رابطه جنسی در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

رابطه جنسی در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ یکی از دغدغه هایی که زوجین در دوران بارداری با آن روبرو هستند این است که آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری مشکل دارد؟ یعنی ممکن است این کار به جنین آسیب وارد کند؟

به طور کلی لازم است اشاره شود که اگر بارداری معمولی و کم خطر باشد چون جنین در داخل رحم قرار دارد و مایع آمنیوتیک از آن مراقبت می کند انزال و ورود اسپرم به داخل واژن مشکلی ایجاد نمی کند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص برقراری رابطه جنسی و ریختن اسپرم در دوران بارداری را در اختیار شما افراد علاقه مند به مطالب علمی قرار دهیم.

پس اگر شما هم با چنین سوالی روبرو هستید و نمی دانید که ریختن اسپرم و برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آیا ریختن اسپرم در دوران بارداری مشکل دارد؟

همانطور که گفته شد اگر حاملگی بی خطر باشد، ریختن اسپرم هیچ گونه مشکلی را ایجاد نمی کند. چرا که جنین تحت مراقبت است، اما به یاد داشته باشید که تحریک سینه و ارگاسم در زن و وجود هورمون های منی یا همان پروستاگلاندین ها باعث می شوند تا رحم منقبض شده و در نتیجه مشکلات فراوانی را ایجاد می کند. به همین دلیل در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

  • زمانی که واژن دچار خونریزی غیر طبیعی می شود
  • هنگام نشت مایع آمنیوتیک که محافظ جنین است و نشت آن باعث می شود تا خطر عفونت افزایش یابد
  • در زمان کاهش قدرت عضلات رحم و باز شدن زودرس دهانه
  • هنگام پوشانده شدن کامل یا کم دهانه توسط جفت که به آن جفت سر راهی نیز گفته می شود
  • در زمان داشتن سابقه مکرر سقط جنین یا زایمان زودرس
  • بارداری های دوقلو

در تمام مواردی که در قسمت بالا ذکر شد خطر عفونت رحمی یا همان زایمان زودرس و سقط جنین وجود دارد که در این حالت زوجین نباید با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند.

رابطه جنسی در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

همانطور که گفته شد برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است اما اگر پزشک شما تشخیص دهید که باید برای مدتی از آن پرهیز کنید لازم است تا به حرف پزشک گوش کنید.

چرا که اگر پزشک تشخیص دهد که شما نباید با همدیگر رابطه جنسی برقرار کنید و شما به حرف او گوش نکنید موجب می شود تا به جنین آسیب وارد شود. اما باید اشاره شود که رابطه جنسی در شرایطی که هیچ مشکلی برای زوجین وجود ندارد هیچ مشکلی نداشته و موجب سقط جنین نمی شود.

چرا که دلیل اصلی سقط جنین این است که جنین به طور طبیعی رشد نمی کند. این در حالی است که اندام تناسلی مرد وارد واژن زن می شود و چون مایع آمنیوتیک از جنین مراقبت می کند و عضلات رحم را قوی نگه می دارد هیچ مشکلی برای جنین رخ نمی دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان خودارضایی وسواسی را بخونید.

اما باز هم توجه داشته باشید که اگر همسر شما حامله است و شرایط خاصی برایش وجود دارد و پزشک به شما گفته است که باید از رابطه جنسی پرهیز کنید حتما لازم است تا به حرف پزشک خود گوش کنید و از برقراری رابطه جنسی با همسرتان اجتناب کنید.

همچنین لازم است اشاره شود که در اواخر دوران بارداری ممکن است عضلات رحم سفت شود و همین موضوع باعث می شود تا زن باردار دچار ناراحتی های جسمی شود که این موضوع خیلی نگران کننده نیست. اما باید بدانید که منع رابطه جنسی در دوران بارداری نشانه هایی دارد که اگر پزشک آنها را در شما مشاهده کند حتما از شما می خواهد تا در دوران بارداری با یکدیگر رابطه جنسی برقرار نکنید.

تغییر الگوی میل جنسی در دوران بارداری

اگر شما بارداری بدون مشکلی دارید و با مشکل خاصی روبرو نیستید الگوی میل جنسی تان به شکل زیر خواهد بود.

۳ ماه اول بارداری

در سه ماه اول بارداری شما دچار حالت تهوع، خستگی مزمن یا تحریک پذیری سینه ها می شوید که موجب می شود تا میل جنسی تان از بین برود که این موضوع به صورت موقت بوده و خیلی زود رفع می شود.

دومین ۳ ماه بارداری

در این دوره شما مشاهده می کنید که میل جنسی تان افزایش یافته و با بالا رفتن جریان خون و میزان هورمون ها در سرتاسر بدن بر ارگاسم شما نیز تاثیر می گذارد و آن را افزایش می دهد.

۳ ماه سوم بارداری

در این دوره چون جنین رشد کرده و فضای رحم را اشغال کرده است، شکم شما بزرگ شده و برقراری رابطه جنسی برایتان سخت و دشوار است.

بهترین روش های رابطه جنسی در دوران بارداری

لازم به ذکر است که بهترین روش برای برقراری رابطه جنسی در دوران بارداری این است که شما به سلامت جسمی مادر و بچه توجه کنید و کاری انجام نشود که باعث گرفتگی عضلات زن در هنگام رابطه جنسی شود. از این رو شما باید بهترین پوزیشن های جنسی را برای رابطه تان انتخاب کنید تا بتوانید راحتی متقابل داشته باشید.

بهترین روش های رابطه جنسی در دوران بارداری

زمانی که شکم شما در دوران بارداری بزرگ می شود باید بدانید که رابطه به پهلو گزینه بهتری است. یعنی شما می توانید به پهلو دراز بکشید تا فشار کمتری را احساس کنید یا روبروی شریک جنسی خود بر روی زمین دراز بکشید یا به این صورت که روی دست و زانوی خودتان قرار بگیرید و همسرتان از پشت با شما ارتباط بگیرد. برای آنکه احساس راحتی بیشتری داشته باشید می توانید یک بالش نیز در زیر کمرتان قرار دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در بخش های مختلف مقاله اشاره شد که اگر بارداری سالم و بدون مشکلی داشته باشید خود پزشک به شما و همسرتان می گوید که رابطه جنسی برای شما هیچ خطری نداشته و می تواند در دوران حاملگی نیز با هم رابطه برقرار کنید. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با شب زفاف را بخوانید.

اما اگر یک خانم باردار دارای درد و خونریزی غیر معمولی باشد و یا دچار دل درد، تنگی نفس، خروج مایعات یا ترشحات غیر طبیعی و همچنین انقباضات لگنی غیر طبیعی باشد نیاز است تا فورا به پزشک مراجعه کند. چرا که در غیر این صورت ممکن است گرفتار آسیب های مختلفی شوید.

حتی ممکن است چنین شرایطی هیچ مشکلی برایتان ایجاد نکند اما لازم است تا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات و آسیب های مختلف جلوگیری کنید.

جلوگیری از عوارض رابطه جنسی در دوران بارداری

به دلیل موارد بهداشتی و نکاتی که در این زمینه وجود دارد پزشکان توصیه می کنند که در هفته های آخر بارداری به هیچ وجه با یکدیگر رابطه جنسی برقرار نکنید. چرا که هورمون های منی باعث می شود تا رحم منقبض شود و در نهایت شما با دردهای شکمی و یا زایمان زودرس مواجه شوید.

به همین دلیل لازم است تا در اواخر ماه هشتم بارداری بسیار مراقب باشید و به هیچ وجه با همسرتان رابطه جنسی برقرار نکنید. به طور کلی باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است و به همین دلیل شما باید به این نکات توجه کنید و اجازه ندهید مشکلی برای جنین ایجاد شود.

همفکری زوجین در خصوص رابطه جنسی

برای آنکه شما مانع بروز مشکلات مختلف در دوران بارداری شوید لازم است تا با همسرتان به خوبی مشورت نمایید. چرا که ماه های اول و ماه های آخر بسیار حیاتی بوده و شما می توانید به کمک نیروی خلاقیت تان کاری کنید که بتوانید به روش های مختلف با هم رابطه خوبی داشته باشید. بنابراین سعی کنید از ماه های چهارم به بعد از دراز کشیدن به پشت خودداری کنید تا از ورود فشار به رگ های خونی جنین جلوگیری کنید.

استفاده از روان کننده ها

اگر شما دچار خشکی واژن هستید لازم است تا قبل از برقراری رابطه جنسی با همسرتان از روان کننده استفاده کنید. همچنین لازم است تا قبل از رابطه جنسی همسرتان با شما معاشقه کند و از طریق ماساژ جنسی کاری کند که ترشحات واژن افزایش یابد تا حالت بهتری برای برقراری رابطه جنسی ایجاد شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رایج ترین سوالات جنسی را بخوانید.

توجه داشته باشید که دمیدن هوا به واژن زن حامله باعث آمبولی و مسدود شدن رگ های خونی می شود از این رو به این موضوع توجه کنید و از انجام این کار خودداری نمایید. چرا که آمبولی موجب خطر مرگ زن و نوزاد می شود.

از رابطه جنسی مقعدی پرهیز کنید

به یاد داشته باشید که رابطه جنسی مقعدی هیچ مشکلی برای نوزاد به همراه ندارد. اما اگر مادر به بواسیر بارداری مبتلا شده است باید از انجام این نوع رابطه اجتناب کنید. چرا که انجام این کار باعث می شود تا باکتری های مضر وارد واژن شود و در نتیجه عفونت واژینال ایجاد می شود.

اجتناب از برقراری رابطه جنسی در اواخر دوران بارداری فقط شامل ارگاسم نبوده و باید به تحریکات جنسی نیز توجه شود. یعنی زوجینی که دارای مشکلاتی مانند انقباض لگن، خونریزی و سایر مشکلات هستند باید از هرگونه تحریک جنسی نیز پرهیز کنند. به عنوان مثال نباید با دست یا سایر وسایل جنسی خودتان را تحریک کنید. زیرا این کار هورمون های جنسی را ترشح می کند و می تواند برای مادر و کودک خطرات فراوانی را ایجاد کند.

رابطه جنسی در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفته شد اگر شما بارداری و حاملگی سالمی دارید و پزشک تان شما را از برقراری رابطه جنسی منع نکرده است می توانید به راحتی با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. از این رو لازم است تا به فواید داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری اشاره کنیم.

بهبود خلق و خو

زنانی که در دوران بارداری رابطه جنسی برقرار می کنند به به ارگاسم دست پیدا می کنند به دلیل آزاد شدن هورمون های آرام بخش و بالا رفتن جریان خون در عروق به آرامش میرسند و خلق و خوی بهتری نیز پیدا می کنند. زمانی که جریان خون افزایش پیدا کند کلیتوریس و لگن زن را فرا می گیرد و تجربه بهتری از رابطه را به دست می آورند.

اگر رابطه جنسی مطلوب باشد و فرد به ارگاسم دست پیدا کند هورمون اندورفین در بدن مادر ترشح می شود و در نهایت فرد به رضایت و آرامش دست پیدا می کند و تمامی تنشها و استرسهای درونی او نیز از بین می رود. شایان ذکر است که استرس یکی از فاکتورهای خطرساز در دوران بارداری است که با بیماری های ذهنی مانند بیش فعالی یا  اختلال طیف اوتیسم جنین ارتباط دارد.

احساس رضایت مرد از رابطه

در دوران اولیه بارداری به دلیل آنکه تغییرات فیزیولوژیکی در بدن زن ایجاد می شود و رحم منقبض می شود مرد نیز به تحریک بیشتری رسیده و لذت فراوانی از رابطه جنسی با همسرش به دست می آورد. همچنین این موارد باعث می شود تا آرامش ذهنی مرد به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

رابطه جنسی در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

تناسب اندام

برقراری رابطه جنسی باعث می شود تا فرد کالری زیادی بسوزاند و چون در دوران بارداری میزان کالری فراوانی را در بدنش ذخیره می کند می تواند از طریق داشتن رابطه جنسی به تناسب اندام دست پیدا کند.

درمان مشکلات رابطه جنسی در دوران بارداری

اگر شما باردار هستید و در خصوص رابطه جنسی دچار مشکل هستید باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در این دوران او تشخیص می دهد که آیا لازم است تا رابطه جنسی تان را متوقف کنید و یا اگر نیاز به مصرف دارو باشد برای شما داروهای لازم را تجویز می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله در هفته چند بار نزدیکی جنسی داشته باشیم را بخوانید.

مراجعه به پزشک

پزشک متخصص زنان و زایمان تمامی نشانه های زن را مورد بررسی قرار می دهند و به راحتی علت را کشف می کنند. بنابراین بعد از انجام بررسی های دقیق دستورات لازم را به فرد برای مراقبت می دهد و همواره توصیه می کند که انجام رابطه جنسی را به بعد از زایمان موکول کنید.

چرا که باید دهانه رحم بسته شود و پارگی های احتمالی نیز بهبود پیدا کند. اگر چنین موارد منعی وجود نداشته باشد پزشک به شما سایر روش های درمانی را معرفی می کند.

درمان مشکلات جنسی با داروهای گیاهی

برخی از داروهای گیاهی موجب کاهش انقباض لگن شده و از طریق تحریک میل جنسی کاری می کند تا زن و شوهر بتوانند در دوران بارداری یک رابطه جنسی سالم را تجربه کنند. البته قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی باید بدانید که با پزشک خود مشورت کنید و هرگز به صورت سر خود شروع به مصرف داروهای گیاهی نکنید.

چرا که مصرف برخی از داروهای گیاهی در دوران بارداری خطرناک بوده و می تواند برای مادر و فرزند مشکلاتی را ایجاد کند.در زیر شما را با برخی از داروهای گیاهی مفید برای درمان مشکلات جنسی آشنا می کنیم.

  • زنجبیل
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • بید مشک

درمان به کمک طب سنتی

از نظر طب سنتی برای دوران بارداری استفاده از حمام با آب گرم و استفاده موضعی از روغن هایی مانند روغن زیتون پیشنهاد شده است که می تواند به کاهش انقباضات لگن بسیار کمک کند.

توجه داشته باشید که انجام این کارها بعد از رابطه جنسی می تواند به شما کمک کند تا حال خوبی را تجربه کنید. همچنین استفاده از موادهای خوراکی گرم مانند خرما، انبه، نارگیل، عسل، فلفل سبز و … می تواند بر روی کاهش میل جنسی در ۳ ماه اول دوران بارداری تاثیر بگذارد.

در دوران بارداری انجام چه کارهایی ممنوع است؟

همانطور که میدانید دوران بارداری از مهم ترین دوران رشد کودک بوده و می تواند بر روی آینده فرد نیز تاثیر بگذارد. از این رو مادر باید در دوران بارداری مراقب سلامتی خود و فرزندش باشد. در زیر به شما برخی از کارها را معرفی می کنیم که مادر در دوران بارداری باید از انجام آنها پرهیز کند. چرا که بسیار خطرناک بوده و می تواند سلامت مادر و کودک را با خطر مواجه کند.

پرهیز از مواد اعتیاد آور

استفاده از هر نوع ماده اعتیاد آوری در دوران بارداری ممنوع است. چرا که این مواد می تواند بر روی جنین به شدت تاثیر بگذارد و او را دچار کم خونی کند. همچنین لازم است بدانید که مواد اعتیاد آور به سیستم عصبی مرکزی کودک آسیب وارد می کند و موجب می شود تا در رشد کودک تاخیر ایجاد شود. توجه داشته باشید که ما همواره باید به فکر سلامتی خود باشیم و هرگز به سمت مصرف مواد اعتیاد آور نرویم.

اجتناب از خوردن مواد غذایی مضر

در دوران بارداری باید به تغذیه مادر بسیار توجه شود. چرا که برخی از مکمل های غذایی موجب می شود تا به بدن جنین آسیب وارد شود و همچنین مغز به خوبی رشد نمی کند.

به عنوان مثال باید از خوردن موادی که دارای کافئین است پرهیز کنیم. برخی از مواد کافئین دار عبارت است از : چای، نوشابه و قهوه که مصرف زیاد آنها به سلامت جنین آسیب وارد می کند. همچنین مصرف چنین موادی می تواند موجب کم خونی نوزاد شده و در نتیجه فرد گرفتار بیماریهایی مانند دیابت و قند خون نیز می شود.

در کنار این موارد باید توجه داشته باشید که ماهی های دارای جیوه نیز برای جنین بسیار خطرناک است و بر روی سیستم عصبی و مغز کودک بسیار تاثیر می گذارد. توجه داشته باشید که ماهی های اقیانوس و دریا دارای جیوه بیشتری هستند و مصرف آنها به مادران باردار توصیه نمی شود.

عدم تماس با مواد شیمیایی

همانطور که می دانید تماس با مواد شیمیایی و یا استنشاق آن اثرات منفی زیادی را بر روی سلامت جنین می گذارد. به همین دلیل مادران باردار در دوران حاملگی باید به این موضوع بسیار توجه کنند و هرگز در معرض مواد شیمیایی قرار نگیرند.

به عنوان مثال اگر از شوینده ها استفاده می کنند حتما از دستکش استفاده کنند و از مواد سمی مانند حشره کش ها نیز فاصله بگیرند. در کنار این موارد لازم است تا از رنگ ها، تینر و سایر مواد شیمیایی فاصله بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد بارداری دوران بسیار حساسی است و زنان حامله باید به فکر سلامتی خود و فرزندشان باشند. ما در این مقاله متوجه شدیم که صرفا در حاملگی های بدون خطر امکان برقراری رابطه جنسی وجود دارد و اگر زن و شوهر مشکلی مشاهده کردند خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند.

دسته‌بندی‌ها