سندرم داون و تیروئید و بررسی رابطه بین آن ها و تاثیر بر سلامتی

سندرم داون و تیروئید و بررسی رابطه بین آن ها و تاثیر بر سلامتی

غده تیروئید که برای رشد و نمو است همواره باید مورد توجه قرار گیرد تا مشکلی از این بابت برای فرد ایجاد نشود، از طرف دیگر بین سندرم داون و کم کاری تیروئید رابطه وجود دارد و از این رو والدین باید در این خصوص توجه لازم را داشته باشند تا مراقب سلامتی فرزندانشان باشند. ما در این قسمت از مجله پژوهشی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان سندرم داون و تیروئید و بررسی رابطه بین آن ها و تاثیر بر سلامتی را در اختیار شما مخاطبین عزیز برنا اندیشان قرار دهیم، پس اگر شما هم به مجموعه مقالات پزشکی علاقه من هستید تا انتهای مقاله سندرم داون و تیروئید با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

سندرم داون و تیروئید و بررسی رابطه بین آن ها و تاثیر بر سلامتی

بین سندرم داون و تیروئید رابطه وجود دارد و والدینی که دارای فرزند سندرم داون هستند باید در این خصوص مراقبت های لازم جهت مراقبت از سلامتی فرزندانشان را انجام دهند.

ارتباط بین سندرم داون و کم کاری تیروئید

بیماری تیروئید یکی از تظاهرات رایج سندرم داون است. کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) نوعی است که بیشتر اتفاق می افتد و تخمین زده می شود که 13 تا 55 درصد افراد مبتلا به سندرم داون در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند (به طور متوسط ، بیماری تیروئید تقریباً 12 درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد) کسانی که به سندرم داون مبتلا هستند همچنین در معرض خطر دیگر نگرانی های تیروئید مانند پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) هستند.

سندرم داون همچنین به عنوان تریزومی 21 شناخته می شود زمانی که کودک با یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 متولد می شود. کروموزوم اضافی باعث تمام اثرات سندرم داون از جمله بیماری تیروئید می شود.

شرایط تیروئید در سندرم داون

بیماری تیروئید به عنوان شایعترین مشکل غدد درون ریز مرتبط با سندرم داون شناخته شده است.

برخی از بیماری های تیروئید مرتبط با سندرم داون عبارتند از:

تیروئیدیت هاشیموتو (HT): HT یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن آنتی بادی هایی تولید می کند (پروتئین های ایمنی) که به غده تیروئید حمله می کنند. HT معمولاً باعث کم کاری تیروئید می شود. اگر به سندرم داون و HT مبتلا هستید ممکن است در هر سنی از نوزادی تا اوایل بزرگسالی شروع شود. با سندرم داون HT می تواند در سال های اولیه پس از تشخیص با کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید ظاهر شود و سپس ممکن است در سال های بعد به بیماری Grave پیشرفت کند.

تیروئید چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سندرم داون و تیروئید

بیماری گراور: بیماری گراور نوعی اختلال خود ایمنی غده تیروئید است که معمولاً با پرکاری تیروئید بروز می کند. همچنین می تواند باعث برآمدگی چشم یا تغییرات بینایی شود. بیماری گراو ممکن است علائم جدی ایجاد کند به ویژه اگر درمان نشود، از جمله یک دوره شدید پرکاری تیروئید که طوفان تیروئید نام دارد.

دیسژنز تیروئید: گاهی اوقات غده تیروئید در نوزادان مبتلا به سندرم داون به درستی تشکیل نمی شود وضعیتی که به عنوان دیزژنز تیروئید توصیف می شود این امر معمولاً باعث کم کاری تیروئید مادرزادی می شود که از بدو تولد تشخیص داده می شود.

شناخت بیماری تیروئید در سندرم داون

با سندرم داون ، بیماری تیروئید می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد یا بعداً ایجاد شود برخی از علائم مورد جستجو عبارتند از:

خستگی: خستگی ، کمبود انرژی و نیاز به خواب زیاد از ویژگی های کم کاری تیروئید است. همانطور که کودک خردسال شما در حال رشد است اندازه گیری میزان طبیعی بودن خواب دشوار است. اگر کودک شما شروع به تغییر عادت های خواب کرده یا به نظر می رسد انرژی کمتری دارد یا انرژی بیشتری دارد (نشانه پرکاری تیروئید) حتماً این تغییرات را با پزشک کودک در میان بگذارید.

عدم تحمل دما: پرکاری تیروئید می تواند فرد را در برابر درجه حرارت گرم تحمل کند و کم کاری تیروئید می تواند به طور مداوم احساس سرما کند. پاسخ های غیر معمول به دما اغلب آزمایش تیروئید را تضمین می کند.

تغییر وزن: سندرم داون با ظاهری کوتاه و شکم و صورت کاملاً مشخص مشخص می شود این می تواند تشخیص افزایش غیرمعمول وزن را که با کم کاری تیروئید اتفاق می افتد دشوار کند. اگر شما یا فرزندتان سندرم داون دارید توجه داشته باشید که تغییرات وزن از جمله کاهش وزن (نشانه پرکاری تیروئید) می تواند بیماری تیروئید باشد.

مشکل در تمرکز: انواع بیماری های تیروئید می توانند در تمرکز اختلال ایجاد کنند. از آنجا که سندرم داون با مشکلات یادگیری همراه است تشخیص این نگرانی دشوار است. همانند بسیاری از علائم دیگر بیماری تیروئید علائم جدید می تواند نکته مهمی باشد که شما باید بیشتر به علت آن نگاه کنید.

با این حال تشخیص علایم بیماری تیروئید در کودکان حتی کسانی که سندرم داون ندارند به دلایل مختلف ممکن است کمی دشوار باشد:

  1. بچه ها هنوز در حال رشد جسمی و روحی هستند
  2. روحیه ، سطح انرژی ، اشتها و نیاز کودک به خواب همگی می توانند در طول جهش رشد و در مراحل مختلف در دوره بلوغ متفاوت باشند
  3. برخی از ویژگی های سندرم داون می تواند حواس شما را از علائم تیروئید پرت کند
  4. کودکان ممکن است نتوانند به طور موثری احساس خود را برقرار کنند
  5. هر گونه نگرانی دارید حتی اگر احساس می کنید ممکن است بیش از تشخیص دیگر با سندرم داون مرتبط باشد با پزشک در میان بگذارید

بیماری زیر بالینی تیروئید

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به سندرم داون هستید ممکن است علائم بیماری تیروئید را مشاهده کنید یا می توانید بیماری زیر بالینی تیروئید داشته باشید که با اختلالات در سطح هورمون تیروئید بدون علائم واضح مشخص می شود.

بیماری تحت بالینی تیروئید در صورت عدم درمان می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند این بدان معنی است که آگاهی از خطر و پیگیری منظم توصیه های غربالگری که می تواند مشکل را در مراحل اولیه قبل از ایجاد عوارض شناسایی کند مهم است چرا که کم کاری تیروئید تحت بالینی ممکن است خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد.

غربالگری

بیشتر نوزادان در ایالات متحده با و بدون سندرم داون از طریق برنامه غربالگری نوزادان از نظر تولد کم کاری تیروئید در هنگام تولد غربال می شوند. اگر آزمایش غربالگری تیروئید تازه متولد شده مثبت است (غیرطبیعی است) یا اگر شما یا پزشک خود در نوزاد شما علائم بیماری تیروئید مشاهده می کنید ممکن است کودک شما نیاز به آزمایش های تشخیصی بیشتری داشته باشد.

توصیه می شود تمام نوزادان مبتلا به سندرم داون از نظر آزمایش تیروئید با آزمایش خون که سطح هورمون تیروئید را در شش ماه ، یک سال و هر سال پس از آن به طور مادام العمر اندازه گیری می کند آزمایش بیماری تیروئید را بدهند.

علاوه بر آزمایش خون ممکن است کودک شما نیاز به انجام مطالعات تصویربرداری از غده تیروئید مانند سونوگرافی ، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) داشته باشد تا مشخص شود مشکلی در رشد و نمو وجود دارد یا خیر.

رفتار

درمان پزشکی برای بیماری تیروئید بسته به اینکه مشکل از کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید باشد شامل داروهای جایگزین تیروئید یا داروهای ضد تیروئید است.

درمان به طور کلی موثر است اما با رشد کودک ، دوزهای دارو باید به طور دوره ای تنظیم شوند تا تغییرات متابولیسم ، وزن و عملکرد تیروئید را در خود جای دهند.

سخن پایانی در مورد رابطه سندرم داون و تیروئید

اگر مبتلا به سندرم داون هستید پرداختن به مسائل بهداشتی مانند بیماری تیروئید می تواند به شما کمک کند تا احساس سلامتی کنید و از زندگی لذت ببرید و حداکثر توانایی خود را به دست آورید. اگر پدر و مادر کودکی با سندرم داون هستید شناخت و درمان مشکلات پزشکی مانند بیماری تیروئید می تواند با رشد کودک یک مزیت بزرگ به دست آورد.

دسته‌بندی‌ها