین موج مغزی را در مقایسه با سایر مناطق مغز نشان می دهد که از عملکرد مناسب عملکردهای شناختی در طول روز پشتیبانی می کند.

دانشمندان بیان می کنند که رابطه جنسی ممکن است منجر به عملکرد شناختی بهتر در سنین بالاتر شود و به افراد کمک کند تا  از مشکلات حافظه و سایر اختلالات عصبی شناختی در امان باشند.

تحقیقات نشان می دهد که اگر زنان در اواخر زندگی شان فعالیت های جنسی داشته باشند می توانند به حافظه شان کمک کنند. در واقع به دلیل ترشح هورمون های تستوسترون و اکسی توسین ما شاهد چنین تاثیرات مثبتی هستیم.

تاثیر رابطه جنسی بر روی سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که رابطه جنسی عاملی محافظت کننده برای قلب و عروق است. شایان ذکر است که این موضوع در زنان بسیار پر رنگ تر است و به همین دلیل زنان باید به این موضوع توجه خاصی داشته باشند. در سال ۲۰۱۶ تحقیقی در خصوص تاثیر رابطه جنسی بر روی سلامتی بدن انجام شد که نتیجه آن مشخص نمود فعالیت جنسی در زنان باعث می شود تا از خطرات مربوط به مشکلات قلبی در امان باشند.

اما باید بدانید که اگر شما گرفتار مشکلات قلبی هستید باید به پزشک مراجعه نمایید تا تحت درمان قرار بگیرید. زیرا پزشک با توجه به سلامت جسمی شما مشخص می کند که تعداد رابطه جنسی بی خطر و نرمال برای شما چقدر است. در واقع شما باید به تمامی نکاتی که پزشک به شما می گوید توجه داشته باشید و بدانید که شدت رابطه جنسی شما چقدر باشد که باعث مشکلات قلبی برای شما نشود.

تاثیر رابطه جنسی بر کاهش فشار خون

در سال ۲۰۱۶ تحقیقی در خصوص تاثیر رابطه جنسی بر کاهش فشار خون انجام شد و محققان متوجه شدند زنان مسنی که از رابطه جنسی شان راضی هستند کمتر در معرض خطر فشار خون هستند. در این خصوص انجمن قلب آمریکا (AHA) بیان می کند که فشار خون بالا می تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان شده و همچنین برای مردان مشکلات نعوظ را ایجاد می کند.

همچنین باید اشاره شود که داروهای کاهش فشار خون نیز می تواند باعث شود تا میل جنسی در انسان کاهش یابد و همچنین در مردان اختلال نعوظ ایجاد می شود. با این که تایید دقیقی در این باره وجود ندارد اما ممکن است ارتباطی بین فشار خون و سلامت جنسی وجود داشته باشد. زیرا افرادی که دارای فشار خون بالا هستند در هنگام برقراری رابطه جنسی همواره نگران ایمنی بدنشان هستند.

اگر شما گرفتار فشار خون بالا هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به سلامتی بدن شما نکات مربوط به برقراری رابطه جنسی را به شما آموزش دهد. همچنین اگر شما فشار خون دارید و داروهای مربوط به کاهش فشار خون مصرف می کنید و میل جنسی تان کاهش یافته است باید به پزشک مراجعه فرمایید تا بر اساس نظر درمانی اش یا دارو را تغییر دهد و یا میزان دوز آن را برای شما تغییر دهد.

رابطه جنسی و تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقاتی که در خصوص تاثیر رابطه جنسی بر سلامتی بدن انجام شده است نشان می دهد که رابطه جنسی منظم می تواند به طور چشمگیری سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. شایان ذکر است که ایمونوگلوبین افرادی که رابطه جنسی دارند نسبت به افرادی که رابطه جنسی ندارند بیشتر است. در واقع lgA نوعی آنتی بادی است که در بافت مخاطی مانند غدد بزاقی، بینی و بافت واژن زندگی می کند.

چگونه رابطه جنسی می تواند به سلامت روانی و جسمی انسان کمک کند؟

اما باید اشاره شود که برخی از تحقیقات قدیمی بوده و ممکن است امروزه تحقیقات بیشتری انجام شود نتایج متفاوتی در این خصوص به دست آید. در یک تحقیق تصمیم گرفته شد تا بر روی گروهی از زنان مطالعه ای انجام شود که نشان دهد آیا بین انجام رابطه جنسی و تقویت سیستم ایمنی بدن رابطه وجود دارد یا خیر. در واقع این مطالعه بر روی ازبین بردن عوامل بیماری زا در نقاط مختلف بدن در سیکل تاکید می کرد. با این که نتیجه تحقیقات نشان می دهد بین دو گروه آزمایش تفاوت هایی وجود دارد اما باز هم لازم است تا مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود.

رابطه جنسی و سرطان پروستات

در سال ۲۰۰۴ تحقیقی در این باره انجام شده است که نشان می دهد تعداد زیاد انزال باعث می شود تا فرد از ابتلا به سرطان پروستات در امان باشد. در این تحقیق ۳۰ هزار مرد مورد بررسی قرار گرفت و تعداد انزال آن ها در ماه مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت مشخص شد مردانی که در ماه بیشتر از ۲۱ بار انزال میشوند نسبت به مردانی که در ماه صرفا ۴ الی ۷ بار انزال می شوند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در سال ۲۰۱۶ محققان این تحقیقات را به مدت ۱۰ سال دیگر نیز تمدید کردند تا تحقیقات شان پیرامون خطر ابتلا به سرطان پروستات را مورد بررسی قرار دهند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان مشکل دخول مردان و زنان مراجعه فرمایید.

تمامی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داد که نتیجه پیگیری های اولیه یافته های موجود را تایید می کند. در واقع مردانی که بیشتر در رابطه جنسی بودند و تعداد بیشتری انزال داشتند نسبت به مردانی که کمتر انزال داشتند از خطر ابتلا به سرطان پروستات در امان هستند.

رابطه جنسی چگونه استرس را کاهش می دهد؟

به یاد داشته باشید که رابطه جنسی می تواند به صورت طبیعی باعث کاهش استرس شود. در سال ۲۰۱۹ مطالعه ای در این باره انجام شد تا تاثیر صمیمیت با شریک زندگی بر سطح کورتیزول بررسی شود. لازم به ذکر است که کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که بدن را در واکنش به استرس گردش می دهد.

محققان متوجه شدند که ابراز صمیمیت چه جنسی و چه غیر جنسی می تواند به بازگشت سطح کورتیزول در مردان و زنان در محدوده طبیعی کمک کند. در واقع رابطه جنسی باعث می شود تا اکسی توسین و اندورفین و سایر هورمون های خوب در بدن ترشح شود و در نتیجه فرد احساس خوبی به دست می آورد و می تواند تمامی استرس ها و تنش های موجود را به طور چشمگیری کاهش دهد.

اما به یاد داشته باشید که شما باید با نحوه انجام اصولی و صحیح رابطه جنسی آشنا باشید. چرا که منظور ما از انجام رابطه جنسی به این معناست که زوجین با یکدیگر مقاربت جنسی داشته باشند و در این میان هیچ گونه مشکل دیگری وجود نداشته باشد. یعنی ممکن است افراد در هنگام برقراری رابطه جنسی کارهای خطرناکی را انجام دهند که به سلامت جسمی و روانی شان آسیب برساند که این موضوع خارج از عرف بوده شامل رابطه جنسی صحیح نمی باشد.

دسته‌بندی‌ها